טרטקובר טו גו: הגרסה הישראלית של "אטסי"
האתר החדש "מרמלדה מרקט" מציע תמונות של אלכס ליבק ודוד טרטקובר לצד בגדים, תכשיטים ושלל אקססוריז. "מגיע לנו משהו איכותי ומקורי", אומרת העורכת מיכל גלר
מרמלדה התחיל את דרכו בשנת 2006 כשירות ששלח כל בוקר דואר לתיבות המנויים עם המלצות מתחום הלייפסטייל, כמו שרשרת יוצאת דופן או ספסל נהדר בשדרה. השירות הפך עם הזמן לאתר מסודר שכולל גם את ארכיון ההמלצות ובלוגים של מביני עניין מסוגים שונים. מרמלדה מרקט, שעלה לאוויר בשבוע שעבר, לוקח את נושא ההמלצות צעד אחד קדימה.
אם אתרי הקניות הישראליים האחרים מציעים מודל שמחקה את נט-א-פורטה ומוכרים מוצרים שמיוצרים בכמויות מסחריות, האב הרוחני של מרמלדה מרקט הוא דווקא האתר אטסי, שמצליח לאחד אמנים מכל העולם. הרעיון פשוט: כל אחד יכול לפתוח שם חנות, וכולם מוזמנים למכור את היצירות שלהם, גם אם אותן יצירות הן פרחי פימו סגולים שהילדה עשתה בגן. בשלב ההשקה, עם זאת, פרחי פימו הם לא בדיוק לב העניין: בגדים, נעליים, תכשיטים ויצירות שנבחרו בקפידה על ידי הצוות, שרגיל לחפש דברים טובים, מככבים במרקט החדש.

את מרמלדה ייסדו מיכל גלר, ענת בנדורי ורז שוורץ, שעזב בינתיים. הרעיון לאתר שממליץ על מוצרי צריכה ליודעי ח"ן הגיע מהאתר האמריקאי דייליקנדי.קום, אבל באיזשהו שלב הבינו המקימים שהמלצות זה לא מספיק. "אנחנו מגרים את הקוראים ולא נותנים להם פורקן", אומרת גלר. "הרבה מההמלצות הן על מעצבים שלא התבססו ומוכרים מהבית או במכירות עונתיות".
איך מתמרנים בין המלצות אובייקטיביות לפלטפורמה שיווקית?
"אין לנו עניין לשנות את מרמלדה. זה הנכס הכי יקר לנו ואין שום סיכוי שנסכן את האמינות שלנו בשביל שום מוצר. מערכת התוכן של מרמלדה נפרדת לחלוטין משל המרקט. כרגע אנחנו יכולים להשתמש בה כדי לפרסם את הבשורה שהאתר קיים, אבל בכל מה שקשור באייטמים שאנחנו בוחרים - זה
רמת המוצרים שמוצעים כרגע באתר יוצרים רושם שהבחירה היתה קפדנית, אבל גלר טוענת שהרעיון הוא לא לסנן את המבקשים לפתוח חנות במרמלדה מרקט. "מנגד אנחנו כן דואגים שזה יתאם את רוח האתר. אנחנו בוחנים את המוצרים, אנחנו בוחנים את המחירים".
קרה שאמרתם למישהו "לא, תודה"?
"עדיין לא, אבל אני בטוחה שזה עוד יקרה. יש איזו יד מתערבת כדי לוודא שהאתר יהיה מגוון".
ישראלים לא מפחדים לקנות באינטרנט?
"בנינו את זה שיהיה נוח, ואני מאמינה שאם לא עושים מזה עניין אנשים לא פוחדים. לקנות באינטרנט זה משהו שמתפתח בארץ בשנים האחרונות, אמנם לא כמו באמריקה, אבל תוך כמה שנים נדביק את הקצב".

אחד ממוקדי המשיכה של מרמלדה מרקט הוא האפשרות לקנות תמונות היישר מחדר החושך של הצלם אלכס ליבק או מהסטודיו של האמן דוד טרטקובר, שניהם חתני פרס ישראל. "אחד הדברים שרצינו שיקרה זה שתהיה אמנות טובה שאפשר לקנות באינטרנט", אומרת גלר. "עם כל הכבוד לפוסטרים של איקאה, מגיע לנו משהו איכותי ומקורי. אם שואלים אפילו אותי איפה קונים פוסטר של טרטקובר ייקח לי כמה דקות לברר. פה זה כל כך פשוט וקל, שהצוות ניצל את היום שלפני העלייה לאוויר כדי לרכוש אמנות בעצמו בקלות ובמהירות".
ליבק החליט לנסות את הרשת בפעם הראשונה אחרי שקיבל פנייה מצוות האתר. עד עכשיו אנשים פנו אליו באופן אישי כדי לקנות את עבודותיו, והיקף המכירה היה, לדבריו לא משמעותי. "לא ידעתי למה אנשים לא פנו אליי יותר", הוא אומר, "ואז שמעתי מאנשים שהם מוכרים דרך האינטרנט. אמרתי שאולי הגיע הזמן להתחיל למכור קצת".
לא מפריע לך למכור ככה אמנות?
"על הזילות של דרך המכירה לא חשבתי. זה לא מעסיק אותי, צריך להסתגל לדברים החדשים. נראה אם זה יעבוד, כן?".
גם טרטקובר, שזו אינה הפעם הראשונה שהוא מוכר דרך הרשת, מספר שתמיד היתה לו פנטזיה על חנות, אבל שיווק לא ממש עניין אותו. "בשנות השמונים חשבתי לעשות חנות עם דן בן אמוץ", הוא מספר. "שנשב בחנות ונהנה מלהציג את אוספינו ולמכור, אבל לא עשיתי את זה אף פעם. באו מרמלדה והביאו רעיון פשוט ונוח. אנשים מדי פעם היו מתקשרים אליי ושואלים איך אפשר לקנות דברים שלי, ואני לא הייתי בנוי לזה בכלל. וכאן הם הציעו משהו מאוד נעים ולא דורש מאמץ".
היתה לך התלבטות לגבי מכירה של אמנות ברשת?
"אני לא עוסק באמנות. אני עוסק בתקשורת שחלקה הופכת לאמנות. אבל התפקיד שלה הוא להיות מופצת כמה שיותר חכם. היא לא משהו אליטיסטי. הספר שלי צריך להיות מונח בכל בית כמו קופסת קרן קיימת".





נא להמתין לטעינת התגובות
