לוקחים את הטווין לפיסגה
האופנועים בעלי המנועים הדו- צילינדריים - V- ה- טווינס - עוברים שיפור משמעותי
מאת טל שביט
15/07/01
אם תכנסו לרגע לקרביו של עולם האופנועים, קרוב לוודאי שתגלו שקבוצת האנשים בעלי הרגשות העזים ביותר, אלו שמחוברים בצורה האישית והישירה ביותר לאופנועיהם ואשר שומרים על כבוד סוסי הברזל שלהם בקנאות אדוקה, הם בעלי הכלים הדו­צילינדריים. לא סתם דו­צילינדריים: הכוונה, מיותר אולי לציין, למנועים בתצורת V, או בשמם המוכר יותר V­טווינס. את הקבוצה הזו ניתן לחלק לשתי קבוצות משנה: אוהדי אופנועי הספורט ­ איטלקיים, בדרך כלל, וכמובן, רוכבי קאסטום. הארלי­דייוידסון, בדרך כלל. לכאורה, החיבור בין אופנועי הקאסטום הכבדים המתנהלים בניחותא לבין אופנועי הספורט הקלילים והאתלטיים אינו קיים, במשך שנים מפגיזים אוהדי הארלי את המפעל בדרישה לבנות אופנוע ספורט ראוי לשמו שישא את השם האמריקני בגאון. ולאחרונה, גם היפנים גילו את נישת האופנוע הדו צילינדרי המיוחד.במשך שנים מייצרים המפעלים היפנים אופנועי קאסטום גדולים, כבדים, ואיטיים. נפח המנועים גדל מ­1,400 סמ"ק ל­1,500 סמ"ק, ואחר כך ל­1,600 סמ"ק. יחד עם הגידול במנועים גדלו גם המימדים והמשקל, אבל הביצועים נותרו עלובים. למרות הנפח הענק, הספקי המנועים נ עו סביב 60 כ"ס: מספיק כדי לנוע איכשהו ולהשמיע את פמפום הטווין דרך האגזוז, אבל לא הרבה יותר מזה.הראשונה ששברה את הכלים היתה הונדה, כאשר השיקה בשנה שעברה את VTX1800­ה. לא זו בלבד שהיה זה אופנוע הקאסטום בעל המנוע הגדול ביותר אי פעם, הוא גם היה, סוף סוף, בעל ביצועים נאותים: 100 כ"ס, פלוס מינוס, וכמובן מומנט אדיר. וכצפוי הציבור התלהב.עכשיו הגיע תורה של ימאהה להגיב. זה עתה השיקה ימאהה בארה"ב גירסה חדשה של דגם הקאסטום הגדול שלה, Road Star­ה. הגירסה החדשה מכונה Road Warrior והיאזכתה במנוע מוגדל במקצת (1,670 סמ"ק לעומת 1,600), אבל השינוי האמיתי הוא בכיוונים הפנימיים ­ כתוצאה מהם קפץ ההספק ב­%40. שינויים נוספים הם במכלולי השילדה. Warrior­ה הוא עדיין אופנוע קאסטום ארוך ונמוך, אבל הוא מצויד במזלג הפוך מסיבי וספורטיבי המותקן בזווית סבירה, נושא שני דיסקים גדולים לאספקת כוח עצירה כנדרש, וחישוק "18 עם צמיג בחתך נמוך. מאחור מותקן חישוק "17 רחב עם צמיג במידה ענקית וחתך אולטרה­נמוך. לימאהה יש יומרות אמיתיות בתחום הספורטיבי עבור הדגם החדש, לפחות במונחים יחסיים, ובין היתר יוצעו אביזרי ם לשיפור הביצועים ולחיזוק הפן הספורטיבי על ידי סוכני החברה. בשלב זה מיועד האופנוע רק לשוק האמריקני. יותר רלבנטי עבורנו הוא V­טווין חדש שהושק זה עתה על ידי ימאהה לשוק האירופי. הוא נושא את השם המקורי BT1100 "בולדוג", ויותר מכל הוא אופנוע כביש מהסוג המכונה "סטנדרטי" ­ כזה המיועד לעשות הכל: לא קאסטום, לא ספורט, אלא פשוט אופנוע כביש חשוף עליו יושבים זקוף, כמו שפעם היו עושים את כל האופנועים. באופיו הוא קרוב לכלים כמו הסוזוקי בנדיט, אם כי מבחינת הביצועים אין מה להשוות: הימאהה מסתפק ב­65 כ"ס צנועים מ­1,063 הסמ"ק שלו. עובדה זו, כמו גם השימוש בגל הינע במקום שרשרת והמשקל הגבוה יחסית, 230 ק"ג, מעידים על אופיו הרגוע ועל העובדה שהוא מיועד לתיור וטיול בסגנון האירופי. אירופה היא שוק היעד העיקרי, שלא לומר בלעדי, של הבולדוג: האופנוע תוכנן במפקדת ימאהה באירופה וייוצר במפעל ימאהה באיטליה.החדשות הטובות הן שדגם זה מיועד להגיע ארצה. אמנם הקהל הישראלי אינו נוטה חסד בדרך כלל לכלים מסוג זה, אך לדעת יבואני ימאהה יש לו בהחלט ציבור קונים פוטנציאלי בקרב רוכבים רגועים, אנשי קאסטום המבקשים את הא ופי של מנוע V טווין גדול יחד עם תנוחת רכיבה זקופה ונוחה יותר. טיעון כבד משקל לטובת הבאתו של האופנוע ההוא המחיר: רק 59,000 שקל, מציאה על פי כל קנה מידה. האופנוע יגיע לכאן כבר בקיץ הקרוב, ככל הנראה.