"איבדתי את מפעל החיים שלי"
אורה שיינרמן, בעלת "מכון שחר", שעסקיה התמוטטו
יעל גרוס
13/03/02
כל השנים נחשבו עסקי החינוך של אורה שיינרמן להצלחה. אשה שהתחילה את דרכה כמורה בתיכון "אנקורי", הקימה בעשר אצבעות אימפריה והראתה שכל אחד יכול ללמוד לבגרות ולהצליח בקורסים. אבל עכשיו כל זה היסטוריה: שיינרמן הצטרפה לרשימה הארוכה של אנשי עסקים שקרסו ונאלצו לסגור את הדלתות.הקורס הראשון של "מכון שחר" נולד במקרה. זה היה לפני כ­20 שנה. שיינרמן, אז מורה למתמטיקה בתיכון ברמת השרון, נאלצה להפסיד ארבעה חודשי הוראה במהלך הלימודים בגלל בעיות גב. כשחזרה, גילתה שכיתתה, שלמדה בינתיים עם מורה אחר, רחוקה מלהיות מוכנה לבחינת הבגרות שהיתה אמורה להתקיים שבועיים לאחר מכן. כצעד חירום הציעה שיינרמן למנהל בית הספר ללמד את התלמידים שבועיים מרוכזים, מעבר לשעות הלימודים. הוא סירב ואז פתחה שיינרמן את הקורס בביתה. אלה שהצטרפו לא התחרטו. כולם עברו בהצלחה.מאז עברו אצל שיינרמן אלפי תלמידים, שהביאו לעסקיה פריחה גדולה. הרשת פתחה סניפים רבים בארץ. שיינרמן נכנסה כשותפה גם לסניף שנפתח בטורקיה, והוציאה גם ספרי לימוד. לפני כשלוש שנים החליטה שיינרמן להיכנס לתחום הגנים הפרטיים וייסדה את רשת "גן וגם". 14 גנים שהבטיחו לילדים מסגרת אישית מועשרת, עם דגש על פיתוח חשיבה מתמטית, לימוד אנגלית ומחשבים, יצירתיות וכל מה שהורה חולם לתת לילדיו. העסק שייסדה שיינרמן שיגשג והגיע למחזור שנתי של כ­30 מיליון שקל.אבל כמו בהרבה מקומות אחרים, גם במכרה הזהב הזה התחילו להיווצר סדקים, עד שהגיעה הקריסה. במוצאי השבת האחרונה עמדה שיינרמן מול עובדיה והורי הילדים בגני "גן וגם" והודיעה: אין לי מאיפה לשלם משכורות ולהפעיל את גני הילדים. למחרת הפסיקו גם סניפי "מכון שחר" לפעול. בנסיון למצוא פתרון לבעיה שנוצרה, החליטו ההורים במרבית הגנים להפעיל אותם בעצמם עם אותן גננות. לגבי תלמידי מכון שחר, נערך הסכם עם "אנקורי" שיעניק להם הנחה. גם מכון לחמן מציע הנחה לתלמידי המכון.
"הייתי בטוחה שאצליח להיחלץ"
גם לאחר ההחלטה הקשה, לשיינרמן לא קל. "התחושה שלי עכשיו היא של אכזבה גדולה וצער רב", היא אומרת. "לא העליתי בדעתי שאגיע למצב כזה. עד לפני שבוע הייתי בטוחה שאיחלץ ממנו ואז הגיעה ידיעה בעיתון על קשיים של החברה ואחריה הבנקים שהיו אמורים להמשיך ולתת אשראי והמשקיעים שהיו אמורים להיכנס לחברה ­ נסוגו. יכול להיות שאיבדתי את מפעל החיים שלי, אבל לא עשיתי שום דבר מתוך רצון לפגוע במישהו, ולאורך כל הדרך נהגתי בהגינות".­ איך נוצרו הקשיים? "הפסדנו הרבה כסף כשהשקענו בשותפות בסניף של הרשת בטורקיה. ב­98' רכשתי את גני הילדים, לאחר שרשת מוניטין פשטה את הרגל, וכל התחשיבים היו שאנחנו עוברים לרווחיות. אבל התפוסה בגנים היתה נמוכה יותר מהמצופה, ואז הגיע המיתון והמצב הבטחוני ואיתם הריביות הגבוהות של הבנקים, והקשיים החלו. למרות זאת לא חשבתי שהעסק ייסגר. היו לי קשיים יותר גדולים ב­91' ויצאתי מהם. לפני חודש גם היתה הטבה מסוימת ואני מאמינה שהייתי יוצאת מהבעיות גם הפעם, אלא שהידיעה הרסה את הכל. אחריה הבנתי שהפעם זה סופי."לא עשיתי שום דבר בכוונה, גם הכסף האישי שלי מושקע בחברה. בכאב גדול ישבתי וניסיתי למזער את הנזק. בניתי את ההסדר עם אנקורי שנותן מענה במחירים סמליים, ואני עוזרת להורים לנהל את הגנים בעצמם. אתמול דיברתי בטלפון עם הורים עד השעות הקטנות של הלילה כדי לעזור להם לעבור ולנהל את הגן. הם אמרו לי שלמרות שהם כועסים, הם מעריכים אותי".
"אנחנו מנסים להציל את הגן"
"עד סוף השבוע אנחנו צריכים לקבל החלטה לאן הולכים", אומר איציק אלעזר, הורה באחד הגנים בתל אביב "ידענו על הבעיות מאחר שחזרו צ'קים למשכורות של הגננות, אבל רק במוצאי שבת הבנו שאין ביכולתה להמשיך ולהפעיל את הגנים. כרגע אנחנו חושבים למצוא מפעיל אחר לגן כמות שהוא: עם הגננות והצוות הקיים".ברעננה, ההורים שעד כה הבנתם בעניני ניהול גן הסתכמה בחתימה על צ'קים, החליטו לנהל את הגן בעצמם. "אנחנו כרגע מרוכזים בלנסות להציל את הגן", אומר אורי רוזן, הורה לתאומות בנות שלוש. "אנחנו ידענו שזה המצב עוד לפני ההודעה הרשמית, ולכן בשבוע שעבר בחרנו נציגות של ההורים שיצרה קשר עם הרשת, עם הספקים ועם העיריה ולמדנו דרכם את הנושא של ניהול גן ילדים. התחלנו להכין תקציב של הכנסות מול הוצאות וערכנו משאים ומתנים עם כל הספקים. שלשום היתה אסיפה של כל ההורים, והגן עבר למעשה לניהולו של ועד ההורים. אנחנו משלמים את הקייטרינג, אנחנו שמרנו בגן עד שהסדרנו מחדש את נושא האבטחה ואנחנו מנהלים את הגן. מאוד חשוב לנו שהילדים לא יסבלו ולא ייאלצו לעבור לגן אחר באמצע השנה".­ איך הילדים מגיבים?"כרגע הילדים עוד לא יודעים מה מתרחש. הם מגיעים לגן והגן מתפקד. לקראת הקיץ נחשוב מה עושים בשנה הבאה".אם בגנים מדובר על סכומים הנעים בין 2,500 ל­3,000 שקלים בחודש, בלימודי בגרות והפסיכומטרי מדובר לעיתים על עשרות אלפי שקלים ששולמו מראש, ועל הפסקת הקורסים כשלושה חודשים לפני הבגרויות."אני מאוד כועס", אומר תלמיד בסניף התל אביבי של המכון. "יש אנשים שלפני חצי שנה קנו חבילת בגרויות אבל בינתיים עשו רק שלוש בגרויות ועכשיו צריכים לשלם המון כסף כדי לגמור את הכל. הם היו צריכים לומר שהם בקשיים ולא לשדר 'עסקים כרגיל'. הם המשיכו ומכרו חבילות בגרות שלוקח שנתיים לגמור אותן"."ידעתי שיש למכון שחר בעיות כספיות, אבל בתקופה הזאת לכולם יש בעיות", אומר אורן ינובסקי, לשעבר תלמיד במכון. "ביום ראשון בבוקר התקשרו אלי ואמרו שרוצים לכנס פגישה. כשבאנו לשם הסבירו לנו את המצב וסיפרו לנו על ההסדר שנעשה עם אנקורי. בהתחלה הייתי המום. אחר כך נרגעתי עשיתי חישובים והגעתי למסקנה שעדיף לא לבזבז זמן על תביעות".ינובסקי שילם על חבילת הבגרויות 18,990 שקל כולל הפסיכומטרי. ינובסקי, כמו רבים מחבריו, עבר לאנקורי במסגרת הסדר, לפיו הם ישלמו 350 שקל ליחידת לימוד או שתיים. עבור יותר יחידות הם ישלמו 475 שקל, ועבור פסיכומטרי ­ 750 שקל. סכומים סמליים יחסית, אבל עדיין מדובר בתשלום נוסף."התלמידים האלה נמצאים בשלבי קליטה אצלנו", אומרת אביבה הבר, מנכ"ל אנקורי. "חלקם משתלבים בכיתות הקיימות ועבור חלק מהקורסים נפתחות כיתות חדשות". מכון אחר, לחמן, מיהר להבטיח 75 אחוזי הנחה לתלמידי מכון שחר.אלא שלא בכל מקום ההסדר הזה אפשרי. בבאר שבע, למשל, לדברי שיינרמן אין סניף של אנקורי בעיר והם מחפשים מכון דומה שיקבל אליו את תלמידי מכון שחר לשעבר. שלשום הפגינו מאות חיילים משוחררים בעיר נגד סגירת המכון בעיר. החיילים, שהשקיעו את מענק השיחרור שלהם בקורסים, מצאו את עצמם בלי לימודים ובלי הכסף.באותה סירה, יחד עם התלמידים וילדי הגנים, נמצאים גם העובדים והספקים. העובדים לא קיבלו את משכורת חודש פברואר, והספקים גילו בתקופה האחרונה שהצ'קים של "גן וגם" ומכון שחר חוזרים, כל פעם בתירוץ אחר. לבית המשפט כבר הגיעו בקשות לכינוס נכסים ואם לא יהיה נס של הרגע האחרון, החברה תפורק.רבים תולים את הכישלון בבעיות ניהול. אחרים מתיחס ים בעיקר למצב הכלכלי. מכל מקום השורה התחתונה היא אחת: חובות של למעלה מ­10 מיליון שקל, הפסקת הפעילות של עסקיה של שיינרמן, ביזה של חלק מהציוד ובעיקר תחושה של החמצה גדולה.
איך להיזהר
לפרוס לתשלומים, לשלם פחות 'על החשבון'המיתון והמצב הכלכלי הביאו עסקים רבים בשנים האחרונות לקריסה ולפשיטת רגל. כשמדובר בחנויות אופנה או במזון, הנזק הוא בעיקר של הספקים והעובדים, ולא של הצרכנים. כאשר מדובר במוצרים שבהם משלמים את הכסף מראש, לפני קבלת המוצר ­ כמו לימודים או רהיטים , הסכנה לצרכנים היא רבה.במקרה של פירוק או כינוס נכסים הצרכן הוא האחרון לקבל את כספו, הרבה אחרי הבנקים, הספקים והעובדים. לכן יש לנקוט אמצעי זהירות מראש. * לשלם כמה שפחות 'על החשבון'. רצוי לשלם מעט 'על החשבון' ולפרוס את התשלומים רק אחרי שמקבלים חלק מהשירות או מהמוצר. למשל, אם עוסקים בשיפוצים, פירסו את הצ'קים במקביל להתקדמות השיפוצים.* חשוב מאוד להפוך את הצ'קים לצ'קים לא סחירים כדי שלא יהיה ניתן להעביר אותם לצד שלישי. זאת עושים על­ידי "קרוס" שבתוכו המלים "לא סחיר" או "למוטב בלבד". מחקו את המלה "לפקודת" מהצ'ק. במקרה כזה תוכלו לבטל את התשלומים העתידיים. אם העבירו את הצ'ק לצד שלישי, אתם מחויבים כלפיו ותיאלצו לשלם את התשלומים עד הסוף. * אם אתם משלמים בכרטיס אשראי, פירסו את הסכום לתשלומי ם. במידה שהעסק קורס, עיצרו את התשלומים העתידיים על­ידי טלפון לחברת כרטיס האשראי שלכם.