כשאנתרופוסופי ודמוקרטי נפגשים: כנס אדם עולם לחינוך אלטרנטיבי

יש משהו מפתיע בעובדה שישראל הופכת בהדרגה למעצמה של חינוך אלטרנטיבי. כנס ראשון מסוגו ינסה לברר אם החינוך האנתרופוסופי הרוחני והחינוך הדמוקרטי החילוני יכולים לשלב ידיים

נועם שרון | 7/10/2010 10:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תאמינו או לא, אבל ישראל היא מעצמה של חינוך אלטרנטיבי. מתוך שלושת הזרמים החינוכיים האלטרנטיביים הגדולים בעולם – חינוך ולדורף (אנתרופוסופי), חינוך דמוקרטי ומונטסורי – שני הראשונים זוכים לפריחה מרשימה בארצנו: לזרם החינוך הדמוקרטי, שמרכזו העולמי נמצא בישראל, 24 בתי ספר בארץ, חלקם כמסלולים דמוקרטיים בתוך בתי ספר ממלכתיים וחלקם עצמאיים לגמרי. בזרם החינוך האנתרופוסופי נפתח מדי שנה, מאז שנת 2000, בית ספר חדש - כשהשנה נפתחו שניים, בתל אביב ובקריית אונו.

במבט שטחי שני זרמי החינוך דומים זה לזה, וניתן אף לומר שלשניהם מטרת על זהה: ליצור אדם חופשי. להורים רבים הרושמים את ילדיהם לבתי הספר האנתרופוסופיים והדמוקרטיים לא באמת משנה מה הגישה החינוכית שננקטת שם – המוטו מבחינתם, לעתים קרובות הוא "העיקר לא חינוך 'רגיל'". אולם אם נתבונן טוב יותר נראה שלמעשה מדובר בשתי גישות חינוכיות הפוכות לחלוטין.

אם אמרנו שהמטרה של שתיהן היא ליצור אדם חופשי, אז בחינוך הדמוקרטי, לדוגמה, יעניקו לילד את יכולת הבחירה כבר מהרגע הראשון, כדי "לאמן" אותו בשימוש בה; ואילו בבית הספר האנתרופוסופי יגידו שעודף אפשרויות בחירה בגיל צעיר דווקא מבלבל ומחליש את הילד, וכי הדרך הנכונה היא להציב לו, כבר בגיל צעיר, מסגרת ברורה. רק בהדרגה, בהגיעו לגיל ההתבגרות, יש לאפשר לו מידה רבה יותר של חופש בחירה.

צילום: SXC
זכות בחירה לילדים - כן או לא? צילום: SXC
מטרה זהה, דרכים הפוכות

ואולי יש לייחס לשורש ההבדל סיבות רוחניות. בראיון למגזין "אדם עולם", רבעון לחינוך ולדורף ואנתרופוסופיה, אומר ד"ר יעקב הכט, מייסד זרם החינוך הדמוקרטי: "הנחת היסוד של החינוך הדמוקרטי היא שאין לנו מושג מניין באנו לכדור הארץ ולאן נלך מפה. לכן אין דרך סלולה שצריך לעבור בה, ולפיכך כל אחד צריך להתעלות לרמת המודעות הגבוהה ביותר ולבחור את דרכו, תוך כיבוד דרכו של האחר, כי דרך המלך אינה בנמצא. החינוך האנתרופוסופי, לעומתו, יודע מניין הגענו, לאן אנו הולכים ומה צריך לעשות בדרך".

דבריו של ד"ר הכט מסבירים, אפוא, את ההבדל: מעברו האחד של המתרס נמצא חינוך חילוני, פוסט-מודרניסטי, שהולם מאוד את הערכים בזרם המרכזי של התרבות המערבית. ואילו מעברו השני נמצא חינוך שמתבסס על תפיסת עולם רוחנית, מודרניסטית, שהולמת זרם תרבותי קטן, שהולך וגדל בהתמדה.

לאור ההבדל העקרוני הזה עולות שאלות אחדות. האם לשני הזרמים יש מה ללמוד זה מזה? האם ביכולתם לשתף פעולה? האם בכוחם להשפיע לטובה על מערכת החינוך? את השאלות האלה מיועד לברר "כנס אדם עולם לחינוך אלטרנטיבי ושינוי חברתי", שיתקיים ביום ראשון הקרוב בכפר הירוק. המושב המרכזי של הכנס מפגיש לראשונה נציגים של החינוך האנתרופוסופי, הדמוקרטי ושל משרד החינוך, במטרה ליצור הכרות ותשתית לעבודה משותפת בעתיד.

לדברי עמיר

פריימן, מנכ"ל "התנועה להעצמת הרוח בחינוך", שלוקחת גם היא חלק בארגון הכנס, "כל תנועה רוחנית או אידיאולוגית, אם היא לא נמצאת בחיכוך והפריה עם תנועות אחרות, מפסיקה להתפתח. על עצמי גיליתי שאני מגלה את הידע הכי עמוק שבתוכי כאשר אני נמצא בדיאלוג עם אנשים שלא מכירים ולא מסכימים איתי, כשאני צריך לנסח את עצמי מבלי להשתמש בז'רגון הקיים שלי, בעולם המושגים המוכר לי, וכשזה קורה מגיעים להבנות הרבה יותר עמוקות מאלו שהיו עד כה. החיכוך בין החינוך האנתרופוסופי לדמוקרטי הכרחי להמשך התפתחותן הרוחנית".

ולגבי הדיאלוג בין החינוך האלטרנטיבי לבין החינוך הממלכתי מוסיף פריימן, כי "בשתי התנועות הצטבר המון ניסיון לגבי מה שתורם להתפתחות נפשית-מוסרית-רוחנית של ילדים ונוער. אם משרד החינוך אכן עומד מאחורי הצהרתו של שר החינוך, לפיה הדגש הוא על חינוך לערכים, אז יש לו הרבה מאוד מה ללמוד משתי התנועות הללו."
עוד מוסיף פריימן, כי אם התנועות מעוניינות להשפיע על התפתחות החברה והתרבות בכלל, ולא רק על המסגרות המצומצמות שלהן, הן צריכות להיות מאוד מעוניינות בשיח עם התרבות והחברה הכללית, ולראות מה יש בניסיון והתפיסות החינוכיות שלהן שהוא רלוונטי וישים למערכת החינוך הממלכתי, ולעשות את המאמץ לתרגם את הידע שנצבר אצלן לשפה ומושגים ולהקשר של החינוך הממלכתי.

כנס אדם עולם לחינוך אלטרנטיבי ושינוי חברתי, 10.10.10, 15:00-21:00, הכפר הירוק.­לפרטים נוספים והרשמה

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_leisure/new_age/ordering_new_1/ -->