מחול החרבות: השוואה בין "ברבור שחור" ו"בורלסק"
הנוצות של נטלי פורטמן מול המחוכים של כריסטינה אגילרה; צ'ייקובסקי מול שר; המראה האנורקטי מול המראה הדשן; "שאנל" מול "גוטייה". מי ינצח במלחמת ברבורלסק
כולם היום רוצים לרקוד, או לפחות להזיז את האגן. התשוקה לנוע מביאה מדי כמה שנים סרטי ריקוד נפלאים אל המסכים, ואלה בתורם מציתים בדמיונם של רבבות את התשוקה לרקוד: מתחרות הריקודים האינסופית ב"הם יורים גם בסוסים" (1969) המצוין של סידני פולאק, דרך "גריז" (1974) הנוסטלגי ועד המיוזיקל "מולאן רוז" (2001) בכיכובה של ניקול קידמן. ואלה רק בודדים מתוך מאות סרטים שמציבים את המחול במרכז העלילה, מתבוננים בעבודת הרקדן, או משתמשים בריקודים כשפה נוספת לקידום הסיפור.
בקולנוע וכמובן מחוצה לו, עולם האופנה מקיים יחסים הדוקים עם עולם הריקוד. פריטים מאולם החזרות עשו את דרכם אל הרחוב בעבר, ולהפך. אם לא נולדת לרקוד, את לפחות יכולה לרכוש זוג נעלי ריקוד של "רפטו" או גופייה עם כתפיות דקיקות של "ישראדנס". בין לבין היו החותלות, מחוות שונות ומשונות לנעלי הבלט, בגדי הגוף, חצאיות הטוטו והתסרוקות המהודקות.
החודש זוכה קולנוע המחול לשני שחקנים חדשים ומעניינים, שאין ברירה אלא להשוות ביניהם: "בורלסק" בבימוי של סטיב אנטין ו"ברבור שחור" של דארן ארונופסקי. שתי איקונות אמריקאיות מובילות את הסרטים: השחקנית נטלי פורטמן בת ה-29 ב"ברבור", והזמרת כריסטינה אגילרה בת ה-30 ב"בורלסק". לכאורה, אין מקום להשוואה בין משחק הזוועות של אגילרה לתפקיד חייה של פורטמן, אבל זה לא מה שיפריע לשני הסרטים להוביל מגמות עכשוויות המשפיעות על מעצבי האופנה, מועדוני הריקודים וחלומותיהן של ילדות צעירות.
למרות הסגנון השונה כל כך בין הסרטים, האמביציה זהה. שתי הרקדניות בסרט יעשו כל שביכולתן לעלות על הבמה: פורטמן בתפקיד הברבור השחור והלבן ב"אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי; אגילרה כחלק ממופע הבורלסק במועדון שמנהלת שר. שתיהן טעונות בשאיפה לאיכות, התחרות ואי הוודאות שמאפיינת את חייה של כל רקדנית, במאבק על תפקיד חייה - ואולי גם על האוסקר.

כמעט בלתי אפשרי להגג על סרטי ריקוד, בלי לעסוק בדימוי הגוף של הרקדניות, כפי שמצטייר בתרבות המערבית. הפרעות אכילה, למשל. פורטמן ב"ברבור שחור" לא פוסחת על הקאות מתוזמנות היטב בחדרי שירותים, ומסתובבת בכל מקום מצוידת בבקבוק מים גדול. בסצינה נוספת היא מסרבת לטעום "גם לא חתיכה קטנה" מעוגת תות וניל שאמה, רקדנית לשעבר, רכשה כדי לחגוג עם בתה את קבלת התפקיד הראשי.

דימוי הגוף משתלב בדימוי הנפשי של פורטמן, שמקלפת שכבות מנפשה והופכת מילדה קטנה מוקפת בובות פרווה לצעירה מרדנית שמתנסה בסמים ובאלכוהול. אלו משתקפים בסרט באמצעות הלבוש, כשהיא מחליפה את גוני הפודרה והוורוד בבגדי גוף שחורים; ובמחווה מעניינת כשהיא בוחרת ללבוש את הסריג הקבוע שלה, אבל כשהוא הפוך. הנפש הפצועה שלה יוצאת החוצה כשהיא מגרדת את גופה עד שנוצרים דימומים ומומים פיזיים.
מראה הרקדנית השדופה לא פסח על השחקניות עצמן. מילה קוניס, שמשחקת לצד פורטמן, העידה שירדה למעלה מעשרה ק"ג לצורך התפקיד. פורטמן סיפרה שהתאמנה שעות ארוכות מדי
בניגוד לדמותה של פורטמן, שמתפתחת לאורך הסרט, אגילרה נותרת דמות שטוחה ונטולת עומק, בניגוד לשאר הדמויות בסרט. לא במפתיע, מי שמחזיקה את הסרט על כתפיה השמוטות היא שר, האישה והאגדה, שמחליקה בטבעיות לתפקיד חיית השואו ביזנס שכבר ראתה הכול.

לאחיות לורה וקייט מאליבי מהמותג "רודארטה" היסטוריה ארוכה עם עולם האופל. זאת לפחות התחושה שמתקבלת מהתבוננות בקולקציות המורבידיות שעיצבו מאז שהקימו את המותג שלהן לפני כשש שנים. לא סתם נבחרו השתיים, יחד עם המותג "יומיקו", לעצב את התלבושות לכוכבת הסרט והבלט "אגם הברבורים". הבמאי ארונופסקי ומעצבת התלבושות איימי ווסטקוט בחרו בתבונה.

"בנייה של חצאית טוטו היא אחת מהאמנויות הנשכחות של תפירה עילית", סיפרה לורה מאליבי ל"ניו יורק מגזין", "יצרנו דגם של עיגול מושלם של חצאית טול מ-13 שכבות של אריגי טול, שנועדו להדגיש את הרגליים הצרות של פורטמן".
לעיצוב בגדי היומיום של הרקדניות פנתה ווסטקוט אל מותג בגדי הריקוד היוקרתי Yumiko, שהוקם בניו יורק בשנת 2002 על ידי הרקדנית היפנית טקשימה יומיקו. המותג מתמחה בייצור בגדי ריקוד בעבודת יד לנשים ולגברים. פלטת הצבעים שנבחרה הייתה בעיקר שחור, אפור, לבן וורוד פודרה. "זה אחד ממותגי הריקוד המובילים ביותר בענף. כל בלרינה ששאלתי בנושא אמרה לי 'יומיקו יומיוקו', אז קבעתי איתם ובחרתי מהקטלוג את הבגדים של נטלי", מגלה ווסטקוט. "היה חשוב לי מאוד שאם צופים יראו פריט בסרט שהם מאוד אוהבים, תהיה להם האפשרות לרכוש אותו".
"החלק הראשון בתחקיר היה לצפות בסרטים רבים וקריאת ספרים, לאו דווקא בנושא של בלט, אלא בסרטים שמצביעים על התחושות של הגיבורה", מוסיפה ווסטקוט. "למשל, הסרט 'המורה לפסנתר' של מיכאל האנקה, שיש בו את התשוקה הכפולה: מצד אחד להיות מצוין, ומאידך להתרסק באמצעות הכישרון שלך".

מעצב התלבושות של "בורלסק" הוא מייקל קפלן, שאחראי לעיצוב התלבושות ב"פלאשדנס,", "מועדון קרב" ו"בלייד ראנר". כצפוי ממופעי בורלסק, התלבושות החושפניות שיצר קפלן בלטו בעיקר על הבמה. קפלן יצר בגדי גוף חושפניים עשויים טול דק מעוטר רקמה בעבודת יד, מחוכים צמודים עטורי פאייטים, תלבושות שעשויה כולה ממחרוזות פנינים גדולות, או שמלת סטרפלס בירוק רעל שלובשת אגילרה באחד הסולואים שלה.
בגדי היום לעומתם, הם קז'ואל סתמי. בריאיון שהעניק לאחרונה ל"לוס אנג'לס טיימס", סיפר קפלן כי בחר להבליט את כוחה של טס (שר) באמצעות הצבע השחור, שמפריד אותה מהצבעוניות השלטת במועדון. "התלבושות של כל הרקדניות במועדון סוריאליסטיות מעט. זו הייתה נקודת מוצא בשבילי - כובעי מגריט ונגיעות של מאן ריי. היה חשוב לי לשלב סקסיות והומור בבגדים".
בדומה ל"ברבור שחור", שם משובצים הקריסטלים של סברובסקי במקומות מפתיעים יותר ופחות, גם קפלן שיבץ בתמונת הסיום של הסרט שיתוף פעולה מסקרן עם חברת הקריסטלים. "עיצבתי לכריסטינה תלבושת עשויה שרשרות מזהב וקריסטלים של סברובסקי", סיפר. "הזמנתי את את נדיה סברובסקי לצפות בסרט, ואני משער שהיא אהבה את מה שהיא ראתה, כי לבגד הייתה המון תנועה. כמה ימים לאחר מכן היא טלפנה לשאול אם אני אהיה מוכן לעצב עבורם ליין של תכשיטים, וזה עתה סיימתי את עיצובו".

תצוגת ההוט קוטור של "שאנל" שהתקיימה בסוף ינואר שלחה דרישת שלום לטרנד בגדי הבלט המפוארים של "ברבור שחור". קארל לאגרפלד הצעיד על המסלול דוגמניות בחצאיות טוטו קצרות בצבעי פודרה ורודים, מעוטרות פרחי בד גדולים שהיו קריצה לחצאיות בלרינה. אבל יותר מכול, היו אלה הנעליים השטוחות והטייטס מתחת לחצאית שליוו חלק מן הדגמים. עוד קודם לכן, באוקטובר האחרון, פתח לאגרפלד את התצוגה של "שאנל" לקיץ 2011 בסדרה של תלבושות בינאריות ששיקפו את האישיות החצויה של פורטמן ואת הבלט "אגם הברבורים".

בדומה לבגדי המחול, גם בגדי הבורלסק החושפניים דורשים גוף מהשטן. המעצב היחיד שהתייחס למגמה באופן מובהק היה ז'אן פול גוטייה, שאף הצעיד על המסלול את מחיית הבורלסק בשנים האחרונות - דיטה פון טיז. העיסוק של גוטייה בפירוק והרכבה מחדש של לנז'רי ומיקומו כבגד "אאוטדור" התרחש כבר עם חזיית המשולשים הנודעת שעיצב למדונה בתחילת שנות ה-90 לסיבוב ההופעות "אמביציה בלונדינית". לקיץ הקרוב הוא שילב אלמנטים בורלסקיים רבים בקולקציה, בשילוב נגיעות סייבר, שלקחו את אמנות הבורלסק העתיקה צעד אחד קדימה.