44 נוסעים לדקה: ראיון עם מנהל הנתב"ג
אחרי 23 שנה ברשות שדות התעופה מנהל הנתב"ג, שמואל קנדל, עדיין עסוק בשבירת שיאים: "בחצות החלה הנהירה הגדולה, ו-63 אלף נוסעים יעברו היום בשדה" מתמוגג מטרמינל 3: "זה מבנה אטרקטיבי מאוד" וגאה בבידוק המתקדם שייכנס לשימוש ב-2012. מישהו נשאר בבית?
בשעות הקרובות לא תוכלו להשיג אותו, ומבחינתו, עוד רגע של שיא מגיע. מאז חצות (תחילת חמישי) החלה תנועת נוסעים, שעתידה להימשך עד השעות הקטנות של הלילה. בסך-הכל יעברו היום בנתב"ג כ-63 אלף נוסעים, שיא חדש שנשבר השנה.
בוכים בוכים וכולם טסים.
"עם ישראל טס בהמוניו לחו"ל. מיד אחרי צום ט' באב נכנסת לתמונה מסה ענקית נוספת של נוסעים מהציבור הדתי, המסורתי והחרדי. החל מחצות החלה נהירה גדולה לנתב?ג שעתידה להימשך כל היום. שני השיאים הקודמים שנרשמו בשנה שעברה היו נמוכים ב-3,000 נוסעים . גם כשבודקים את כמות הנוסעים המצטברת נרשמת עלייה מדהימה. ביולי 2011 היתה עלייה של 12 אחוז לעומת ביולי 2010, וכשמשווים את 7 החודשים הראשונים של השנה נרשמת עלייה של 8 אחוז לעומת השנה שעברה.
"יש גידול בתיירות הנכנסת, אבל בהחלט גדל גם מספר הישראלים הטסים. קטונתי מלהביע דעה על סדרי העדיפויות של הישראלים, אבל עובדה שכולם טסים. אסור לשכוח שיש עלייה בכמות הטיסות הזולות והצ'רטרים ועלייה משמעותית במספר טיסות הפנים לאילת מטרמינל 1 הישן".
כיצד נערכים לקראת גלי העומס?
"יש לי 4 מנהלי חטיבות - ביטחון, תפעול ומבצעי קרקע, שירות לנוסע וחטיבת אחזקה - ויחד אנחנו מנצחים על כל התזמורת הגדולה הזאת. כולנו עשינו הכנות אינטנסיביות מאוד לקראת הקיץ: תגברנו את כמות העובדים וגייסנו כוח אדם לשורות הביטחון והתפעול בעיקר, לזירוז ניקיון המטוסים ולזירוז שינוע והעמסת המזוודות".
בוא נדבר על הפחד הגדול ביותר של כל נוסע: לאבד את המזוודה.
"אני גאה מאוד בנתונים בנתב"ג, ואני יכול לומר בבטחה שמי שמגיע לשדה התעופה בזמן, כלומר, 3.5 שעות לפני ההמראה, יקבל את המזוודה שלו בשלום ביעד. יש לנו 99.9 אחוז הצלחה. הממוצע הוא מזוודה לכל נוסע, מה שאומר שרק היום נטפל בכ-32 אלף מזוודות שיוצאות מהארץ ובכ-32 אלף נוספות שייכנסו. הטיפול במזוודה יוצאת הוא מורכב וארוך קצת יותר".
תאר את הדרך שעוברת המזוודה בנתב"ג.
"הנוסע עובר בידוק עם המזוודה בכניסה לנתב?ג ואז שולח אותה בדלפק הצ'ק אין. משם היא עוברת על-פני 4 קומות על המסוע המיוחד למרתף הבניין שנמצא מתחת לאולם הדיוטי פרי. שם כל מזוודה מופנית לתא המיועד ליעד שלה. מהתא הזה המזוודות מועמסות על עגלות ומשם הן מוסעות למטוסים ומועלות על-גבי מסוע מיוחד לבטן המטוס. במטוסים גדולים המזוודות מועמסות בקונטיינרים מיוחדים. אובדן המזוודות בנתב"ג שואף לאפס".

ובוא נדבר על ההיסטריה השנייה שלנו, הדיוטי פרי ושאר הקניות.
"אני גאה בפרויקט טרמינל 3 שנחנך לפני 7 שנים. הוא הוכיח את עצמו והתגלה כמבנה אטרקטיבי מאוד, ואני חושב שהוא עומד בכבוד מול כל טרמינל אחר בעולם. הוא בהחלט מעל לסטנדרט. הביקוש בארץ לדיוטי פרי ללא ספק חורג מכל פרופורציה יחסית לכמות האוכלוסייה, ומובן שאנחנו שמחים כי חלק נכבד מהכנסות רשות שדות התעופה הוא מההכנסות של הדיוטי פרי.
"חשוב להדגיש שרש"ת, ובכלל זה נמל התעופה בן-גוריון, לא מקבלת תמיכה של תקציב מהמדינה. למעשה, נתב"ג הוא האחראי היחיד להכנסות רש"ת, וכל שאר שדות התעופה הפעילים בארץ, דוגמת אילת, חיפה, ראש פינה, הרצליה ושדה דב, ממומנים באמצעות הרווחים של נתב"ג".
מה מקור ההכנסות מלבד הדיוטי פרי והמסחר?
" 52 אחוז מההכנסות שלנו הן מאגרות נחיתה של המטוסים ומהאגרות שמשלם כל נוסע יוצא-23 דולר.
48 אחוז מגיעים ממסחר, ממגרשי החניה, מהעסקים ומהדיוטי פרי שמזרים לפחות 40 אחוז מהתקציב. אנחנו מדברים על תקציב של שני מיליארד דולר בשנה שממנו רש"ת חיה. יצרן ההכנסות היחיד הוא נתב"ג".
בימים אלה שוקדים על בנייתם של שני פרויקטים עצומים: הרחבת מסלולי הנחיתה ושדרוג מערך הבידוק הביטחוני.
"לאור הכמות הגדלה של טיסות שעוברות בנתב"ג היה הכרחי לשפר את מערך המסלולים הקיים. מסלול 21 מוארך בכיוון דרום, כך שבעתיד מטוסים שינחתו בישראל ייכנסו מכיוון נתניה, וכך תיווצר ההפרדה הגדולה ביותר וגם תהיה בטיחות למטוסים שימשיכו להמריא על מסלול 26 בכיוון מערב.
מלבד הארכת המסלול נתקין מכשור הנחתה למטוסים ILS, המאפשר גישה בטיסת מכשירים. עובדה זו תאלץ אותנו לסגור את מסלול 12 לשנתיים הקרובות, כי המסלול שיוארך יחצה אותו בכיוון דרום. עלות פרויקט הרחבת המסלולים היא 800
"הפרויקט השני הוא בידוק בעזרת טכנולוגיות מתקדמות, אשר יקל מאוד על הנוסעים. הנוסע יגיע לשדה התעופה, יישאל כמה שאלות קצרות וייגש ישירות לדלפקי הצ'ק אין. המזוודות שלו יירדו למרתף שיש בו טכנולוגיות מיוחדות המאפשרות בידוק ללא מגע יד אדם ומשם היישר למטוס. כך שלנוסע לא יהיה יותר חלק בהליך הבידוק הארוך. עלות פרויקט הבידוק הביטחוני מגיעה ל-400 מיליון שקל, והיא תצא לדרך בסוף שנת 2012".

ספר על המקרים המוזרים שנאלצת לטפל בהם.
"תופעה שאנחנו נאלצים להתמודד איתה לא מעט היא התנחלות הומלסים בנתב"ג, כי נעים מאוד להיות פה. אנחנו חייבים לטפל בכל המקרים האלה ברגישות, אבל בנחישות, כי אני לא יכול לאפשר הקמת מאהלים בטרמינל. היתה פה לא מזמן אישה מסכנה מאוד שאנשיי טיפלו בה בצורה מקסימה ודאגו לה לאוכל, אולם הם גם דאגו לדווח על כך לגורמי הרווחה.
מקרה נוסף הוא של טיסה עם הרבה מאוד נוסעים דתיים, שבגלל איחור היא נחתה ממש לפני כניסת השבת. ארגנו עבורם מזרנים ואוכל כשר כדי שיוכלו לשהות בטרמינל בלי לחלל שבת, אבל בסופו של דבר רובם העדיפו ללכת ברגל ללוד".
מה הבום הבא אחרי שיאי חופשת הקיץ?
"לקראת ראש השנה יוצאות הטיסות של חסידי ברסלב לאומן. גם זה דורש מאיתנו היערכות מסיבית ומיוחדת. ראשית אנחנו מציבים רק גברים בכל המשמרות. זה טיפול במסה של אנשים מיוחדים, שמצד אחד צריכים לקבל שירות טוב ומצד אחר יש לוודא שישמרו על הכללים של בית-הנתיבות. הם שמחים מאוד ונכנסים כבר כאן לאקסטזה של שירים ולפעמים מתפרעים ומשתוללים. הם לוקחים איתם כמויות בלתי נתפסות של מזון כי האוכל שם לא כשר, והם בהחלט דורשים טיפול מיוחד ושונה".
אבל נוסע ערום על המסלול עוד לא היה לכם.
"זה עדיין לא קרה, אבל מקרה של בריחת חתול מתא המטען דווקא היה. מישהו הביא איתו חתול בכלוב, וכשפירקו את המטען הכלוב כנראה נפתח והחתול ברח. הנוסע היה בחרדה גדולה מאוד ונדרשה כאן התגייסות עצומה, אך בסוף איתרנו את החתול והוא שב בשלום לבעליו".







נא להמתין לטעינת התגובות



