בתנאי מחלקה ראשונה
חברת ק.א.ל תעניק בונוס בסך 200 אלף שקלים לבכירי החברה. מזכיר תנועת המושבים, מבעלי החברה: שיקום ק.א.ל הוא נס כלכלי, והבונוס זניח ביחס להצלחה ולמקובל במשק הפרטי
נחמן גלבוע
,
20.03.08,
15:05
מטוס בשמיים
צילום: Rodolfo Clix
מועצת המנהלים של חברת "ק.א.ל." (קווי אוויר למטען), הנמצאת בבעלות התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים באמצעות "ניר שיתופי", אישרה בישיבתה מיום ראשון להעניק בונוסים לעובדי החברה לאור התוצאות העסקיות ב-2007. ל"הדף הירוק" נמסר, כי בישיבה הוצע להעניק בונוס נדיב בסך כ-200 אלף שקל לשלושת בכירי החברה: היו"ר, איתן בן דוד, המשמש כמזכ"ל תנועת המושבים; המשנה ליו"ר, שמואל ברקוביץ, המכהן כגזבר תנועת המושבים; והמנכ"ל יצחק טובלי.
הבונוס יצטרף לשכר חודשי של כ-70 אלף שקלים שמקבל כל אחד מהבכירים, אשר אושר בדצמבר 2006 על ידי מועצת המנהלים ועורר כבר אז ביקורת רבה. גורמים המקורבים לנושא טענו כי מתן הבונוס לבכירים הוקפא זמנית, וכי מימושו מותנה בכמה תנאים שחייבים להתמלא.
ההחלטה על הענקת הבונוס הנדיב לבכירים מעוררת ביקורת בקרב חברי קיבוצים ומושבים, הטוענים כי מדובר בחברה בבעלות שתי תנועות ההתיישבות, שנושאי המשרות בה נבחרו בשל היותם ממלאי תפקידים ציבוריים. נזכיר כי "ועדת מורי", שמינתה תנועת המושבים בינואר 2007 לבחינת שכרם של בכירי התנועה, המליצה פה אחד שבכירי התנועה המכהנים מתוקף תפקידם הציבורי בתפקידי מפתח בחברות עסקיות יקבלו את שכרם ישירות מהתנועה, ויעבירו לה את השכר שהם מקבלים מהחברות שבהן הם מכהנים. לגבי שכרו של מזכ"ל התנועה, המליצה הוועדה כי יהיה זהה לזה של יו"ר מועצה אזורית גדולה (35-30 אלף שקל בחודש). בן דוד אינו מקבל שכר מתנועת המושבים, ושכרו היחיד הוא כיו"ר ק.א.ל..
חברת ק.א.ל הייתה שקועה בעבר בחובות גדולים, ועם מינויו של בן דוד ליו"ר החברה, הוחלט לבצע תוכנית הבראה שהחברה עומדת בה עד היום. החברה סיימה את 2007 ברווח, והורידה את החוב החיצוני לשליש.
לפני כשנתיים פרסם מבקר המדינה בדוח שכתב כי שר החקלאות, שלום שמחון, מזכ"ל תנועת המושבים לשעבר, טס בק.א.ל כמה פעמים עם בני משפחתו בלא לשלם תמורה מלאה על הטיסות. המבקר המליץ לפתוח בחקירה פלילית בנושא.
ואם לא די בכל אלו, סביב הבעלות על ק.א.ל נתגלעו גם חילוקי דעות בין התנועה הקיבוצית לתנועת המושבים, ולאחרונה מתנהלים מגעים על מנת לסיים את הסכסוך בהסכם בין שני הצדדים.
ראש אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית, דורון סט, ומנכ"ל "ניר שיתופי", אבנר ברזילי, המכהנים כחברי מועצת המנהלים של ק.א.ל, סירבו להגיב לידיעה בטענה שכחברי דירקטוריון חלה עליהם חובת הסודיות.
בן דוד מסר בתגובה כי לא נכח בישיבה שעסקה בבונוס שיקבל, ולכן אינו יודע מה הוחלט ועל איזה סכום דובר, אך הוא הדגיש כי אם הוחלט לתת בונוס לבכירים, הרי שההחלטה התקבלה על דעת נציגי הקיבוצים במועצת המנהלים. "חשוב לציין שבאותה ישיבה של מועצת המנהלים אושר המאזן של ק.א.ל, שבו הרווח הנקי ב-2007 הוא 5.4 מיליון דולר, והרווח התפעולי הוא 15 מיליון דולר. החברה מוגדרת כנס כלכלי. אני קיבלתי פרס הצטיינות על ניהול החברה כאחד המנהלים הבכירים במשק. הבונוס, שאני לא יודע אם הוא 100 או 200 אלף שקל - ברוטו כמובן - זניח ביחס להצלחה ולמקובל במשק הפרטי".
אבל אתה מכהן בחברה לא כאדם פרטי אלא כמזכ"ל תנועה.
"למה אתה לא כותב כמה מרוויח מנכ"ל תנובה, מנכ"ל "ברית פיקוח" או מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר? למה הם צריכים להרוויח יותר ממזכ"ל תנועת המושבים? למה אתה לא מתייחס לתוצאות העסקיות הנהדרות שהבאתי לחברה? למה אתה כולל בידיעה את המנכ"ל טובלי, שאין לו תפקיד בתנועת המושבים? למה אתם כותבים ששליחי תנועת המושבים צריכים להעביר את שכרם דרך תנועת המושבים? אתה מכיר שליחים של התנועה הקיבוצית בגופים כלכליים שמעבירים שכר דרך התנועה?".
מה לגבי חקירת מבקר המדינה בנושא השר שמחון?
"אין עם זה שום בעיה. הוא קיבל אפשרות לטוס כדירקטור לשעבר בחברה, ושילם את כל מה שהיה צריך לשלם. הוא טס במטוסי החברה כמו שטסים אלפי נוסעים בשנה, כולל קיבצוניקים עם נשותיהם ועם ילדיהם. מה אכפת לי שיטוסו אם יש מקום פנוי במטוס?".
כל חבר קיבוץ יכול לטוס בק.א.ל?
"כל קיבוץ שמייצא תוצרת חקלאית לחו"ל יכול לאפשר לחבריו לטוס. הטיסה עולה 100 דולר, אבל אתה לא יודע מתי אתה טס ומתי אתה חוזר. יש היום דילים טובים לאירופה במחיר דומה. זה לא סיפור כזה גדול".
שלח כתבה לחבר
כתוב לעורך
הדפס כתבה
שמור במזוודה
הוסף תגובה