מסתרי הזמן האבוד
ירושלים של דוד המלך, רומא של ימי האימפריה, העולם בתקופת הדינוזאורים - בכל אלה תוכלו לבקר גם היום * בחזרה לעתיד
רונית מורגנשטרן
06/02/01
אורי ירדני רוצה לרגש את העולם. לשם כך הוא מנצל חושים ותחושות: ראייה, שמיעה, ריח, טעם, פחד, שמחה ועצב. ירדני הוא יוזם ומקים 'מעלית הזמן' שבירושלים. 'המעלית' מציעה חוויה רב­חושית, ולוקחת את הנוסע אחורה בזמן עד תקופתו של דוד המלך.ב­15 באפריל תיפתח 'מעלית הזמן' גם ברומא, גם היא מבית­היוצר של חברת אורפאן, שבבעלות ירדני ורעייתו עירית. במעלית משוחזרים תולדותיה של העיר רומא מימי האימפריה העתיקה ועד היום, במיצג ארבע­מימדי ­ כשהמימד הנוסף על השלושה המוכרים הוא תנועה, ותחושות פיזיות של רטיבות וחום. המושבים עולים ויורדים, נוסעים אחורה וקדימה ומסתובבים על ציר, והכל כדי לקבל תחושה אמיתית של נפילה, המראה ועוד.מעלית הזמן ברומא הוקמה על­ידי I.T.A, חברה­בת של אורפאן, שהוקמה לפני ארבע שנים לצורך פעילות בחו"ל, ובה שותפים גם איש העסקים הישראלי (ובעל השליטה בחברת לידן) עזרא הראל, ואיש העסקים (גזבר הליכוד לשעבר, ובכיר לשעבר בחברה לישראל) מני עצמון. בפרוייקט האיטלקי הושקעו כחמישה מיליוני דולר. אי.טי.איי היא בעלת %51 מהפרוייקט, וממשלת איטליה שותפה ב­%49.רומא היא העיר הראשונה מת וך 20 ערים גדולות בעולם שבהן עומדת אי.טי.איי לשכפל את ההצלחה של מעלית הזמן. היעד הבא בתוכנית הוא לימסול, קפריסין, שם תוקם 'מעלית' בשותפות עם משפחת לניטיס, שבבעלותה עסקי ספנות, מלונאות ובנק בקפריסין, שמממנת %70 מההשקעה. היעדים שאחריה: אתונה, פומפיי, פירנצה, פילדלפיה, בולטימור ואטלנטיק סיטי. בשתי הערים האחרונות יוקם קומפלקס עם מספר אטרקציות בהשקעה גדולה יחסית של 12­10 מיליון דולר (כל אחת), בשיתוף גורמים מקומיים. בהמשך, מתוכננים מרכזי אטרקציות גם בפאריס, ז'נבה, בריסל, לונדון, ו­יורק שבבריטניה.היקף ההשקעה הכולל במרכזי האטרקציות שיוקמו בשלוש השנים הקרובות על­ידי אי.טי.איי, נאמד ביותר מ­100 מיליון דולר. הראל, עצמון וירדני, שלכל אחד %30 בחברה (%10 ממנה מוחזקים בידי החברה הבינלאומית I.C.T.S לשירותי תיירות ואבטחה לחברות תעופה), מתכננים להנפיק את אי.טי.איי בארה"ב או באירופה בשנה­שנתיים הקרובות, כששווי החברה יעמוד על 100 מיליון דולר לפחות. "זהו שלב טבעי בתוכנית האסטרטגית שלנו", אומר ירדני. "בינתיים אין לנו צורך לגייס הון, למרות ההשקעות הגדולות שלפנינו, אבל זה בהחלט בתוכנית בשנת 2001 או 2002". היקף ההכנסות מכל מרכז אטרקציות בחו"ל הוא מיליוני דולרים בשנה. בירושלים, לפני הארועים הבטחוניים האחרונים, ביקרו במעלית הזמן 350 אלף איש בשנה, וברומא מצפים ל­700 אלף איש בשנה. מחיר ממוצע לכרטיס עומד על 10 דולר.אין כמעט אטרקציה בעולם שירדני לא ביקר בה. הוא חשב ללמוד מאחרים, אבל התברר לו שהוא יכול דווקא ללמד. עובדה שבולטימור, פילדלפיה ואטלנטיק סיטי שבארה"ב העדיפו פרוייקט של ירדני על פני פרוייקט של דיסני.* * *אטרקציות רבות בישראל הן מבית היוצר של אורפאן: מעלית הזמן בירושלים, האושינריום באילת ו'אמייזינג וורלד' באילת, המהדורה הנוכחית של הפלנטריום בתל­אביב, פארק השעשועים בגרנד קניון בחיפה, שלראשונה בישראל יכלול רכבת הרים בתוך קניון סגור, ועוד.במעלית הזמן וב'אמייזינג וורלד' שותפה חברת כלל­תיירות. על פרוייקט חידוש הפלנטריום החליט ירדני לפני כ­10 שנים: "לקחתי את הילד שלי לפלנטריום ברמת­אביב. בסוף המיצג, כשנדלק האור, ראיתי שכולם ישנים. הצעתי לבעלים להוציא את הקהל אל בין הכוכבים, לגלח את הכסאות ולתת חוויה חושית. אחר­כך שידכו אותי עם המצפה התת­ימי באילת . גם להם הצעתי מסע חווייתי לעולם הים. אמרו לי: 'למה לנו. יש לנו אקווריומים וצוללת'. שיכנעתי אותם שאקח אותם לרגעים הכי מרתקים בחייהם".אורפאן תרמה גם לשידרוג מרכזי המבקרים של חברות גדולות. במחלבות תנובה שברחובות נבנה סימולטור חדיש, עם סרט המתאר את תהליך הייצור של מוצרים שונים. הצופים יושבים בכסאות הנעים על מערכת הידראולית בששה כיווני תנועה. הסרט משלב אנימציה תלת­ממדית עם צילומים חיים של קווי הייצור. בעזרת 'מצלמת אצבע' יכולים הצופים לרחף מעל קווי הייצור ולהתבונן מנקודת מבטו של פירור קוטג' על תהליך הייצור. במרכז המבקרים של עלית, בנצרת עלית, הקימה אורפאן אולם הקרנה ייחודי, שבו ­ באמצעות טריק בנוסח הסרט 'שושנת קהיר הסגולה' ­ יוצאים מוצרים אמיתיים מן המסך ומגיעים אל הצופים לטעימה.ירדני, בן 48, שירת בגלי­צה"ל ואחר­כך עבד בתחנה כאזרח עובד צה"ל. ב­1974 נשלח מטעם ארגון הצדקה רוטרי לפנסילבניה. ירדני: "אמרתי לעצמי, אם אני פה ­ אני חייב לראות את דיסנילנד. אחרי דקה אמרתי לעצמי ­ את זה אני רוצה לעשות. בדקתי למי עליי לפנות, ולמדתי את הנושא."התוכנית האמנותית הראשונה שהפקתי והפעל תי הייתה החתונה שלי. השתמשתי בשלושה מקרני שקופיות במקביל, וסיפרתי באמצעותם את הסיפור שלי ושל עירית. אנשים השתגעו. ואז פניתי לחברות מסחריות, בהן קוקה­קולה ומוזיאון תל­אביב. ידעתי שהנישות שיתאימו יותר מכל יהיו תערוכות מקצועיות ואירועים של חברות מסחריות (עד היום אחד מאגפי החברה מטפל בארועים, ר.מ)".* * * 25 שנה לקח לירדני לסגור מעגל עם דיסני. הוא היה מי שבנה בסוף 99' את הביתן הישראלי בכפר המילניום שב'אפקוט סנטר' באורלנדו, מהפארקים הגדולים ביותר של חברת דיסני. הביתן הישראלי היה היחיד שלא נבנה על­ידי חברת דיסני: "מכרנו קרח לאסקימוסים", מגדיר ירדני את ההישג שלו. הביתן הישראלי היה הביתן הגדול ביותר בכפר. חזיתו צופתה אבן ירושלמית, והיו בו שתי כניסות; אחת הובילה לירושלים, והשנייה אל תערוכה טכנולוגית.לאטרקציות מסוג מעלית הזמן, שיש להן מסרים אינפורמטיביים וחינוכיים מעבר לחוויה, קורא ירדני 'אדיוטיינמנט' (צירוף המילים אדיוקיישן ­ חינוך, ואנטרטיינמנט ­ בידור). "אם אני נכנס ללונה פארק ועולה על רכבת הרים ­ אני עובר חוויה פיזית. אבל במעלית הזמן בירושלים, תוך כדי הכיף, אני גם לו מד משהו", אומר ירדני. "יש את דיסני ואת יוניברסל הגדולים, שמקימים פארקים במיליארדי דולרים. אנחנו מציעים לראשי ערים בעולם אטרקציות מדהימות בהשקעה משותפת של 5­10 מיליון דולר. אני מאמין, שאם היום אנחנו הסטארט­אפ של האטרקציות בעולם ­ נהיה בתוך מספר שנים מספר אחת בעולם בתחום הזה".אגב, האטרקציה הבאה שמפתחים במעבדות אורפאן היא מסע בגוף האדם, מנקודת המבט של כדורית דם אדומה.