מתחתנים מאוחר, מתגרשים יותר: האהבה מתה?

מדרך חיים של ביטוי אישי הפכה הרומנטיקה לפס ייצור מסחרי של סרטוני וידאו וזרי פרחים כולם מדברים כל היום על אהבה, אבל גיל הנישואין בישראל עולה, כמו גם שיעור הגירושין "הרומנטיקה עברה מודרניזציה והיא פשוט שונה היום", מסביר מנחה סדנאות אישיות

כרמית ספיר-ויץ | 22/1/2014 12:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קופוני המבצעים השונים מבטיחים שאם רק תושיטו את ידכם ותגעו בהם, תיהנו מ"חופשה רומנטית", מ "הפלגה רומנטית" ומ"מתנה רומנטית". מדריכי טיולים מציעים "מסלולים רומנטיים", ואם ממש תרצו, תוכלו למצוא גם קולקציות הלבשה רומנטיות.

בימינו הרשת רוויה בסקרים שונים שמבטיחים לנו שהתגלה הטריק למציאת כפתורי ההפעלה של הרומנטיקה. כך לדוגמה, מחקר שנערך בצרפת בדק אם חשיפה לשירים עם מילים רומנטיות תגרום לנשים להיענות יותר לחיזור של גבר. 52 אחוזים מהמשתתפות שהאזינו לשיר רומנטי במסגרת הניסוי נתנו לבחור את מספר הטלפון שלהן, לעומת 28 אחוזים בלבד מאלו שהאזינו למוזיקה שלא הוגדרה כ"רומנטית".
 
צילום: שאטרסטוק
רומנטיקה אפשר למצוא, זוגיות טובה הרבה פחות צילום: שאטרסטוק
 
על פי תוצאות מחקר אחר שנערך בבריטניה ביוזמת אתר היכרויות מקומי, הבעיות הנפוצות ביותר אצל זוגות הן חוסר ספונטניות, היעדר רומנטיקה, יחסי אישות מאותגרים, חוסר תשומת לב מבן הזוג, זמן שיחה מוגבל, הרעפת חיבה לא מספקת, חוסר משיכה וחוסר כנות. "פעילות זוגית ספונטנית כמו הזמנת חבילת נופש רומנטית או קניית זר פרחים הפכו לנחלת העבר", הלינו שליש מהנשאלים בסקר. מחקר נוסף שנערך בקליפורניה מעלה כי 75 אחוזים מהגברים הצהירו כי העניקו פרחים לבת זוגם ביום האהבה (ולנטיינס דיי). נחמד? חלקית. שליש מהם הודו כי הפרחים נקנו רק כדי להימנע מאכזבות של בת הזוג.

אי אפשר לציין את יום האהבה מבלי להזכיר את העובדה כי מדובר בנציג ישיר של הקפיטליזם ותרבות הצריכה. "אנחנו חיים מזה", מודה בפה מלא יבואן מוביל של מתנות. "זה היום הכי חזק במכירות, ואליו מצטרף ט"ו באב, יום האהבה העברי. מדהים לראות שאפילו המוסלמים קונים המון ביום הזה, למרות שזה חג נוצרי. זה הפך ליום של כולם. אנשים מחפשים סיבות טובות לקנות מתנות רומנטיות - ויש להם כאלה".

מנהלת שיווק של רשת פרחים ומתנות מחזקת את הדברים ומדווחת על עלייה משמעותית במכירות פרחים, שוקולדים ומגוון מתנות מפנקות, שנרשמת בעיקר בחגים וימי האהבה, בט"ו באב וביום המשפחה. במועדים אלו מוכרת הרשת פי שישה ושבעה מאשר בימים רגילים במהלך השנה, והסניפים נערכים בהתאם עם פרחים, מתנות, צוות שוזרים ושליחים בהיקף נרחב יותר.

בזמן שאנחנו מדברים בפרחים, מעת לעת מתפרסמים נתונים סטטיסטיים שמרמזים על כך שאולי יש לנו רומנטיקה בשפע, אבל היחסים הבינאישיים ובטח היחסים הרומנטיים מצויים במגמה של פשיטת רגל.
מרחב לביטוי עצמי

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גיל הנישואים בישראל הולך ועולה. 64.5 אחוזים מהגברים בגילים 29-25 עדיין רווקים, לעומת 54 אחוזים מהגברים בשנת 2000. 46.1 אחוזים מהנשים בגילים 29-25 עדיין רווקות, לעומת 38.1 אחוזים בשנת 2000.
 

צילום: שאטרסטוק
שיעור הגירושין במדינת ישראל במגמת עלייה צילום: שאטרסטוק

גם אלו שמתחתנים לא נצמדים לרעיון לאורך זמן, ובשעה שבשנת 2010 למשל התחתנו 47,855 זוגות. 13,042 זוגות התגרשו. אז נכון ששיעור הנישואין בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי ועומד כיום על 6.3 לאלף בשנה, אבל שיעור הגירושין נמצא במגמת עלייה ועומד כיום על 1.7 לאלף , בהשוואה ל-1.2 ל-1,000 בשנות ה-80.

אז מה קרה לרומנטיקה, ואיך התגלגל המושג שנולד במאה ה-19 למה שאנחנו מכירים היום?
נחזור אחורה במנהרת הזמן. הרומנטיזם הוא זרם בספרות ובאמנות שנולד בראשית המאה ה-19. סימניו המובהקים הם רתיעה מתיאור מפורט של החיים הממשיים, שיבה אל העבר, והערצה לחירות היוצר. יסודות הרומנטיזם הם להט הדמיון בעלילות, ביטוי עשיר לרגשותיו של האדם, התפעלות מסודות האנושות והעדפה של הרגש על פני השכל. הרומנטיקה, אם כך, היא השתקפות של עידן התמימות המתאפיינת בראיית עולם ילדותית, חסרת ציניות או היגיון.

סער שגיב, מנחה סדנאות להעצמה אישית ותקשורת, מנסה להשיב על השאלה מה קרה לרומנטיקה. בהנחייתו יערך כנס "יוצרים דואט" באילת, במטרה לבדוק כיצד יוצרים זוגיות בעידן הווירטואלי ואיך מתמודדים עם האתגרים החדשים (ישרוטל אגמים, בתאריך 13.2). שגיב , המגדיר את עצמו "רומנטיקן חסר תקנה", מסביר כי בעבר הלא רחוק רומנטיקה הייתה גישה לחיים. "היא הייתה מרחב ביטוי לעצמי. בשלב מסוים היא איבדה את ההקשר שלה כגישה כוללת והפכה להיות אמצעי פשטני להשיג זוגיות. בהמשך היא הפכה להיות פשוט אמצעי - במקרים רבים להשגת מפגש מיני חד-פעמי. בעבר כשאדם רצה ליצור קשר וקרבה עם בן או בת זוג, הוא היה עושה את זה דרך האמצעים הרומנטיים".

אמצעי יח"צ

הרבה מאוד השתנה מאז. את מקומם של אמצעי התקשורת הספורים הולכים ותופסים אינסוף דרכי ואמצעי תקשורת. "כשאמצעי התקשורת היו דלים, הרומנטיקה הייתה נעשית באמצעות מכתבים או מתנות", מסביר שגיב. "לפני 17-15 שנה , טרום עידן המסרונים והאינטרנט, עוד היה לזה ניחוח של ביטוי עצמי. הייתי חפץ בקשר עם מישהו או מישהי, ומבטא את עצמי דרך זה. זה המרחב שאדם יכול היה לפעול דרכו, ליהנות ולהראות את המיוחדות שלו. בשלב מסוים זה הפך להיות אמצעי להשגת מטרה.

"אנחנו נכנסים למערכת יחסים", מחדד שגיב. "במשך שלושת החודשים הראשונים או השנה הראשונה - כל אחד ומשך ההתאהבות שלו - כל אחד רוצה להראות לצד השני שכדאי לו לממש את עצמו איתו והוא משווק את עצמו. ברוב ההקשרים אנחנו פוגשים את הרומנטיקה כאמצעי ליחסי ציבור. זה הכול".

מה הסיבות לשינוי הצורה והתכלית של הרומנטיקה?
"הסיבות שבגללן רומנטיקה הפכה להיות ג'אנק כמו שהיא היום מגוונות: הראשונה היא הזמינות של כל דבר. הרומנטיקה מתה במובנים רבים מהרגע שהתחילו להיות ספקים מסחריים של רומנטיקה. פעם, כשהאדם היה רומנטי, זה היה ביטוי ליצירה שלו ולרכיבים שלו, אבל היום זה מזוקק ומלאכותי. אני הולך לחנויות שממסחרות ומוזילות את הרומנטיקה. כשאתה מקבל דבר כזה, אתה שואל: 'איפה הביטוי האישי?'

"הרומנטיקה נהרסה גם כי היא הפכה להיות אמצעי למשובים ולהשוואה בין בני זוג. ככל שאתה מצליח לשווק את המוצר - כלומר את עצמך - ואין לך חשש שהאדם ילך וייעלם, אתה מרגיש שאפשר לשחרר והמחוות הרומנטיות הולכות ונעלמות. הרומנטיקה הפכה להיות בת ערובה בשיחות בין בני זוג. אם אתה רומנטי-תקבל בונוסים. אם לא - אני מונע ממך רומנטיקה ובכך מונע תקשורת. הכול זה אסטרטגיה".
 

שאטרסטוק
אני אוהב אותך יותר, לא אני יותר. עסוקים בהשוואות שאטרסטוק

התשתית לא מספקת

מסקנת ביניים: הרומנטיקה היא קורבן של גופים מסחריים שמציעים לכם הכול מהכול: אפליקציות לייצור מומנט רומנטי, אתרי ברכות לשליפה מהירה ותוכנות ליצירת קליפ זוגי מוכן מראש, כשכל מה שנדרש בהן הוא לשתול את ראשיהם של בני הזוג כדי לראות רכובים על סוסים כמו בצילום של פרג', בזמן שהשמש קורעת את הים.

בינתיים עולם הדייטים, שהולך וצובר תאוצה, נפגע גם הוא כתוצאה משינוי הצורה של הרומנטיקה. "תסתכלי איך נראים דייטים. זה מגעיל: הוא פוגש אותה והיא אותו. אם בתוך 24 שעות הוא לא מתקשר אליה היא פוסלת את הקשר. הכול מתוזמן. זה הפך למשחקי טקטיקה ואסטרטגיה. משהו בתשתית לא עובד. משהו בדרך שבה אנחנו בונים את מערכות היחסים לא עובד.

"אנחנו מנסים להציף את הצד השני ברגשות חיוביים, אבל התשתית לא מספיקה. כשנגמרת ההתאהבות, חצי מהאנשים בשיטה הזו לא מצליחים לעבור מהתאהבות לאהבה. רומנטיקה בעיניי היא דרך חיים, אבל אנשים אומרים: 'למה אני צריך לבזבז זמן על רגשות אוויליים כשיש לי היום שירים זמינים של משה פרץ באינטרנט ואני יכול לשלוח שירים ביוטיוב שכתב מישהו אחר?'"

אם אתם מהרומנטיקנים הבודדים,אומר שגיב, ואם הרומנטיקה היא הדרך שלכם לבטא את הרגשות שלכם, תיהנו מהנתינה. אל תהיו עסוקים בשאלה עד כמה גדולה התגובה של הצד השני ואיך היא צריכה להיראות, כי אז זה שוב הופך היות אמצעי שמותנה בתגובות של האחר.

אפשר להכריז על מות הרומנטיקה?
"אני לא חושב, אבל כדאי להחליף לה את השם - כי זה לא רומנטיקה. היא עברה מודרניזציה והיום היא פשוט שונה. כל אדם שולח את הרומנטיקה שלו למאות חבריו דרך הפייסבוק. המרחב לביטוי עצמי קיים אבל הוא עבר תהפוכות. לא צריך לחפש סיבות או ימים חגיגיים לרומנטיקה. צריך לזכור שאפשר לעשות מחוות קטנות בכל יום ובכל רגע נתון".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק