 | |  | מתודלקים היטב |  |
|  |  | בשנתיים האחרונות הוכפל מספר תחנות הדלק בתוך רחובות מחמש לעשר * מי מרוויח מזה, מיהם הזוכים ולמה זה מפחיד? |  |
|  |  | |  |  | סביב הנושא הזה יש קשר של שתיקה. נבחרי הציבור לא ששים לדבר עליו. לא מעט מחברי מועצת עיריית רחובות, גם כאלו שמשמשים בתפקידים רלוונטיים, אליהם פנה "זמן מקומי" כדי לקבל הסברים ותגובות, ביקשו שלא להתייחס לכך. כל אחד וסיבותיו הוא. וחבל. לא מעט שאלות נשאלות בנוגע לכך שבשנתיים האחרונות נפתחו בעיר רחובות לא פחות מארבע תחנות דלק חדשות נוסף על חמש התחנות הוותיקות יותר בעיר. תחנה עשירית נמצאת בשלבי הקמה. עד השנתיים האחרונות הסתפקו תושבי רחובות בחמש תחנות הדלק שקיימות כבר שנים רבות, ארבע מהן ממוקמות על הציר הראשי של העיר: תחנת פז בכניסה הצפונית של העיר (מול מכון ויצמן), תחנת סונול במרכז העיר, תחנות פז ודור לכיוון דרום העיר (בסמוך לשכונת אושיות) ותחנת דלק באזור התעשיה בקריתמשה.בחודשים האחרונים נוספו שתי תחנות דלק בפארק המדע דור וסונול, ושתי תחנות בקריתמשה פז ו NET. בסמוך לאמריקן סיטי צפויה לקום תחנת דלק נוספת מבית סונול.על דרך אישור העיריה את הקמת כל תחנות הדלק האלה ושאלת נחיצותן עונה דובר העיריה, צביקה אייל: "שוק הדלק בארץ נפתח, כידוע, לתחרות חופשית. גם צי הרכב גדל והעיריה לא מונעת מיזמים להקים תחנות דלק במקומות שונים בעיר, כל עוד הבקשות מוגשות ובעלי הבקשות עומדים בכל הקריטריונים שנקבעו על פי החוק. העיריה גם לא קובעת כמה חנויות נעליים, בוטיקים או מספרות יהיו ברחבי העיר". |  |  |  |  |
|  |  |  |  | "התקנים מאוד מחמירים"
|  |  |  |  | אלא שמסתבר שלא כולם שאננים בנוגע לצמיחת תחנות הדלק כפטריות אחרי הגשם. תחנת הדלק סונול, הנמצאת בכניסה לפארק המדע, בסמוך לבית סאפיינס, פועלת כבר כחצי שנה. בזמנו עוררה התחנה התנגדות מצד עובדי בית סאפיינס ואילות השקעות ונכסים בע"מ, והתנגדות רשמית אף הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ברחובות. מתוך ההתנגדות: "התחנה תמוקם על ציר הגישה הראשי של אזור משרדים ברמה גבוהה המאוכלס רובו ככולו בחברות הייטק. צירי התנועה הסמוכים עמוסים ביותר בכל שעות היום ובמיוחד בשעות העומס בבוקר ואחרי הצהריים. הקמת תחנת דלק בצומת תגדיל את נפח התנועה, תפריע ותכביד עליה. התחנה תהווה מפגע סביבתי במישור האקולוגי, האקוסטי והתעבורתי".חברת סונול בתגובתה להתנגדות טענה כי "תחנת התדלוק אינה מגדילה את נפח התנועה אלא משרתת את בעלי הרכב העוברים ממילא בדרך. תחנות הדלק החדשות הינן 'ירוקות' ונקיות לחלוטין ממטרדים סביבתיים. לגבי התחנה המיועדת לקום על פי התוכנית, יינקטו כל האמצעים שיבטיחו אותה כתחנה נקייה ואסתטית. התחנה לא תפגע ולא תגרום כל נזק לעסקים ולמשרדים הנמצאים בבניין המתנגד. בשנים האחרונות אושרו תחנ ות רבות המצויות בקרבת משרדים ואין הן מהוות כל מטרד".בסופו של דבר נדחתה ההתנגדות, התוכנית אושרה, ותחנת הדלק הוקמה. אלא שחלק מעובדי החברות שמשרדיהן סמוכים לתחנת הדלק מביעים עדיין, גם חצי שנה לאחר תחילת פעילות התחנה, חששות כבדים. עובדת חברת הייטק אמרה השבוע ל"זמן מקומי": "מאז הוקמה התחנה אני הולכת לעבודה עם פחדים גדולים. זה ממש לא נעים לעבוד בתחושה כזו של חשש מתמיד. בתחנת דלק בכל זאת יש סיכון יותר מאשר במרבית עסקים אחרים. אחרי הכל מדובר בחומרים רעילים ומסוכנים ובסביבה הזאת יש הרבה תעשיות רגישות. בכלל תחנת הדלק פוגעת באיכות החיים של העובדים פה בסביבה".עובד אחר: "אני יודע שהנושא של תחנת הדלק מטריד עובדים רבים, לפחות עמיתים שלי. אנו חוששים, למשל, שבמצב של שריפה תחנת הדלק תסכן את חיינו. נראה לי תמוה שדווקא בצמוד לבניין משרדים גדול מוקמת תחנת דלק. יש מספיק שטחים ומקומות, גם פה בפארק המדע, שהיה הגיוני יותר להקים בהם תחנת דלק".רונן, מנהל תחנת הדלק, מסר השבוע ל"זמן מקומי" כי אליו לא הגיעו כל פניות של עובדים חוששים. ליאור אהרונוב, איש השיווק של חברת סונול: "יש תקנים מאוד מחמירים לגבי הקמת תחנות דלק, ולולא עמדנו בכולם, לא היינו מקבלים אישור לפתוח את התחנה. מכלי הדלק בתחנה הם כפולים, עם בידוד ובלי אפשרות חלחול לקרקע. יש גם מיכול אדים כך שהגזים לא חודרים לאוויר. דווקא התחנה בפארק המדע היא דוגמה טובה לתחנה בטוחה ביותר. יש מערכת כיבוי אש אוטומטית ממוחשבת אשר מופעלת לבד אם קורה משהו. אני יכול להרגיע את החוששים ולומר בביטחון שאין מה לדאוג. החוק כל כך מחמיר שבמידה והיתה סכנה עם מיקום תחנת הדלק, לא היו נותנים לנו רישיון".דובר העיריה, צביקה אייל: "יש לתחנת הדלק את כל האישורים מכל הגורמים. בכל רחבי הארץ יש תחנות דלק בסמוך לבנייני משרדים (במיוחד בתלאביב)".חשוב אולי לציין כי חברת דלק ביקשה להקים אף היא תחנת דלק ממש מעבר לכביש לאחר הקמת תחנת סונול. בקשתה נדחתה בעקבות התנגדויות שהוגשו. התוכנית לבניית התחנה אושרה בתחילה, וההתנגדות הראשונה של מפעל חברת סיגמה הנמצא בסמוך למקום נדחתה אף היא. אלא שבעקבות טענתו של חבר המועצה חנניה ויינברגר (שירות לתושב) כי הדיון בהתנגדות בישיבת ועדת משנה ערים היה מביש ומבזה ושלא על פי כללי הדיון הראויים, ובעקבות תביע תו לקיים דיון נוסף בהתנגדות בשל כך חזר הדיון לוועדה המקומית. אז התקבלה ההתנגדות ובוטל אישור בניית תחנת הדלק.בין היתר טענה חברת סיגמה בהתנגדות (שהוגשה ויוצגה על ידי משרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות') כי פארק המדע יועד לתעשיה עתירת ידע והקמת תחנת הדלק עלולה לפגוע באופי הפארק וליצור הפרעות של מפגעים, רעש, תנועה, זיהום אוויר, ריחות, אדי דלק ופסולת. סיגמה טענה אף כי הקמת התחנה בסמיכות כה רבה אליה עלולה להשפיע על יכולתה לקיים את כל הדרישות והתקנים לייצורם של חלק ממוצריה, ולחייב אותה להכניס שינויים במפעלה.בסופו של דבר הצטרף גם שוקי פורר, ראש העיריה, לערר על אישור התוכנית. את התנגדותו נימק בכך ש"ריבוי התחנות בפארק מנוגד לאופיו ולכוונת המתכננים. הקמת התחנה במגרש הממוקם בחזית הכביש הראשי תפגע בחזות הפארק. די בשתי התחנות הקיימות בפארק המדע. הקמת התחנה תגרום לקשיים תחבורתיים והקמת בניין לתעשיות עתירות ידע במקום יתרום הרבה יותר להכנסות העיריה בעתיד מאשר תחנת דלק".דב חפץ, חבר ועדת בינוי ערים, הציע בעבר לקבוע מדיניות מסודרת לגבי הקמת תחנות הדלק. בסופו של דבר זה לא יצא לפועל, וש לא כמו בראשוןלציון, שם הוקמה ועדה לתחנות דלק (כתת ועדה למשנה ערים), אין ברחובות מדיניות מגובשת. חפץ: "נכון היה לחשוב על מדיניות כלשהי לגבי המקומות הנכונים והפחות נכונים להקים בהם תחנות, למשל, במסגרת תוכנית האב של העיר. המדינה שינתה את כללי המשחק כשפתחה את כל נושא הדלק לתחרות חופשית. לגבי התחנות בפארק המדע תחנת סונול היא תחנה ירוקה והרבה תחנות ממוקמות בסמיכות לבנייני משרדים ובתי עסקים, כולל מסעדות. תחנת דלק נדחתה, מאחר וריבוי תחנות כבר יפגע באופי ובדימוי פארק המדע". |  |  |  |  |
|  |  |  |  | מה אומרים המספרים
|  |  |  |  | על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ברחובות יש, נכון לשנת 27,694 ,2000כלי רכב מנועיים. מספר זה כולל רכבים פרטיים, משאיות, אוטובוסים, אופנועים, מוניות ורכבים מיוחדים.מספר הרכבים הפרטיים בעיר עומד על .23,090 לשם השוואה, בשנת 1995 מצבת כלי הרכב הפרטיים בעיר היתה ,20,572 בשנת 1996 ,21,181 בשנת 1998 ,21,572 בשנת 1998 ,21,998 ובשנת 1999 22,445.כך שלמעשה, מאז תחילת הקדנציה הנוכחית של העיריה (בשנת 1998) ועד שנת 2000 מספר כלי הרכב הפרטיים בעיר עלה ב1,220.בסך הכל, לכל אלף תושבים ברחובות יש 248.5 רכבים פרטיים, כשהממוצע בכל הערים בישראל עומד על 236 כלי רכב פרטיים (לכל אלף תושבים). |  |  |  |  |
|
|  | |