 | |  | מוציאים אנרגיה |  |
|  |  | בזמן שחברות ההיי- טק מתכנסות בתוך עצמן ודוחות את ההנפקות בחו"ל לזמנים טובים יותר, חברות הדלק דווקא פונות החוצה |  |
|  |  | |  |  | דווקא כשימי העליצות הבלתי רציונאלית של הנאסד"ק מאחורינו, וחברות הכלכלה החדשה תופסות מחסה עד שישובו מכפילי הרווח לאיתנם, מחפשות חברות הכלכלה הישנה, אלה שתמיד האמינו ברווחים שלא על הנייר, את הדרך לשווקים הבינלאומיים. הדוגמא האחרונה היא המגמה של חברות הדלק הישראליות להשקיע בחו"ל.השבועיים הסוערים האחרונים שעברו על שוק הדלק, מלמדים היטב על הטרנד החדש: השקעות בחו"ל 'אין', השקעות בארץ 'אאוט'. קודם הודיעה חברת דלק מערכות אנרגיה כי רכשה, בהשקעה של כ12 מיליון דולר, כ%17 מהזכויות לשני מיזמי חיפושי גז ונפט: האחד בים הצפוני, מול חופי סקוטלנד, והשני בשיתוף עם סאמדן העולמית בים סין הדרומי, מול חופי וייטנאם. בנוסף, הודיעה דלק על השלמת עיסקה לרכישת רשת של 198 תחנות דלק בדרום ארה"ב, בשם מפקו אקספרס, תמורת כ147 מיליון דולר.גם בבז"ן (בתי הזיקוק והנפט) החליטו שהם יכולים להיות שחקנים בשוק המתעורר, ורכשו %40 מזכויות קידוח הנפט 'שקמה ים', מול חופי אשקלון, תמורת ששה מיליון דולר. כל אלה, כמובן, מצטרפים לעיסקת האנרגיה הגדולה ביותר שבה הייתה מעורבת חברה ישראלית בשנים האחרונ ות: רכישת רוב אחזקותיה של חברת טוטאלפינה בארה"ב בידי חברת הדלק אלון, בכ400 מיליון דולר. העיסקה שבמסגרתה רכשה אלון, בין השאר, בית זיקוק בטקסס המזקק כ60 אלף חביות ביום, כ1,100 מייל (1,760 ק"מ) של מערכת להולכת דלק, וכן זכויות שיווק ל1,700 תחנות הדלק של פינה בארה"ב הושלמה סופית באוקטובר האחרון, והייתה הטריגר האמיתי לגל העיסקאות האחרון.לדברי רואההחשבון יאיר לפידות, מחברת הייעוץ נשיונל קונסלטנטס, מדובר כאן בתהליך מבורך של התבגרות. "ענף הדלק בישראל התבגר בשנים האחרונות", אומר לפידות. "בתקופה שלפני פתיחת שוק הדלק לתחרות, רוב החברות היו מנופחות ולא יעילות, אולם בשל שיטת העבודה שלהן הן השיגו תשואות שנעו בין %10 ל%15. במצב כזה, איזה אינטרס היה לחברות הדלק לצאת לחו"ל?".אבל מאז שהממונה על ההגבלים העסקיים אישר לפני כשנתיים לחברת אלון לקנות את דור אנרגיה ודור גז מהאחים דנקנר, השתנו פני הדברים. כניסתה של דוראלון כשחקנית רביעית לשוק, שנשלט עד אז בידי פז, דלק וסונול, יצרה תחרות אמיתית.כיום מתחלק שוק הדלק המקומי בין פז (%31), דלק (%24), סונול (%23), דוראלון (%20) וא חרים (%2). לדברי לפידות, מהרגע שנתחי השוק של החברות הגדולות התייצבו סביב ה%20, היה ברור כי השוק המקומי הגיע, גם מבחינת ההתייעלות בחברות, לרוויה. "למרות שבשנתיים האחרונות חל שיפור יחסי ברווחיות התפעולית", הוא אומר, "פוטנציאל הצמיחה בענף הדלק המקומי מוערך באחוזים בודדים בלבד מדי שנה, וזה טבעי שמי שמחפש תשואות ורווחים גבוהים יותר פונה לחו"ל".מנכ"ל דלק, גיורא שריג, מייד אחרי עיסקת 'מפקו', לא יכול היה להסכים יותר: "ישראל היא מדינה קטנה, וההזדמנויות העסקיות בה הולכות ומצטמצמות", הוא אומר. "לעומת זאת, השוק האמריקני הוא שוק גדול, יציב, וגם עובר עכשיו תהליך מבורך של מיקוד: יציאה של חברות הדלק הגדולות מעסקי הקימעונות ושיווק הדלק, לטובת פעילויות החיפוש והזיקוק מה שיוצר הזדמנויות קנייה זולות בשוק תחנות הדלק".* * * החלום הישראלי קצת פחות ורוד מהאמריקני. הרבעון האחרון של שנת 2000 ממחיש היטב את הבעייתיות שבפעילות המקומית: למרות הגידול במכירות, חלה ירידה משמעותית ברווחי חברות הדלק ביחס ל99'. הרווח הנקי של מגזר הדלק בקבוצת דלק, לדוגמא, ירד בכ%25 מ83 מיליון שקל ב99' ל6 2 מיליון שקל ב2000.דוראלון אנרגיה, שהיא הזכיינית הבלעדית להספקת מוצרי דלק לרשות הפלשתינית, רשמה צניחה חדה של %24 במכירות ברבעון הרביעי, בגלל המצב הבטחוני הקשה. החברה אמנם הצליחה לסיים את שנת 2000 ברווח נקי של 38.7 מיליון שקל עלייה של כ%1 לעומת הרווח ב99' אך שיעור הרווח הנקי מתוך המכירות ירד מכ%3 ב99' ל%1.9 ב2000.פז וסונול אמנם לא מפרסמות דו"חות כספיים לציבור הרחב, אך בשתי החברות אישרו כי תמונת המצב שלהן אינה שונה מהותית. "מדובר במאזנים הכי גרועים שהיו לחברות הדלק זה שנים", אומר גורם בכיר בענף.בדרךכלל, גידול בהכנסות שאינו מלווה בגידול ברווח מצביע על חוסר יעילות משווע, אבל חברות הדלק טוענות שלא כך הוא המצב לגביהן. "ברמת הפיקוח הנוכחית על המחירים, חלה שחיקה מתמדת ברווחיות הענף", אומר נשיא קבוצת דלק, אבינועם פינקלמן. "כאשר כל מרכיבי העלות שכר העובדים, שצמוד לשכר הממוצע במשק, ומחירי הדלק, שנמצאים באינפלציה משמעותית עולים, ומאידך, מחיר הדלק לצרכנים כמעט ולא משתנה, ברור שחלה שחיקה ברווחי החברות".ויש עוד בעיות לגיטימיות, ולגיטימיות פחות שעושות לחברות הדלק את החיים קשים. בית הדין להגבלים עסקיים הגביל לאחרונה את זמן ההתקשרות החוזית עם חברות הדלק לתקופה שבין שלוש לשש שנים בלבד, מעט מדי לטעמן של חברות הדלק; קבלת אישור להקמת תחנת דלק חדשה, אורכת בין שבע לשמונה שנים; בנוסף לכל הצרות, שוק תחנות הדלק בישראל, במיוחד באיזור הצפון, מלא עד אפס מקום. "יש פי שניים תחנות דלק בארץ ממה שצריך", אומר גורם בכיר באחת מחברות הדלק. "עיקר המלחמה בארץ תהיה על איכותם של כלל השירותים שתציע התחנה למתדלקים".לדברי נשיא אלון, דודי ויסמן, הסיבה העיקרית לגידול בהשקעות בשווקים בינלאומיים, היא העובדה שחברות הדלק מבקשות להרחיב את פעילותן, כדי שיוכלו לעסוק לא רק בשיווק דלק, אלא גם בזיקוק. "חברת דלק שאין לה תשתיות ובית זיקוק משלה, היא, לטעמי, בכלל לא חברת דלק. עד שלא רכשנו את פעילות טוטאלפינה בארה"ב, לא הבנתי עד כמה השוק המקומי קטן", אומר ויסמן. "רק הפעילות היומית של 1,700 תחנות הדלק של טוטאלפינה בארה"ב, היא יותר מפי שלושה מסך הפעילות היומית בארץ. חוץ מזה, היתרון בכניסה לתחום התשתיות הוא, שאפשר להרוויח גם על מירווחי הזיקוק הגבוהים. כמו כן, כ יצרן דלק וכבעל צינור בלעדי להולכת דלקים, כושר המיקוח שלך מול החברות המתחרות עולה פלאים".ההשפעה החיובית שיש לפעילות טוטאלפינה או בשמה הנוכחי, אלון USA על הפעילות של קבוצת אלון, משתקפת בדו"ח של דן אנד ברדסטריט לחברות הגדולות במשק, שפורסם לאחרונה. חברת דוראלון זינקה מהמקום ה13 ב99' למקום השלישי ב2000, אחרי בזק וצים, עם היקף מכירות כולל של כ1.5 מיליארד דולר. הדו"ח מציין, כי אם היו המכירות של אלון USA מובאות בחשבון לאורך כל השנה המאזנית, ולא רק החל מתאריך האיחוד הייתה היום אלון החברה המסחרית הגדולה במשק, עם היקף מכירות של 2.2 מיליארד דולר לשנה.* * *בישראל אוסרת הממשלה על חברות הדלק להיכנס לתחום הזיקוק, ולהיפך בתי הזיקוק אינם יכולים להתחרות בתחום שיווק הדלק. המגבלות האלה יחולו, עד שהממשלה תכריע בקרוב לגבי עתיד בתי הזיקוק. "הדבר היחיד שיכול להביא לשינוי משמעותי בענף, הוא ביטול המונופול של בתי הזיקוק על זיקוק הדלק", אומר לפידות. "הפרטת בז"ן תאפשר לה להתחרות בחברות הדלק, ולהיפך".אבל עד שבז"ן תופרט, אם בכלל, חברות הדלק מחפשות אחר אסטרטגיה כלכלית נכונה לש נים הקרובות. מאז שהשתלט על דלק, הפך הי"ור יצחק תשובה את הקבוצה מחברת השקעות עם דגש על ענף הדלק, לחברת אחזקות מגוונת בעלת השקעות בענפי הנדל"ן, הרכב, התשתיות, הדלק, וחיפושי הנפט והגז. דלק, באמצעות אבנר חיפושי נפט וגז, מושקעת בכ%25 משותפות יםתטיס, שזכתה לאחרונה במכרז לאספקת גז טבעי לחברת החשמל, בהיקף של כ1.5 מיליארד דולר.שאר החברות דוראלון, פז, וסונול ששותפה לקבוצת בריטיש גזישראמקו בתחום הגז הטבעי נוקטות אסטרטגיה שמרנית יותר: "אני מעדיף להשקיע רק בתחומים שהם סינרגיים לחלוטין לשוק תחנות הדלק", מסביר ויסמן, נשיא אלון. "שוק חיפושי הגז והנפט מסוכן יותר, ודורש התמחות מלאה".השלמת עיסקת 'מפקו' מהווה נדבך נוסף בתוכנית האסטרטגית של דלק להתפרסות עלפני הגלובוס. אם כן, מדוע לא הלכה דלק 'עד הסוף' ורכשה גם בית זיקוק, כפי שעשתה אלון בעיסקת טוטאלפינה? לציטוט אומרים בקבוצה כי, "דלק החליטה לבסס קודם את הפעילות הקמעונית שלה, ורק לאחר מכן לבחון השקעה בתשתיות וזיקוק". שלא לציטוט, מחמיאים בקבוצה לדודי ויסמן על העיתוי שבו ביצע את הרכישה; ויסמן קנה את טוטאלפינה כאשר מחירי הנפט היו בשפל של 1415 דולר לחבית, ומרווחי הזיקוק היו כ2.5 דולרים לחבית בלבד. עם סיום העיסקה, האמיר מחירה של חבית נפט ל25 דולר, ומרווחי הזיקוק עלו ל57 דולרים לחבית. כיום עומד מחיר הנפט לחבית על כ30 דולר.מה הפלא, אם כן, שלב לבייב, יו"ר אפריקה ישראל, המחזיקה ב%26 מהשליטה באלון, אמר לאחר העיסקה כי "קנינו את נכסי פינה בארה"ב במחיר מצחיק". ואם לבייב צוחק, גם לתשובה מותר; בדלק אישרו השבוע, כי בהזדמנות הראשונה תנסה החברה לסגור מעגל באמצעות רכישת פעילות של בית זיקוק, וכי בינתיים החברה שוקלת השקעות נוספות, באירופה ובאגן היםהתיכון.* * * אבל לא כולם עם הפנים החוצה. חברת פז, שנהנית ממיקום טוב של תחנות דלק בשוק המקומי, דחתה בשנה האחרונה מספר הזדמנויות השקעה בשווקים הבינלאומיים. "למרות המצב הקשה בשוק, פז חושבת שהיא צריכה קודם להפיק את המקסימום מהפעילות המקומית שלה", מסביר מנכ"ל החברה, מודי בן ש"ך. "אני לא חושב שכחברה ישראלית, יש לנו יתרון יחסי בעולם בתחום תחנות הדלק".בפז אומרים, כי למרות הרבעון הקשה האחרון, החברה מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה יחסית. הפתרון, לטענת גורמי ם בפז, נעוץ בהסרת הפיקוח הממשלתי: "חברות הדלק הזרות הגדולות מסרבות להגיע לכאן, כי הממשלה מעורבת בענף בצורה בלתי סבירה. די לבחון את התוצאות הכלכליות של חברות הדלק בשנה החולפת, כדי להבין שיש סיבות לכך שחברות מחפשות את מזלן מעבר לים".מוקדם עדיין לקבוע אם המגמה של חברות הדלק לצאת להשקעות בחו"ל תימשך, אבל לקראת ההכרעות הקרובות בממשלה לגבי עתיד בתי הזיקוק והסרת הפיקוח על מחירי הבנזין, הן בהחלט נמצאות בהיכון. "לדעתי, היציאה של חברות הדלק לחו"ל מסמנת כי הן מתכוננות להחרפת התחרותיות בענף המקומי", מסכם לפידות. "כשהפיקוח על מחירי הבנזין יוסר לחלוטין, ובז"ן, בצורה כזו או אחרת, תתחרה בחברות הדלק המקומיות אנחנו נראה מלחמה אמיתית על המחירים. בטווח הארוך, גם חברות הדלק העולמיות ייכנסו לענף מהלך שממנו כולם ירוויחו". |  |  |  |  |
|
|  | |