ליגה אחרת: תיירות הספורט עולה שלב
הפועל תל אביב זה נחמד, אבל הישראלים רוצים גם את הכדורגל שלהם בניחוח בינלאומי. חבילות הספורט מתחילות במושב שמאחורי השער - ומגיעות עד לכרטיסי VIP במשחק של יונייטד ולטיסה במטוס פרטי עם מסי. המחירים בשמים, וזה עוד לפני שהזייפנים עולים על המגרש
"צפייה במשחק כדורגל או כדורסל בחו"ל, בשילוב ביקור תיירותי באזור, היא אירוע מעניין ואמוציונלי", אומר עדו ווג, מנהל השיווק של איסתא ספורט ואיסתא מיוזיק. "הריגוש יוצר אדרנלין ונותן ערך מוסף ליעד". בנוסף, אירועי הספורט ניחנים באלמנט קוסמופוליטי, המאפשר לאנשי עסקים (או לסתם חובבי מינגלינג) ליצור קשרים עסקיים על רקע עניין משותף במושבי ה־VIP או במלונות שבהם הם מרוכזים.
מחירי החבילות נעים בין מאות לאלפי יורו. כך, כרטיס למשחק בין צ'לסי לקופנהגן במסגרת ליגת האלופות, כולל ארוחה יוקרתית וכניסה למתחם VIP, עולה דרך איסתא ספורט 999 פאונד לאדם בחדר זוגי.
אולם המחירים הגבוהים לא מרתיעים ישראלים רבים מלהצטרף למגמה. "עבור הקהל שנוסע לסוג כזה של בילוי המחיר כלל לא מהווה שיקול מרכזי", מסביר ווג. "מדובר בחוויה ייחודית, איכותית ויוקרתית שקשה לכמת אותה. צפייה בשמינית גמר ליגת האלופות בברצלונה, שתתקיים ב-8 במרס, היא חוויה אדירה: אתה נכנס ורואה מולך 100 אלף איש באיצטדיון 'קמפ נואו' - איפה עוד ישראלים יכולים לראות מסה כזו של אנשים שרים ומעודדים את אותה קבוצה ומביעים רצון משותף?".
לדברי איציק פנסו, מנכ"ל רשת סוכנויות הנסיעות פלאנטו, לנסיעות כאלה יוצאים לרוב חברים ותיקים או סבים, אבות ובנים.
הכרטיסים למשחקים מתומחרים לפי מקום הישיבה במגרש: בדומה לארץ, המושבים הזולים ביותר ממוקמים מאחורי השער, הבינוניים לאורך המגרש והיקרים הם כמובן ה-VIP. מושבי ה-VIP המרופדים ממוקמים בתא נפרד לאורך המגרש, המצויד בגגון למקרה של גשם ובדרך כלל גם בשולחן לשמפניה שמגישה מלצרית בהפסקה. כמו כן, כרטיסים אלה כוללים כניסה למתחם מוזמנים לפני המשחק, שבו מוגשת ארוחת גורמה מפוארת.
ווג מספר שלאחרונה קיבלה איסתא ספורט הצעה לרכוש תא כזה ל-20 צופים במשחק של ברצלונה וארסנל בשמינית גמר ליגת האלופות תמורת כמעט 50 אלף יורו - "אפשר לחשב לבד כמה יעלה כל כרטיס", הוא אומר. נראה שאנשים מוכנים לשלם את הסכומים הללו: "זה העסק הכי סקסי והכי מגניב בעולם", מבהיר ווג.

אחד הטרנדים הנפוצים בתחום חבילות הספורט הוא רכישות קבוצתיות על־ידי חברות גדולות במשק, למשל בתחומי המשקאות, המזון, התקשורת וההיי־טק. "הן מעניקות את הכרטיסים לקמעונאים או לעובדים שלהן כתמריץ, כי זה באמת מוצר מרגש", הוא מספר.
"החברה שולחת 150 איש, שיוצאים למשחק של הליגה האנגלית למשל. נותנים להם ארוחת ערב מפנקת יום לפני המשחק ומצ'פרים אותם. החברות הבינו שאם ייתנו לעובדים או לסוכנים בונוס בסכום של עלות הצ'ופר הזה - הכסף ייבלע בחשבון הבנק ולא יהיה משמעותי מבחינה רגשית. הצפייה במשחק היא חוויה עוצמתית כל-כך, שהקמעונאי זוכר אותה לאורך זמן". לדבריו, בזכות המגמה המשמעותית הזאת גדלו הכנסות איסתא ספורט בכ-30% בשנה האחרונה.
גם אריאל אטיאס, מנכ"ל "וואלה טורס", מדווח על נתונים מרשימים. לדבריו, תחום תיירות הספורט בישראל מגלגל כ-20 מיליון דולר בשנה (כ-10% משוק התיירות היוצאת מישראל) ומושפע מאוד ממשחקים שבהם מעורבות קבוצות ישראליות או
ובכל זאת, הליגה הלוהטת בתחום תיירות הספורט היא הליגה הספרדית - הן משום שנבחרת ספרד זכתה במונדיאל האחרון והן משום שהיא כוללת את הקבוצה האטרקטיבית והטובה בעולם (ויש אף האומרים בתולדות הכדורגל), ברצלונה. "ההייפ עליה מטורף", אומר ווג. "כמו כן, הנסיעה לברצלונה נוחה ולא יקרה והעיר עצמה מעניינת מבחינה תיירותית - דבר שמגביר את הדרישה לחבילות ספורט לשם".
השאלה שמעניינת את רוב הרוכשים היא אם יוכלו גם לפגוש את השחקנים המפורסמים או לפחות להביא הביתה חתימה של מסי. "לא פוגשים את השחקנים", מצנן ווג את ההתלהבות. "לפגוש כוכב כדורגל זה כמו לפגוש את כוכב הקולנוע הנערץ עליך. אבל אנחנו מנסים לקדם חבילה שבמסגרתה הלקוח יוכל לטוס עם השחקנים באותו מטוס למשחקי חוץ של הקבוצה. מדובר במטוס הפרטי של הקבוצה והעלויות גבוהות מאוד, ולכן זה מתאים בדרך כלל לחברות".

שוק מכירת הכרטיסים למשחקים מגלגל מאות מיליוני דולרים בשנה ברחבי העולם. כמו כן, ההתעניינות הגוברת באירועי ספורט בינלאומיים מענפים נוספים - כדוגמת מרתון ניו־יורק, תחרות "איירונמן" באוסטריה וכמובן האולימיפיאדה - הובילו לגידול של עשרות אחוזים בהזמנת חבילות תיירות בשנת 2010.
אולם מי שרוכש חבילות כאלה חייב להכיר גם את המושג "כרטיסים רשמיים", כלומר כרטיסים שנקנים היישר ממועדוני הספורט - ולא עוברים בדרך עוד ידיים ומתווכים בדרכם ללקוח הקצה. נדמה שהסיבה העיקרית שבגינה עדיף לרכוש כרטיסים רשמיים דרך גורם מוכר היא תעשיית הזיופים הענפה.
אילן שלו, מנהל מחלקת ספורט ומופעים בקווי חופשה, מסביר כי השוק רווי בכרטיסים מזויפים, במיוחד בקרב הספסרים באנגליה. "יש לנקוט משנה זהירות", הוא אומר. "יש חברות ישראליות שמספקות כרטיסי מנויים, שהם אישיים ויש בהם סיכון".

גורם בענף אומר כי החברות הישראליות המופיעות ברשימות הללו משנות את שם הדומיין שלהן בתכיפות רבה על מנת לא להיתפס. הוא מוסיף כי כבר קרה שמנהלי חברות תיירות גדולות בארץ הוצאו אחר כבוד מהאיצטדיון.
בעקבות טענות אלה החלטנו לבדוק את אחת החברות שמוכרת כרטיסים לא רשמיים, כלומר של מנויים שנתנו את כרטיסיהם האישיים למכירה בניגוד למותר. אמנם החברה מציעה כרטיסים מוזלים - כרטיס לאורך המגרש למשחק של צ'לסי ויונייטד ב-1 במרס מוצע באתר ב-350 יורו, בעוד מחיר הכרטיס הרשמי הוא 452 יורו - אולם חשדנו התעורר לאור ההודעה שמקבלים לקוחות האתר עם רכישת כרטיס למשחק.
ההודעה מסבירה כי הכרטיס שזה עתה נרכש הוא כרטיס שוק משני ומיועד ליציע אוהדי קבוצת הבית. לפיכך, מורה האתר, אין לבוא למגרש לבושים בצבעי הקבוצה היריבה, להתלהב או להביע "שמחה מופרזת" במקרה שהקבוצה היריבה מבקיעה גול. "התנהגות לא נכונה יכולה להביא להרחקה מהמגרש בידי הסדרנים", מזהירה ההודעה.
"אם נשאלת", ממשיך הטקסט, "אמור שהכרטיס למשחק ניתן לך במתנה על־ידי מארח/חבר/קרוב משפחה מאנגליה; בחלק מהקבוצות מתקיימים מבצעי אכיפה הקשורים בכללי העברת כרטיסי המנויים לצד שלישי. במקרים נדירים סדרני הקבוצה עלולים לפנות אליך בשאלות בנושא זה. אף שבאופן אישי אינך פועל שלא כשורה, לסדרני הקבוצות יש סמכות להחרים כרטיסי מנוי על־פי שיקול דעתם. רצוי מאוד שלא לפנות לסדרנים ביוזמתך".
התקשרנו לחברה המדוברת ושאלנו אם הכרטיסים שהיא מוכרת רשמיים. "מדובר בכרטיסים של מנויים", אישרו לנו. כשטענו שהדבר בעייתי שכן המנויים הם אישיים, השיבו בחברה: "כולם עושים זאת. מה, הם ישאירו את כל העולם בחוץ? ההסתבכויות קורות אחת לאלף".
ההוזלה אכן נשמעת מפתה על אף הסיכון, אולם ווג טוען כי דווקא הכרטיסים הרשמיים הם הזולים יותר בדרך כלל. "היתרון ברכישת כרטיס רשמי, מעבר לאמינות ולביטחון, הוא העלות", הוא מדגיש.
אולם מה היתרון של חברות התיירות - המוכרות חבילה מלאה הכוללת טיסה, מלון וכרטיס למשחק - על פני רכישה עצמאית של כרטיס רשמי מאתר הקבוצה או מחברות מקומיות? גם כאן התשובה, לדעתו, טמונה במחיר: "אנחנו עובדים ישירות מול המועדון וחוסכים את פערי התיווך", מסביר ווג לגבי המשחקים של ברצלונה, אשר איסתא היא נציגתה הרשמית בארץ. הכרטיסים למשחקים בברצלונה נמכרים דרכה בערכם הנקוב ועוד 20%־30%. לדבריו, "עם זאת, יש משחקים שבהם ההקצאה של המועדון קטנה - והמחיר עולה בהתאם".
בנוסף, "לפני אירועים גדולים הפער בין הערך הנקוב על הכרטיס לבין הערך שבו הוא נמכר בפועל גדול מאוד. למשל, במשחק של מנצ'סטר לפני כשבוע הערך הנקוב של הכרטיס היה 50 פאונד, בעוד שבשוק הוא נמכר ב-200-300 פאונד. הפער נובע, כמו בכל שוק חופשי, מהיצע ומביקוש".
עוד הוא מבקש לציין כי לא כל אחד יכול כך סתם לרכוש 50 כרטיסים מקבוצה בזול ולנסות למכור אותם אחר כך ביוקר, והמועדונים יוצרים קשר רק עם חברות גדולות ומוכרות באירופה.
עם זאת, כלל לא חייבים לרכוש בארץ כרטיסים דווקא מסוכן רשמי, וניתן לרכוש אותם מחברות תיירות אחרות שרוכשות מסוכנים רשמיים באירופה. למשל, קווי חופשה מקבוצת אל על מוכרת חבילת ספורט למשחק הבית של ברצלונה נגד סרגוסה ב-5 במרס באיצטדיון קמפ נואו - הכוללת 3 לילות במלון ברמת 4 כוכבים, כרטיס לאורך המגרש וטיסות של סאן דור - ב־590 יורו לאדם. חבילה דומה לאותו משחק עולה בקל נופש 679 יורו.
אגב, לדעת ווג, מי שירצה להשיג כרטיסים לגמר ליגת האלופות השנה, שיתקיים באיצטדיון וימבלדון שבלונדון, יצטרך לשלם 2,000-3,000 יורו בחבילת תיירות איכותית - בהנחה שיגיעו לגמר שתי קבוצות אטרקטיביות.