ענף התיירות רותח: שיא כל הזמנים בלינות תיירים באוקטובר
המשק במיתון - וענף התיירות פורח: חברות התיירות מדווחות על שיא ברווחים, המטוסים מלאים עד אפס מקום ואנשי העסקים חזרו לטוס ביזנס. מספר לינות התיירים באוקטובר עמד על 1.21 מיליון - 7% יותר מחודש השיא הקודם, שהיה לפני עשור. תפוסת החדרים בממוצע ארצי הגיעה לשיא של 81%
השבוע דווח בעסקים כי באילת החלה היערכות לקראת גל תיירים שצפוי להגיע לישראל דרך הים האדום בארבעת החודשים הקרובים. אוניית פאר של חברת קוסטה, החברה הראשונה בתקופה זו ששמה את אילת כנמל בקו עגינה קבוע, כשעל סיפונה למעלה מ-1,000 תיירים , תעגון בנמל ותאפשר לתיירים יום טיול באילת ובסביבתה.
על-פי ההערכות, יגיעו לנמל אילת במהלך החודשים נובמבר עד מרס כ-50 אלף איש, תיירים שאמנם לא לנים בארץ אבל על-פי סקרים כל אחד מהם משאיר בישראל כ-200 דולר ביום המצביע על פוטנציאל של כ-10 מיליון דולר בתקופה הקרובה.
גם מהמלונות מגיעות בשורות טובות: חודש אוקטובר קטף את התואר חודש השיא בלינות התיירים. מספר לינות התיירים באוקטובר עמד על 1.21 מיליון - 7% יותר מחודש השיא הקודם, שהיה מרס 2000, אז נרשמו 1.13 מיליון לינות תיירים במלונות. מנתונים שפרסמה המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות בישראל, עולה כי כמעט 60% מהלינות באוקטובר היו של תיירים, כמו בתקופות הפריחה בתיירות הנכנסת.
לעומת זאת, כצפוי, באוקטובר נרשמה ירידה בלינות הישראלים. אלה הסתכמו ב-907 אלף לינות בלבד, ירידה של 16% ביחס לאשתקד. ירידה זאת נובעת בחלקה מגידול בלינות התיירים, ובחלקה משינוי מועדי החגים (אשתקד חל סוכות באוקטובר, ואילו השנה חל בספטמבר). בשל הירידה בלינות הישראלים, חל גידול של 5% בלבד בסה"כ הלינות (תיירים וישראלים). סך כל הלינות הסתכמו ב-2 מיליון ו-119 אלף .

שיא נוסף נרשם בתפוסת חדרים: התפוסה גדלה ב-11% לעומת אוקטובר אשתקד והגיעה בממוצע ארצי ל - 81% שיא חודשי בתפוסה הארצית. לדברי שמואל צורא ל, מנכ"ל התאחדות המלונות: "אנחנו מסכמים את חודש אוקטובר בסיפוק רב. שנים אנחנו מדברים על הפוטנציאל של תעשיית התיירות. לאחרונה התחלנו להיווכח בתוצאות, הרבה בזכות תקציבים ופעולות שיווק הולמים של משרד התיירות".
עוד מוסיף צוראל כי "התוצאות במלונות מלמדות בין היתר על הצלחת הפיילוט השיווקי האמריקאי. מזה 3 שנים משקיע משרד התיירות תקציבים מוגברים בשוק האמריקאי, אשר מניבים כעת תוצאות, כנ?ל ביחס לשוק התיירות הגדל מרוסיה וגרמניה. תרומת התיירים לתעסוקה היא מבורכת והיא חוצה את כל חלקי המדינה".
העליות בלינות התיירים לעומת אשתקד נרשמו בכל אזורי הארץ.
כאמור תפוסת החדרים הארצית הממוצעת הסתכמה ב-81%. התפוסה הגבוהה ביותר נרשמה בתל-אביב, כ-90%, בירושלים נרשמה תפוסה של כ-88%, בים המלח 87%, בנצרת כ-83%, בנתניה כ-82%, בטבריה כ-81%, באילת כ-79%, בחיפה כ-76% ובקיבוצים ובהרצליה, כ-75%.

בתוך כך נרשמה גם שנת שיא כל הזמנים לחברת התיירות איסתא עם רווח נקי מצטבר של 27.3 מיליון שקל, זאת לעומת רווח נקי של 15.6 מיליון שקל ב-9 החודשים אשתקד, המהווה גידול של 75%. החברה רשמה רווח נקי של כ-13.2 מיליון שקל ברבעון השלישי בלבד, מול 11.3 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד. הכנסות החברה עלו מ-308 מיליון שקל ל-352 מיליון שקל, וגם ההכנסות מעמלות עלו - מ-84 מיליון שקל אשתקד ל-96 מיליון שקל השנה.

גם רשת רימונים מדווחת על רווחי שיא ברבעון השלישי - רווח נקי של 8.4 מיליון שקל לעומת רווח בסך של 1.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2009. לדברי מנכ"ל הרשת ראובן אלקס, השיפור ברווחי החברה נובע משיפור בכל הפרמטרים ובעיקר גידול של 19% במכירות , אשר הסתכמו בסך של 127 מיליון שקל.
גם בתעופה המצב מצוין: דוחות אל על לרבעון השלישי מראים רווח נקי של 42.5 מיליון דולר לעומת רווח של 12.3 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2009, המהווה גידול של 245%.
אסתר קסטיאל, מנכ"ל יו אס אייר בישראל, אמרה לעסקים כי בהחלט מורגשת עלייה בתפוסת המטוסים אך השיפור מורגש בעיקר בכך שהשוק העסקי חוזר לטוס במחלקת עסקים: "בתקופת המיתון גם מנהלים בכירים היו טסים במחלקת תיירים ואפילו היו מחפשים כרטיסים זולים במיוחד. היום מחלקת עסקים שלנו מלאה לגמרי".
במקביל, לראשונה יוצא משרד התיירות בקמפיין לקידום אתרי התיירות והבילוי של ישראל בערוץ האופנה הבינלאומי. אמש עלה הקמפיין, בעלות של 3 מיליון שקל, בערוץ האופנה, המשודר בכ-200 מדינות ברחבי העולם. בנוסף, יופץ לוח שנה יוקרתי שיופק על רקע 12 אתרים תיירותיים שונים בארץ.
הצלחת פעולות השיווק בשנה החולפת הגיעה לשיא ביום ב' עם הגיעו של התייר ה-3 מיליון ואחד לשנת 2010 שהתקבל בשדה התעופה על-ידי שר התיירות סטס מיסז'ניקוב בטקס בו השתתפו בכירי התעשייה ושנת 2010 הוכרזה כשנת שיא בתיירות. משרד התיירות שם ליעד הגעתם של 4 מיליון תיירים בשנת 2012 ו-5 מיליון בשנת 2015.
השר מיסז'ניקוב מסביר ששיווק ישראל מבחינה תיירותית נתקל בארבעה מכשולים מאז 2009. "קודם כל מבצע עופרת יצוקה שגרם לירידה של 30 אחוז בתיירות לישראל ביחס ל-2008. שנית, המשבר הכלכלי העולמי שחלק מהמדינות עדיין לא יצאו ממנו, ושלישית התחזקות השקל שמעמיד את תעשיית התיירות בעמדת נחיתות כתעשיית יצוא. כמו כן שורה של אירועים פגעו בתדמית ישראל בעולם והביאו לסיקור עוין כלפיה, בין היתר פרשת המשט התורכי.
לדבריו, נקט המשרד שלוש פעולות: הכפלת תקציב השיווק והעמדתו על סכום חסר תקדים של חצי מיליארד שקל לשנתיים, פיתוח נישות תיירותיות ייעודיות כמו תיירות אקסטרים, תיירות יין ותיירות אקולוגית ושלישית, מיקוד השיווק על פי קהל היעד. לאוונגליסטים למשל מוכרים את ירושלים והאתרים הקדושים, לאירופאים מוכרים את תל אביב וכיוצא בזה."אלמלא שלושת הדברים הללו ובהתחשב בנתוני הפתיחה, התיירות הישראלית לא הייתה יכולה להתאושש" אומר מיסז'ניקוב.
במשרד מציינים כי על פי נתוני ארגון התיירות העולמית, במרבית העולם נמשכת סטגנציה בתיירות והאזור היחיד שרשם זינוק בשנה האחרונה זה המזרח התיכון. עם זאת, נתוני הפתיחה של ישראל שמים אותה בעמדת נחיתות מול שכנותיה בגלל מחיר המלונות והנופש שיקרים יותר בארץ. "התיירות בישראל עוברת מהפכה של ממש", מסכם השר. "התוצאות המצוינות הן לא נס חנוכה כי אם תוצאה של פרי מחשבה ועבודה שיווקית קשה ומאומצת בשנה וחצי האחרונות. על כולם להפנים שתיירות בישראל צריכה להיות פרויקט לאומי ובהתאם לכך להשקיע בו שכן תרומתה ביצירת מקומות עבודה והכנסות ולא פחות חשוב בהעלאת תדמיתה של המדינה על רקע מעמדנו הבינלאומי היא הכרחית".







נא להמתין לטעינת התגובות



