תרבות
סרטים, הצגות ואירועים מומלצים בעיר

23/03/01
לא בנויים לקשרבנים, בואו להכיר את עצמכם. בנות, בואו לאסוף חומר לכתב האישום. " The Brothers" מטפל במערכות היחסים הכושלות של ארבעה יאפים אפרו­אמריקאים, בתוספת קריצה ונזיפה שמר מור המוכר לרבים מאופרת הסבון "צעירים חסרי מנוח", הוא טרי וייט, לשעבר גברבר פלייבוי שמחליט לעשות שינוי בחייו וכעת הוא עומד להתחתן. החלטה זו מביאה את שלושת חבריו, אפרו­אמריקאים יאפים כמוהו, להתמודד עם עמדותיהם שלהם ולבחון את קשריהם הרומנטיים. ג'ונסון סמית (מוריס צ'סטנט המוכר The Best Man"מ") הוא רופא צמא לקשר אך מפחד ממחויבות. בריאן פלמר (ביל בלאמי) הוא עורך דין, המתקשה לוותר על תחושת הבטן שלו שאין אישה הראויה לו, ודריק וסט (די.אל הוולי) הוא פקיד בנק נשוי ולא מרוצה. כל השלושה מנווטים בצורה שלומיאלית בין המושגים חברות, סקס, קשר ומשפחה, ולבסוף מבינים כי יש להם עוד הרבה מה ללמוד על נשים ועל עצמם. או במילותיו של צ'סטנט: "קשה מאוד לאדם להסתכל על עצמו ולהעריך מדוע הוא כפי שהוא". זו העלילה הבסיסית של הסרט The Brothers" ", עוד קומדיה בלתי מזיקה שמנסה לפענח את פשר הקשר.אלא שמעבר לקומדיה עם אלמנ טים בסיסיים של דרמה על יחסים בינאישיים, גרי הרדוויק, במאי הסרט, מצהיר שהוא ניסה לפתוח כיוון נוסף: "רציתי להראות מה שנמצא מעבר לפני השטח. מעבר למאבק המינים הראינו את הגורמים המשפחתיים או החבריים מהעבר או ההווה, ואת התוצר, למשל, של הורים שלא הצליחו כל כך בתפקידם". הרדוויק גם מאוד מרוצה מצוות השחקנים ומודה כי "הם כיבדו אחד את השני מקצועית, הפכו לחברים אמיתיים והפכו את כל העשייה למהנה ומוצלחת".מור מסכים איתו ומסכם את הלקחים שהוא הפיק מהסרט: "אדם חייב ללכת בעיקבות ליבו, להשאיר עצמו פתוח ולהיות מוכן להיכשל. וזו הסיבה מדוע זה כה מפחיד".חייט צמרתאפשר לסמוך על ג'ון לה­קארה שיתפור עלילה מותחת כדבעי. לה קארה וג'ון בורמן חברו להפקת The Tailor Of Panama"", שילוב בין מותחן וקומדיה שחורה על הסיפור השנוי במחלוקת של תעלת פנמהג'ון לה­קארה, המאסטרו הגדול של ספרות הריגול, חבר לבמאי ג'ון בורמן להפקת סרט שבהכרח מעורר ציפיות גבוהות. השניים כתבו והפיקו, בורמן גם ביים והתוצאה: שילוב מותחן עם קומדיה שחורה, המבוסס על הסיפור השנוי במחלוקת של תעלת פנמה, אחרי העברת הבעלות עליה מידי ארה"ב לפנמה בסוף 99'.זוכה האוסקר, ג'פרי ראש, שבאמתחתו רשימת הופעות מכובדת ב"שיין", "שיקספיר מאוהב", "קווילס" ו"אליזבת", הוא הנרי פנדל, חייט לעשירי פנמה. אבל פרסומו של פנדל בא לו לא רק כחייט מהולל, אלא גם כמספר סיפורים כשרוני. אלא שבזמן בו אנו נפגשים איתו, נכנס לתמונה גם מרגל בריטי אכזרי, אנדרו אוסנרד (לא ג'יימס בונד, כי אם מתחזהו פירס ברונסון) אשר מנחית על החייט המספר סדרת אירועים שמאיימת להרוס כל מה שפנדל מעריך בחייו.זו לו הפעם הראשונה שבורמן מביים סרט באיזור טרופי, ולכן עבורו "פנמה לא היתה 'לא צפויה'. הקסם, היופי וגם השחיתות והסמים, כל אלו הם הערבוביה האקזוטית", הוא אומר. כשפנתה אליו חברת הסרטים "קולומביה" וביקשה ממנו להצטרף ללה­קארה, הוא עבר על תקציר הסיפור והתלהב. את ראש בחר בורמן בזכות נוכחותו התמימה משהו, בעוד את ברונסון ­ בעקבות הופעתו כג'יימס בונד. אל השניים מצטרפת ג'ימי לי קרטיס המקסימה, שבגלגולה החדש (וכתוצאה מהשנים שנקפו) אינה מתלהטת מרוסית ("דג ושמו ונדה") או בורחת מארוחות חגיגיות עם ספרינט (פרסומות), אלא מסתפקת בתפקיד לואיזה, אישתו של פנדל. יחד מציגה לנו החבורה דרמה, שבשלב כלשהו הופכת לפארסה.שוברות קופהסיגורני ויבר וג'ניפר לאב יואיט הן זוג נוכלות, שרוצות לעשות קופה מחולשותיהם הקדומות של הגברים. HeartBrakers"" הוא סרט קיץ קלסי שהקדים לפרוחאמא מתחתנת עם איש עשיר, הבת מפתה אותו, יש גירושין, יש כסף גדול. יותר הוליוודי מזה אין, אלא שהליהוק מעורר ציפיות שאם לא שובר לבבות, " HeartBrakers " צפוי להיות שובר קופות לפחות. סיגורני ויבר ("הנוסע השמיני" וכל המשכיו, "נערה עובדת") וג'ניפר לאב­יואיט (שרה המתוקה ב"שולחן לחמישה" , שאיים להנפיק מספר דומה של המשכים לזה של "הנוסע השמיני") הן הבת והאם, ואילו ג'ין הקמן ("מיסיסיפי בוערת") הוא המליין החרמן.צמד הנוכלות מגיע לפלורידה, ואחרי שיטוטים אינסופיים בערבות פאלם­ביץ' נמצא הקורבן. ויבר מפעילה את שלב א' של התוכנית ("אבל סקס רק אחרי החתונה"), ואז, כשלאב­יואיט אמורה למלא את חלקה בדיל, והיא עושה כמעט הכל (לא, היא לא מתפשטת) כדי שהמזימה תתקדם כמתוכנן, משהו קצת משתבש. למען אלו שכן יבחרו לראות את הדרמה הקומית המתקתקה הזו, שאגב עלתה למבצעיה למעלה מ­50 מיליון דולר, לא נגלה את ההמש ך.לכל המשפחהמתחת לשמשCirque de Soleil, הלהקה הקנדית שהיא קרנבל של תנועה, מוזיקה ופירוטכניקה, עומדת להגיע לניו ג'רזי אחרי העדרות של שלוש שניםבשנת 1982 נוסד בקוויבק, קנדה, בשיתוף עם ממשלת קוויבק, אירגון מיוחד במינו שנקרא " Cirque de Soleil ". האירגון הוא קרנבל יצירתי של תנועה, מוזיקה, פירוטכניקה. חלק מהפעילות מוכר לנו מהמדרחוב בתל אביב או הסנטרל פארק בניו יורק: להטוטנות, הליכה על קביים ו"אכילת" מוטות בוערים. אבל סירק דה סוליי, או קרקס השמש בעברית, עושה הרבה יותר מזה. זה מתחיל בתלבושות מדהימות בעושרן הצבעוני וממשיך לפעלולים פירוטכניים בלתי מוסברים. שנה אחרי היווסדו הרחיב הארגון את הופעותיו אל רחבי קנדה. עם התפשטות השמועה על היצירה המקורית והמפתיעה בחידושיה, החלה דרישה להופעות של סירק דה סוליי בכל רחבי העולם. אחרי העדרות של שלוש שנים מניו יורק, החל ביום חמישי, החמישה באפריל, בעוד חלקנו בודקים חמץ, ולמשך שבועיים, יציג הקרקס בליברטי סטייט פארק בג'רזי סיטי, ניו ג'רזי. המופע המיוחד לסיור באמריקה הצפונית נקרא DRALION"", והוא משלב אקרובטיקה סינית מסורתית עם גי שת האוונגארד המאפיינת את הקרקס. השנה הסינית היא שנת הנחש, אבל למרות האלמנטים הסיניים המסורתיים במופע, אצל חברי הקרקס זו דווקא שנת הדרליון, מושג המשלב את ארבעת האלמנטים הבסיסיים בעולם: אדמה, אוויר, מים ואש. ארבעה יסודות אלו ישולבו בעולם הפנטזיה המאפיין את הפקותיו של הקרקס.אגב, כל מי שאמן בנשמתו מוזמן לפנות עד החמישה באפריל לאודישנים ואולי להיות חלק מ"קרקס השמש", קרקס בו חברים עד כה אנשים מברזיל, בולגריה, קנדה, סין, צרפת, חוף השנהב, אוקראינה וארה"ב. 20.5­,5.4 כל יום למעט שני, בשעות שונות.1 800 678 5440 Liberty State Park, Jersey City NJכרטיסים: $85­$63.מוזיקה לטיניתגברת שוקושוקו אורטה ­ זמרת, רקדנית שחקנית נגנית ובאופן כללי הדיווה העולה של המוזיקה הלטינית ­ חדרה לעולם הסלסה, הנשלט ע"י גבריםשוקו אורטה היא לפורטו ריקו מה שסיליה קרוז היא לקובה: דיווה של המוזיקה המקומית. שוקו, ששמה האמיתי הוא וירג'ן מילגרוס, קיבלה את כינוייה בגלל צבע עורה. בניגוד לקרוז, אורטה היא לא רק סונרה (זמרת) אלא גם רקדנית, שחקנית ונגנית. למעשה, את דרכה אל הבמה עשתה דווקא כ רקדנית. מגיל עשר היא למדה ריקוד מודרני, ג'ז, בלט קלסי ופלמנקו. אחיה, נגן תופים, נהג להתאמן בביתם ארבע­חמש שעות בכל יום, ונראה כי במודע או שלא במודע קלטו אוזניה את המקצבים, ולא עבר זמן רב עד שהחליטה כי כחלק מההופעה הבימתית שלה היא גם תנגן. ומאז היא מנגנת, אם על גיטרה ואם על תופי קונגה. מאז החלה התקדמותה המטאורית. תוך שנים מספר אורטה הספיקה להופיע בהצגות שבהן רקדה ואחר כך גם שיחקה, וממופעי משחק עברה, תחילה על פי דרישת תפקיד ואחר כך מתוך בחירה, גם לשירה. כיום היא מתמקדת בשירה ובמיוחד במוזיקת הסלסה, שלמי שלא יודע, נשלטת על ידי גברים. על השאלה איך מתמודדים עם הגברים היא עונה: "אני נאלצת להיאבק. עלי לחשוב כמו גבר, אבל להביא משהו אחר לבמה. בהופעה בה ניגנתי בקונגה בשורה האחורית, אף אחד לא האזין לשירתי. רק כשהרמתי את הקול, שמו לב לפוטנציאל שבי והעבירו אותי לשורה הראשונה. זו מלחמה פסיכולוגית. הרבה אנשים, גברים ונשים, לא מבינים מה אני מנסה לעשות. אני פשוט מבטאת את עצמי. התהליך הוא איטי ואני עושה אותו באדיבות, עדינות אך גם באגרסיביות. אבל אף פעם לא אפגע במישהו אחר".יום שלישי, 27 במארס, מועדון קופקבנה, רח' 57 מס' ,617 בין השדרות 11 ו­.12 טל': 2672 582 212כרטיס: $10ג'זמוזיקאים חסרי מנוח150 מוזיקאים, אשר התאגדו ב­33 הרכבים שונים, יעלו בסדר לא כרונולוגי קטעים מתקופות שונות ואלבומים שונים של מיילס דייוויס, ענק הג'ז התזזיתי, באירוע שייקרא sivaD seliM llaW" "ot llaWלאוהבי ג'ז, ועוד יותר מכך לאוהדי מיילס דייוויס, יש סיבה לחגוג. מחר, יום שבת, 24 במארס, משעות הצהריים ועד חצות, ייערך אירוע מיוחד, "מקיר לקיר", אשר יעלה את סיפור חייו המוזיקליים של האמן המיוחד הזה, והכניסה ­ חינם. באירוע יבוצעו קטעים מיצירותיו של נגן החצוצרה, החל מימיו הראשונים מתקופת poB ylraE"ה" ועד התקופה המאוחרת שלו, המוכרת knuF ytriD"כ". אם ניתן לחשוב על פועל אחד שימצה את פועלו של דייוויס, הרי שזה חסר מנוח. יש הטוענים כי פעלתנות יתרה זו טיפחה את הקריירה שלו, אותה בנה ממעברים בין סגנונות ותתי­סגנונות, אשר לא הניחו לאוהדיו לנוח על הרגלי האזנה קבועים. אחרים מוסיפים כי הקריאטיביות של דייוויס איפשרה לו "להמציא" את עצמו בכל פעם מחדש, מ"קול ג'ז" ועד "ראפ ג'ז", כשאת המעבר החד ביותר ביצע בתחילת שנות ה­70 בהשפעת ג'ימי הנדריקס וסליי סטון. בכל מקרה, אין ספק כי תזזיות זו היא הדבר שאחראי לכך שדייוויס נשאר תמיד בשורה הראשונה של נגני הג'ז, והיא זו שבסופו של דבר הביאה לאחר מותו, בספטמבר ,1991 להיווסדות שושלת על שמו של הגאון המוזיקלי. באירוע ביום שבת יקחו חלק 150 מוזיקאים, אשר התאגדו ב­33 הרכבים שונים ויעלו בסדר לא כרונולוגי קטעים מתקופות שונות ואלבומים שונים. 24 במארס, 12:00 עד , 24:00, Symphony Space ברודווי .2537 טל':1414 864 212הכניסה חינםמחול מודרניריקוד אתלטיאליוט פלד ולהקתו Ballet Tech"" יחלו את סיבוב הופעות האביב שלהם בג'ויס ת'יאטר עם הקטעים "אדיו", "קלייב" ו"איון"אחד היוצרים הבולטים במחול האמריקאי חוזר להופיע בניו יורק. אליוט פלד ולהקתו " Ballet Tech " יחלו את סיבוב הופעות האביב שלהם בג'ויס ת'יאטר ויעלו קטעים מוכרים לצד חדשים: "אדיו" משנת 84' יבוצע מחדש על ידי הרקדן דונלין פורמן והזמרת קורטני באד, הרקדנית המעולה באפי מילר תוביל שוב את הקטע "קלייב" ותיתן גם את קטע הסולו היפהפה "איון". פלד משלב קטעי ריקוד, או תם חלקנו לפחות (שמסתובבים בהארלם יותר מאשר בפארק אווניו) פוגשים ברחוב, עם יצירה בימתית עכשווית, חדשנית. רקדניו משלבים רגישות תנועתית עם אלמנטים אתלטיים, שיחד ממלאים את הבמה בתחושה של תנועה מתמדת. במסגרת סדרת הופעות זו תצטרף אל הלהקה כאמנית אורחת הרקדנית הראשית של הניו יורק סיטי בלט, דמיין ווטזל, שתעלה את הקטע האפוקליפטי אותו יצר פלד, "מנדינג". הביקורות מציינות את "מנדינג" כאחת העבודות החדשות הטובות ביותר של פלד.פועלו של פלד ולהקתו אינו מתמצה רק בהופעות הלהקה בפני הקהל רחב. כחלק אינטגרלי מהפעילות "בלט טק" מקפידה לשמר גם את מפעלה Kids Dance"", במסגרתו רוקדים בהופעות היומיות (מאטינה) בסופי השבוע, רקדני הדור הבא בקטע המבוסס על "טרנטלה" שבלנשין כתב ופלד עשה את הכוריאוגרפיה.23 במארס עד 22 באפריל, שלישי עד שבת, ,20:00 שבת וראשון .14:00 ג'ויס תיאטר, השדרה השמינית מס' ,175 פינת רח' .19 טל': 0800 242 212.כרטיס: $.35