ג'אז ואלקטרוני
מייקה פרנק עושה מוסיקה אלקטרונית, קלאודיה אקוניה באה לישראל, ועומר אביטל בא איתה
ערן טל
13/04/01
ונתחיל, לפי הסדר:
אמריקאי בתל אביב
חדר גדול, מאוורר וחשוך, פליקרים ואורות במה, תנועות ידיים המתנועעות בקצב הברייק ביט. משקפי שמש רחבים שמכסים את העיניים העצומות ואני שמסתתר מאחוריהן, נסחף לעולמות משונים. זוהי התמונה שעלתה לי בראש בזמן האזנה לרצועה ראשונה מתוך דיסק בכורה אלקטרוני של יוצר ניו יורקי היושב בציון ועונה לשם מייקה פרנק. שלא תבינו לא נכון, התמונה הזו השתנתה במהירות. ברצועה השנייה נסחפתי לעולם אחר, רגוע יותר, ירוק, דשא עם שמיים כחולים ועננים, מה שלא הסתדר לי עם הסצנה הקודמת ועורר מערבולת של רגשות מעורבים, רוגע ותזזית. מייקה בן ה­24 משיק בימים אלו דיסק ראשון בהוצאה עצמית ­ "קוואקטרון" Quacatron"("), הנקרא על שם בובה רובוטית שלדבריו עלתה לו רק חמישה שקלים אך הוא מאוד אוהב אותה, ולכן החליט לקרוא לדיסק על שמה ולהקדיש לה את הרצועה הראשונה מה­11, don't fuck with Quacatron"". נכנסתי לפנאטיק רקורדס, סטודיו קטן המשופע בסינתיסייזרים וסמפלרים השוכן בלב פלורנטין. מייקה קידם את פני בחיוך וזקן נוסח לייני סטלי מאליס אין צ'יינס, ובאנגלית ניו יורקית אמר לי "היי ווטס אפ?". "קול, מן", השבתי תוך שימון האנגלי ת החורקת.­ פרט ליהדותך, מה מביא יוצר צעיר כמוך מניו יורק לארץ ציון אבות?"את האמת?".­ רק את האמת..."חברה שלי תפסה אותי ביד, משכה ופתאום מצאתי את עצמי כאן".­ ומאיפה הזיקה למוסיקה?"התחלתי ללמוד מוסיקה כבר בגיל 12 בניו יורק. הייתי מתופף ולמדתי בבית ספר לג'אז. המוסיקה האלקטרונית דיברה אלי רק לפני ארבע שנים כשקניתי סמפלר וניסיתי לסמפל את פראנק זאפה. מאז התאהבתי בסמפלר והמשכתי לעבוד איתו".­ אתה ממשיך לתופף?"כן, לא רק לתופף אלא גם לנגן בגיטרה. אני משתמש בכלים הרגילים ובידע שצברתי לתכנת ולהפיק צלילים חיים/מסומפלים".­ בדיסק יש מגוון של צלילים, סגנונות והשפעות. תקן אותי אם אני טועה, יש גם השפעות גותיות?"לא. הכי קרוב למוסיקה גותית הם קטעים אקוסטיים שמושפעים מניל יאנג. הסימפולים בהם אני משתמש לקוחים ברובם ממוסיקת ההיפ­הופ, הקלאסית והמוסיקה החיה. יש עלי המון השפעות: מג'יימס בראון ואפקס טווין ועד אמון טובין ופאט בוי סלים. תוכל למצוא אצלי דיסקים של מטאל כמו פנתרה ואפילו מוסיקה הודית. במוסיקה אני פריסטיילר".­ מאוד נהניתי כשהאזנתי לדיסק שלך, בטח ישנם אחר ים שייהנו כמותי. למה שלא תחתום עם חברות הפצה?"כרגע אני רוצה למכור את הדיסקים שלי מהאולפן, לא למטרות רווח. אני מעדיף להחדיר את המוסיקה שלי כאנדרגראונד, אני רוצה להגיע למצב שאמכור דיסקים במחיר זול מאוד של 20 שקל, ובגלל זה קראתי לסדרה של הדיסקים Earzines. רק לאחר שאוציא את הדיסק השני או השלישי אני אחליט אם להגיע לחנויות או לא".­ Earzines?"בארצות הברית יש חנויות דיסקים שמוכרות חוברות קומיקס של יוצרים צעירים שנקראים Zines. החוברות מאוד זולות בהשוואה לחוברות רגילות שנמכרות בחנויות, וזה תורם לקידום ופיתוח של הענף. אני חשבתי להעתיק את השיטה לארץ ­ רק במוסיקה, ולקרוא לזה Earzines".­ חשבת לתקלט במועדונים?"כן, אך כרגע אני מנסה לדעת באילו כלים אוכל לתקלט, עוד אין לי את כל הציוד הנדרש והציוד בארץ יותר יקר מבארצות הברית".­ אז אם אתה לא מוכר דיסקים, לא מתקלט והעבודה שלך היא באולפן וגם זה לא למטרות רווח, מהיכן יגיע הכסף?"אני ממקסס ומסמפל לחברות היי טק אתרי אינטרנט שעובדים עם תוכנת פלאש. תכ'לס, הכסף הגדול נמצא שם, בהיי טק. מקור הכנסה נוסף מגיע מלהקות שרוצות למקסס שירי ם או ממלחינים שרוצים להקליט דרך האולפן שלי. תראה, אנשים בארץ מאוד מוכשרים, יש להם חומר טוב והם יודעים את זה. לכן אני מקבל כמות נכבדת של דמואים להעביר למיקסר, וזה תורם לכולם".להקות שמעוניינות לשלוח דמואים, יפנו למייקה בטלפון 5182217­03.
IF I CAN MAKE IT THERE
ג'אזעומר אביטל, שגריר של ג'אז בניו יורק, חוזר לישראל להופעות עם קלאודיה אקוניה. שרית שכטר תפסה אותו לשיחה על מוסיקה, נפש וזהותמאז ומתמיד היה הפרגון בכלל והפרגון לישראלים שעשו את זה מעבר לים בפרט, נדבך חשוב במסורת היהודית. אפילו משה רבנו, שעשה את זה ביג טיים, קיבל כל כך הרבה פרגון עד שברגע שהעז להפנות את גבו לכמה דקות מיד חגגו בני ישראל עם עגל הזהב. לעומר אביטל, ישראלי בניכר, עדיין אין שם כל כך מוכר, ואולי משום כך הוא יכול לחזור לכאן אחרי כמעט עשור בניו יורק בלי לחשוש מגלי פרגון חונקים. הוא מגיע לפה עם קלאודיה אקוניה לשש הופעות, וטלפון בהול לעורך איפשר לי להחליף איתו כמה מילים וגם לקבל דחייה בדד ליין.הוא נסע לניו יורק בגיל 20 כשחיידק הג'אז מקנן בתוכו. כמו הרבה ישראלים לפניו ואחריו, עבד בהובלות ובשיפוצים, ושלא כמו הרבה, למד מוסיקה Mannes College­ב. הקשיים והגעגועים היו רבים, אך עומר קורץ מחומרים אחרים. הוא לא שכח לשם מה הגיע, ובעיקר מאיפה. "רוב הלימוד היה בהאזנה לג'מים, וכך גם התחברתי למוסיקאים. לא חשבנו (אבי ליבוביץ ואבישי כהן, שמנגנים איתו שם ש.ש.) שאנחנו ישראלים או שונים. היה קשה לא להיות בארץ בגיל 20, ההסתגלות לניו יורק היתה קשה, אבל בתחום האמנויות ניו יורק כל הזמן מקבלת תרבויות חדשות, כך שנגנים מתקשרים עם מוסיקה חדשה כל הזמן, וההשתלבות שלי בסצינה היתה יותר קלה"."השתלבות" על פי המילון של אביטל: אנטוניו הארט, ביל סקסטון, נט אדרלי, ג'ימי קוב וג'ושוע רדמן ­ עם כולם ניגן ועם חלקם אף הקליט. בימים אלו עובד עומר אביטל על אופרה חדשה, שמבוססת על מוסיקה אנדלוסית דווקא.­ שלחנו אותך לניו יורק ללמוד ג'אז, אם אני לא טועה."כשיש ריחוק הנוסטלגיה מתעוררת, דווקא שם היה לי יותר קל להתחבר למקור שעבורי הוא מוסיקה ערבית. בניו יורק כל אחד צועק את הזהות שלו, והשאלה 'מי אני' הופכת ליומיומית ומאוד רלוונטית".את בתולי CD­ה הוא איבד ב­98'. Jazz Underground: Live at Smalls"", היה דיסק שהציג את כשרונות העתיד מבית מועדון הסמולס. הדיסק יצא בחברת אימפולס וזכה לביקורות נלהבות. הדיסק אף קידם וביסס את מעמדו של אביטל וההרכב שניגן איתו.דיסק שכולו של עומר אביטל יצא בימים אלו. הוא מחזיק את הדיסק בידו ומספר לי על מה שיש בו, אני מבקשת ממנו לשמוע ו הוא מתבונן באנשים שיושבים בשולחנות הסמוכים. רק אחרי 20 דקות, כשבעל המקום יבקש ממנו להאזין, הוא ייעתר.בדיסק עשר רצועות, שמונה מתוכן מקוריות. אנחנו מתעכבים על הרצועה השישית, Andaluz"", המדגישה את כל מה שאביטל ניסה להסביר. שילוב של מוסיקה ערבית, כלי נגינה מערביים וערביים ומעבר בין המוסיקה הערבית לג'אז ולמוטיבים חסידיים. שם הדיסק Think with your heart"", ובהרכב חברים מוסיקאים ממקומות שונים בעולם. "בגיל 18 כבר ידעתי מה אני רוצה לעשות אבל מבחינה פרקטית זה לא היה אפשרי. הכל היה צריך להיות מסופח לרצינות כואבת, חיפשתי את הכאב. היום, בגלל הניידות שיש לי בחיים והחשיפה לתרבויות שונות נפתחתי גם אני ומצאתי את הכיף והאווירה. היום אני יכול לבחור עם מי אני אנגן, אבל אני ממשיך לנגן עם האנשים שניגנתי איתם כשהגעתי לניו יורק, וזה לא בגלל שאנחנו שונים מכולם ­ כולם שונים מכולם".­ לא בא לך לנגן גם עם מוסיקאים אחרים?"תמיד ישנה תחושה שאני לא מספיק הכל, שיש עוד סגנון שעוד לא ניסיתי ומוסיקאי שעוד לא עבדתי איתו. אבל עם השנים התחושה הזאת מתעמעמת ואני רוצה לעשות רק את הדבר שלי, מוסיקה". דיסק נוסף של שלישיית עומר אביטל, שהוקלט במועדון קמלוט בתל אביב, ייצא בקיץ.הוא אדם צעיר שנראה כי מדבר מניסיון חיים של מבוגרים ממנו. כך גם נקודת המבט שלו על ההצלחה: "ג'אז היא מוסיקה חושנית לאנשים חושבים, אנשים שכל הזמן אומרים מי הם, אין ישירות של מילים אבל יש המון פרטים, זאת מוסיקה מורכבת שדורשת האזנה. אם הנפש והמוח של האמנים מתחברים זה קסם להם ולקהל. חבל שהחיים כשלעצמם הם לא מוסיקה ואנחנו לא מוצאים מספיק מרחב לתקשורת. אם אני מצליח לעשות את זה בהופעה אז זאת ההצלחה בשבילי".אביטל מופיע השבוע כאמור עם קלאודיה אקוניה. "קלאודיה מאוד מתרגשת להגיע לכאן, בעיקר בגלל המפגש הישיר עם המקום שממנו אני ואבישי כהן ועוד מוסיקאים ישראליים שעבדו איתה הגיעו. הסיפורים, המוטיבים, הריחות, את כל אלה היא תחווה ישירות בפעם הראשונה. יום אחד אני מקווה להגיע לצ'ילה ולעוד מקומות שלמוסיקה שלהם יש השפעה ישירה עלי".אז תפרגנו לו, ולא בגלל שאתם לא מכירים אותו (עדיין), אלא מכיוון שהוא קסם של בחור והוא נורא מוכשר.
הופעה
רביעיית קלאודיה אקונה. עומר אביטל ­ קונטרבס, ג'ייסון לינדנר ­ פסנתר, דפניס פרייטו ­ תופים. מועדון היינקן קמלוט תל אביב ­ יום א' 15.4, 22:15. מועדון היינקן קמלוט הרצליה ­ יום ב' 16.4, יום ג' 17.4, 21:30. מוזיאון תל אביב לאמנות ­ יום ה' 19.4, 21:00, יום ו' 20.4, 21:30. בית אבא חושי, חיפה ­ מוצ"ש 21.4, 20:30.זו הפעם הראשונה שקלאודיה אקוניה מופיעה בישראל, אז למי שלא מכיר:קלאודיה אקוניה, נולדה בסנטיאגו שבצ'ילה. היא גילתה את הג'אז בגיל 15 והחלה לפקוד באופן קבוע את מועדון הג'אז היחיד בעיר. סצינת הג'אז בסנטיאגו היתה קטנה ולמרות שלא דיברה אנגלית באותה תקופה, פגשה, מדי פעם, כוכבי ג'אז שביקרו בעיר ואף הופיעה איתם, ביניהם מישל פטרוצ'יאני, וינטון מרסליס, ג'ו לובאנו ודנילו פרז. ב­1995 עברה אקוניה לניו יורק, המעבר לא היה פשוט. לדבריה, הרגישה כאילו קפצה לבריכה בלי לדעת לשחות. כולם היו עסוקים מכדי להתפנות לסייע לה ביצירת הקשרים המתאימים. בניגוד למוסיקאים רבים שמגיעים לארצות הברית ונרשמים ללימודי מוסיקה, קלאודיה לא יכלה להרשות לעצמה לימודי ג'אז, וממשלת צ'ילה מעניקה מלגות רק לל ימודי מוסיקה קלאסית.היא החליטה ללמוד בדרך המסורתית, ולבסס את מעמדה בג'אמים במועדונים שונים בעיר. תקופה קצרה לאחר המעבר לניו יורק, הצטרפה לערבי הג'אם סשנס במועדון SMALLS­ה שם פגשה בעומר אביטל וג'ייסון לינדנר. בנוסף להופעותיה הקבועות עם תזמורת הג'אז של ג'ייסון לינדנר SMALLS­ב, חברה אקוניה גם לפסנתרן הוותיק הארי וייטקר, להופעות קבועות בימי ראשון במועדון אחר בעיר.הופעותיה הרבות, במיטב המועדונים במנהטן, הובילו להקלטת דמו עם הבסיסט הישראלי המצליח אבישי כהן, שהפך למפיק שותף באלבומה Wind from the South"" בחברת Verve. באלבום הבכורה מגישה אקוניה סטנדרטים נבחרים של גרשווין ורודג'רס & הארט, לצד שירים מילדותה בצ'ילה.ילוו אותה, RTC VHתCVUPGUץ, הבסיסט הישראלי עומר אביטל (שראיון איתו אפשר לקרוא בעמוד 14), ג'ייסון לינדנר ­ פסנתרן ניו יורקי, ודפניס פרייטו, מתופף קובני שרק לאחרונה הגיע לניו יורק.