כשאנתרופוסופי ודמוקרטי נפגשים: כנס אדם עולם לחינוך אלטרנטיבי
יש משהו מפתיע בעובדה שישראל הופכת בהדרגה למעצמה של חינוך אלטרנטיבי. כנס ראשון מסוגו ינסה לברר אם החינוך האנתרופוסופי הרוחני והחינוך הדמוקרטי החילוני יכולים לשלב ידיים
במבט שטחי שני זרמי החינוך דומים זה לזה, וניתן אף לומר שלשניהם מטרת על זהה: ליצור אדם חופשי. להורים רבים הרושמים את ילדיהם לבתי הספר האנתרופוסופיים והדמוקרטיים לא באמת משנה מה הגישה החינוכית שננקטת שם – המוטו מבחינתם, לעתים קרובות הוא "העיקר לא חינוך 'רגיל'". אולם אם נתבונן טוב יותר נראה שלמעשה מדובר בשתי גישות חינוכיות הפוכות לחלוטין.
אם אמרנו שהמטרה של שתיהן היא ליצור אדם חופשי, אז בחינוך הדמוקרטי, לדוגמה, יעניקו לילד את יכולת הבחירה כבר מהרגע הראשון, כדי "לאמן" אותו בשימוש בה; ואילו בבית הספר האנתרופוסופי יגידו שעודף אפשרויות בחירה בגיל צעיר דווקא מבלבל ומחליש את הילד, וכי הדרך הנכונה היא להציב לו, כבר בגיל צעיר, מסגרת ברורה. רק בהדרגה, בהגיעו לגיל ההתבגרות, יש לאפשר לו מידה רבה יותר של חופש בחירה.

ואולי יש לייחס לשורש ההבדל סיבות רוחניות. בראיון למגזין "אדם עולם", רבעון לחינוך ולדורף ואנתרופוסופיה, אומר ד"ר יעקב הכט, מייסד זרם החינוך הדמוקרטי: "הנחת היסוד של החינוך הדמוקרטי היא שאין לנו מושג מניין באנו לכדור הארץ ולאן נלך מפה. לכן אין דרך סלולה שצריך לעבור בה, ולפיכך כל אחד צריך להתעלות לרמת המודעות הגבוהה ביותר ולבחור את דרכו, תוך כיבוד דרכו של האחר, כי דרך המלך אינה בנמצא. החינוך האנתרופוסופי, לעומתו, יודע מניין הגענו, לאן אנו הולכים ומה צריך לעשות בדרך".
דבריו של ד"ר הכט מסבירים, אפוא, את ההבדל: מעברו האחד של המתרס נמצא חינוך חילוני, פוסט-מודרניסטי, שהולם מאוד את הערכים בזרם המרכזי של התרבות המערבית. ואילו מעברו השני נמצא חינוך שמתבסס על תפיסת עולם רוחנית, מודרניסטית, שהולמת זרם תרבותי קטן, שהולך וגדל בהתמדה.
לאור ההבדל העקרוני הזה עולות שאלות אחדות. האם לשני הזרמים יש מה ללמוד זה מזה? האם ביכולתם לשתף פעולה? האם בכוחם להשפיע לטובה על מערכת החינוך? את השאלות האלה מיועד לברר "כנס אדם עולם לחינוך אלטרנטיבי ושינוי חברתי", שיתקיים ביום ראשון הקרוב בכפר הירוק. המושב המרכזי של הכנס מפגיש לראשונה נציגים של החינוך האנתרופוסופי, הדמוקרטי ושל משרד החינוך, במטרה ליצור הכרות ותשתית לעבודה משותפת בעתיד.
לדברי עמיר
ולגבי הדיאלוג בין החינוך האלטרנטיבי לבין החינוך הממלכתי מוסיף פריימן, כי "בשתי התנועות הצטבר המון ניסיון לגבי מה שתורם להתפתחות נפשית-מוסרית-רוחנית של ילדים ונוער. אם משרד החינוך אכן עומד מאחורי הצהרתו של שר החינוך, לפיה הדגש הוא על חינוך לערכים, אז יש לו הרבה מאוד מה ללמוד משתי התנועות הללו."
עוד מוסיף פריימן, כי אם התנועות מעוניינות להשפיע על התפתחות החברה והתרבות בכלל, ולא רק על המסגרות המצומצמות שלהן, הן צריכות להיות מאוד מעוניינות בשיח עם התרבות והחברה הכללית, ולראות מה יש בניסיון והתפיסות החינוכיות שלהן שהוא רלוונטי וישים למערכת החינוך הממלכתי, ולעשות את המאמץ לתרגם את הידע שנצבר אצלן לשפה ומושגים ולהקשר של החינוך הממלכתי.
כנס אדם עולם לחינוך אלטרנטיבי ושינוי חברתי, 10.10.10, 15:00-21:00, הכפר הירוק.לפרטים נוספים והרשמה