אופנה מאמא אדמה: הקיץ של 2012 חוזר אחורה
חוזת הטרנדים המשפיעה בעולם, לי אדלקורט, הגיעה להפיץ חוכמה במוזיאון העיצוב בחולון. המסקנות: תתחילו לכבד את כדור הארץ, והוא יעשיר אתכם בהשראות בתמורה
לי אדלקורט, המכונה "ארכיאולוגית של העתיד", היא חזאית הטרנדים המשפיעה ביותר בעולם בתחומי האופנה, הטקסטיל, המזון, הפרחים, הקוסמטיקה והרכב. ביום חמישי האחרון, במדיטק הסמוך למוזיאון העיצוב בחולון, מול קהל נרגש, עמוס מעצבים, פתחה אדלקורט את ההרצאה מעוררת ההשראה במניית האסונות שפקדו את עולמנו בשנה החולפת.
412 אסונות מוצגים על הלוח (כשאת הרשימה סוגר אסון הכרמל הישראלי, בדצמבר 2010). יותר מאסון ליום. מעל שלושה מיליון הרוגים, כמעט שישה מיליון מחוסרי בית. כדור הארץ כנראה "כועסת" עלינו, מסבירה אדלקורט ומקפידה להתייחס אל הכדור כאל דמות נשית, שממנה אנחנו גוזלים ללא הפסקה. לדבריה, נהגנו בכדור בצורה אכזרית ואלימה, ועכשיו זה נגמר: אין עוד משאבים. משהו חייב להשתנות. למרבה המזל, מתפתחות טכנולוגיות חדשות שמאפשרות לנו לעשות שימוש חכם וידידותי יותר במשאבים כמו אור השמש והרוח. לדבריה, אנשים גם חוזרים לייצר קרוב יותר לביתם.
הבשורה המרכזית של אדלקורט היא שאנחנו חייבים לשנות את אופן השימוש שלנו במשאבים של כדור הארץ: מניצול וגזל, לעבור להתייחס אליהם כמקור השראה. את התחזית לקיץ 2012 מציגה אדלקורט באמצעות לוחות השראה מדהימים ביופיים ובחוכמתם. התחזית מחולקת למקורות ההשראה השונים, כשכל אחד מהם מציג עולם של חומריות, צבעוניות ומשמעות. כולם יחד רוקמים תמונה שלמה של קצב איטי, גישי צנועה ומכבדת, תנועתיות הרמונית וטבעית.

מקורות ההשראה של קיץ 2012 הם הגיר, החול, הסלע והאדמה, שורשים, מאובנים, מים, קריסטלים, אבני חן, פיגמנטים, פלסטיק, דלק ומטאורים.
הגיר מעניק לעונה צבע לבן שהוא הרבה מעבר ללבן הפשוט: כהה יותר, ועם וטקסטורות מעניינות. הלבן המוכר מקבל נפח וחיים. התפתחות זו של הלבן תעלה את קרנה של החולצה הלבנה, שתתפוס לעצמה מקום של כבוד לצד חולצת הטי.
החול, אותו חומר נעים מחוף הים מביא תחושה של חופש ומדבריות. עיבודו לכדי צורות מייצר משטחים לא שגרתיים, דוגמאות פסים בצבעי חול ושימוש בבד הפשתן, שנהיה דומיננטי יותר עם עליית מחירי הכותנה.
הסלע מייצג שימוש בפחות מישורים, ומביא איתו את כוחו של הטבע. אדלקורט מספרת על נערות טיפוס ההרים היפניות, שהולכות לבית הספר עם מכנסיים קצרים, תיקי

האדמה מחזירה אותנו לשימוש משמעותי בצבע הטרה קוטה, שמשתלב נהדר עם לובן הגיר. שימוש בדוגמאות פרימיטביות יגדל ויתרחב לשימושים חדשים, קיצוניים ומפתיעים.
השורשים חוזרים לאופנה במגוון דרכים, אנחנו אוכלים יותר שורשים (ירקות שורש), חוזרים לשורשים ומחפשים את המקורות לדברים המוכרים. מראה הרפיה והשק נגזר מעולם תת קרקעי זה.
המאובנים הם פריט מלא כוח, מאוד "היי-טק" ומאוד "לואו-טק" בו זמנית, מספרים לנו על הפרה היסטוריה ומאפשרים לייצר מתוכה עתיד. המאובנים מציעים עולם ויזואלי שמשלב בין תנועה להקפאה, גווני מאט וגוונים מבריקים לצד צבעוניות פסטל רכה.
המים מביאים לקאמבק אדיר של הכחול ולעולם רחב של דוגמאות אימפרסיוניסטיות, שימוש בצבעי מים ובשקיפויות.
הקריסטל מביא את השקיפות ואת המשחק שבין המאט והמבריק. אריגים מקופלים ומקומטים, חמודים קטנים ועדינים בצבעוניות רכה ופסטלית.
אבני החן מציעות צבעים עשירים וחזקים. המגמה של אריגים המשלבים אבני חן תלך ותתרחב ותחלחל גם אל פרטי יום יום ולא רק אל האופנה הגבוהה.
הפלסטיק הוא חומר שיש לכולם והגיע הזמן להרחיב את השימוש בו, גם באמצעות מיחזור ביתי.
דלק תמונות דליפות הדלק המשחיתות אזורים שלמים ואוכלוסיות של דגים וציפורים, הופכות מקור השראה לצבעוניות כחולה-ירוקה כהה ומבריקה. את ההשפעה ניתן יהיה לראות באיפור ובדוגמאות אריגים מופשטות המתחקות אחרי הצורות הנוצרות מדליפות הדלק.
מטאורים מביאים איתם מחשבה על כוכבים רחוקים. צורתם המאסיבית ועולם האסוציאציות הקולנועי והבדיוני יכניס את המתכות והזהב אל תוך האריגים.

התערוכה המוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב בחולון, "פוסט פוסיל" (מאובני העתיד), היא המשך ישיר לתכנים שמעלה אדלקורט. גם מבנה המוזיאון מבטא את הלך הרוח שהיא מציגה: האדריכל והמעצב רון ארד, שאחראי למבנה, יצר גוף שמשקף בגווניו ובצורתו את תנועת החול.

התערוכה מציגה את החיבור בין שורשים לקדמה, מעין מיקס של הפרימיטיבי עם החדש.
הקצב החדש והאיטי, המשפחתיות, ההתחשבות והשיתוף עולים ברבות מהעבודות, אם זה במשפחת הכסאות של מארטן באס, שנראים כבני משפחה דומים אך לא לגמרי זהים, או בכלי הפורצלן ההרמוניים שעיצבה דיחנה קוסה, שכל אחד מהם בנוי להכיל משקל המקביל למשקל חלקי גופה.
גם אלמנט המסע, והמוביליות שהוא דורש, נוכח ברבות מהעבודה, ומחייב יצירת אובייקטים קלים להזזה. עבודה מול חומרים בסיסיים ביותר ותוצרים לא צפויים, כשכל העת התפקוד הפונקציונאלי של המוצר נשאר במרכז ומתווסף לו נדבך פיוטי.
התערוכה מגיעה לישראל לאחר שהוצגה באביב האחרון במוזיאון 21_21 DESIGN SIGHT בטוקיו, שנוסד ב-2007 על ידי איסי מיאקי, טאקו סאטו ונאוטו פוקסוואה. בהזמנת מוזיאון העיצוב חולון הרחיבה אדלקורט ללמעלה מ-60 מעצבים בינלאומיים, ובתוכם תשעה ישראלים. "התערוכה מבטאת את רצוננו להציג במוזיאון תערוכות ברמה הגבוהה ביותר, ולהיות חלק מהשיח הבינלאומי בתחום העיצוב", אומר אלון ספן, מנכ"ל המוזיאון.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
