שלושים ומשהו: "מילדרד פירס" עושה צדק לעשור נשכח
"מילדרד פירס", המיני-סדרה של HBO בכיכובה של קייט וינסלט שעולה הערב בישראל, מספקת טלוויזיה מצוינת אבל גם תצוגת אופנה תקופתית, מרשימה ומהנה

-הצטרפו לעמוד הפייסבוק של סגנון
"מילדרד פירס", מבית HBO, מגוללת את קורותיה הדרמטיות של אחת, מילדרד פירס, שגדלה בבית בורגני וניהלה זוגיות בורגנית והיתה אמא בורגנית - עד שהכל התמוטט. במונחים קטנים ומדויקים, פירס היא איוב נשי של השפל האמריקאי. החיים המוגנים שלה, הרחק מהחובה לעבוד כדי להתפרנס, מתמוטטים עם המשבר הכלכלי והתפוצצות בועת הנדל"ן בקליפורניה; הזוגיות הבורגנית, שכוללת התעלמות מהבגידות של הבעל, מתפוצצת כשהיא מחליטה שנמאס לה; והאמהות, ובכן, חכו לפרק השלישי כדי לראות אותה מתמודדת עם הטינאייג'רית המחרידה בעולם ועם הזאטוטה המקסימה ביקום. לא קל. אבל במיטב מסורת האמריקנה, מילדרד תמצא את הכשרון החבוי בה, לבשל ולארח, כדי להתפרנס בכבוד ולשנות את מגמת הדעיכה שלה כלפי מעלה.
אבל לא התכנסנו כדי לדבר על תהליכים כלכליים בארצות הברית של שנות ה-30: התכנסנו כדי לדבר על איך השפיעו התהליכים האלה על האופנה האמריקאית של התקופה.

קוקו שאנל המציאה את חליפת החצאית בשני חלקים, שהפכה לפתרון זול ופרקטי גם בצד השני של האוקיאנוס. המצב הכלכלי חייב נשים למצוא פתרונות שיחזיקו מעמד יותר מעונה אחת, ולכאן התאימה החליפה של שאנל כמו כפפה ליד של שוטפת כלים: עם החולצה הנכונה,

אחרי שנים ארוכות של זוגיות עם אותו הבעל, מילדרד פירס מגלה את חיי המין, את הגוף שלה, ואת הדברים שאפשר לעשות עם הבוהן של הטוי-בוי שלך. בפרק השני היא עומדת לראשונה מול הארון שלה ומבקשת להתלבש בצורה סקסית; כשתרצה לשבור את לבו של הפלייבוי שלה, היא תלבש שמלה כסופה חשופת גב, שתעשה את העבודה כמו שצריך. גם הסרת האיסור מהאלכוהול הופך את מילדרד לאישה משוחררת יותר, וכך גם את המלתחה שלה.

ברוח התקופה, קיים הבדל של שמיים וארץ בין לבוש ראוי לערב ללבוש ראוי ליום. ככל שמילדרד הופכת עצמאית יותר, כך האבחנה בין הארונות הופכת מוקצנת יותר, מכיוון שהיא מרשה לעצמה להתלבש כמו שהיא רוצה. מהרגע שהיא מרוויחה מספיק כסף בעצמה, ולא תלויה עוד בגברים שיפרנסו אותה (להפך, היא מפרנסת את הגברים סביבה), מילדרד מתחילה להשקיע בביגוד של עצמה ושל בנותיה, והפריטים מדויקים אך מוגזמים יותר.
דווקא בשלב הטיפוס מעלה נדרשת מילדרד ללבוש מדים של מלצרית, חוויה שעולה לה שני דולר ומשפילה אותה עד אפר. מילדרד מחביאה את המדים בארון, עד שבתה הבכורה מוצאת אותם - ומכריחה את עוזרת הבית ללבוש אותם, כדי להביך את אמה. המשחק בסדרה, בין מדים לבגדי היום-יום לבגדי הערב הוא מחול מתוזמן היטב, ואל תתביישו למחוא כפיים בסופו.

את מילדרד פירס הראשונה גילמה ג'ואן קרופורד ב-1945, עם צדודית מושלמת ואאוטפיטים שנראו מצוין בשחור לבן. קייט וינסלט נכנסת בהצלחה לנעליה הקוקטיות של קרופורד, בזכות עיצוב התלבושות המרשים של אן רות' ל-HBO, שכבר זכתה באוסקר על "הפצוע האנגלי".
רות' עשתה תחקיר היסטורי מעמיק, ומצאה באילו חנויות היתה מילדרד קונה אם היתה דמות אמיתית בקליפורניה של שנות ה-30. "אני לא מלבישה כוכבות קולנוע, אני מלבישה שחקניות שמגלמות דמות", אמרה רות' בראיון עבר, בהצטנעות: היא הרי ממציאה כוכבות קולנוע לפחות פעם בעשור.