 | |  | ירוק בלי הפסקה |  |
|  |  | שוקה רווק, 70, ירוק 40 שנה, מפנה עכשיו את כל הכוח נגד מה שהוא מגדיר "האסון הבא" - כביש חוצה ישראל |  |
|  |  | |  |  | הפעילים הירוקים מצאו בשבוע שעבר דרך מקורית להפגין נגד סלילת קטע 18 בכביש חוצה ישראל. הם עלו על גג בניין חברת כביש חוצה ישראל בתל אביב, המתנשא לגובה של 23 מטר, וגלשו ממנו למטה. ביניהם היה גם שוקה רווק, בן 70. שוקה, פעיל סביבתי ותיק, נלקח לחקירה במשטרה ושם שאלו אותו השוטרים: זה לא מסוכן בגילך לעשות סנפלינג?. שוקה, שעשה בימי חייו כמה דברים יותר מסובכים, כמו גלישה ממצוקים בירדן שגובהם 40 מטר, גיחך. מסוכן? על מה הם מדברים?.קטע 18 בכביש אמור להיסלל צפונית מצומת עירון ועד צומת אלקים, ושוקה מסביר. "כביש חוצה ישראל פוגע בייחוד של אזור רמת מנשה. זהו כביש ברוחב של 200 מטר שיחתוך בבשר החי של הגבעות. הוא יפגע בתשעה נחלים ובארבע שמורות טבע. זו כמעט פיסת השטח האחרונה שנשארה טהורה".שוקה מתנגד בעקשנות לכביש חוצה ישראל. "הכביש לא יפתור את בעיית העומס על הכבישים ויפגע בקטעי נוף שלמים", הוא מסביר. "במקום זה צריך להשקיע בתחבורה אלטרנטיבית. לא יעלה על הדעת שאוטובוסים יסעו בקצב של רכב פרטי. צריך להשקיע ברכבות ובתחבורה ציבורית ולא בסלילת כבישים נוספים. הכבישים הקיימים יספיקו אם יר חיבו וישפצו אותם. היזמים דואגים לאינטרסים שלהם על חשבון הסביבה".שוקה הוא למוד מעצרים בשל המאבקים הסביבתיים שהוא מנהל בנחישות. הוא נעצר לראשונה ב1991, בעת המאבק לשמירת הירדן ההררי. אחר כך נעצר מספר פעמים במסגרת המאבק נגד כביש חוצה ישראל. זכור במיוחד "התרגיל" המפורסם שלו כאשר שהה שבועיים ברציפות על עץ גבוה ביער קולה. כאשר גלש מגג בניין כביש חוצה ישראל, היטלטל שוקה ליד חלונו של משה לוי, המנכ"ל. "זו הדרך היחידה שלי להסתכל לו בגובה העיניים ולשאול אותו אם זה האידיאל שלו", נהנה שוקה להסביר.את פעילותו למען הסביבה החל שוקה בשנות ה60 המוקדמות בהפגנה גדולה, הראשונה מסוגה בארץ, שמטרתה היתה למנוע בנייה בפארק הכרמל. בהפגנה השתתפו כ5,000 איש. שוקה, המתגורר בבית הספר שדה שקמים ליד ניצנים, הצטרף כמדריך לחברה להגנת הטבע בשנת 1965. המוטו שלו הוא שכל אזרח רשאי למחות בדרך לא אלימה. הוא נולד בקיבוץ תל יוסף שבעמק יזרעאל, יש לו שלושה ילדים ועשרה נכדים. הוא נשוי לענת, שאינה מצטרפת למאבקים הסביבתיים שלו, אך שוקה אומר שהיא תומכת בו. "המשפחה מאמינה במה שאני עושה, הם באים להיות עם אבא שלהם . הם נולדו לתוך החברה להגנת הטבע". על ההפגנה המפורסמת על העצים מספר שוקה: "בנינו ערסלים על העצים בגובה של 10 מטר. בילינו שם 24 שעות ביממה בתורנות. אחרי שאנשי כביש חוצה ישראל ראו בתצפיות מרחוק שעזבנו את העצים, הם כרתו אותם. הקמנו גם אוהל אינדיאני על תוואי חוצה ישראל. איישנו אותו במשך חמישה חודשים ברציפות, 24 שעות ביממה. בעבר היה קל יותר לגייס אנשים למאבקים סביבתיים. אולי יש היום יותר מודעות ציבורית, אבל החברה להגנת הטבע איבדה את הקשר עם המטיילים. כביש חוצה ישראל שנוי במחלוקת כי יש הרבה אנשים שמאמינים שזו הדרך הנכונה לפתרון בעיית הפקקים".ים אלוני, בת 13, נכדתו של שוקה, מצטרפת לסבה למאבקים הסביבתיים. "לסבא יש הרבה מרץ לתרום לסביבה, אנחנו תומכים בו מכל הכיוונים", היא אומרת, "אנחנו מטיילים וגם יוצאים להפגנות. לפעמים אנחנו גם מכינים שלטים. בדרך כלל כל המשפחה יוצאת. זה נורא כיף. כל הזמן אנחנו מטיילים איתו. נסענו ביחד לסיני, לירדן ולעוד מקומות".נכדה אחרת, יעל כהן, היא פעילה נמרצת נגד סלילת כביש חוצה ישראל. "בסך הכל אנחנו מקבלים את שוקה כאחד מהחבר'ה", היא אומרת. "הוא היה איתנו על העצים וטיפס עליהם. הוא בא לאוהל המחאה, הוא עוצר דחפורים ועושה בלגאן. השוטרים לא מטרידים אותו. מה שמניע אותו הוא הדאגה לסביבה. אני לא מסתכלת עליו כעל סבא שלי. הוא פשוט חבר. הוא לקח אותי לטיול סנפלינג הכי מטורף שעשיתי בחיים. הוא היה בין הראשונים שעשו סנפלינג בישראל".בחברת כביש חוצה ישראל רואים את הדברים אחרת. הם טוענים כי הכביש יפתור את מרבית בעיות התחבורה של המדינה. אריה שבתאי, דובר החברה, אומר: "קומץ מפגינים לא ימנע את המשך סלילת הכביש המקרב את ישובי הצפון למרכז הארץ". |  |  |  |  |
|
|  | |