הלב ממריא, ואל על?
דווקא עכשיו ממירה אל על את שיטת הבידוק האנושי (תחקור סלקטורים) בשדות התעופה בשיטת בידוק טכנולוגי
קרן אוחיון
09/11/01
אירועי ה­11 בספטמבר עוררו גל הערצה לנוהלי האבטחה של חברת התעופה הלאומית של ישראל, ובעיקר להיבט האנושי שלהם. והנה, דווקא עכשיו ממירה אל על את שיטת הבידוק האנושי (תחקור סלקטורים) בשדות התעופה בשיטת בידוק טכנולוגי. "מעריב אמריקה" בדק האם זה טוב ליהודים, איך מתכוונת החברה להבטיח את שלום הנוסעים, ואילו יוזמות חדשות היא נוקטת על רקע המשבר בענף התעופה לא נעים להגיד, אבל אירועי ה­11 בספטמבר נראו, מזווית מסוימת, כמו תשדיר פרסומת לאל על. על רקע תמונות חוזרות ונשנות של המטוסים המתרסקים ישירות לבנייני התאומים, שידרו רשתות השידור כתבות וראיונות, שהיללו את מערך האבטחה המסועף של החברה ­ הן במטוסים עצמם והן בשדה התעופה. הגורם האנושי ­ חזרו והדגישו בכל אותן כתבות, הוא שמייחד את חברת התעופה הישראלית הלאומית משאר החברות, והוא שאחראי לסיכול כמה וכמה נסיונות חטיפה ופיגוע במטוסי החברה. האמת, הלב הישראלי שלנו ממש המריא. עד כה ספגנו קיתונות של הערות מלגלגות מצד ידידינו האמריקאים כל פעם שהם ראו אותנו ממהרים למטוס שלו שעות לפני הטיסה, כדי שנספיק לעלות למטוס בתום כל הבדיקות הבטחוניות הקפדני ות. לא פעם הרהרנו באפשרות לבגוד במוביל הלאומי. אחרי הכל, לא בגלל הנוחות (המושבים עדיין צפופים), השירות (ההפכפך), האוכל (השתפר דווקא) או המחיר (לרוב גבוה משל חברות מתחרות) טסנו אל על. זו תודעת הביטחון המפותחת שלנו, שגרמה לנו להעדיף, לא פעם בחירוק שיניים, את חברת התעופה הישראלית. והנה, פתאום אומרים לנו שצדקנו כל הזמן. פתאום חברים בתפוצות מתעניינים אם לאל על יש יעדים נוספים חוץ מישראל.­ כולם חולקים לכם שבחים, האם אפשר להצביע על עלייה במספר הנוסעים, שאינם ישראלים, המעדיפים את אל על על פני חברות התעופה הזרות?שריל סטיין, דוברת אל על בצפון אמריקה: "אין לנו דרך להנפיק נתונים אלה".נחמן קליימן, דובר אל על ישראל: "אנחנו מזהים מגמה של נוסעים בכלל, ואנשי עסקים בפרט, להעדיף את אל על בשל הבטיחות והביטחון, אבל כללית, עדיין יש ירידה במספר המבקרים בישראל".שריל סטיין מציינת את השבוע של ה­11 בספטמבר, במהלכו הפעילה אל על רכבת אווירית של 7 טיסות ביום לישראל, כולל בשבת (מה שגרר תלונה מצד מפלגת ש"ס תלונה לממשלה, ק.א). "זה היה מבצע חסר תקדים", היא אומרת. "אני לא בטוחה אם חברות תעופה אחר ות היו עושות את זה. אנחנו גאים בחברה ובעובדיה, שהצלחנו תוך זמן קצר להקים מערך שאיפשר לאלפי נוסעים, בהם נוסעים של חברות תעופה אחרות, להמריא לישראל לכבוד החגים היהודיים. הנוסעים שלנו יודעים שאל על תמיד תעמוד לצידם".­אז מה, למרות זאת החורף הנוכחי יהיה קשה מקודמו?סטיין: "בעונת החורף ממילא יש פחות נוסעים, והחורף יש 16 טיסות שבועיות במקום 19 בחורף שעבר. כללית, אין עלייה בשיעור הנוסעים מהחורף שעבר לעומת החורף הנוכחי".הגורם הפסיכולוגיבענף התעופה מדווחים בזהירות על אלפי נוסעים שביטלו את כרטיסי הטיסה שלהם בעקבות הקטסטרופה של ה­11 בספטמבר. "הנוסעים שבכל זאת עולים על טיסות", אומר גורם בכיר בענף, "נוסעים לביקורים משפחתיים, נסיעות עסקים ומקצתם למטרות חופשה".­שריל סטיין, ענף התעופה העולמי במשבר שסופו מי ישורנו, הנוסעים מפחדים לעלות על מטוס, איך את יכולה להרגיע את הנוסעים הישראלים? מה השתנה במדיניות החברה ובאמצעי האבטחה שהיא מפעילה אחרי ה­11 בספטמבר?סטיין: אין תגובה.­ 325 אלף תיירים מגיעים מישראל לארה"ב מדי שנה, ואלפים נוספים נוסעים באמצעות אל על בכל רחבי העולם. האם הם אינם זכאים לדעת איך אתם מתכוונים להבטיח את שלומם?סטיין: "אני לא יכולה להגיב על כך, אני לא מאמינה שמישהו ידבר איתך על הנושא הזה".­ ל"מעריב אמריקה" נודע, בכל זאת, על אמצעי בידוק חדשים ומשוכללים במיוחד, שאל על מחזיקה בהם באופן בלעדי, כמו גם על שינויים והחמרה בנהלים (לדוגמה, תא הקוקפיט במטוס נעול מרגע המראת המטוס ועד רגע הנחיתה, מאבטחים סמויים נוספים מצורפים לטיסות ועוד). האם אתם יכולים לאשר את זה? אל על: "אין תגובה". ­ באחרונה היתוסף למחיר כרטיס הטיסה באל על מס ביטחון בסך 8 דולר. למה מיועד היטל זה?סטיין: "לתוספות ביטחון שונות, שאינני יכולה להרחיב עליהם את הדיבור. חברות תעופה אחרות הוסיפו מס בסכומים גבוהים יותר" (אכן, 25$ בממוצע, אבל בניגוד לאל על, מדובר בחברות שלא נקטו כל אמצעי אבטחה קודם לכן, ק.א). קליימן: "מייד אחרי אירועי ה­11 בספטמבר העלו חברות הביטוח את הפרמיות שלהן לחברות התעופה. כל חברות התעופה החלו לגלגל חלק מההוצאות על הנוסעים. זה פיצוי על ההוצאות הכבדות של ביטוח אחרי ה­11 בספטמבר".­ שבוע לאחר אסון התאומים הגיעו לוושינגטון שני קצינים בכי רים באל על, כדי להרצות בפני חברי הקונגרס בנושא אבטחת מטוסים ושדות תעופה. יהיה לזה תרגום מעשי? סטיין: "זו לא הפעם הראשונה שנציגים מטעמנו מרצים בפני גורמים ממשלתיים בנושא אבטחה. אנחנו מקבלים פניות ומנסים לשתף פעולה במידת האפשר".הגורם הבטיחותיעל אף מעטה החשאיות שאופף כל מה שקשור לאמצעי הביטחון שאל על נוקטת, אחד מהם הובא לידיעתנו, ודווקא הוא קשור בשיטת הבידוק האנושית, שגרפה כל כך הרבה שבחים. מאמצע אוקטובר מדווחים לנו נוסעים שעברו בטרמינלים של אל על בשדה התעופה קנדי, שהסלקטורים ­ אותם עוזרי קב"טים שתחקרו את הנוסעים, "ארזת לבד? מישהו נתן לך משהו להעביר? האם אתה נושא כלי נשק?" מסתפקים כעת בבדיקת הדרכון, ונותנים לנוסעים טופס מודפס בו מופיעות שלוש השאלות. לאחר שהנוסעים ממלאים את הטופס הם מחזירים אותו לסלקטור, וזה מוביל אותם אחר כבוד למכונת שיקוף משוכללת, שבודקת את תכולת מטענם. כל זה אמור לגבי נוסעי מחלקת התיירים. נוסעים במחלקה הראשונה פטורים מהבידוק הטכנולוגי ונדרשים למלא את הטופס בלבד. עם זה, יצוין, במקרים מסוימים רשאים הסלקטורים להפעיל שיקול דעת ולבחור לתשאל נוסע זה או אחר, הן במחלקת התיירים והן במחלקה הראשונה, ולשלוח אותו לבדיקה מקיפה נוספת. השיטה פועל כבר באמסטרדם ובנקוק ותכנס בהדרגה לכל הטרמינלים של אל על ברחבי העולם.שיטת הבידוק האנושי מוחלפת בשיטת בידוק טכנולוגי, קובלים המתנגדים לשיטה החדשה. הסלקטורים הם עובדים מיומנים שעוברים הכשרה בקורס ייחודי בישראל, שאליו הם מתקבלים אחרי בחינות קפדניות. כעת הם אמורים להיות מפעילי ציוד כבד... ­ נחמן קליימן, כולם היללו את הגורם האנושי בבדיקות הבטחוניות של אל על, והנה אתם מוותרים עליו. יש מקום לדאגה?קליימן: "אנחנו משתמשים בשתי התוכניות במקביל. הבידוק הטכנולוגי נעשה באמצעות הציוד החדשני ביותר שיש היום בשוק התעופה. ניסינו את הבידוק בכל מיני יעדים בעולם. אנחנו לא מפסיקים את התוכנית המקורית, אלא מפעילים את הציוד הטכנולוגי בנוסף לסדרה של שאלות, על מנת להבטיח רמה גבוהה יותר של ביטחון. המגמה בעולם היא ללכת לכיוון הזה".­ אם כך, למה נוסעי המחלקה הראשונה אינם עוברים שיקוף?"כולם עוברים שיקוף, אין מישהו שלא עובר בדיקות, הן של אל על והן של שדה התעופה המקומי".­ נוסעים במחלקה ראשונה ש פנו אלינו, מתעקשים שנם לא עברו את הבידוק במכונה החדשה."תראי, יש צורך להקל על הנוסעים במחלקה ראשונה וביזנס. הם משלמים מחיר גבוה מאוד לכרטיס, ואנחנו לא רוצים לעכב אותם. אנשי עסקים מצפים בגלל המחיר לרמת שירות גבוהה יותר".­ גורמים בחברה אמרו לנו ששיניתם את האג'נדה מאיתור כוונת פיגוע לאיתור אמל"ח.סטיין: "אין עוד חברה שעושה בדיקות כמו אל על. כל חברה אחרת עושה את התשאול באמצעות סוכן הנסיעות של הלקוח. הישראלים יודעים שהאבטחה אצלנו היא בראש סדר העדיפויות, ואני מזמינה אותך לקרוא את הכתבה האחרונה שמשבחת את התחום הזה ב­'קונפידנט טרוולר' שיצא לפני זמן קצר".הגורם הכלכליאל על, לא נחדש לכם ודאי בנושא, מצויה בקשיים כלכליים זה כמה שנים. הפסדי החברה צפויים לעלות על 150 מיליון דולר בשנת ,2001 מעריכים מומחים, והמשבר אליו נקלע ענף התעופה העולמי עלול אף להחמיר את המצב. תוכנית הבראה שיצאה לפועל בחודשים האחרונים, כוללת, בין היתר, פיטורי מאות עובדים, צמצום פעילות החברה וסגירת נתיבי טיסה לא רווחיים (השבוע נסגרו הקווים לניירובי, וינה, דיסלדורף וסימפרפול, לפחות לעונת החורף הקרובה, ק. א).­ שריל סטיין, האם צפויים צמצומים בסניף צפון אמריקה, שעלולים חלילה לפגוע גם ברמת האבטחה?"לא צפויים פיטורים בסניף צפון אמריקה". ­ דו"ח הביניים של חברת הייעוץ הבינלאומית מקנזי, שעוסק בתוכנית האסטרטגית החדשה של אל על, ממליץ להתמקד בחמישה שווקים עיקריים, שבראשם ארה"ב. איך תשפיע תוכנית ההבראה על צפון אמריקה?סטיין: "עד כמה שידוע לי כרגע, לא צפויים שינויים כלשהם בפעילות החברה בצפון אמריקה. לא נסגור אף אחד מהקווים, אבל אנחנו גם לא מתכוונים לפתוח בקרוב קווים חדשים, ביעדים נוספים בארה"ב".קליימן: "בשלב זה לא צפויים שינויים בדפוסי ההתנהלות של סניף צפון אמריקה. השינוי היחיד שנתחיל בקרוב הוא חיבור בין קו לוס אנג'לס וקו טורונטו לישראל. המטוסים יאספו נוסעים, אך מבלי שהנוסעים יירדו מהמטוס או יעברו בדיקות מכס וכו'".עם זה, נראה שהחברה, שמגלה כושר אילתור ישראלי בריא, מצאה בצוק העיתים מקור הכנסה חדש, שעשוי לעזור לה לפתור חלק לפחות מבעיותיה הכלכליות. בשבוע שעבר חתמו אל על וחברת בואינג על מזכר הבנות, שלפיו תיבדק אפשרות להקים חברה שתעניק שירותי ביטחון לחברות תעופה, שדות תע ופה, ממשלות וגופים אחרים בכל העולם. החברה תסייע לבנות מערכי ביטחון, לקבוע נהלים, להדריך כוח אדם ולספק מגוון שירותים הקשורים לביטחון. את הרעיון להקמת החברה העלה יו"ר מועצת המנהלים של אל על בעקבות אירועי ה­11 בספטמבר. נשיא בואינג, אלן מוללי, אמר עם פרסום ההודעה על החברה החדשה, ש"אל על הינה חברת התעופה המובילה בעולם בתחום אבטחת מטוסים, ועל כך אין עוררין".כצפוי, התחרות לחברה החדשה, ששלביה ההתארגנות שלה צפויים להימשך 60 יום, תהיה דווקא מבית. Ganden Security Services Solutions( "GS3") הוא מיזם חדש המעניק פתרונות בטחוניים חדשניים לחברות תעופה אזרחיות, סוכנויות ממשלתיות ונמלי תעופה בעולם, ואת החברה הקימו לא אחרים מאשר יואל פלדשו (מנכ"ל אל על הקודם), אבנר ירקוני (לשעבר ראש מינהל תעופה אזרחית) וישראל בן חיים (עד לאחרונה מנהל שדה התעופה נתב"ג). למנכ"ל החברה מונה עופר עינב, לשעבר ראש אגף ביטחון אל על ומנהל הביטחון של אל על בארה"ב, שסיים את תפקידו בניו יורק לפני חודשים אחדים.­יואל פלדשו, מי צריך את GS3? פלדשו: "תנועת הנוסעים באוויר ירדה בצורה משמעותית אחרי מאורעות ה­11 בספטמבר, ותעשיית התעופה ניצבת בפני אתגרים שלא ידעה כמותם. ייחודה של חברת GS3 בכך שהיא מספקת שירותים שונים לתעשייה זו, וזאת מנקודת הסתכלות עסקית ולא רק מצרכי הביטחון". לדברי פלדשו, GS3 נמצאת במו"מ מתקדמים עם גורמים שונים בענף בחו"ל לתחילת עבודה משותפת.­ ומה מכשיר את עופר עינב לתפקידו הרם?"עופר עינב נבחר לתפקיד בשל כישוריו ונסיונו הרב בתחום אבטחת תעופה, בעיקר בארה"ב, והוא ממייסדי השילוב בין טכנולוגיה ואבטחת תעופה".­ אז אנחנו יכולים להרגיש בטוחים יותר? איך שר שלומי שבת בתשדיר הפרסומת האחרון לאל על? רק בגלל הרוח. לנו זה עולה יותרלמה אל על לא מוזילה את כרטיסי הטיסה בקו ישראל­ארה"בשתי חברות תעופה בלבד מפעילות החורף טיסות ישירות מצפון אמריקה לישראל: אל על (בסה"כ 16 טיסות בשבוע) וקונטיננטל איירליינס (7 טיסות בשבוע). מתוך 16 הטיסות של חברת אל על שש יוצאות מניו יורק (טיסות כל יום, למעט ימי שישי), שלוש יוצאות משיקגו, שלוש ממיאמי וארבע מלוס אנג'לס. חברות נוספות, בהן לופטהנזה, ק.ל.מ, אלאיטליה, סוויסאייר ואחרות, מפעילות קווי טיסה מצפון אמריקה לישראל, ע ם חניית ביניים באירופה, ובתדירות שבועית וחודשית נמוכה, מה שמשאיר לנוסע מרחב תמרון מצומצם בכל הנוגע לבחירת מועד ההמראה והנחיתה בארץ היעד. כלומר, לאל על יש יתרון יחסי על פני החברות הזרות במגוון מועדי הטיסות שהיא מציעה. המחיר, לעומת זאת, אינו ממש מפתה. בדיקה אקראית בסוף השבוע האחרון מעלה שלל דילים, שבמסגרתם מוצעים כרטיסי טיסה זולים יותר לישראל מאלה של אל על. ההפרשים נעים בין 100 ל­160 דולר בקירוב. למה? "זה לא נכון", מתקנת שריל סטיין, "לכל חברה יש מבצעי קידום מכירות. גם אל על מציעה כרטיס טיסה הלוך ושוב מניו יורק במחיר 669$, ויש לנו מבצעים לחברי מועדון 'הנוסע המתמיד' שאין לאף חברה. זה לא כמו בעבר, שאל על הייתה יקרה יותר מהחברות האחרות. אל על גם מציעה חבילות מוזלות עם בתי מלון והשכרת רכב שהישראלים מאוד אוהבים. ­נחמן קליימן, האומנם?קליימן: "אנחנו ממליצים לכל הלקוחות שלנו לעמוד בקשר עם סוכני הנסיעות לגבי מבצעים, ולהבחין שטיסות הנוחתות בניוארק זולות מטיסות הנוחתות JFK,­ב טיסות לילה ב­001 המפורסם יקרות יותר מטיסות בוקר וכו'".­ בקיץ האחרון, בעונת השיא, הפעלתם טיסות באמצעו ת חברה­בת של אל על, סאן דור, שאמנם היו כרוכות בחניית ביניים באירופה, אבל כרטיסי הטיסה היו זולים באופן משמעותי ממחירם של כרטיסים באל על. מדוע אינכם מתמידים בכך, ובכך מהווים תחרות גדולה יותר לחברות הזרות שמוכרות כרטיסים זולים משלכם?סטיין: "כרגע, בעונת החורף, זה לא ניתן לביצוע".קליימן: "הטיסות באמצעות חברת סאן דור, בשיטת Law Cost, מציעות מוצר זו שיועד למשפחות שרצו לנסוע לביקור בארה"ב, ובעיקר לקהל החרדי, עם משפחות ברוכות ילדים, שרכשו כרטיסים בטיסות אלה".המטוסים בהם יצאו הטיסות המוזלות בקיץ הם מדגם 200­,747 הדגם הישן בצי מטוסי החברה, שאל על שקלה באחרונה לקרקע. דו"ח מקצועי שהכין יעקב שיינין מחברת "מודלים כלכליים", ואשר הוגש להנהלת אל על ונציגות העובדים בסוף השבוע שעבר, גורס אחרת. הדו"ח ממליץ, כך פורסם בעיתונות בישראל, על "הצעת מגוון רחב יותר של סוגי שירות בטיסות הסדירות וטיפוח פרופיל של טיסות זולות בקו הטרנס­אטלנטי באמצעות מטוסי 200­747 שיטוסו בצפיפות גדולה יותר של נוסעים, עם חניית ביניים באירופה, אך במחירים הנמוכים ביותר בשוק". ­ נחמן קליימן, כיוונו לדעת גדולים? קליימן: "לא נגיב על דו"ח שיינין באמצעות העיתונות".