נוצצים 2: האבנים המתגלגלות
למרות קסמם הנצחי של היהלומים המסורתיים הנשים בוחרות עיצובים מודרניים
ג'ני פרנקו
05/12/01
אופנת המותגים, שבה המטרה העיקרית היא הבלטת הלוגו של חברה יוקרתית, מעוררת השנה גם את עולם התכשיטים. נכון, זהב, יהלומים ואבנים יקרות יכולים להיות חברים טובים, אבל טבעת של "גוצ'י" או שעון של "הרמס" יכולים להביא חברים אמיתיים בשר ודם, כאלה שמתרשמים מחידושי האופנה, ולא חברים ששוכבים בכספת ולא מסוגלים לדבר, ובטח שלא להזמין לארוחת ערב.חברות התכשיטים העולמיות, כמו "שופארד" או "שומה", שביססו את מעמדן במשך עשרות ומאות שנים והפכו את כיכר ונדום בפריז למרכז התכשיטים היוקרתיים (דודי אל­פאיד קנה שם לנסיכה דיאנה טבעת כמה שעות לפני שהשניים נהרגו), מוצאות את עצמן היום בתחרות קשה. כל ההיסטוריה של בית המעצבים, הכוללת מוניטין, מקצוענות, איכות, ניקיון, חומרים ועוד גורמים שהיו אבן הבסיס, הופכת לעניין שולי יחסית, ולא ממש מעניין. כיום יוצרות הנשים הצעירות דפוסי התנהגות חדשים בתחום אופנת התכשיטים. זה מתחיל מהעובדה שהן רוכשות לעצמן את התכשיטים ולא מחכות לאבירים על סוסים לבנים. בנוסף, הן מעודכנות יותר בחידושי האופנה ולכן בוחרות תכשיטים על פי עיצובם המודרני, בניגוד לטעם השמרני יותר של ה גברים שקונים תכשיטים עבור הנשים. הן בדרך כלל בוחרות תכשיטים שמתאימים לאופנות הביגוד המתחלפות, והן בעיקר רוצות אביזר קישוטי שישמש אותן כל יום, ולא רק באירועים מיוחדים, לכן הוא יכול להיות גם חיקוי מדויק של הדבר האמיתי.
מעצבים כוכבים
חברת "שאנל" היתה בין חברות האופנה הראשונות שיצרו תכשיטים יקרים כדי להשלים את קו הביגוד האופנתי שלהן. היום מציגות חברות כמו "גוצ'י", "ורסאצ'ה", "איב סן לורן", "אסקדה", "דונה קארן", "טומי הילפיגר", ואפילו רשת "גאפ" בתחילת כל עונה קולקציית תכשיטים, שמשלימה את המראה האופנתי מכף רגל ועד צוואר. מי שהסתגל לשינויים במהירות, הרחיב את פרישת המוניטין של המותג ואת יכולות העיצוב. כך אפשר לראות עשרות חברות שעונים ותכשיטים שמשיקות קו חדש של בשמים, תיקים ונעליים. חברת השעונים "סווטש" החלה השנה לראשונה לעצב גם קולקציית תכשיטים חדשה, וחברת "ה. שטרן" מוציאה קולקציה שבה משולבות רצועות מעור, לקהל צעיר מאוד, ותכשיטים (מסוכנים ולא מומלצים) לקישוט השיניים.וכמו בכל תחום אופנתי אחר, גם כאן נולדים מעצבים­כוכבים סלבריטאים. הרי וינסטון, למשל, יצר במשך שנים תכשיטים יוקרתיים ומכר אותם בשני סניפים בניו­יורק ובברלי הילס. הוא הפך לסלבריטאי לאחר מאבק משפטי עם שרון סטון, ששכחה להחזיר לו ענק יהלומים שלוותה ממנו להופעה בטקס האוסקר. היום יש לווינסטון סניפים בכל רחבי אירופה. ג'ואל רוזנטל, 55, ילי ד ניו יורק ובעל תואר דוקטור בפילוסופיה והיסטוריה מאוניברסיטת הרווארד, הוא היום מעצב הבית של חברת JAR (מכיכר ונדום בפריז). רוזנטל זכה לתשבחות מסוג "מעצב התכשיטים הכי טוב שיש היום בעולם" מפי סוזי מנקיס, כתבת האופנה של "הרולד טריביון". הוא מעצב רק 70­80 תכשיטים בשנה, שנולדים במהלך פגישה אישית עם הלקוחה, ואם היא לא מצליחה להתחבב עליו, הפגישה מסתיימת במהירות רבה ולא משנה כמה כסף יש לה. בין הלקוחות שכן זכו למצוא חן בעיניו נמצאות גווינת' פאלטרו ומדונה. תערוכת רטרוספקטיבה של 400 מיצירותיו תוצג בשנה הבאה במוזיאון סומרסט בלונדון, ובינתיים הוא משתעשע ביצירת הבושם הכי אקסקלוסיבי בעולם, כך לפחות הוא טוען. בין המעצבים הסלבריטאים נמצאים גם איה עזריאלנט, ישראלית לשעבר, שמוכרת את עיצוביה בלעדית ב"בלומינגדייל'ס", וג'ייד ג'אגר, הבת של מיק, שפתחה חנות בלונדון. מעצבי הבית של החנות ME&RO"" מתגאים בלקוחות כמו ג'וליה רוברטס ושרליז ת'רון, שקונות תכשיטים לטקסי האוסקר בפחות ממאה דולר.
העידן החדש
לאחר שנים של אווירה סולידית ומכובדת, שבה כיכבו צמידי הטניס משובצי היהלומים (שזכו לשמם לאחר שהטניסאית כריס אוורט היתה הראשונה שענדה אותם על המגרש), חוזרת הצבעוניות לאופנה. נשים שאוהבות להשקיע סכום של משכנתה בתכשיט, ימצאו מבחר עצום של סיכות משובצות יהלומים ואבנים טובות בסגנון שהיה חביב על ג'קלין קנדי ועל המלכה אליזבת, שאותן עונדים על חולצות הטריקו של סטלה מקרטני. מי שאוהבת לקנות תכשיט במחיר של פחות ממשכורת חודשית, תמצא מגוון עצום של טבעות עם אבן מזל בגודל של סלע או צמידים, עגילים ושרשרות ענקיות משובצות באבנים חצי­יקרות.אבני חן צבעוניות בגדלים שונים הן הלהיט שדוחק את היהלומים לשוליים. שורש הפופולריות, על פי מעצבי הבית של "שאנל" ו"קרטייה", טמון במגמת הרוחניות השוטפת את העולם. אבן CITRINE­ה, למשל, אמורה לעזור ולהביא את המיליון הראשון. אקווה מרין, לעומת זאת, מגינה מפני אויבים, MORGANITE­ו מגבירה את יכולת הפיתוי. מגוון התכונות המופלאות יוצר משיכה מובנת לתכשיטים המשובצים אבנים חצי­יקרות, במיוחד בחורף הקרוב, שבו מכתיבה האופנה המון תכשיטים, וכמה שיותר גדולים. המשיכה המיסטית לא שייכת בלעדית לדור הניו אייג'. בתרבות הרומית, היוונית, הסינית והאינדיאנית מיוחסות לאבנים מסוגים מסוימים כוחות עילאיים. ההשפעות האתניות ניכרות בסגנון התכשיטים החדש, אבל האופנתיות נקבעת לפי צורת הענידה, כשהמותניים הם המקום הנכון להציג עדי עמוס אבנים וסמלים, ולא הצוואר.מגמת ההיפיות בעיצוב המודרני לא מושלמת, כי מחירם של התכשיטים יקר, ולקנות בדוכני רחוב זה ממש לא אופנתי. אבל כשקונים את העגילים החדשים של "בולגארי" מסדרת "לוציה" המעוצבת בסגנון אינדיאני, ומשלמים 500 ליש"ט, מקבלים בנוסף גם את העובדה שאל מקפירסון, קלאודיה שיפר וליידי הלן טיילור עונדות בדיוק את אותם העגילים, אז המחיר ממש לא משנה.
עיצוב הזמן
עיצוב השעונים הוא התחום הבולט שבו כבודם של היהלומים נשמר, והשנה הוא גם הכי בון­טון. חברת "טכנו מרין" החלה עם האופנה החדשה לפני כשלוש שנים, כשהציגה בגרסה הראשונה והפופולרית ביותר שלה שעונים בעיצוב טכנו עם חגורות מגומי עבה בצבעי ורוד ותכלת. השעון כולו נראה במבט ראשון כמו חיקוי של "סווטש", אבל אם לא גיליתם את הסוד החבוי, תג מחיר של כמה אלפי דולרים מסגיר את העובדה שבשעון משובצים יהלומים אמיתיים.לצד היהלומים, שהשנה נראים הכי טוב עם רצועות של פלסטיק שחור קשיח ­ כמו בשעון של "מובאדו" לנשים ­ או אפור כהה מטאלי, תמצאו עיצובים מדהימים של רצועות עור כמו בשעונים של חברת "הרמס", ומנגד עיצובים ילדותיים­חללים בצבעי פסטל של חברות כמו "סאב" או "כרום", שמיועדים למי שעבר את גיל הגיוס.