גמרא לבנות, מי צריך את זה?

לאחרונה עידכן משרד החינוך כי גם בנות יוכלו ללמוד גמרא בבתי הספר, בתוכנית לימודים זהה לזו של הבנים. עו"ד נעמה ספראי-כהן, שניהלה את המאבק, מסבירה מי ירוויח מהמהלך הזה

נשים
חגית ששר, מגזין 'נשים' | 25/6/2013 10:31 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
צעד קטן ומבורך המקרב נשים אל ארון הספרים היהודי, נרשם לפני כשבועיים. שר החינוך שי פירון הנחה לראשונה כי אם בבית ספר ממלכתי-דתי ישנה דרישה של למעלה ממחצית מההורים שבנותיהן תלמדנה גמרא, על מנהל בית הספר לאפשר להן מסלול כזה. 

מדובר כמעט במהפכה: מזה עשרות שנים בבתי הספר היסודיים של החינוך הדתי, גם הנפרדים וגם אלו המעורבים, לא הייתה בחירה בשיעורי התושב"ע. החל מכתה ה', הבנים למדו גמרא והבנות משנה. בתי הספר יוצאי הדופן בהם גם בנות למדו גמרא, השתייכו על פי רוב לקיבוץ הדתי. אבל החל משנת הלימודים הבאה הורים לבנות יוכלו לבחור: גמרא או משנה.

מחוללת המהפכה. נעמה ספראי-כהן
מחוללת המהפכה. נעמה ספראי-כהן באדיבות המשפחה
את ההישג הזה יש לזקוף לזכותה של אשה אחת, נעמה ספראי-כהן, עורכת דין ממודיעין. עד שהגיעה בתה הבכורה של ספראי-כהן לכתה ה' היא לא הייתה מודעת בכלל לכך שבנות מודרות מלימוד גמרא בחינוך הדתי. בקבוצת יבנה, הקיבוץ בו גדלה, הבנות והבנים למדו יחד גמרא. "גדלתי בחינוך שוויוני לגמרי", היא אומרת, "לא היה הבדל בין המינים. כשהבת שלי הגיעה לכתה ה' פתאום היה ברור לכולם סביבי שמפצלים את הכיתה לצורך לימודי גמרא של הבנים". למרות שהכיתות בבית הספר מעורבות ורוב אוכלוסיית בית הספר אינה חרד"לית, רוב ההורים הגיבו לפיצול בשוויון נפש. "הורים רבים קיבלו את זה כמובן מאליו. אותי זה קומם".

מה בעצם כל כך הכעיס אותך?
"תארי לעצמך שרק בנים ילמדו פיזיקה או שבנות יוכלו ללמוד מתמטיקה רק בהקבצה ב'. הרי זה לא יעלה על הדעת. אז איך כל השוויון נעצר בלימודי גמרא? זה מאוד קומם אותי".
את לימודי הגמרא בילדותה, היא זוכרת כחוויה חיובית ביותר. "נהניתי מכל רגע. זה היה המקצוע שהכי אהבתי ובבגרות קיבלתי 100. בהמשך עשיתי תואר שני במשפט עברי וכך גם המשכתי בתחום".
שריד מאובן

זירת המחאה הראשונה של ספראי-כהן הייתה בעמוד הפייסבוק הפרטי שלה. "קיבלתי תמיכה מתנועת נאמני תורה ועבודה והעליתי את המחאה". די מהר הצטרפו למחאה הורים רבים וגם אנשי אקדמיה ורוח. "רוב הציבור בשל היום לשינוי הזה. לא קיימת התנגדות אמתית לכך שבנות ילמדו גמרא. זאת פשוט רתיעה שהשתרשה לאורך שנים, אבל עם פריחת המדרשות ותלמודי התורה לבנות, מתחיל לחלחל השינוי".

מצוידת ברוח הגבית שקיבלה בפייסבוק היא פנתה לשר החינוך הקודם ולמפקח התושב"ע בחמ"ד אך לא זכתה לתשובות. "אי אפשר לומר שבמקרה המכתבים שלי לא הגיעו אליהם. בעקבות הפרסומים בפייסבוק ראיינו אותי בגלי צה"ל וב-ynet. הם התבקשו להגיב לראיון והתגובות היו מתחמקות". התשובות שקיבלה דרך התקשורת, היו כי אין דרישה לעניין וכי התוכנית הנוכחית קיימת כבר שנים ארוכות ואין בעצם סיבה לשנותה. "כשהבנתי שככל הנראה נצטרך לקבל מענה דרך פסיקת בג"ץ, פניתי לד"ר אביעד הכהן".

מה ללימודי תושב"ע לתלמידות החמ"ד ולבג"ץ?
"החוק לא מאפשר אפליה בין בנים לבנות בחינוך. בכל פן בו נבחן את הסוגיה, ערכית או מוסרית, ההפרדה לא יכולה להתקיים. הבסיס לבג"ץ הוא האפליה".

לא נכון לחייב

הצורך בפניה לבג"ץ נחסך כאשר המשלה התחלפה ולמשרד החינוך נכנס שר חדש. "ראיתי בשינוי שעת כושר להציף את הנושא מחדש. לאחר מספר התכתבויות, קיבלנו את התשובה שיאפשרו לבנות ללמוד תוכנית כמו זו של הבנים בתנאי שמחצית מההורים יהיו מעוניינים בכך". לדבריה, התשובה גרמה לה לרגשות מעורבים. "מצד אחד זה צעד שמכיר באפשרות של בנות ללמוד גמרא ומעלה אותה למודעות. מצד שני, זה לא פותר את העניין העקרוני שבמערכת החינוך יש מקצוע אחד שבלי שום הצדקה דתית מפלה בין בנים לבנות".

לא נכון לחייב, צריך לאפשר בחירה. שר החינוך שי פירון
לא נכון לחייב, צריך לאפשר בחירה. שר החינוך שי פירון  צילום: מירי צחי

למרות שבבית הספר שבו לומדות בנותיה נפתרה הבעיה, ספראי-כהן מתכוונת להמשיך במאבק. "אני מבטיחה להילחם עבור כל בית ספר שיש בו אפילו פחות מ-50% מההורים שרוצים בלימודי גמרא. אם יש אפילו בת אחת שרוצה - אין סיבה למנוע זאת ממנה".

מצד שני, יגידו הורים שאי אפשר לכפות על הבנות שלהם ללמוד גמרא.
"ולכפות עליהן ללמוד משנה אפשר? אשאל ההיפך, למה כופים על הבנות נבערות? האפליה הזאת יוצרת תפיסת עולם מאוד בעייתית שממשיכה הלאה לאורך השנים ומקבעת מצב שבו בנות אינן מסוגלות לתת תשובות הלכתיות מורכבות ולא מבינות את השפה ההלכתית, כי אין להן כלים בסיסיים של ידע".

שר החינוך שי פירון מסר בתגובה: "הנכונות ללימודי גמרא בבתי הספר של החמ"ד, קשורה קשר עז במאפייני הקהילה ממנה מגיעים התלמידים, בנים ובנות כאחד, ועל כן, אין זה נכון לחייב לימודי גמרא לבנות, אלא לאפשר בחירה המתואמת לצרכי הקהילה והמוסד החינוכי".

במשרד החינוך מוסיפים כי עמדתו המסורתית של משרד החינוך היא "שאין זה נכון לחייב לימודי גמרא ביחס לכל תלמידי החינוך הממלכתי דתי, בנים ובנות כאחד. כיום ישנם בתי ספר רבים לבנים בהם המנהלים מחליטים כי אין מקום ללמד גמרא ובמקום זאת הבנים לומדים משנה או תושב"ע. במשרד סבורים כי הטלת חובה על תלמידות ללמוד גמרא בכל מוסדות החינוך, עלולה לנכר קבוצות הרואות בעיה בלימוד גמרא לבנות ולדחוף אותן אל מחוץ למסגרות החינוך הממלכתי דתי.

***
הכתבה המלאה התפרסמה במגזין 'נשים'
לעמוד הפייסבוק של 'נשים'

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק