דיווש שוויצרי: מסע אופניים בשוויץ
האגמים המדהימים, הפסגות המושלגות והמפגש המרתק עם המקומיים, שבדרך כלל ישאירו אתכם הרחק מאחור: חמוש בזוג אופניים ומצלמה, יצא כתבנו האמיץ למסע דו גלגלי בנופיה המפעימים של שווייץ. רק הדודות השווייצריות שעקפו אותו בעלייה העיבו על החגיגה

לכל מסלול, נוף האופייני לו. נאור רהב
לא מדובר מן הסתם במסלולים באורך של שבילי שדרות רוטשילד בתל אביב - אורך כל מסלול עומד על כמה מאות ק"מ, כשכל אחד מהם מאופיין בנוף ייחודי לו.
כך למשל ניתן למצוא את "מסלול הריין" העוקב ברובו אחר הנהר העצום, "מסלול האגמים" המקיף לא פחות מ-16 אגמים, "מסלול מרכז הארץ" השטוח העובר לצד באגמים, נהרות, ומישורים רחבי ידיים, ואפילו מסלול סביב אגם קונסטנץ הפולש גם לשטחן של גרמניה ואוסטריה.
מלבד מסלולי התיור בעלי השיפועים המתונים יחסית, סומנו בפרוייקט עוד שלושה מסלולים המיועדים לרוכבי שטח מנוסים העוברים באזורים ההרריים של המדינה ושני מסלולים לרוכבי כביש. תארו לעצמכם מצב בו משפחה נוחתת בנמל התעופה. בשדה - לצד טור המוניות הארוך והתחבורה הציבורית - ממתינים להם אופניים, נגרר לילדים הקטנים ואפילו אופניים חשמליים למתקשים בדיווש. משם הם יוצאים ברכיבה בשביל ייעודי המוביל אותם עד לבית המלון בו כבר ממתינות להם המזוודות.
את האופניים מאפסנים בחדר המלון עד למחרת, ואז עולים שוב על האופניים. המזוודות, ניחשתם נכון, כבר ימתינו ביעד הבא וכל מה שנשאר הוא ליהנות מהרכיבה ומהנוף המדהים. נשמע כמו סרט פנטזיה? לא אם אתם נוחתים בשוויץ.
לפלא הזה אחראית "SwissTrails", חברת נסיעות המתמחה בטיולי "פוינט טו פוינט" מתגלגלים לנוסע העצמאי. ובמילים פשוטות: אתם תדאגו להגיע כל יום לנקודת הסיום שבחרתם מתוך כ-1000 אפשרויות לינה ברמות שונות, ואנחנו נדאג שהמזוודות ימתינו לכם שם.
שיטת טיול ייחודית זאת מתאימה בעיקר למטיילים המעונינים לתור את שוויץ באופניים ובהתאם לכך, החברה מחזיקה בצי מרשים של אופניים להשכרה משלל סוגים: אופני תיור מהירים, אופני ספורט קלילים, אופני הרים בעלי שיכוך זעזועים כפול ואופניים חשמליים.

50 ק''מ של רכיבה מישורית בינות לשדות חיטה עצומים וירוקים, לאורך נחלים ונהרות.
נאור רהב
שיפוע עצבני
לאחר נחיתה בשדה התעופה של ציריך והתאמת האופניים אנחנו יוצאים לדרך. מזהירים אותנו שהרכיבה היום תהיה משעממת יחסית ולא כולה על מסלולי התיור. הלוואי עלינו שעמום כזה בכל יום: 50 ק"מ של רכיבה מישורית בינות לשדות חיטה עצומים וירוקים, לאורך נחלים ונהרות, בתוך פארקים רחבי ידיים ועד לבית המלון בעיר אראו - שם כמובטח ממתינות לנו המזוודות.

אופני הענק בעיירה סמפק. נאור רהב
למחרת בבוקר, בטקס שיחזור על עצמו גם בימים הבאים, אנחנו רושמים על המזוודות את שם היעד הבא ונפרדים מהן. עולים על האופניים ונצמדים על פי ההנחיות למסלול מס' 3 שאמור להביא אותנו ללוצרן.
המישורים העצומים ממשיכים ללוות אותנו ברובו של היום ואנחנו מוצאים את עצמנו רוכבים בתוך כפרים ציוריים ולאורך אגמים עצומים כשהשילוט המצויין מכוון אותנו בדייקנות שוויצרית לעבר היעד.
חלק גדול מהמסלול סלול, חלקו האחר מורכב משבילים כבושים והוא מתאים בדיוק לאופניי התיור שסופקו לנו. בדרך אנחנו פוגשים עשרות רבות של רוכבים מקומיים בקשת גילאים מרשימה, מילדים צעירים ועד למי שכינינו "דודות מרוץ": נשים בגיל העמידה שעקפו אותנו בנונשלאנט תוך מתן חיוך ומכה אנושה לאגו הגברי.
בעיירה סורסי (SURSEE) אנחנו עוצרים לארוחת צהרים ולאחריה מטיילים מעט ברגל ביריד המקומי המזכיר קצת את שוק נחלת בנימין. בעיירה סמפק (SEMPAC) אנחנו פוגשים מקומי הרוכב על אופניי ענק בני כמאה שלושים שנה וחולפים על פני אגם המשמש את המקומיים לרחצה ולספורט מים לסוגיו. את היום אנחנו מסיימים בלוצרן המדהימה.
ביום השלישי
החלטנו להתפצל. חלק מהקבוצה יצא לשייט ולאחריו הליכה רגלית בהרים משולבת עם נסיעה ברכבות וקבוצה קטנה, אני בתוכה, העדפנו להישאר נאמנים לאופניים ולדגום את אחד ממסלולי ההרים. לאחר שייט קצר באגם לוצרן ירדנו בעיירה גרסאו (GERSAU), שם המתין לנו נציג SwissTrails עם אופני ההרים כפולי השיכוך. הסבר קצר על המסלול (תיצמדו לשילוט של מסלול 2 ויהיה בסדר) ואנחנו מתחילים לטפס על "הר ריגי".
הטיפוס עצמו הוא פחות מ-10 ק"מ בשיפוע עצבני ודי קבוע של כ-10 אחוזים. ככל שאנחנו מגביהים, כך הנוף הופך ליותר מדהים: מתחתינו אגם לוצרן, מעלינו הפסגה שעדיין מושלגת, ובתווך שטחי מרעה עצומים ובקתות ציוריות. תחושה של דיווש בתוך גלויה.
קצת לפני הפסגה מתחילים לגלוש למטה. בהתחלה בשביל רחב, אח"כ בתוואי זורם שהופך לתלול עם שלל אלמנטים טכניים. אני יורד מהאופניים ומתחיל לרדת ברגל, הדודות המקומיות זורמות בירידה ורומסות לי את שארית הכבוד העצמי. אני מנסה לשכנע את עצמי שעם האופניים מהבית הייתי רוכב את השביל, אולי. הירידה מסתיימת בארבעה ק"מ של דהירה מטורפת על שביל בטון הסלול בתוך יער. תענוג.

דיווש בתוך גלויה. הר ריגי.
נאור רהב
לא צופרים, לא עוקפים
את היום הרביעי והאחרון התחלנו בנסיעה ברכבת, שכמו בכל מדינה מתורבתת מוקצה בה מקום מיוחד להעמסת אופניים. יורדים ברפרסוויל (Rapperswil) ועושים היכרות עם מסלול מקומי מס' 29, שממש כמו המסלולים הארציים מסומן ללא רבב.

העין מסרבת להתרגל לצבע הירוק. נאור רהב
העין מסרבת להתרגל לצבע הירוק ולכמויות המים האדירות. אנחנו רוכבים בכבישים בין עירוניים צרים ונטולי שוליים ולעיתים חוסמים חלק מהנתיב הבודד. המכוניות משתרכות מאחורינו בסבלנות, איש אינו צופר, ואף אחד לא מנסה לעקוף. כאן, במקום עם תרבות רכיבה, נותנים כבוד לרוכבים.
את הטיול אנחנו מסיימים עם האופניים בפתח הטרמינל בציריך, מזדכים על האופניים ויורדים להירגע עד מועד הטיסה חזרה לארץ בספא המלון הנמצא בתוך שדה התעופה.
קצת מספרים וצרור תובנות: חמישה לילות לאדם בחדר זוגי במלון ארבעה כוכבים כולל ארוחת בוקר ושינוע ציוד אישי עד 20 ק"ג יעלה כ-780 פרנק שוויצרי. אם תבחרו באכסניה תשלמו כ-550 פרנק ועבור השכרת אופניים לאותה תקופה תאלצו להיפרד מכ-130 פרנק . אל תחששו מלהתחייב על 60-50 ק"מ של רכיבה ביום.
שעות האור הרבות והמסלולים הנוחים יאפשרו גם למשפחות לגמוע את המרחק הנ"ל בנוחות, וגם אם קשה - אף אחד לא יכעס אם בחלק מהדרך תעזרו בתחבורה הציבורית. אם תבחרו לרכב במסלולי התיור - ההמלצה שלי היא לשכור אופניי תיור מהחברה, לא תמצאו אופניים מתאימים מהם לעבור את החוויה.
לרכיבה על מסלולי ההרים או על הכביש כדאי להביא את האופניים שלכם מהארץ. שום זוג מושכר, ויהיה איכותי ככל שיהיה, לא יספק לכם את הנוחות של האופניים אליהם אתם רגילים.
הכותב היה אורח חברת גורדון טורס נציגת SwissTrails בישראל.







נא להמתין לטעינת התגובות



