זה שהלך לו: פרשת השבוע של יעקב נגן
הוא היה בנו של רב שחי בדרום צרפת, אך בגיל צעיר עזב את ביתו ואת מורשתו והיה לוויג'יאנאנדה, גורו נערץ וראש אשרם גדול בהודו. פרשת לך-לך של אברהם יעקב ווינטרופ
בתחילת הפרשה אלוהים קורא לאברהם ללכת: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ, וּמִמוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ. הזוהר הקדוש דורש שכפילות הלשון היא למעשה דרישה מהאדם לצאת למסע אל עצמו: "לך לך לעצמך"... – לדעת ולתקן עצמך", כפי שמבאר הזוהר. בקטע מופלא ב"אורות הקודש", הרב קוק מלמד שכאשר יגיע האדם לעצמו הוא יגלה את האלוהים:
"'ואני בתוך הגולה' (יחזקאל א, א), האני הפנימי העצמי... חטאנו עם אבותינו, חטא האדם הראשון, שנתנכר לעצמיותו, שפנה לדעתו של נחש, ואבד את עצמו... וכה הולך העולם וצולל באבדן האני של כל אחד... את האני שלנו נבקש, את עצמנו נבקש ונמצא...אני ה'." (אורות הקודש, ג:קמ)
הרב קוק רואה בהצהרתו הביוגרפית של יחזקאל "ואני בתוך הגולה" אמירה קיומית, כלומר ה"אני", הזהות האמתית שלי, נמצא בגולה, מחוץ לעצמי, וחטאו הבסיסי של האדם הוא הניכור מעצמו. החברה שלנו שופעת ניכור בין אדם לחברו, אולם הניכור לדעת הרב קוק מתחיל קודם כול בין האדם לבין עצמו, "ובשל הניכור העצמי אין האדם מסוגל להשיב לשאלת האלוהים 'איכה?'". ומכאן הרב קוק מגיע לאמירה נועזת ומדהימה: כאשר נבקש את "האני" העצמי ונמצא אותו - את עצמנו, נגלה ש'אני ה'', כלומר נגלה את אלוהים השוכן בתוכנו. כאשר אני נאמן לעצמי אני מגלה שהמציאות שמעבר, הקודש, מקור החיים, מתגלים בי. אלוהים קיים בתוכי ואני קיים בתוכו.
המורה הרוחני אקהרט טולה מספר שהוא הגיע להארה מתוך המחשבה שעורר בו המשפט: "איני מסתדר עם עצמי". לפתע הוא הבין שישנם שני רבדים של אישיות: "אני" ו"עצמי", ורק אחד מהם זה הוא באמת. הרב קוק מציג תפיסה דומה אבל דתית,כאשר הוא רואה בזהות האותנטית הפנימית אלוהות. הרב קוק יונק מסיפור בריאת האדם בספר בראשית, שם מסופר כי האדם נברא "צלם אלוהים" (בראשית א, כו-כז), ומזהה בין "האני הפנימי" של האדם לבין הזהות האלוהית.
תשוקתו של הרב קוק לגילוי האני הפנימי, המזוהה עם האלוהות, היא גם משאלת הלב העיקרית של האופנישדות
מתוך נקודת הדמיון הזאת, דווקא נוכל לחדד את ההבדל בין היהדות לבין הדתות שצמחו מהאופנישדות. לדעתי, הפער נעוץ בתפיסת משמעות נוכחותו של האדם בעולם המוחשי. מהאופנישדות עולה כי האדם מסוגל להשתחרר מכוח החומר, שאינו אלא אשליה ("מאיה"), על ידי המודעות העצמית. מי שלא מצליח להשתחרר מאשליית המאיה חוזר אל המציאות החומרית בגלגול נוסף, כדי לשוב ולנסות.
כלומר, האדם בא לעולם כדי להשתחרר ממנו. היהדות, לעומת זאת, רואה בירידת הנשמה לעולם שליחות. על האנושות מוטלת אחריות כבדה כלפי המציאות: לתקן אותה ולשפר אותה. אם נשוב אל הזוהר, מתברר שיש בו דרשה נוספת ולפיה "לך לך" היא קריאתו של הקב"ה אל הנשמה.
הנשמה נמצאת במרום מושבה, והיא נדרשת לעזוב את מקומה הטבעי ולרדת אל המציאות הארצית והמוחשית. הקב"ה מוסר לנשמה את היכולות לקיים את שליחותה (שהיא, על פי הגדרת הזוהר, לעבוד, לשמור על המציאות ולתקן אותה), ועם השליחות אלוהים מבטיח לנשמה ברכה. והנה, הפסוק העוקב את הציווי "לך לך" הוא: וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.

ביוני 2006 נסעתי לעיר הרווידוור שבצפון הודו, שם שוכן האשרם של אנאנדמוי-מה (Anandamoyi Ma), שנחשבת לאחד הגורואים הגדולים של המאה הקודמת ונפטרה ב-1982. הנשיא הנוכחי של האשרם הוא ויג'יאנאנדה (Vijiananda), אז גורו מבוגר בן 92. ואולם ויג'יאנאנדה אינו שמו המקורי. הוא נולד בשם אברהם יעקב ווינטרופ, בנו של רב שחי בדרום צרפת, וכמו אברהם המקראי גם אברהם-ויג'יאנאנדה עמד לפני צומת הדרכים של "לך לך".
הוא סיפר לי שלפני שהגיע להודו תכנן לעלות לישראל. בזמן מלחמת העצמאות הוא ניסה להתנדב לארגון ההגנה, אבל נדחה לאחר שהתברר שאחד מבני משפחתו היה אחראי לגיוס הפרו-נאצי בצרפת. אף שאברהם הצעיר גדל בבית דתי, הוא היה אתאיסט. יום אחד הוא נתקל בספר פילוסופיה הודית, שתוארה בו היכולת "לגלות את אלוהים בתוכך". הרעיון שבה את לבו, והוא החליט לנסוע להודו ולהעמיק בלימוד עליו.
אמנם, בדרך כלל באשרם של אנאנדמוי-מה לא קיבלו תלמידים מן המערב, אולם כאשר ראתה אותו המורה היא חשה כי מדובר באדם מיוחד, ועוד לפני שביקש קבעה אתו פגישה וצירפה אותו לשורות תלמידיה, וברבות הימים אף הסמיכה אותו לממשיכה. מאז, ב-55 השנים האחרונות, הוא חי באשרם ולא יצא מהודו. בסופו של דבר, שתי האפשרויות היו לפניו בעת בחירת מסעו, והן מתאימות לשתי הפרשנויות של הזוהר: לך לך כפשוטו, לארץ ישראל, להילחם עבור עמך, או לך לך במשמעות חיפוש עולמך הפנימי.
נכנסתי לחדרו הצנוע. על המדפים הבחנתי בכמה ספרים יהודיים: תנ"ך, תניא, שפת אמת, סיפורי חסידים של שמחה רז וביוגרפיה של אריאל שרון. ויג'ינאנדה מרגיש שמעולם לא עזב את היהדות, והפילוסופיה ההודית של הוודנטה (Vedanta), שנמשך אליה, אינה עומדת עמה בסתירה.
אחת מתלמידותיו סיפרה לי שפעם נשאל אם נכון הדבר שהיה פעם יהודי. ויג'יאנאנדה הזדקף בגאווה ואמר: "אני יהודי!". אף על פי שמעולם לא ביקר בישראל, הוא חש חיבור עמוק למתרחש כאן.
בהתרגשות הוא שר לי את "ירושלים של זהב", מה שהוביל לאחד מהלקחים הכלליים שלי מהנסיעה להודו, לפיו חלקים מהתרבות הישראלית הנחשבים כאן לקיטש, בהודו עדיין נחשבים קודש.
אני שואל אותו אם יוכל להשיא לי עצה מניסיונו לחיפוש הרוחני, וויג'יאנאנדה השיב: "יש שבילים רבים המובילים לפסגת ההר, אבל מי שעובר משביל לשביל באמצע הדרך לעולם לא יגיע למעלה. על האדם לדבוק לחלוטין בדרך אחת, על פי המסורת שלו". עצתו הזכירה לי רעיון ששמעתי מחבר אחר: "כדי להגיע למים חייבים לחפור עמוק".

רבים ממחפשי הדרך טועים, כיוון שהם חופרים בורות רבים ושטחיים וממילא לא מגיעים למים. נראה שהדבר נכון במיוחד לגבי חלק מהאנשים, הנמשכים אחרי מה שמכונה "העידן החדש". אך להתעניינות בדרכים רבות ומגוונות יש ערך: כך אפשר לראות את הטוב בזולת, ומתוך כך לכבד אותו. הכרת מגוון הדרכים עשויה אף לסייע למחפש בדרכו שלו, אך בד בבד חייבת להיות לו דרך אחת שלו, שבה הוא דבק. אם לא יעשה כן, המידע הרב לעולם יישאר חכמה מועטה. בסוף הפגישה מילא ויג'יאנאנדה את ידיי בשוקולדים. ניסיונותיי להתמקח ולצמצם את הכמות נידונו לכישלון: הוא מתעקש ואני יוצא אל 46 המעלות של הקיץ ההודי באוסף גדול של שוקולדים שנמסים מיד.
אחרי הפגישה הרהרתי בעצה שהשיא לי ויג'יאנאנדה. קשה לומר על מי שנשאר במשך 55 שנים באשרם כי לא דבק בדרך יחידה. אבל מה בדבר ההצהרה שדרך זו צריכה להיות על פי המסורת שלך? האם בכך הביע צער על הדרך שבה לא בחר? ואולי, אילו ידע מוקדם יותר שאותן תפיסות רוחניות שהביאו אותו בזמנו להודו נמצאות גם ביהדות, הוא היה בוחר אחרת? אני חש שעליי לחזור אליו, לשוחח עמו עוד פעם.
בביקורי השני נתקעה המונית בפקק ונותרו לי דקות ספורות עד לרכבת לניו דלהי. ברגע הפרידה היבטנו זה בזה, ושנינו הבנו שזו פגישתנו האחרונה. אני עומד לצאת וויג'יאנאנדה מבקש ממני: כשתגיע לכותל, תתפלל עליי. ארבע שנים לאחר מכן הוא הלך לעולמו, ובניגוד למקובל בהודו – ובמיוחד בקרב אנשי קודש – הוא ביקש שגופו לא יישרף, אלא ייקבר באדמה, ולפני מותו ייחד לשם כך חלקת אדמה. אנשי האשרם החליטו לכבד את בקשתו החריגה, בקשה שבלי ספק נבעה מהרצון להיקבר על פי המסורת היהודית.
לאתר הבית של יעקב נגן