עיר (ב)תחתית
גם הסוחרים בעיר התחתית דורשים להפסיק את ההזנחה
מועין חלבי
14/02/02
העיר התחתית בחיפה, שלה היסטוריה מפוארת (עם קום המדינה היה זה אזור שוקק חיים ותחנה ראשונה לתיירים שבאו דרך הים) ירדה מנכסיה. סוחרי העיר התחתית, העוקבים בעניין רב אחר מאבק עמיתיהם בהדר, מתכוונים להתחיל בקרוב מאבק משלהם, במחאה על מה שהם מכנים "ההזנחה הטוטאלית של העיר התחתית", שלדבריהם פוגעת קשות בעסקיהם. בעבר הלא רחוק היתה העיר התחתית מרכז עסקים, אלא שבתקופה האחרונה רבים מהעסקים האלה נסגרו, ורבים אחרים נמצאים על סף סגירה כתוצאה מהידלדלות מספר הקונים. שוק הימאים שהיה עד לפני כמה שנים גולת הכותרת של העיר התחתית, נעלם לגמרי. אם בעבר באו אנשים מחיפה ומחוצה לה לרחוב העצמאות כדי לרכוש שם מוצרים זולים ­ בעיקר ביגוד, סיגריות בשמים ושעונים ­ כיום אנשים פשוט הפסיקו לקנות שם. מהשוק התורכי שפעם נהרו אליו אלפים מדי יום, נותרו היום שני דוכנים לממכר פירות וירקות. עד לפני שלוש שנים סיפק השוק הזה את כל צורכי הקונים. לא עוד. נוף התיירים שמילאו עד לפני כמה שנים את רחוב העצמאות מכיכר פלומר עד כיכר פריז נעלם לגמרי. הסוחרים יושבים בבתי העסק משועממים וללא עבודה. המסעדות כמעט ריק ות וחלק גדול מהן על סף סגירה.
תחנת מעבר
ביקור קצר השבוע ברחוב העצמאות בשעות אחר הצהריים, ממחיש את השינוי הגדול שחל בו בשל מיעוט האנשים ­ מה שכמעט כל אחד מתושבי חיפה רואה כשהוא חולף ברחוב הזה שהפך למעשה למעין תחנת מעבר ­ הזנחה, הזנחה, הזנחה.לאור המצב העגום ותוכניותיה של עיריית חיפה לפיתוח אזורים אחרים בעיר, לסוחרים בעיר התחתית מתחיל להימאס. בשיחה ל"זמן חיפה" קבלו כמה מהם על ש"האזור נראה כמו חורבה", על היעלמות שוק הימאים שהיה אחד השווקים החשובים בחיפה, הרס שוק התורכים, התשתיות המוזנחות והיעדר מקומות חנייה.
עובדים בהפסדים
אליהו מוגרבי, בעל דוכן בגדים ברחוב העצמאות: "אין היום מכירות. אנחנו עובדים בהפסדים כי עלינו לשלם מיסים ושכר דירה חודשי למרות שאין לנו הכנסות. מצנע מעודד אנשים לבוא לקנות בוואדי ניסנאס למשל, בעוד אותנו הוא מזניח. העיר התחתית שוממת. חיסול שוק הימאים גרם לירידה גדולה בתנועה של האנשים ברחוב העצמאות".אריה סנדלר, קבלן לעבודות ניקיון שמשרדו נמצא בעיר התחתית, אמר כי "יש כאן הזנחה גדולה מאוד של העירייה. כמו שהעירייה חושבת איך לטפל במקומות אחרים בעיר, עליה גם לטפל בעיר התחתית, במיוחד ברחוב העצמאות שמהווה את הכניסה הראשונה לתיירים הבאים לארץ דרך נמל חיפה. לא יכול להיות שהעירייה תזניח בצורה כל כך בולטת ובוטה את חזות העיר התחתית. ההזנחה הזאת משפיעה על כל העסקים במקום הזה. רבים מהעסקים כבר נסגרו ואחרים עומדים להיסגר, וזאת בגלל חוסר טיפול של העירייה. מה זה שווה לפתח את קרית הממשלה ולהזניח את המקום הזה. למעשה, כל מי שבא מכיוון מרכז הארץ חייב לעבור דרך העיר התחתית. לדעתי צריך להשקיע כאן בפיתוח המקום כהמשך לפיתוח קרית הממשלה". סנדלר קורא למצנע "לרדת לעם. אני חושב שהיועצים שלו מ טעים אותו והם מקרבים אותו לתהום. יש הרבה סוחרים בעיר התחתית שרעבים ללחם, לכן על ראש העיר לעשות הכל כדי לשפר את המצב באופן דחוף".
העירייה: יש תוכנית
סגן דובר העירייה, רוני גרוסמן, מסר בתגובה: "עיריית חיפה פועלת לפינויים של הדוכנים הבלתי פעילים בשוק התורכי. דוכנים אלה מהווים מפגע תברואתי ובטיחותי. ראש העירייה סייר במקום והנחה את העירייה לסייע להם ככל הניתן במסגרת החוק. עיריית חיפה מקדמת תוכנית שיקום רחבת היקף לעיר התחתית לרבות רחוב העצמאות והשוק התורכי. התוכנית היא תוכנית שיקום ופתיחת חזית ימית מקודמת בשיתוף עם מינהל מקרקעי ישראל ורשות הנמלים, באמצעות צוות רב תחומי בראשותה של פרופ' עדה מזור. עיריית חיפה נמצאת בעיצומו של הליך שיקום ארוך, מעמיק וחסר תקדים בהיקפו של כל אזור העיר התחתית. ישנה תוכנית לשיקום העיר התחתית והשוק התורכי ופתיחת החזית הימית. במקביל לכל אלה מפתחת העירייה באמצעות חברת "יפה נוף" מערכת כבישים רחבה ומודרנית שתאפשר תנועה נוחה ומהירה לכלי רכב פרטיים ולמערכות תחבורה ציבוריות שיכללו בין היתר תחנת רכבת פרברית, מסוף אוטובוסים, גישה לכרמלית ורכבת קלה. אין ספק כי השלמתן של כל תוכניות הפיתוח והמשך המעבר של משרדים לאזור ­ ובראשם משרדי עורכי דין עם פתיחתם של בתי המשפט ­ יביאו לשינוי דרמטי לא רק בחזות האזו ר אלא גם בחיי המסחר והתאמתם לאופיו המתחדש של האזור".
סקר הסוחרים: ירידה דרמטית במכירות
סוחרי הדר הביעו השבוע זעם על פירסומי העירייה בעיתונים ובשלטי חוצות ברחבי חיפה. לשון הפירסום המתחרז ­ "הדר פחות יקר", העלתה את חמתם, שכן לטענת נציגיהם, פירסום זה דווקא מדגיש עובדה לא נכונה לפיה בהדר יקר כביכול, אבל פחות מעסקים אחרים. בנוסף, נמשך השבוע הסקר המתבצע באמצעות משרד היועצים הכלכליים "צ'מנסקי את בן­שחר" במרכזית המפרץ. מנתונים ראשוניים עולה כי 7,000 האנשים שהגיעו בעבר להדר מדי יום כדי להחליף אוטובוסים במטרה להגיע ליעדים שונים באזור, הפסיקו להגיע. הדבר גורם, לדברי הסוחרים, להפסדים כספיים גדולים משום שבעבר כל אחד מהנוסעים האלה הוציא מדי חודש יותר מ­200 שקל בקניות בעסקים בהדר. מהנתונים עולה עוד, כי רוב האנשים לא מרוצים מתוכנית התחבורה החדשה ומהעובדה שעליהם להחליף אוטובוסים בכל נסיעה להדר. התוצאות גם מצביעות על כך שבחודש ינואר השנה חלה ירידה דרסטית בפדיון העסקים בהדר לעומת חודש ינואר אשתקד ולעומת החודשים ספטמבר­דצמבר .2001 יועץ התקשורת של סוחרי הדר, יובל פלג, מסר כי "הסוחרים מאיימים להשבית את השוק אם המצב הזה יימשך, ובעתיד יישקלו צעדים נוספים נגד המשך תוכנית התחבורה החדשה בעיר שבינתיים מזיקה לסוחרים בצורה קשה, ועלולה לגרום לסגירתם של עסקים רבים בהדר".