כולם אוהבים את ריי: מותג משקפי השמש ריי-באן חוגג 75 שנות קוליות

מהנשיא קנדי ועד אובמה, מאודרי הפבורן ועד ריהאנה. כך הפך מותג המשקפיים האמריקאי ריי-באן לאביזר אופנה מושלם ואייקון תרבות

יערה קידר | 22/6/2012 8:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מרגישה קול בטירוף הלילה. ריהאנה והריי-באן שלה
מרגישה קול בטירוף הלילה. ריהאנה והריי-באן שלה גטי אימג'ס
"יש לי ריי-באן על העיניים, ואני מרגישה קול בטירוף הלילה, כן". בשורה אחת בשיר הצליחה ריהאנה לתמצת את מהותו של מותג משקפי השמש הוותיק - המשקפיים גורמים לך להרגיש טוב עם עצמך, והם כבר מזמן לא פריט פונקציונלי שנועד להגנה מפני השמש, להיפך - הם אביזר האופנה המושלם גם אחרי שקיעתה.

- עשו לייק לעמוד הפייסבוק של סגנון

מעטים הם פריטי האופנה שכבשו מקום כה מכובד בתודעה הבינלאומית: מנשיאים, דרך כוכבי קולנוע ומוזיקה ועד מעצבי אופנה ודוגמניות. בכל עשור מאז שנות השלושים, דור חדש אימץ אותם אל לבו. ריי-באן חוגגים השנה יום הולדת 75, סיבה טובה לנסות לפצח את סוד קסמו של אחד המותגים החשובים בהיסטוריה של האופנה והתרבות. 
המעבר מתכליתי לנחשק

אף שכיום המותג הוא שם נרדף לסטייל, במקור נועדו משקפי הריי-באן להגן על עיניהם של טייסי הקרב בצבא האמריקאי. עם תנופת תעשיית התעופה בסוף שנות העשרים, דיווחו הטייסים כי קרני השמש גורמות להם לכאבי ראש וחולשה, והצבא פנה אל המפעל "בוש ולומב" בניו יורק בבקשה למציאת פתרון לסינוור, מבלי לפגום בראיית הטייסים.

המפעל, שהוקם ב-1853 על ידי שני מהגרים גרמנים והתמחה בייצור עדשות, משקפות ואביזרי ראייה, פיתח עבורם דגם בעל עדשות ירוקות, ומשקפי הטייסים הפכו במהרה

מפריט שימושי לטרנד עולמי, ולאחד מפריטי המפתח באופנה. הדגם נמכר לקהל הרחב עם מסגרת מתכת דקיקה משנת 1939 עד היום, תחת שם המותג החדש שנולד: ריי-באן, שמשמעותו-חוסם קרניים.

דרך עדשות הריי-באן השתקפה רוח הזמן של שנות הארבעים. ההשפעה הצבאית של מלחמת העולם השנייה ניכרה באופנה, מתוך הרצון להזדהות עם הלוחמים, בראשם טייסי חיל האוויר. גם שוטרים, דייגים וציידים אימצו את הדגם, והוליווד, שרק החלה לפלס את דרכה אל מרכז התרבות, נשבתה אף היא בקסמם. 

צילום: יח''צ
ג'ק ניקולסון (עם שון פן) מרכיב ריי-באן, 1995 צילום: יח''צ
תרגיל שיווקי מבריק

שנות ה-50 סימנו נקודת מפנה בהיסטוריית האופנה, שהפכה מתכליתית לנחשקת. משקפי השמש הפכו לפריט אופנה לכל דבר, בייחוד בהשפעת הוליווד וכוכביה, שהפכו למכתיבי מגמות האופנה העולמיות. יותר מכל זוהה עם השינוי דגם הווייפרר (עובר אורח) של ריי-באן, בעל מסגרת הפלסטיק, שהושק ב-1952.

כמו כל דגמי המותג, גם הווייפרר, שיועד בתחילה לגברים, עוצב במראה פשוט ונקי, והפך לקלאסיקה שבמהרה משכה את תשומת לבה של תעשיית מסך הכסף. יריית הפתיחה ניתנה בסרט "מרד הנעורים" בכיכוב ג'יימס דין ב-1955, אך החשיפה הנחשקת מכולן הייתה הופעתה הבלתי נשכחת של אודרי הפבורן בסרט "ארוחת בוקר בטיפאני" שבו הרכיבה משקפיים מדגם הווייפרר.

הדגם הפך לאחד האהובים על מיטב כוכבי התקופה, מהנשיא קנדי דרך רוברט רדפורד, מרילין מונרו ואנדי וורהול ועד בוב דילן, מיק ג'אגר וג'ון לנון, אך נקנו באהבה גם על ידי בני נוער שפשוט רצו להיראות טוב בים.

צילום: יח''צ
אודרי הפבורן מרכיבה ריי-באן ב''ארוחת בוקר בטיפאני'' צילום: יח''צ

צילום: יח''צ
רוברט רדפורד במשקפי ריי-באן, 1974 צילום: יח''צ

צילום: יח''צ
אנדי וורהול במשקפי ריי-באן, 1968 צילום: יח''צ

צילום:יח''צ
בוב דילן מרכיב ריי-באן, 1959 צילום:יח''צ

רוחות השינוי והחופש נשבו בשנות ה-60 וריי-באן התקדמו איתן. 50 דגמים שונים כבר הוצעו עד סוף העשור, מותאמים לגברים, נשים וילדים, ותאמו את התקופה: דגם ה"מנטור" הגיאומטרי, או דגם "לראמי" החתולי. לכל דגם נוסף גם מחזיק משקפיים מעוצב מעור או ויניל שנועד לשמור עליהם. המעבר לייצור תעשייתי התבטא גם בכך שבסוף העשור החברה הייתה הראשונה אי פעם שייצרה מתקן תצוגה לחנויות, שנשא כ-15 זוגות.

דווקא לאחר שני עשורי הצלחה מסחררת, בשנות ה-70 חלה דעיכה בפופולריות של המותג. אופנת הדיסקו ומשקפי השמש האקסטרווגנטיים נוסח אלטון ג'ון חוללו מהפכה באופנת המשקפיים, שלא תאמה את אופיים הקלאסי של ריי-באן. במקביל נפתח התחום לתחרות, כשאל תחום משקפי השמש נכנסו גם מעצבי אופנת העל כדוגמת כריסטיאן דיור ואיב סן לורן. רייבאן השיקו אומנם קו משקפיים בהשראת דיסקו, שנחל כישלון, אך המהפכה האופנתית האמיתית של המותג המתינה ממש מעבר לפינה.

אל 1980 נכנסו בסערה "האחים בלוז" - ואיתם תחייתם של משקפי הווייפרר, שדן אקרויד וג'ון בלושי לא הסירו לאורך הסרט כולו (למעט סצינה אחת). אך למרות הקאמבק, ריי-באן עדיין מכרה רק 18,000 זוגות באותה שנה, ושינוי מהפכני נדרש.

תרגיל שיווקי מבריק שיזמה החברה כעבור שנתיים, עשה זאת. ריי-באן שילמו 50 אלף דולר תמורת הופעתם של המשקפיים בתוכניות טלוויזיה וסרטים, ועד 1987 הופיעו המשקפיים במיטב שוברי הקופות - מ"מועדון ארוחת הבוקר" ועד "מיאמי וייס". מעל כולם ריחף הסרט "אהבה בשחקים" בכיכובו של טום קרוז, שהשיב למותג את אבק הכוכבים של הטייס-מסלול ההמראה הראשון של
ריי-באן.  

צילום: גטי אימג'ס
הזניק את המותג לתודעה ב''אהבה בשחקים''. טום קרוז מרכיב ריי-באן צילום: גטי אימג'ס

בעקבות הוליווד צעד גם עולם המוזיקה של שנות ה-80 מייקל ג'קסון, שמשקפי הטייסים שהרכיב לטקס הגראמי ב-1984 חוללו סערה והפכו לסימן ההיכר שלו, ואחריו מדונה, מוריסי, הראמונס, דבי הארי וחברי להקת U2 - כולם הרכיבו את משקפי השמש של ריי-באן, שבסוף שנות ה-80 כבר מכרו יותר מ-1.5 מיליון זוגות משקפיים בשנה.

צילום: יח''צ
החזיר את המותג לכותרות. מייקל ג'קסון בריי-באן צילום: יח''צ

צילום: יח''צ
דבי הארי והריי-באן שלה, 1978 צילום: יח''צ

באותו עשור הושק גם הדגם "קלאבמאסטר", שהתבסס על משקפי הראייה הפופולריים של שנות ה-50 בארה"ב - משקפי ה"בראולינג" (brow - גבה , מכיוון שמסגרת הפלסטיק בחלקם העליון מזכירה את מבנה הגבות). עם שובו של מראה הרטרו לאופנה, בעיקר הודות לסדרה "מד מן", הפך הקלאבמאסטר לאחד הדגמים הפופולריים בשנים האחרונות.

בשנות ה-90 ריי-באן שמרו על הפופולריות שלהם, אם כי פחות מאשר בעשור הקודם, בעיקר בשל תחרות קשה מצד מותגים חדשים - בראשם אוקלי. ריי-באן אומנם כיכבו בסרטי הקאלט של התקופה כגון "מלקולם אקס", "כלבי אשמורת" ו"גברים בשחור", אך בסוף העשור נרכש המותג על ידי קבוצת לוקסוטיקה, ויצא אל דרך חדשה.

בשנת 2007 הציגו ריי-באן את דגם הווייפרר בעיצוב המקורי, אך הרחיבו את קשת הצבעים המסורתית של המסגרות - משבצות והסוואה, טורקיז, אדום וכחול, שילובי שחור וזהב ושריון צב. אחרי עשר שנים מחוץ לאור הזרקורים, ריי-באן חזרו כמנצחים. קהל המועדונים, כוכבי מוזיקה ומיטב הידוענים אימצו שוב את הדגם החדש, לצד תחייה לדגמי המותג הקלאסיים, ממוזיקאים כליידי גאגא, איגי פופ ובת' דיטו ועד הנשיא אובמה.

צילום: גטי אימג'ס
סוזן סרנדון צופה אל העתיד צילום: גטי אימג'ס

המורשת העניפה תתבטא בחגיגות יום ההולדת של המותג, והחל מהחודש - גם בישראל. בנקודות המכירה של המותג ברחבי הארץ תושק קולקציה חדשה הכוללת מהדורות מיוחדות, בין השאר בשיתוף פעולה עם ג'וני מאר מהסמית'ס, וגרסה חדשה למשקפי הטייסים העגולים של ג'ון לנון.

בקמפיין החדש, תחת הסלוגן הוותיק "Never Hide", מבצעים רייבאן מחווה לעשורים השונים, שבהם הצליחו פעם אחר פעם לכבוש את מקומם בתרבות, דרך האנשים שאימצו אותם: מהחיילים של שנות ה-30, דרך נשות החברה בתקופת ג'קי קנדי בשנות ה-60, ומשם אל ילדי הפרחים של שנות ה-70 והפאנקיסטים של שנות ה-80, ועד סצינת המועדונים שבה שולטים ריי-באן משנות ה-90 ועד היום.

כמעט שבעה עשורים מצליח המותג ריי-באן לפצח את סוד הקסם האופנתי הטמון במשקפי השמש. הוא יצר שילוב מנצח בין מסר עיצובי פשוט לבין איכות ומחיר נגיש שחצה גבולות, גילים ומעמדות כלכליים. כמותג שצעד עם הזמן, היווה ריי-באן מענה לטרנדים החולפים ששיקפו את השינויים התרבותיים מדי עשור, אך הדרך שבה כבש את לבם של מובילי התרבות מאז הקמת החברה ועד היום, הפכה את מוצריו לקלאסיקה על זמנית, והעניקה לו מקום בהיסטוריית האופנה. 

- עשו לייק לעמוד הפייסבוק של סגנון

צילום: גטי אימג'ס
ג'ניפר אניסטון והריי-באן שלה צילום: גטי אימג'ס

צילום: גטי אימג'ס
אל מקפרסון עם ריי-באן צילום: גטי אימג'ס

צילום: גטי אימג'ס
וגם קייט מוס, ברור צילום: גטי אימג'ס

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים