לחץ משפחתי: אמא, תקני לי פיצה

למרות שכולם יודעים שג'אנק פוד הוא לא בריא, הורים רבים נכנעים לנדנודים של ילדיהם ומאכילים אותם במזון מהיר. מחקר חדש בדק את דרכי ההתמודדות של ההורים עם הנודניק הקטן והחמוד שלהם

שחר שילוח | 25/8/2011 14:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
אמא, המבורגר
אמא, המבורגר צילום: יח''צ

רוב המבוגרים בעולם המערבי כבר יודעים - לפחות באופן כללי – להבדיל בין אוכל לא בריא לבין מוצרים מזינים שתורמים לבריאות ילדיהם. למרות זאת, תעשיית המזון המתועש והג'אנק פוד שאיתה ממשיכה לשגשג ולהסתמך על כך שחלק גדול מקהל היעד שלה הוא דווקא ילדים, שלפחות לפי התוכנית הראשונית לא ממש אמורים לקבוע מה ימלא את המקרר ואת הצלחת.

חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ג'ון הופקינס בדקו את הנושא, ובמאמר שהתפרסם ב-Journal of Children and Media (כתב עת בנושא ילדים ומדיה), הסבירו את התופעה באמצעות המושג "גורם הנדנוד", שהוגדר כ"נטייתם של ילדים שמופצצים במסרים שיווקיים לדרוש בתוקף פריטים שמופיעים בפרסומות".

אם חשבתם שהילדים מתמכרים לטעמם של הררי הסוכר ולקלוריות הריקות, ייתכן שטעיתם. על פי החוקרים, דמויות מסרטים מצוירים שמקושרות ישירות למותג מסוים, תורמות לא רק למגיפת ההשמנה אלא גם גורמות לילדים להיות נודניקים הרבה יותר. לפי ממצאי המחקר, אריזות, דמויות ופרסומות הן הכוחות העיקריים שגורמים לילדים לנדנד.

החוקרים אף הגדירו שלושה סוגים של נדנוד: נדנוד של בני נוער, נדנוד לשם בדיקת גבולות ונדנוד מניפולטיבי. האחרון הוא כזה שמתגבר עם הגיל. אמהות לילדים בני שלוש עד חמש שנים שרואיינו למחקר, ציינו עשר דרכים להתמודדות עם ניג'וסי הילדים: הדרכים הנפוצות ביותר היו הגבלת החשיפה לפרסומות (36%), או מתן הסבר לילדים מדוע קונים או לא קונים מוצרים מסוימים
(35%).

האמהות ציינו שהיכנעות לדרישות הילדים הייתה אחת מאסטרטגיות ההתמודדות הכי פחות יעילות. אסטרטגיות נוספות היו צעקות, התעלמות, הסחת דעתם של הילדים, משא ומתן והצעת מוצרים חלופיים.

בנוסף גילו החוקרים שחשיפה כללית למדיה אינה גורם שמגביר את הנדנוד. מה שכן מגביר אותו הוא היכרות של הילדים עם דמויות ספציפיות מהטלוויזיה המסחרית.

פרופסור דינה בורזקובסקי, שהובילה את המחקר, אמרה: "כדי להתמודד עם השמנת יתר חולנית של ילדים כנראה יהיה צורך להגביל את כמות הפרסומות לשתייה ולאוכל שמשודרת

בטלוויזיה המסחרית ובכלי מדיה אחרים, מפני שזה כנראה יפחית את נדנודי הילדים לפריטים לא בריאים".

תוצאות המחקר מג'ון הופקינס מתיישבות עם מחקר מאוניברסיטת ייל שפורסם בפברואר השנה וקובע באופן בלתי מפתיע שמשקאות קלים שמופיעים בפרסומות הם גורם עיקרי להשמנת יתר אצל ילדים. תוצאות המחקר מראות בין היתר שילד אמריקאי ממוצע נחשף בכל יום ל-14 פרסומות כאלה.

גם בישראל נעשים מאמצים לפתור את בעיית השמנת ילדי ישראל. בכנסת הוגשו בשנים האחרונות מספר הצעות חוק שתגביל את הפרסומות לג'אנק פוד גם בתכנים וגם בשעות שידורן (החל מהשעה 21:00 בערב, כשהילדים כבר ישנים). במחקר שהוגש לחברי הכנסת נאמר שילדי ישראל הם מהשמנים בעולם ושהמדינה מוציאה בשנת 10 מיליארד שקל לטיפול במגפת ההשמנה. האם השלב הבא יהיה איסור על הצמדת דמויות מסרטים מצוירים לממתקים וארוחות ילדים מהירות? מי יודע. אולי בעתיד נראה את רונלד מקדונלד מצוות לסלט קינואה אורגני.  


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_leisure/food/ordering_new_1/ -->