זן וגמרנו: ביקורו של זן מאסטר וו-בונג
"כשהייתי צעיר רדפתי אחרי האושר, אך לא משנה כמה מהר רדפתי אחריו לא הצלחתי להשיג אותו. כעת הבעיה היא שלא משנה כמה מהר אני בורח, האושר כל הזמן מצליח להדביק אותי". וו-בונג, המאסטר עם החגורה השחורה, נוחת בישראל

זן מאסטר וו-בונג הוא אולי לא מסוג האנשים שאם הייתם פוגשים כשהיה צעיר הייתם אומרים לעצמכם: "הנה זן מאסטר לעתיד". עד היום, בכל פעם שאני פוגש אותו, משהו בו משאיר בי הרבה סימני שאלה וסקרנות לגבי מה שעומד מאחורי האיש השקט והחייכן הזה.
אבל כאשר הוא מתחיל לדבר אפשר להבחין בניואנסים של חוכמה עמוקה ובענווה המתלווה אליה. אם מביטים על מהלך חייו ועל המחויבות הנדירה למורה שלו ולדרך, כל הפרטים מתחברים והופכים למעוררי השראה.
הוא נולד בשנת 1950 בפולין תחת השם ג'ייקוב פרל. בצעירותו היה תלמיד מתמטיקה מבריק באוניברסיטת בראון היוקרתית בארצות הברית. את דרכו הרוחנית החל במסורת הסוטו היפנית במרכז הזן בסן פרנסיסקו. לאחר מכן הפך לתלמידו של טארטנג טולקו ממסורת הבודהיזם הטיבטי.
אך כאשר הגיע זן מאסטר סונג סאן לראשונה מקוריאה לארצות הברית והחל ללמד קבוצה קטנה של תלמידים מהאוניברסיטה, ידע וו-בונג שזהחיפוש שלו נגמר - הוא מצא את המורה אותו חיפש. וו-בונג הפך להיות תלמידו ומאז עד למותו של סונג סאן ב 2004 דרכם לא נפרדה.
בין המתרגלים הרבים שהחלו להצטרף לקבוצה היתה גם בחורה יפהפייה מפולין בשם גרז'ינה פרל. וו-בונג סיפר שכאשר ראה אותה לראשונה אמר לעצמו שעם האישה הזאת הוא הולך להתחתן, ומאוחר יותר הזוג אכן נישא בטקס קוריאני מסורתי. בהמשך הפכה גרז'ינה לזן מאסטרית בעצמה, ובשנת 1978 סייע לזן מאסטר
בשנת 1984 קיבל זן מאסטר וו-בונג אינקה (הסמכה ללמד) והחל ללמד בקביעות בארצות הברית ובאירופה. ב-1993 קיבל העברה של הדהארמה ונהיה הפטריארך השבעים ותשע בשושלת הלימוד שלו. כיום הוא המורה המנחה עשרות מרכזי זן באירופה, עומד בראש בית הספר לזן קוואן אום באירופה וחי כנזיר בקוריאה. בנוסף, מחזיק זן מאסטר וו-בונג חגורה שחורה בדרגה רביעית בשים גום דו, אמנות חרב קוריאנית.
הנה קטע משיחה בה מדבר זן מאסטר וו-בונג על דרך הזן האישית שלו:
"כאשר הייתי איש צעיר תמיד רדפתי אחרי האושר, אך לא משנה כמה מהר רדפתי אחריו הוא תמיד היה לפני ולא הצלחתי להשיג אותו. אז פגשתי את המורה שלי זן מאסטר סונג סאן וחיי השתנו – ומאז כחלק מהתרגול שלי אני בורח מהאושר. אך הבעיה היא כעת שלא משנה כמה מהר אני בורח, האושר כל הזמן מצליח להדביק אותי.
לפני מספר שנים התפרסם בעולם ספר בשם "הסוד" ומיד הפך להצלחה מסחררת. הוא הבטיח לגלות את הסוד על איך להפוך למאושרים וכיצד להשיג את מה שאתה רוצה בחיים. אך הדרך של המורה שלי מאוד שונה מהגישה הזאת, למעשה גם הגישה של הבודהה ושל כל המורים הגדולים שונה מגישה זו: אם יש בך תשוקה כלשהי, תמיד יופיע איתה גם סבל. שחרר את התשוקה ומיד יופיע אושר.
יש סיפור מפורסם במסורת היהודית:
"פעם הגיע אורח לבקר רב זקן שהיה ידוע בחוכמתו הרבה. האורח הגיע ממרחק רב אך הוא נשא איתו רק תיק מאוד קטן. פנה אליו הרב ושאל:' אתה מגיע ממרחק כה רב, אך היכן המזוודות שלך? האם זה כל מה שהבאת?'. ענה לו האורח: ' אה..לא לא, אני לא מתכוון להישאר להרבה זמן, אני רק עובר פה'.
השניים התיישבו לדבר והאורח שם לב לכך שחדרו של הרב, למרות מעמדו כרב מפורסם ומשכיל היה ריק למדי ועם מעט מאוד רהיטים, ספרים וחפצים. שאל אותו האורח: 'כבוד הרב, היכן כל החפצים שלך? איפה הארונות, השטיחים, השולחנות והספרים?'.
ענה לו הרב: 'אה...האמת היא שאני כמוך – אני רק עובר כאן'.
בסוטרות כתוב: “כאשר אנו נולדים, אנו באים בידיים ריקות.כאשר אנו מתים, אנו עוזבים בידיים ריקות". לא משנה כמה אנו צוברים בחיים האלה, כאשר אנו עוזבים אין הרבה שנוכל לקחת איתנו. זן היא גישה מאוד מאוד פשוטה, לפעמים פשוטה מדי עבור השכל המורכב שלנו. אם הייתי מצביע כרגע על קיר ושואל אתכם מה הצבע שלו, קרוב לודאי שהייתם עונים לי שהצבע שלו לבן.
בזן, ההבחנה בכך שהקיר לבן היא כבר ההארה. אך אתם לא מאמינים שהארה היא מצב כזה פשוט, אתם ודאי תאמרו לעצמכם - “זאת הארה ? זהו טבע הבודהה שלי ? לא יכול להיות, חייב להיות משהו נוסף". ההבחנה בצבע של הקיר משקפת באופן בלתי אמצעי וישיר את כל מה שמופיע בתודעה שלנו. זאת היכולת לראות את הסיטואציה בה אנו נמצאים, מהו מערך היחסים הנכון בתוך הסיטואציה, ומה הפונקציונליות הנכונה לאותו הרגע.למעשה, הם כולם פועל יוצא של אותו הדבר.
יש קואן (טכניקה בזן של שימוש בחידות על מנת לבחון את הבהירות של התלמיד – ב.פ) מאוד מפורסם שאנו משתמשים בו בבית ספרינו לבחון יכולת זו: "אדם נתלה על עץ משיניו. ידיו ורגליו קשורים כך שהוא לא יכול להיאחז בגזע העץ או בענף אחר. באותו הרגע מופיע המורה ושואל אותו – 'מדוע בודהידהרמה הלך לסין?'. אם לא יענה על השאלה, יהרוג אותו המורה. אך אם יפתח את פיו לענות הוא ייפול מהעץ וימות גם כן. אז אם אתה היית במצבו, כיצד היית עונה?”.
מוצגת בפנינו סיטואציה מאוד קשה לפתרון. שום סוג של הבנה אינטלקטואלית לא תוכל לעזור לנו לפתור אותה, כל סוג של ידע רק יגרום לנו להיכשל. אנו לא יכולים להזיז את רגלינו את ידינו או את פינו. יש רק דבר אחד שניתן לעשות.
זן פירושו להבין את האני האמיתי שלנו. להבין את האני האמיתי שלנו פירושו לתפקד מתוך האמת. לתפקד מתוך האמת פירושו לא להיצמד לחיים ולמוות. אנו מאפשרים לאהבה וחמלה לתפקד מתוכנו באופן טבעי, מה שהופך את המחויבות שלנו כלפי העולם הזה להיות תמיד ברורה.
אנו אומרים "חיים" אך חיים אינם חיים - לגופנו יש חיים ומוות אך לטבע האמיתי שלנו אין חיים ואין מוות. אם ניתן לאמת לתפקד בתוך חיינו, אז גם הסיטואציה של העץ לא תהיה מסובכת מדי ונוכל לדעת מה הסיטואציה, מערך היחסים והפונקציונליות הנכונים לאותו הרגע.
"כאשר אנו נאחזים בחיים ובמוות אנו כמו גופות מהלכות, כאשר אנו משחררים אותם אז אנו יודעים לחיות באופן מלא ואמיתי. סיטואציה זו של האדם התלוי מהעץ עשויה להראות לנו מעט קיצונית, אך אם נבחן מקרוב את חיינו נראה שהיא מופיעה בהם לא מעט.
למעשה, בכל פעם שאנו יוצרים ונאחזים בהשקפה דואלית אנו דומים לאיש הזה על העץ. אני זוכר ויכוחים מטופשים שהיו לי בעבר עם הורי בניסיונות לשכנע אותם בצדקת דרכי. אך רק כאשר הנחתי לניסיונות הללו ופשוט עשיתי את מה שהיה נכון לאותו הרגע הפכה מערכת היחסים בינינו לאינטימית ומלאה חיות.
הקואן הזה מאתגר אותנו למצוא את דרך האמת על ידי הצבת מצב בלתי אפשרי. הוא מציב בפנינו בעיה שלא מספיק לפתור אותה בעזרת אינטליגנציה.
כיצד אם כן ניתן לעבוד מול אתגר שכזה? הדרך להתמודד איתו הוא להניח לקואן ולחזור למצב של אי ידיעה (“Only keep dont know”). אם התרגול שלנו הוא תרגול מנטרות, אז חוזרים חזרה למנטרה. אם התרגול שלנו הוא על ידי שאלת שאלה גדולה (כמו "מה אני ?” או “מה זה?”) אז חוזרים חזרה לשאלה. אז הקואן כבר יתבשל לבד ויום אחד כל הסיטואציה תתבהר לנו, התשובה הנכונה תופיע מעצמה.
לא ניתן לזרז או לגרום להתבהרות הזאת לקרות, כל ניסיון שכזה פירושו ללכת לאיבוד בעולם החלום ולאבד את הקשר עם החיים שלנו ברגע הזה. הקואן הזה או כל קואן אחר הם לא כל כך חשובים. יותר חשוב להתעורר, לחיות! אז מה אתם עושים ברגע זה?".
בסוף חודש פברואר יגיע לביקור זן מאסטר וו-בונג. במהלך הביקור יערכו איתו מספר מפגשים וסדנאות. לפרטים נוספים