מי אני באמת?: צעדים ראשונים בתרגול הרוחני, פרק 2
מהי משמעות המסע הרוחני? מהי אותה דרך שבאמצעותה אנחנו עוברים ממצב הבורות למצב הידיעה? האם די בכך שנדע שאנחנו ההוויה עצמה בכל רגע, או שיש צורך ביותר מכך? דורית בר מנסה למצוא תשובות לשאלות מיליון הדולר של המחפשים הרוחניים

שאלת מיליון הדולר עבור המחפש הרוחני היא השאלה מי אני באמת. הדחף העמוק לגלות מי אנחנו מעבר למסכות המוכרות הוא ביטוי לכמיהה הנעלה לשחרור מכל זהות מוכרת ולהתמזגות עם האמת.
כאשר השאלה נשאלת בתוכנו, באופן טבעי עולות מיד כל התשובות המוכרות לנו - פחדים, תשוקות, דפוסים, מחסומים, צרכים, חרדות, מאפיינים אישיותיים, פעולות שעשינו וכאלה שאנחנו רוצים לעשות, תוכניות לעתיד, זיכרונות, טראומות, דברים שאנחנו ואחרים חושבים עלינו ועוד ועוד.
התחושה הכללית שמלווה את המפגש הראשון עם השאלה 'מי אני באמת' היא תחושת מועקה, כאוס ובלבול. תחושה שמלווה בכל כך הרבה תשובות, אינסוף מעגלים מחשבתיים, רגשיים ותחושתיים.
נראה שעצם המוכנות להחזיק בשאלה כל כך בסיסית לקיומנו
אם כן, האם אנחנו מוכנים באמת לחקור? האם יש בלבנו האומץ לוותר על תילי תילים של תשובות ישנות ולהיפתח אל השאלה עצמה, לתת לה להוביל אותנו אל עצמנו?
השאלה עצמה - מי אני באמת? - משוחררת מזמן ומקום, חסרת כיוון מוגדר. אני מרגישה שהיא מבקשת לבלוע אותי אל תוכה. אומרת לי שלא ניתן לצפות לתשובה ממשית. היא מציעה לי להתמזג איתה, לתת רק לה להיות, לאפשר לה להחליף את התפישה העצמית הנוכחית שלי.
אני מאפשרת לה, היא ממלאת את כל כולי. חסרת צורה היא מתחילה להתגלות בתוכי. מאוד ברור שהעצמי האמיתי שמופיע מתוך השאלה לא נמצא במערכת יחסים עם שום דבר. נוכחות אדירה לוקחת פיקוד, רק האני קיים.
הגילוי של מעמקי השאלה בהכרח דורש מאתנו לעמוד איתנים מול כל התשובות המוכרות שמופיעות - כל מה שלמדנו, כל מה שקראנו, דברי חכמים והדיוטות, ספרים ומאמרים, מורים נאורים וחברים יקרים. הכל מבקש להישטף על ידי נהר אדיר של עצמיות טהורה.
הכיוון היחיד הוא פנימה, עמוק פנימה. השאלה מבקשת שנרפה, שנסכים לשחרר הגדרות ותפישות עצמיות, שנהיה עירומים, חשופים לחכמה האדירה שהיא עצמה מביאה. גם השאלה קורסת בסופו של דבר, חושפת את האני. בתוכו מילים הן חסרות משמעות, אין בהן צורך. גם החווה קורס, ורק השאלה מהדהדת, בוראת את עצמה.
תחושות חדשות מופיעות, מעודנות ועוצמתיות באותה עת, מתיימרות לתאר משהו שהוא מעבר להכל, מעבר למחשבה המפרידה והמקטלגת שהורגלנו לתפוס בתור אנחנו.
אני שומעת את השקט. אני רואה את הדממה. אני חשה את הריק. אני השאלה בעצמה. זה מצב של מנוחה מוחלטת, אין במה להיאחז, אין מה לעשות ואין לאן ללכת. האני האמיתי ממלא את כל כולי והרבה מעבר לכך. מלאות, סיפוק, אושר, ידיעה הם תוצרי לוואי הכרחיים להתמזגות עם מי שאנחנו באמת.
פפאג'י, המורה הרוחני הידוע נשאל על ידי תלמידו: "אתמול הנחת מישהו אל העצמי שלו בצורה יפהפייה. האם תוכל לתת לי את אותה מפת דרכים?".
"כבר זרקתי אותה", נענה.
"אם כך, האם תוכל לסמן לי תוואי קטן בזרם שאחריו יוכל העלה הזעיר שלי לעקוב?".
"אין מפה. הנחל הקטן יזרום לאן שיתחשק לו. זרוק את כל המפות ופשוט הנח לו לזרום. לאן תגיע? הוא יפלוט אותך? חזרה הביתה, אל האוקיינוס...ותר על האמונה במפות, השמד את הרעיונות.
עכשיו, כשאתה 'הולך על העכשיו', אין בהם צורך. הישאר כך! תם ונשלם! בכל אשר תפנה ומה שלא תעשה אתה חופשי. ל'כאן' הזה, ה'כאן ועכשיו', אין מסדרונות, אין גבולות, אין תחום נראה לעין" (מתוך הספר 'בוקר טוב עולם', שי טובלי).
החכם הנאור וסישטהא מסביר לתלמידו רמה: "העצמי מדמיין בבורותו קיום אנוכי, כפי שזהב אשר שוכח את זהביותו עלול לחשוב שהוא טבעת ולבכות ולקונן: 'אבוי, איבדתי את זהביותי'...קיומו של הלא-ממשי איננו ממשי, הוא עולה מתוך בורות ונעלם כאשר חוקרים אל תוכו" (מתוך יוגה וסישטהא, כתב קודש עתיק המתאר דיאלוגים בין החכם וסישטהא לתלמידו רמה).
אם כך הוא הדבר, מהי משמעות המסע הרוחני? מהי אותה דרך שבאמצעותה אנחנו עוברים ממצב הבורות למצב הידיעה? האם די בכך שנדע שאנחנו ההוויה עצמה בכל רגע, או שיש צורך ביותר מכך?
פרדוקס ההארה מכיל בתוכו מן הצד האחד את חכמתו של וסישטהא, שמתייחס לבורות כראייה מוטעית ביחס למציאות שכבר ישנה כאן ועכשיו, ומן הצד השני, מאוד ברור שלכל מחפש רוחני יש עוד דרך ארוכה לעבור כדי להתמזג באופן סופי וטוטאלי עם האמת הנצחית שמעבר לכל.
לא די בכך שנחווה חוויות רוחניות שמזכירות לנו את זהותנו העמוקה, רק התבססות מוחלטת בתוכה כמצב הקיומי היחיד שלנו מהווה הגשמה של יעודנו הנצחי. בתוך המסע הזה נתיבים כמו מדיטציה, הגות בשאלות הגדולות של החיים, חקירה עצמית, קריאה בכתבים מקודשים, שירת מנטרות, ישיבה בנוכחותו של מורה נאור – כל אלה מהווים שער להתמזגות עם השאלה הנצחית 'מי אני באמת'.
דורית בר, מנחה בכירה בשיטת האור הלבן ובטכניקת השאלה, אימון אישי ועסקי. בוגרת לימודי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, טיפול משפחתי וזוגי. מדריכה להתפתחות אישית ורוחנית.
קורס 'חכמת חיים – להבין את עצמנו' באמת בהנחיית דורית בר יפתח ב- 3.4 בתל אביב