הצגה
למה כולם מצליחים לקרוא ולכתוב ואני לא?
עדי כץ
26/05/04
הילדה מתי, תלמידת כיתה ג', עדיין לא יודעת לקרוא ולכתוב. במשך שעות היא מסתכלת על האותיות ומנסה להעתיק אותן, אבל זה לא הולך. "זאת היתה אחת החוויות הקשות בחיי" אומרת תמי שם טוב, עיתונאית, סופרת ומחזאית, שכתבה את "מהפכת התפוזים של מתי" (הוצאת הקיבוץ המאוחד), המבוסס על אותו זיכרון ילדות כואב. "הייתי ילדה מדוכאת. לא הבנתי למה כולם מצליחים לקרוא ולכתוב ואני לא".במקרה של שם טוב, לקות הלמידה אובחנה וטופלה. מתי (ששמה הוא היפוך האותיות בשם המחברת) מסתירה את הקושי שלה. לסבתה, שמאבדת את הראייה, היא "מקריאה" קטעים מומצאים מהעיתון על סמך התמונות. ההורים שלה יודעים שיש בעיה, אבל תולים אותה בחוסר המוטיבציה של מתי."אני לא הסתרתי את הבעיה שלי", מספרת שם טוב. "כבר בכיתה א' אבחנו את לקות הלמידה שלי ושלחו אותי למורה מיוחדת שלימדה אותי לקרוא ולכתוב. בכיתה ג' כבר הדבקתי את הפער, אבל זאת היתה עבודת פרך".לימים הפכה שם טוב את הכתיבה לעיסוקה בחיים. היא הספיקה לכתוב ב"עיתון תל אביב", "חדשות", "הארץ" ו"העיר" וכיום היא עורכת את מדור הבריאות ב"לאשה". את הספר "מהפכת התפוזים של מתי", ספר ה הילדה מתי, תלמידת כיתה ג', עדיין לא יודעת לקרוא ולכתוב. במשך שעות היא מסתכלת על האותיות ומנסה להעתיק אותן, אבל זה לא הולך. "זאת היתה אחת החוויות הקשות בחיי" אומרת תמי שם טוב, עיתונאית, סופרת ומחזאית, שכתבה את "מהפכת התפוזים של מתי" (הוצאת הקיבוץ המאוחד), המבוסס על אותו זיכרון ילדות כואב. "הייתי ילדה מדוכאת. לא הבנתי למה כולם מצליחים לקרוא ולכתוב ואני לא".במקרה של שם טוב, לקות הלמידה אובחנה וטופלה. מתי (ששמה הוא היפוך האותיות בשם המחברת) מסתירה את הקושי שלה. לסבתה, שמאבדת את הראייה, היא "מקריאה" קטעים מומצאים מהעיתון על סמך התמונות. ההורים שלה יודעים שיש בעיה, אבל תולים אותה בחוסר המוטיבציה של מתי."אני לא הסתרתי את הבעיה שלי", מספרת שם טוב. "כבר בכיתה א' אבחנו את לקות הלמידה שלי ושלחו אותי למורה מיוחדת שלימדה אותי לקרוא ולכתוב. בכיתה ג' כבר הדבקתי את הפער, אבל זאת היתה עבודת פרך".לימים הפכה שם טוב את הכתיבה לעיסוקה בחיים. היא הספיקה לכתוב ב"עיתון תל אביב", "חדשות", "הארץ" ו"העיר" וכיום היא עורכת את מדור הבריאות ב"לאשה". את הספר "מהפכת התפוזים של מתי", ספר ה ילדים השני שלה, המחיזה שם טוב לתיאטרון. ההצגה הועלתה לראשונה בפסטיבל הצגות הילדים בחיפה ועכשיו היא מסתובבת בארץ.סופו של הסיפור, המקסים במיוחד, הוא שמתי מצליחה לגבור על לקות הלמידה שלה, והכל בזכות מהפכת התפוזים. היא מגלה שבקליפות התפוזים יש חומר דליק שאפשר לייצר ממנו דלק שלא מזהם את האוויר ומחליטה לכתוב על כך לראש הממשלה. כדי לכתוב מכתב, היא צריכה ללמוד לכתוב וזה מה שהיא עושה."זה ספר על ניצחון", אומרת שם טוב, "מהפכת התפוזים היא סמל להצלחה של מתי להתגבר על הקושי ואני מקווה שהוא מעביר את המסר. היום ליקויי למידה הם דבר מוכר וידוע, כבר לא מסתירים את זה, אבל לילד זו עדיין בעיה מאוד קשה, חברתית ואישית. אני זוכרת את עצמי שואלת למה זה צריך היה לקרות לי. הרבה ילדים שקראו את הספר או ראו את ההצגה מספרים לי שעברו חוויות כאלה. ילד אחד אמר לי שהוא הרגיש שההצגה נכתבה ממש עליו". ילדים השני שלה, המחיזה שם טוב לתיאטרון. ההצגה הועלתה לראשונה בפסטיבל הצגות הילדים בחיפה ועכשיו היא מסתובבת בארץ.סופו של הסיפור, המקסים במיוחד, הוא שמתי מצליחה לגבור על לקות הלמידה שלה, והכל בזכות מהפכת התפוזים. היא מגלה שבקליפות התפוזים יש חומר דליק שאפשר לייצר ממנו דלק שלא מזהם את האוויר ומחליטה לכתוב על כך לראש הממשלה. כדי לכתוב מכתב, היא צריכה ללמוד לכתוב וזה מה שהיא עושה."זה ספר על ניצחון", אומרת שם טוב, "מהפכת התפוזים היא סמל להצלחה של מתי להתגבר על הקושי ואני מקווה שהוא מעביר את המסר. היום ליקויי למידה הם דבר מוכר וידוע, כבר לא מסתירים את זה, אבל לילד זו עדיין בעיה מאוד קשה, חברתית ואישית. אני זוכרת את עצמי שואלת למה זה צריך היה לקרות לי. הרבה ילדים שקראו את הספר או ראו את ההצגה מספרים לי שעברו חוויות כאלה. ילד אחד אמר לי שהוא הרגיש שההצגה נכתבה ממש עליו".
חינוך
חינוך
הילד סובל מלקות למידה או בעיה התנהגותית? זו לא סיבה להילחץ. תוכנית מתי"א (מרכז תמיכה ישובי איזורי) שולבה לפני כשש שנים בבתי ספר במטרה ליישם את הסעיף האחרון בחוק החינוך המיוחד. עד אז, תלמידי החינוך המיוחד (בעלי לקות למידה ובעיות התנהגותיות שלמדו בבית ספר רגיל) הוצאו מכיתת האם וקובצו לכיתה טיפולית. כיום, תוכנית מתי"א מאפשרת לתלמידים אלו לקבל עזרה אישית, בהתאם לצרכיהם, על ידי מורה להוראה מתקנת בתוך כיתת האם, יחד עם שאר תלמידי הכיתה. אסתי לבטר, מורה במתי"א מזה חמש שנים ועובדת 27 שנה בתחום החינוך המיוחד, מסבירה כיצד מאבחנים ילד הזקוק לעזרה: "מתכנסת וועדה הכוללת את מנהל/ת בית הספר, רכזת מתי"א, מורות מתי"א, פסיכולוגית ומחנכת הכיתה. בעזרת המחנכת מאתרים את התלמידים המתקשים ואז מקצים שעות טיפול לכל תלמיד על פי צרכיו. בונים לכל תלמיד תוכנית אישית, שתעזור לו להתקדם ולהשתלב בכיתה. התוכנית נכתבת ונקבעת על ידי המחנכת ומורת מתי"א, וכוללת גם את דרך עבודתן של המורות המקצועיות".­ באילו תחומים ניתנת העזרה?"העזרה היא בתחומים כמו קריאה, חשבון ואסטרטגיות למידה. ילדים הזקוקים לט הילד סובל מלקות למידה או בעיה התנהגותית? זו לא סיבה להילחץ. תוכנית מתי"א (מרכז תמיכה ישובי איזורי) שולבה לפני כשש שנים בבתי ספר במטרה ליישם את הסעיף האחרון בחוק החינוך המיוחד. עד אז, תלמידי החינוך המיוחד (בעלי לקות למידה ובעיות התנהגותיות שלמדו בבית ספר רגיל) הוצאו מכיתת האם וקובצו לכיתה טיפולית. כיום, תוכנית מתי"א מאפשרת לתלמידים אלו לקבל עזרה אישית, בהתאם לצרכיהם, על ידי מורה להוראה מתקנת בתוך כיתת האם, יחד עם שאר תלמידי הכיתה. אסתי לבטר, מורה במתי"א מזה חמש שנים ועובדת 27 שנה בתחום החינוך המיוחד, מסבירה כיצד מאבחנים ילד הזקוק לעזרה: "מתכנסת וועדה הכוללת את מנהל/ת בית הספר, רכזת מתי"א, מורות מתי"א, פסיכולוגית ומחנכת הכיתה. בעזרת המחנכת מאתרים את התלמידים המתקשים ואז מקצים שעות טיפול לכל תלמיד על פי צרכיו. בונים לכל תלמיד תוכנית אישית, שתעזור לו להתקדם ולהשתלב בכיתה. התוכנית נכתבת ונקבעת על ידי המחנכת ומורת מתי"א, וכוללת גם את דרך עבודתן של המורות המקצועיות".­ באילו תחומים ניתנת העזרה?"העזרה היא בתחומים כמו קריאה, חשבון ואסטרטגיות למידה. ילדים הזקוקים לט יפול בתחום ההתנהגותי מקבלים זאת מהצוות הפארא­רפואי של מתי"א. מדובר בתחומים כגון תראפיה בתנועה ובאמנות, דרמה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת".­ מהו ההבדל העיקרי בין הכיתה הטיפולית שהיתה בעבר לבין המצב כיום?"צריך להבין שמתי"א הוקם במטרה לחזק את הביטחון העצמי של הילד בעל קשיי הלמידה. בעבר, כאשר הילד יצא לכיתה הטיפולית הביטחון העצמי שלו ירד ומבחינה חברתית הוא נתפס כחלש, שזקוק לעזרה מיוחדת. ברגע שמורת מתי"א יושבת בתוך כיתת האם, הילד לא מתנתק מהכיתה שלו. עם זאת, יש מצבים שבהם יוצא הילד מהכיתה, במקרה שרמתו נמוכה באופן משמעותי מרמת הכיתה והילד מתקשה לתפקד בתוכה, או במקרה של בעיות קשב וריכוז ובעיות התנהגות".אורנה בר, מורה במתי"א שלוש שנים ו­15 שנה בתחום החינוך המיוחד, מספרת על השינוי שחל בילד בעקבות הלימוד במתי"א: "הילדים מתערים יותר בחברה ובאירועים, תחושת ההצלחה גורמת להם להיפתח ובטחונם העצמי עולה".­ איך את מודדת הצלחה של ילד מתי"א?"צריך להדגיש שההצלחה נמדדת לא תמיד ביחס לכיתה, אלא בהתייחס לתלמיד עצמו. הרי כל ילד עובד ברמה אישית ומתקדם בקצב שלו. ישנם מקרים בהם היל יפול בתחום ההתנהגותי מקבלים זאת מהצוות הפארא­רפואי של מתי"א. מדובר בתחומים כגון תראפיה בתנועה ובאמנות, דרמה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת".­ מהו ההבדל העיקרי בין הכיתה הטיפולית שהיתה בעבר לבין המצב כיום?"צריך להבין שמתי"א הוקם במטרה לחזק את הביטחון העצמי של הילד בעל קשיי הלמידה. בעבר, כאשר הילד יצא לכיתה הטיפולית הביטחון העצמי שלו ירד ומבחינה חברתית הוא נתפס כחלש, שזקוק לעזרה מיוחדת. ברגע שמורת מתי"א יושבת בתוך כיתת האם, הילד לא מתנתק מהכיתה שלו. עם זאת, יש מצבים שבהם יוצא הילד מהכיתה, במקרה שרמתו נמוכה באופן משמעותי מרמת הכיתה והילד מתקשה לתפקד בתוכה, או במקרה של בעיות קשב וריכוז ובעיות התנהגות".אורנה בר, מורה במתי"א שלוש שנים ו­15 שנה בתחום החינוך המיוחד, מספרת על השינוי שחל בילד בעקבות הלימוד במתי"א: "הילדים מתערים יותר בחברה ובאירועים, תחושת ההצלחה גורמת להם להיפתח ובטחונם העצמי עולה".­ איך את מודדת הצלחה של ילד מתי"א?"צריך להדגיש שההצלחה נמדדת לא תמיד ביחס לכיתה, אלא בהתייחס לתלמיד עצמו. הרי כל ילד עובד ברמה אישית ומתקדם בקצב שלו. ישנם מקרים בהם היל ד משתלב ברמת הכיתה, ואם ילד כזה מגיע להישגים נאים זו תהיה בשבילו הצלחה אדירה".­ מהו כישלון לדעתך?"כישלון הוא לאו דווקא במקצוע ספציפי, אלא במקרה שאין לילד מוטיבציה, הוא אינו מאמין ביכולתו להצליח ואינו מנסה להתמודד. זה עלול לקרות גם אם הילד מופנם והמורה לא יכולה ליצור איתו קשר".­ איך משתלבים ההורים בכל העניין?"שיתוף פעולה בין הבית לבין בית הספר הוא כמובן חשוב מאוד. ישנם הורים המתכחשים למצב הילד, מסרבים לקבל את העזרה שבית הספר מציע ­ מבושה או מסיבות אחרות ­ וכך מונעים מהילד להתקדם, והוא עלול להישאר באותו המצב. כאשר יש הבנה ושיתוף פעולה, כמובן שההצלחה גבוהה יותר והתלמיד מגיע להישגים".כמו שד"ר יוסי לוי, מנהל מחוז תל אביב, אומר: "אין כושל (לימודית) ואין נשכח (חברתית)". ד משתלב ברמת הכיתה, ואם ילד כזה מגיע להישגים נאים זו תהיה בשבילו הצלחה אדירה".­ מהו כישלון לדעתך?"כישלון הוא לאו דווקא במקצוע ספציפי, אלא במקרה שאין לילד מוטיבציה, הוא אינו מאמין ביכולתו להצליח ואינו מנסה להתמודד. זה עלול לקרות גם אם הילד מופנם והמורה לא יכולה ליצור איתו קשר".­ איך משתלבים ההורים בכל העניין?"שיתוף פעולה בין הבית לבין בית הספר הוא כמובן חשוב מאוד. ישנם הורים המתכחשים למצב הילד, מסרבים לקבל את העזרה שבית הספר מציע ­ מבושה או מסיבות אחרות ­ וכך מונעים מהילד להתקדם, והוא עלול להישאר באותו המצב. כאשר יש הבנה ושיתוף פעולה, כמובן שההצלחה גבוהה יותר והתלמיד מגיע להישגים".כמו שד"ר יוסי לוי, מנהל מחוז תל אביב, אומר: "אין כושל (לימודית) ואין נשכח (חברתית)".
ספר
בדרך כלל אני די מסתייג ממדריכים צבעוניים שאמורים ללמד אותנו, ההורים, "איך להיות הורים". אני משתדל ­ לפחות בקטע הזה ­ לסמוך קצת על עצמי. למדריך שלפנינו קוראים "ללמוד מהרגע הראשון", שם שמעורר הסתייגות מיידית, בעיקר אצל אנשים שלא מעוניינים "לקדם" את הילד שלהם ולדחוף אותו להישגיות מגיל אפס. עצות כמו "עודדו את ילדכם לנסות להגיע לצעצועים שלו" (עמ' 11) הן מגוחכות במקרה הטוב.אבל ייתכן כי הכותרת מכוונת דווקא להורים, שרוצים "ללמוד מהרגע הראשון": הספר מלא באינפורמציה מרתקת ומאירת עיניים לגבי התפתחות הילד, למשל בתחום המוטוריקה, התנועה והקואורדינציה, תחום שמעניין אותי אישית באופן מיוחד. תנועה של ילדים קטנים היא עולם מופלא. אני סבור כי יש קשר אמיץ בין הפעלת הגוף לבין הפעלת השכל, והספר אכן מגבה את הסברה הזאת. הספר עבה למדי ומכיל כמות עצומה של חומר העוסק בעולמו של הילד מלידה ועד גיל 6 בערך. פרקים נוספים מטפלים בפיתוח קואורדינציה, התפתחות החושים, מרחב, שימוש בשפה, עצמאות וכו'. למרות שחלק מהעצות הן מובנות מאליהן, כאמור, הספר רב עניין, מוגש בצורה מושכת וניתן ללמוד ממנו רבות על
ספר
היצור הזעיר שהצטרף למשפחתכם."ללמוד מהרגע הראשון", מאת דורותי אינון. עברית: דניאלה הלר ודלית שמיר גלמן, הד ארצי הוצאה לאור.
תערוכה
בדרך כלל אני די מסתייג ממדריכים צבעוניים שאמורים ללמד אותנו, ההורים, "איך להיות הורים". אני משתדל ­ לפחות בקטע הזה ­ לסמוך קצת על עצמי. למדריך שלפנינו קוראים "ללמוד מהרגע הראשון", שם שמעורר הסתייגות מיידית, בעיקר אצל אנשים שלא מעוניינים "לקדם" את הילד שלהם ולדחוף אותו להישגיות מגיל אפס. עצות כמו "עודדו את ילדכם לנסות להגיע לצעצועים שלו" (עמ' 11) הן מגוחכות במקרה הטוב.אבל ייתכן כי הכותרת מכוונת דווקא להורים, שרוצים "ללמוד מהרגע הראשון": הספר מלא באינפורמציה מרתקת ומאירת עיניים לגבי התפתחות הילד, למשל בתחום המוטוריקה, התנועה והקואורדינציה, תחום שמעניין אותי אישית באופן מיוחד. תנועה של ילדים קטנים היא עולם מופלא. אני סבור כי יש קשר אמיץ בין הפעלת הגוף לבין הפעלת השכל, והספר אכן מגבה את הסברה הזאת. הספר עבה למדי ומכיל כמות עצומה של חומר העוסק בעולמו של הילד מלידה ועד גיל 6 בערך. פרקים נוספים מטפלים בפיתוח קואורדינציה, התפתחות החושים, מרחב, שימוש בשפה, עצמאות וכו'. למרות שחלק מהעצות הן מובנות מאליהן, כאמור, הספר רב עניין, מוגש בצורה מושכת וניתן ללמוד ממנו רבות על בראשית פברואר אלברט איינשטיין יהיה בירושלים. איפה? בתערוכה "אלברט איינשטיין: האדם והמיתוס" שתוצג במוזיאון המדע על שם בלומפילד בעיר.התערוכה מאפשרת הצצה אל אישיותו המיוחדת של אחת הדמויות הבולטות והמשפיעות בעידן המודרני; אדם שהקסים את הציבור בהופעתו החריגה ושובת הלב ובדרך התבטאותו יוצאת הדופן; פיסיקאי דגול שלא מצא עבודה במקצועו ועבד כפקיד אלמוני במשרד לרישום פטנטים, עד שבמהלך שנה אחת, 1905, שינה את תפיסותינו לגבי היקום כשפרסם ארבעה מחקרים שהפכו על פיהן את תפיסות הזמן והמרחב, האנרגיה והחומר.בתערוכה יוצגו מבחר פריטים מתוך ארכיונו האישי של איינשטיין, הישגיו המדעיים, אמונתו ההומניסטית, מעורבותו החברתית, הנקודה הציונית והיהודית בחייו וחייו האישיים המורכבים. לצד תעודת פרס נובל לפיסיקה שקיבל ב­1921 יוצגו תמונותו כפקיד במשרד רשם הפטנטים בשוויץ, צילומיו המשותפים עם דוד בן גוריון וחיים ויצמן וגם צילום כתב היד של מאמרו על תורת היחסות. יום הולדתו של איינשטיין (14 במארס) מצוין כיום המדע הבינלאומי, ומוזיאון המדע בירושלים מקיים ביום זה תחרות מדענים צעירים.במסגרת התערוכה ת תקיים גם שעת סיפור לילדים: "כשעליסה ואלברט נפגשו", סיפור דמיוני שמבצעת רחל ענבר עם תיאטרון הבובות שלה. הסיפור מנסה לבדוק באופן חווייתי את הקשר בין שתי הדמויות. במהלך הסיפור יצאו הצופים עם עליסה למסע משותף, במהלכו ישאלו שאלות אודות תופעות שונות במרחבי המציאות והדמיון.שעות הפתיחה:ימים ב', ד' ה' בשעות: 18:00­10:00; יום ג' ­ 20:00­10:00; יום ו' ­ 13:00­10:00; שבת ­ 15:00­10:00. שעות סיפור מתקיימות בימי ג' בשעות אחר הצהריים ובשבת בשעות הבוקר. היצור הזעיר שהצטרף למשפחתכם."ללמוד מהרגע הראשון", מאת דורותי אינון. עברית: דניאלה הלר ודלית שמיר גלמן, הד ארצי הוצאה לאור.
תערוכה
בראשית פברואר אלברט איינשטיין יהיה בירושלים. איפה? בתערוכה "אלברט איינשטיין: האדם והמיתוס" שתוצג במוזיאון המדע על שם בלומפילד בעיר.התערוכה מאפשרת הצצה אל אישיותו המיוחדת של אחת הדמויות הבולטות והמשפיעות בעידן המודרני; אדם שהקסים את הציבור בהופעתו החריגה ושובת הלב ובדרך התבטאותו יוצאת הדופן; פיסיקאי דגול שלא מצא עבודה במקצועו ועבד כפקיד אלמוני במשרד לרישום פטנטים, עד שבמהלך שנה אחת, 1905, שינה את תפיסותינו לגבי היקום כשפרסם ארבעה מחקרים שהפכו על פיהן את תפיסות הזמן והמרחב, האנרגיה והחומר.בתערוכה יוצגו מבחר פריטים מתוך ארכיונו האישי של איינשטיין, הישגיו המדעיים, אמונתו ההומניסטית, מעורבותו החברתית, הנקודה הציונית והיהודית בחייו וחייו האישיים המורכבים. לצד תעודת פרס נובל לפיסיקה שקיבל ב­1921 יוצגו תמונותו כפקיד במשרד רשם הפטנטים בשוויץ, צילומיו המשותפים עם דוד בן גוריון וחיים ויצמן וגם צילום כתב היד של מאמרו על תורת היחסות. יום הולדתו של איינשטיין (14 במארס) מצוין כיום המדע הבינלאומי, ומוזיאון המדע בירושלים מקיים ביום זה תחרות מדענים צעירים.במסגרת התערוכה ת תקיים גם שעת סיפור לילדים: "כשעליסה ואלברט נפגשו", סיפור דמיוני שמבצעת רחל ענבר עם תיאטרון הבובות שלה. הסיפור מנסה לבדוק באופן חווייתי את הקשר בין שתי הדמויות. במהלך הסיפור יצאו הצופים עם עליסה למסע משותף, במהלכו ישאלו שאלות אודות תופעות שונות במרחבי המציאות והדמיון.שעות הפתיחה:ימים ב', ד' ה' בשעות: 18:00­10:00; יום ג' ­ 20:00­10:00; יום ו' ­ 13:00­10:00; שבת ­ 15:00­10:00. שעות סיפור מתקיימות בימי ג' בשעות אחר הצהריים ובשבת בשעות הבוקר.