שיאי הקול האנושי
"אסתר עופרים, האוסף", בהוצאת מדיה דייקרט, הוא הזדמנות להקשיב ולהתאהב שוב בזמרת מופלאה

21/09/01
קצת מביך לחזור על שטיק פעמיים, בהפרש של שבועיים. אמנם קרו לא מעט דברים דרמטיים מאז כתבתי כאן על סיימון וגרפונקל, אבל זה לא אומר שאנשים שוכחים. לכן אני לא אפנה אתכם לשיר מסוים של אסתר עופרים כדי לראות איך אתם מגיבים אליו. בואו פשוט נניח ישר את הקלפים על השולחן: אסתר עופרים היא הזמרת הטובה ביותר בתולדות הזמר העברי.לאורך השנים צמחו כאן הרבה זמרות מרשימות. שושנה דמארי בשנותיה המוקדמות היתה חד פעמית, חוה אלברשטיין תמיד עצומה, אם למנות שתיים. ובכל זאת, כל הזמרות מצוינות, נהדרות וכשרוניות, אך עם כל הכבוד, נמצאות צעד אחד לפחות מאחורי עופרים.כדי שלא יתקבל רושם של העלבה, וגם כדי להרגיש מעט גאווה ישראלית, אפשר להעצים את הדרמה: אסתר עופרים היא בקלות אחת מעשר הזמרות הטובות ביותר שפעלו (ופועלות) בעולם בחצי המאה האחרונה. קולה הזך כמי מעיין בראשית, היכולת שלה לטעון שיר ברגשות, להעצים דרמה בזמן שהיא שרה כאילו בקלילות ­ כל אלה הפכו אותה לאחד הביטויים הבולטים והמדהימים ביותר שהוציאה מתוכה התרבות הישראלית.אסתר עופרים היא לא זמרת השנה שלכם. היא לא היתה כבר הרבה זמן, וכנראה כ בר לא תהיה. היא גם לא מהרוקנרול, ומעולם (עד כמה שאני יודע) לא כתבה מילים או לחן. עופרים, כמו שכבר כתבתי פעם, עצרה את התקדמות הקריירה שלה הרבה לפני שהיה בכך צורך, ולכן מעולם לא מיצתה את מלוא הפונציאל שלה. כך היא נשארה תמיד בלתי מושגת, תמיד נותנת פחות ממה שהקהל היה רוצה ממנה.הרפרטואר שלה, שלצערי היא אינה מרבה לחדש אותו בשנים האחרונות, הוא מהסוג שהיה לזמרות של פעם. שירים טובים, חשובים, ביצועים מחודשים לקלאסיקות, חלקם הגדול שירים שזמרות צעירות עם עיבודים תפלים יכולות לרצוח בשנייה.אבל כדאי לשים לב לשני דברים. הראשון, בסיקסטיז היא דווקא כן היתה זמרת השנה. והשני, תמיד טוב שבין ערבי שקופיות לזמרי פאבים יהיה לפחות אדם חי אחד שיוכל להמשיך ולשיר את "הרעות", "היו לילות" או אפילו "ציוניוני הדרך" מבלי שהם יישמעו לאומניים מדי, גסים, שחוקים, משומשים, מבלי שיהיה צורך במחיאות כפיים קצובות. שיהיה לפחות אמן אחד שיכול לקחת אותם ולזכך אותם לכדי מה שהיו במקור, שירים חזקים שיכולים לגעת בלב.גם בשנה שעברה, בפעם האחרונה שראיתי הופעה של אסתר עופרים בהיכל התרבות, עצרתי רגע את הנשימה לפני כ מה מהשירים האלה, חושש שאולי הפעם הם יישמעו כמו שהם בדרך כלל נשמעים אצל אחרים. וכל כך שמחתי שברגע שעופרים פתחה את הפה השירים האלה חזרו הביתה, והיו רעננים וקלים כנוצה, כאילו זה עתה בקעו מאיזה תחרות קדם אירוויזיון.
שלושה דברים
השבוע הוציאה חברת מדיה דיירקט קופסה בת ארבעה דיסקים שערך נחום היימן ובהם מיטב השירים שהקליטה עופרים לאורך כל הקריירה שלה. זהו אירוע חגיגי ומשמח, גם מכיוון שתמיד נעים לי לאחוז בדיסקים חדשים של עופרים, וגם מכיוון שהיימן עשה עבודה יסודית מאוד.בהזדמנות חגיגית זו החלטתי לעשות שלושה דברים. הראשון, לספר מעט על עופרים. השני, לבדוק למענכם את הקופסה החדשה. והשלישי, לציין את כל הדיסקים האחרים של עופרים שניתן להשיג בעולם (כדאי לשים לב, עופרים הוציאה בחייה עשרות תקליטים, אבל כמות הדיסקים שיצאו מהקלטותיה היא יחסית לא גדולה).
תולדותיה
אסתר עופרים גדלה וצמחה בחיפה, שם למדה בבית ספר לאמנויות. כבר בגיל 17 שיחקה תפקיד ראשון בהבימה, ובגיל 18 כבשה בסערה את המדינה הקטנה כשזכתה ב­61' בפסטיבל הזמר של יום העצמאות במקום הראשון וגם במקום השני. עוד בתיכון היא הכירה את אבי רייכשטט, שהפך עם הזמן לבעלה ולשותפה בצמד העופרים. התקליטים הראשונים שהוציא הצמד היו מלאים, עד כמה שזה יישמע מוזר, פזמונים סאטיריים וקלילים, על זוגיות וחיי יומיום. אבל כבר בתקופה ההיא החלה עופרים להקליט מחדש את הקלאסיקות הכבדות של מלחמת העצמאות ולהתחיל לבנות לעצמה מעמד מיוחד.הכל קרה מהר. שנה אחרי פסטיבל הזמר היא נסעה לפולין לייצג את ישראל בפסטיבל בינלאומי, וזכתה במקום הראשון עם "סתיו" של שמשון חלפי, שהלחין ועיבד משה וילנסקי. זכייה לא במיוחד מפתיעה. עד היום הפתיח של השיר הזה הוא מופת פופ מהסוג העילי ביותר, אינטרו שעומד בגאון לצד המיטב של אנשים כמו ברט באכרך והנרי מנסיני.משם היתה הדרך קצרה לקריירה בינלאומית. העופרים, כמקובל אז, שרו בכל השפות, שירי פופ ושירי עם. בשנת 63' ייצגה אסתר כסולנית את שווייץ באירוויזיון וזכתה במקום השני, בהפ רש קטן וסקנדליסטי. בשנת 67' עשה הצמד את הלא ייאמן וכבש את ראש המצעד האנגלי עם השיר "סינדרלה רוקפלה".הטעות היחידה שלהם היתה שבחרו לגור בגרמניה, ובפרשה שלא הצלחתי מעולם לברר עד הסוף הצליחו להסתכסך עם דעת הקהל הישראלי, עד שכמעט הוטל עליהם חרם רשמי. הרכילות שהגיעה בילדותי לחדרה היתה שהם הופיעו בגרמניה (!) ביום כיפור (!), אבל אני מניח שיש גם גירסאות פחות מבהילות.בכל מקרה, בזמן שבארץ ריכלו, העופרים נפרדו (ואף התגרשו), ואסתר עופרים, מנוהלת בידי עדי סמל, הקסימה את אירופה ומכרה יותר ממיליון תקליטים. האגדות מספרות שככל שהצליחה יותר כך גדלו החרדות שלה, התעצם הצורך בפרפקציוניזם והתגבר הפחד שלה מבמה. במקום לממש את ההצלחה ניסתה עופרים לעשות פחות ופחות.עם הקהל הישראלי היא חידשה את הקשר בשנות השבעים ופתחה במסורת שמאפשרת לה לבוא הנה מדי פעם, למספר מוגבל של הופעות, שהן לעולם הצלחה מסחרית ואמנותית עצומה. בתחילת שנות השמונים היא עוד השתלטה על צרור שירים ישראליים חדשים (לאותה תקופה), למשל "דמעות של מלאכים", אבל פרשה באופן מוחלט מהמרוץ הרגיל של תקליט חדש מדי כמה שנים. פרט לשיר "ים ש ל געגוע" שאותו הקליטה עם יהודית רביץ לקראת מופע משותף ב­95', אין כבר הרבה מאוד שנים תקליט עם שירים חדשים שלה (שאינם הקלטה מהופעה חיה) על המדף.עופרים חיה בשנים האחרונות בהמבורג ומרבה לבקר בארץ. רק שהיא לא מקליטה שירים חדשים. ולכן, בהזדמנות חגיגית זו, אני מבקש מכל מי שיש לו הצעה כיצד ניתן לדעתו להשפיע עליה להכין תקליט חדש, לפעול בכל דרך אפשרית כדי לנסות לקדם את הרעיון.
ארבע על ארבע
ועכשיו לקופסה. נחום היימן החליט לאגד באוסף שערך שני אלמנטים חשובים ביצירתה של עופרים. את הקלאסיקות העבריות שהקליטה עד סוף שנות השישים, ואת מיטב להיטיה הלועזיים. באופן כזה יצר אוסף מאוד הומוגני, שאינו קופץ על יותר מדי חתונות, וגם לא מתחרה בכמה מהדיסקים הטובים האחרים שכבר קיימים בשוק. הוא גם בחר בפרופורציה נכונה, ומתוך ארבעת הדיסקים שהוקצבו לו הקדיש שלושה לישראל ואחד לגויים.היימן בחר להשתמש רק בהקלטות מקוריות וישנות, וויתר כמעט בכלל על הקלטות מהופעות חיות, כך שהדיסקים בעברית הם אוסף די מושלם של כל היצירה המוקדמת של עופרים. השירים מחולקים באופן הגיוני לקבוצות, והיימן גם טרח לערבב כך שהשירים העצובים יתפזרו באופן אחיד ולא תיווצר תחושת יום זיכרון.בין השאר תמצאו כאן את הביצוע היפה ביותר שנעשה אי פעם ל"פזמון ליקינתון", וגם את "רקפת", "איש אילם וגבוה ודק", "זמר נוגה", "מי ייתנני עוף", "יצאנו אט", וכמובן את "שירת הנודד", מה שקוראים "הי ציוניוני הדרך", שרק עופרים (ולפעמים גם נעמי שמר עצמה) עוד יודעת לשיר מבלי שתופיע ברקע חבורת חניכים משבט הצופים הקרוב.הדיסק הרביעי מוקדש, כאמור, לשירי העופרים באנגלית ולכמה מהשירים שהקליטה סולו. היימן בחר בעיקר שירים שמוכרים לאוזן הישראלית (ולכן ויתר למשל על שיר האירוויזיון), וכך, לצד "סינדרלה רוקפלה" נמצאים כאן Never Grow Old"" הפופי, גירסאות לשלושה שירים של לאונרד כהן, שניים מוקדמים של הבי.ג'יז ואחד של הביטלס She's Leaving Home"("), לצדם של שירי עם ברומנית, ספרדית, רוסית, צרפתית ואפילו דואט באנגלית עם חיים טופול, ביצוע מתוק כסוכרייה ל"שנינו יחד תחת מטרייה אחת". ככלל, האוסף הזה בולט הן כאוסף מצוין של עופרים והן כאחד המוצרים היותר טובים של מדיה דייקרט. איך להגיד זאת בפשטות, אני כבר הזמנתי שניים נוספים, מתנת חג להורי ולחותנת. אבל אם אתם באמת אוהבים את עופרים, מיד יבוא פירוט מסודר גם של כל האופציות האחרות.
דיסקים נוספים בעברית
"חיי אדם", העופרים (הליקון)דיסק ועליו תקליט אוסף שיצא במקור ב­62'. מכיל שירים חילוניים ועממיים, ואין בו כמעט קלאסיקות כבדות. הרוב המוחלט של השירים מדיסק זה נמצאים באוסף החדש."עופרים", העופרים (פונוקול)דיסק ועליו תקליט שהקליטו העופרים בתחילת שנות השישים, כשהחליטו לחדש קלאסיקות ישראליות מתקופת מלחמת השחרור. גם רוב השירים מדיסק זה נמצאים באוסף החדש."היו לילות", אסתר עופרים (התקליט)דיסק האוסף הראשון שיצא בארץ בשנת 88'. דיסק משובח ומספק. כל השירים מופיעים גם באוסף החדש."אסתר עופרים בהיכל התרבות" (הד ארצי)הופעה חיה שהוקלטה ב­73' ובה רעננה עופרים את הביצועים שלה לקלאסיקות ישראליות והוסיפה כמה שירים מצטיינים לרפרטואר. תקליט מצוין. מעט מהביצועים האלה נמצאים גם באוסף החדש."אסתר עופרים" (הד ארצי)האלבום הלבן של עופרים, נקרא כך בגלל עטיפתו הלבנה שעליה כתוב רק שמה בעברית ובאנגלית. זה אלבום האולפן האחרון שהקליטה בעברית, ב­82', בניו יורק. בתקליט הזה משולבים אלה לצד אלה שירים ישראליים שהיו אז די חדשים, כמו "ואותך" של כספי וגרוניך, לצד "היו לילות" בגירסה חדשנית בת חמש דקות, וביצוע מוקלט ראשון ל"הכניסיני". תקליט מצוין ששום צליל ממנו לא חדר לאוסף החדש."ים של געגוע", אסתר עופרים ויהודית רביץ (הליקון)תקליט שדרים ועליו השיר היחיד שהקליטה עופרים בניינטיז. המילים של אהוד מנור, הלחן של רביץ, וייתכן שבחנויות יד שנייה ניתן להשיג עותקים ממנו."אסתר עופרים" (הד ארצי)בואו נקרא לו התקליט החום. אוסף כפול יצא לפני שלוש שנים ובו הקלטה של שתי הופעות חיות, אחת מ­77', השנייה מ­88'. מכיל ביצועים מצטיינים לכמעט 30 שירים. מ"איך זה שכוכב" ועד "הרעות". דיסק נפלא. גם ממנו אין כלום בקופסה.
דיסקים לועזיים
"3 Esther & Abi Ofarim ,"2 in דיסק שמצטיין בעיקר בעטיפה מדליקולית. במקור מ­76' הוא מכיל את "סינדרלה רוקפלה" ועוד שירים בשלל שפות. חצי מהם נמצאים גם באוסף של היימן.Esther""דיסק ועליו אלבום מ­72' ובו מבחר שירים בהמון שפות, כפי שהוקלטו בשעתו במיוחד. יש ביצוע סבנטיז יפה ל"היו לילות". אף רצועה מכאן לא נמצאת באוסף החדש.Die Ofarim Story""אוסף גרמני מלפני עשר שנים עם מיטב שירי הצמד מהסיקסטיז. רוב השירים באנגלית מופיעים גם באוסף של היימן, האחרים מושרים בגרמנית.Esther & Abi Ofarim ,"Songs of Our Life"אוסף גרמני חדש יותר וכפול. שירים שרובם באנגלית, אך גם בעברית, צרפתית וגרמנית. רוב השירים הטובים מופיעים גם באוסף החדש של היימן.Esther & Abi Ofarim ,"Reflections"אוסף אנגלי שבו לצד השירים הרגילים כמה יציאות מצטיינות ובהן גירסה מרגשת Somewhere"ל" מתוך "סיפור הפרברים".Esther Ofarim ,"Mien Weg Zu Mir"האוסף המוצלח, המפורט והעדכני ביותר של שיריה הלועזים של עופרים כסולנית. יצא לפני שנה בגרמניה. זהו אוסף משולש שבו דיסק באנגלית, דיסק בצרפתית ודיסק בגר מנית, והוא לחלוטין לא מתנגש עם האוסף של היימן. הדיסק האנגלי הוא ממש מופתי, ולכן כדאי מאוד לנסות להשיג את האוסף הזה. אופציה קלה יחסית היא אמזון גרמניה amazon.de(). אני רכשתי דרכם. אל פחד, לא צריך לדעת גרמנית, כי סדר הפעולות זהה לגמרי לזה של אמזון הרגיל, ובאופציות המשלוח יש רק אחת, דואר רגיל. לתגובות: uchovsky@walla.co.il