משטר מלוכני: על "מלכות המוניות" של קייפטאון

מלכות המוניות של קייפטאון: תמורת הסעה חינם לבית הספר, הזכות לבחור תחנות ברדיו ולפעמים גם בשביל קריסטל מת', נערות דרום אפריקאיות מוכרות את גופן לנהגי מוניות. כתבה שלישית בסדרה

איבה סקוץ' | 25/4/2011 12:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קייפטאון, דרום אפריקה. בחלק מהשכונות הקשוחות של העיר אוהבים נהגי מוניות המיני ואן לבחור להם מלכה ליום. נהגי המוניות, שאוספים את הילדים ומסיעים אותם לבתי הספר, בוחרים מדי בוקר ילדה יפה במיוחד, לפעמים אפילו רק בת 12, כדי שתשמש להם למלכה לשארית היום.

המלכה היפה תשב במושב המיוחס שליד הנהג, ותהיה אחראית על הרדיו - מה שנחשב לתפקיד חשוב במיוחד. בקהילת נהגי המוניות נהוג לשדרג את מלכת המונית שלהם מדי כמה ימים, ולהביא את המועדפות למסיבות בסופי השבוע.

ברגע שהוכרזה כ"מלכה", הילדה זכאית לנסוע במיניבוס בחינם. ההטבה הזאת תחסוך לה כמעט דולר ליום, סכום לא מבוטל לילדים משכונות עוני. חלק מהילדות ירגישו שהן חייבות משהו לנהגים.

כאן בדיוק מתחילות הצרות: הווארד, 41, שסירב למסור את שם המשפחה שלו מפחד הכנופיות בשכונת מגוריו, אומר שהיחסים בין נהגי המוניות ל"מלכות המוניות" מבוססים על נוסחה פשוטה. "הבנות משתמשות בנהגים כדי לקבל נסיעות בחינם, והנהגים משתמשים בבנות בשביל סקס. כולם משתמשים בכולם", הוא אומר, "החיים הם מעגל מרושע".
Getty Images
החיים הם מעגל מרושע. Getty Images

סקס הישרדותי

המלכות הן בעיה ענקית. עד כה הוקדשו מעט מאוד מחקרים לתופעת "מלכת המוניות" הדרום אפריקאית. ובכל זאת, מומחים מסכימים שאופי התופעה, שחוצה דורות, הופך אותה לבעיה אדירת ממדים.

בדוח האיידס האחרון של המדינה, סומן סקס בין-דורי - בין מבוגרים לצעירים מאוד - כאחת הסיבות המרכזיות להתפשטות הנגיף. "בקרב נשים צעירות קיים שיעור ההדבקה הגבוה ביותר", אומרת אנה סטרבל, חוקרת לענייני מגדר ומיניות. "הן חוששות בעיקר מהיריון לא רצוי, אבל לא מאיידס. אפילו סטודנטיות, שזה מדהים".

לצורך המחקר שלה, ראיינה סטרבל לאחרונה מספר גדול של מלכות מוניות, ברמות סוציו-אקונומיות שונות. היא הופתעה לגלות עד כמה נרחבת התופעה של יחסי מין בין נהגים מבוגרים לבנות צעירות. "אם יש במקום מסוים נהגי מוניות, תמצאי שם גם מלכות", היא אומרת.

עבור בנות ממשפחות עניות, נהגי המוניות הם אמצעי הישרדות: זהו "סקס הישרדותי", שבאמצעותו הן משיגות דברים בסיסיים כמו מזון או נסיעות חינם. אבל סטרבל מדגישה שהתופעה לא בהכרח קשורה לעוני, ויש מי שעושות את זה כדי שיוכלו לממן קניית בגדי מעצבים.

ועדיין, בדיקה מראה שמקור המונח "מלכות המוניות" הוא במיטשל'ס פליין, אחת השכונות העניות ומוכות הפשע בקייפטאון.

התופעה התחילה בשנות ה-80, אחרי האפרטהייד, שבמסגרתו התקיים חרם על אוטובוסים. בימים ההם הפכו הסעות המיניבוס לפופולריות, ולעיתים הדרך היחידה של הצעירות להגיע ממקום למקום. "הטבע העסקי של היחסים בין המתבגרות לנהגי המוניות המבוגרים הביא תועלת לשני הצדדים", מסבירה איליין סלו, מנהלת המכון ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת פרטוריה.

אבל היום, שלושה עשורים מאוחר יותר, המונח "מלכת מוניות" נחשב מעליב: כבר ברור לכול שהתופעה מנצלת נשים, לרוב צעירות מכדי שתהיה להן ברירה ויכולת בחירה.

תקופת זוהר

"המפתח הוא לגרום להן להתמכר ל'טיק'", מסביר בקור רוח הווארד, שעבד בעבר כעוזר לנהג וככרטיסן. "טיק", מתאמפטמין, או בשמו האמריקאי "קריסטל מת'", הוא הדרך המהירה ביותר להפוך ילדה צעירה למלכת מוניות.

נהגי המוניות הם הדילרים המובילים של הסם המלאכותי. הם סוחרים ב"קשיות". אורזים את החומר בקשיות פלסטיק שחתוכות לאורך של שני ס"מ וחצי. הם מספקים לילדות אינספור הזדמנויות להתנסות בסם.

הרבה לפני שהעסק מתחיל להיות לא נעים, הבנות נהנות מתקופת זוהר של חיזור אינטנסיבי. לפעמים זה יכול להיות ממכר לא פחות מהסם. חלק מתפתות לסטטוס שמגיע עם התפקיד. "את אפילו לא צריכה לשלם על הנסיעה, מותק, זה עליי".

הווארד וחבריו היו מציעים לבנות לשבת קדימה, ושואלים מה הן עושות יותר מאוחר. יש דרגות שונות של מלכות, ואם תפסת לך מכונית חדשה עם מערכת סטריאו חזקה, הסתדרת.

אבל יותר ויותר בנות מודעות למדרון החלקלק שמגיע בהמשך למעמד, ודוחות את ההצעות הרומנטיות ואת נסיעות החינם. הווארד אומר שאין להן סיכוי. "ברגע שנהגי המוניות שמים עין על מישהי, הם יכולים להיות מאוד עקשנים. הם יודעים איפה היא גרה ולאיזה בית ספר היא הולכת, אז הם מחכים לה בהסעה כל יום ומביאים לה מתנות עד שהיא מסכימה".

לגדול לתוך תסריט

המתנות פשוטות אבל יעילות: כרטיס לטלפון נייד, בירה, פרחים. בדרך כלל נדרשים רק כמה ימים עד שמערכת היחסים גולשת למין.

מהר מאוד אחרי שהשלים את משימתו לשכב עם הילדה, הנהג יעבור לנערה אחרת. במשך שלוש השנים שבהן עבד במוניות, הווארד מעריך שקיים יחסי מין עם קרוב לאלף צעירות. לדבריו, חלק עשו את זה מרצונן, חלק מתוך שינה, אחרות בתמורה לבירה או מנת סם.

הווארד אומר שיש בנות שעומדות בפיתוי יותר מדי זמן. אז נכנסות לפעולה הגלולות הלבנות שאותן הוא מכנה "רסקיו". "הן עושות אותן ישנוניות", הוא מסביר. ומכיוון ש"ישנונית" פירושה "צייתנית", קל יותר לגרום להן להתמכר ל"טיק". אחרי שהתמכרו, נראה שיהפכו לסוחרות סמים בעצמן, או ימכרו את גופן כדי לממן את ההתמכרות.

"בנות עשרה לא קמות בוקר אחד וחושבות 'אני חושבת שאהפוך למלכת מוניות'. ילדים גדלים לתוך התסריטים האלה", זועם פטריק סלומונס, מנהל מולו סונגוגלולו, ארגון לזכויות ילדים. לדבריו, הבנות מנוצלות מינית, אבל רובן אפילו לא רואות את זה ככה, כי גדלו בתרבות שבה פשע, אלימות, ניצול מיני וחוסר צדק הם הנורמה.

סלומונס מוסיף כי חלק מהבנות מקבלות עידוד מהמשפחה לקבל כמה שיותר מתנות חומריות ולהתחבר עם הנהגים - לרוב חברי כנופיות - כדי להבטיח הגנה של הכנופיה לכל המשפחה.

מלכות המוניות מחלחלות אל הכלכלה הדרום אפריקאית, אל הפשע המאורגן, אל השכונות. לא חסרות כנופיות בקייפטאון, והקשר בינן לבין המוניות רק הולך ומתחזק. מתוך העשרות שפועלות בקייפ פלטס, אחת השכונות המסוכנות בעיר, ניתן למנות בקלות את הארדליבינגס (" החיים הקשים"), נייס טיים קידס (" החבר' ה של הבילוי הטוב"), יאקיז , ג'סטרס ("הליצנים"), סקורפיונס ("העקרבים"), סקול-בויז ("ילדי בית ספר"), "חיים עצובים", והמפחידה מכולם - "האמריקאים".

מכיוון שעסקי המוניות מתבססים על סחר בכסף מזומן, קל לסבסד אותן באמצעות מכירות סמים. זאת אחת הדרכים היעילות בדרום אפריקה להלבנת כספים ולמימון פעילות הכנופיות.

לגברים הדרום אפריקאים, טוען סלומונס, יש רישיון לעשות כל מה שבא להם. "הילדות האלה מפתחות רעיונות מאוד משונים לגבי מה זאת אהבה", הוא אומר. "בגיל העשרה הן מאוד פגיעות. כמו בכל מקום אחר בעולם, גם הצעירות הדרום אפריקאיות אוהבות שמתייחסים אליהן כאל מבוגרות. ונהגי המוניות אכן מתייחסים אליהן כך".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_leisure/tourism/ordering_new_2/ -->