"לרגע לא נבהלתי"
לסמדר שכטר, קברניט ארקיע, קרה ביום שישי, בטיסה לאילת, מה שכל טייס חושש ממנו - איתות לתקלה באוויר
עמי אטינגר
13/08/01
לאחר שהפגינה מקצועיות מרשימה בהנחתת חירום של מטוס דש­7 בשדה התעופה בעובדה, הלכה סמדר שכטר, קברניט בארקיע, לנוח בביתה שבמושב תל שחר, לא רחוק מצומת חולדה. הטלפון לא הפסיק לצלצל. "כקברניט בכוננות אני חייבת להיות זמינה בכל רגע לטיסה", הסבירה בהתנצלות מדוע היא מקפידה לענות לכל צלצול. אבל הצילצולים לא היו מאגף המבצעים של ארקיע, אלא של ידידים ובני משפחה שבירכו אותה על יכולתה וקור רוחה באוויר, לאחר שהתעורר החשש כי הגלגל השמאלי של המטוס לא נפתח לקראת הנחיתה באילת.הדרמה הגדולה התחוללה ביום שישי. תחילה הכל התנהל כשורה. סמדר שכטר והקצין הראשון ערן רון המריאו משדה דב לאילת במטוס דאש­7, שבו 52 נוסעים. שתי דיילות שירתו את הנוסעים. "לאחר טיסה של קצת יותר משעה נקלענו לרוחות דרומיות שהאטו את מהירות המטוס", סיפרה אתמול שכטר. "כשהיינו בגובה של 2,000 רגל נכנסנו לנוהל נחיתה בנמל התעופה באילת. כשהוצאנו את הגלגלים החוצה גילינו כי באורות החיווי יש לנו אדום­שמאלי, שמשמעותו ­ כן הנחיתה השמאלי לא נפתח."המשכנו לשמור על גובה הטיסה והתחלנו להקיף את שדה התעופה בתיאום עם מגדל הפיקוח. דיוו חנו לנוסעים על המתרחש ובמקביל ביקשתי מהדיילת לגשת לחלון הסמוך לכן הנחיתה השמאלי ולבדוק אם הוא נפתח במלואו, כולל נעילה. הדיילת אמרה שלפי כל הסימנים הגלגל נפתח במלואו והוא נעול. לא הסתפקתי בכך וגם הקצין הראשון ואני ניגשנו לראות מה קורה. הכל נראה כשורה. בשלב זה הבנו כי מדובר בתקלת חיווי בלבד, אך למרות זאת הוכרז על מצב חירום".בינתיים הוזנקו לשדה התעופה מכבי איש ואמבולנסים. הצפירות מחרישות האוזניים של כלי הרכב הדוהרים לכיוון שדה התעופה עוררו חרדה בקרב תושבי העיר. למעלה, שכטר ורון המשיכו להטיס את המטוס בקור רוח. שכטר: "הבדיקות הסתיימו במהירות, אבל חגנו באוויר עוד כ­50 דקות בגלל ההתייעצויות על הקרקע היכן לנחות. בדרך כלל לא מבצעים נחיתת חירום בנמל תעופה שיש בו רק מסלול אחד, כדי לא לחסום אותו אחר כך ולשתק בכך את תנועת המטוסים. לכן קיבלנו הוראה לנחות בנמל עובדה."לאחר שמסרו לנו את נתוני הרוח טסנו לעובדה ונחתנו במסלול 02 נחיתה חלקה ללא בעיות. לאחר שהמטוס עצר על הקרקע נשמנו לרווחה. אומנם שיערנו, לפי כל הבדיקות, כי מדובר בתקלת חיווי ושהכל יהיה בסדר, אבל בתעופה תמיד יכול לקרות מש הו בלתי צפוי. לכן כשהכל עבר בשלום הוקל לנו מאוד".­ הנוסעים ידעו מה מתרחש?"מרגע שהתגלתה התקלה עידכנתי את הנוסעים. אמרתי שמדובר כנראה בתקלה של אינדיקציה, ולמרות זאת אנחנו חייבים לבצע נחיתת חירום בנמל עובדה".­ איך הם הגיבו?"היו כאלה ששתקו והיו כאלה שגילו סימני חרדה. בסך הכל לא היתה פאניקה בתא הנוסעים, כולם הבינו את ההסברים שלנו".­ ולאחר הנחיתה?"המפגש עם הנוסעים לאחר הנחיתה היה מרגש. 'היית נהדרת', אמרו לי כמה מהם. אחרים מילמלו 'תודה'. היו כאלה ששתקו, כנראה התקשו לדבר על רגשותיהם. ילד כבן 10 ניגש אלי וסיפר שהיתה זו טיסתו הראשונה בחיים. 'פחדתי, אבל כשראיתי שהגלגל בחוץ נרגעתי', אמר לי. האווירה היתה חיובית, חוץ מאי הנעימות שנגרמה לנוסעים כי לא נחתנו באילת".סמדר שכטר, רווקה בת 30, חלמה זמן רב על טיס. ב­1989 ביקשה להתקבל לקורס טיס בחיל האוויר. היא נענתה בשלילה, אך לא התייאשה ­ כתבה עשרות מכתבים לגורמים שונים, כולל לרמטכ"ל, אבל אז לא היתה פתיחות כפי שיש היום ובסופו של דבר, למרות מאמציה, היא לא התקבלה לקורס. היא התנחמה בשירות כפקידת מבצעים בטייסת קרב. לאחר השח רור מונתה שכטר ­ פריקית מחשבים ­ כאחראית לתיפעול מערך המיחשוב בארץ של חברת "אייס" האמריקנית. אך חיידק הטיסה לא הירפה ממנה. היא הוציאה רישיון טיסה אזרחי על מטוסים קלים חד­מנועיים, צברה נסיון ושעות אוויר ואז והוציאה רישיון גם על מטוסים דו­מנועיים.בינתיים שכטר סיימה בהצטיינות לימודי כלכלה וניהול במכללה למינהל, עזבה את "אייס" והחלה לעבוד כאנליסטית ב"פועלים שוקי הון והשקעות". ב­1998 היא טיפסה עוד שלב בדרך להגשמת חלומה הישן ­ היא התקבלה לקורס טיס למטוסי דש­7 בארקיע. היא סיימה את הקורס בהצלחה והחלה לטוס כטייסת מן המניין בחברה. לאחר שנה וחצי עברה בהצלחה קורס קברניטים. איזי בורוביץ, מנכ"ל ארקיע, העניק לה את כותפות הקברניט ואת תעודת ההסמכה. היא הישראלית הראשונה שקיבלה מינוי של קברניט בחברת תעופה ישראלית."חשוב לציין שאני לא הטייסת הראשונה שהתקבלה לארקיע", מזכירה שכטר. "הקדימה אותי שולי מילמן, טייסת מצויינת המטיסה מטוסי ATR של החברה". ­ האם נתקלת במסלול הכשרתך כטייסת ביחס שונה מהיחס הניתן לגברים?"קיבלתי יחס אוהד אבל אף פעם לא עשו לי הנחות. דרשו ממני בדיוק מה שדרשו מטייס ים גברים".סמדר שכטר מרבה לטוס לאילת, אך גם לקפריסין, טורקיה ועוד. פעם היא הטיסה משלחת רשמית ישראלית לסיור מקיף בטורקיה. "הסיבוב בטורקיה נמשך שלושה ימים", מספרת שכטר, "ונחתנו באיסטנבול ובאנקרה".­ מה הלאה?­ אני שואפת להטיס מטוסים גדולים יותר".