סקר: 57% לא יודעים מהו "מחיר לאדם בחדר זוגי"
הדרך הנפוצה לפרסם מחירי נופש כ"מחיר לאדם בחדר זוגי" אינה מובנת ל-57% מהצרכנים. 37% חושבים שמדובר ב"אדם הישן בחדר זוגי לבדו". המועצה לצרכנות: זוהי הטעיה של הצרכן

בסקר, שערכה המועצה באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש אוגוסט, נבדק כיצד נתפש המושג "מחיר לאדם בחדר זוגי" בעיני הצרכנים, והאם הם מוטעים ממנו.
כ-37 אחוז מהנשאלים סברו שהמחיר הוא עבור אדם הישן בחדר זוגי לבדו. כ-10 אחוז חשבו שמדובר בלינת לילה בחדר, ללא קשר למספר האנשים הישנים בו, ו-10 אחוזים נוספים ענו "לא יודע". רק 42.6 אחוז מהנשאלים ידעו את משמעותו הנכונה של הביטוי, והיא "מחיר עבור אדם אחד החולק חדר זוגי עם אדם נוסף". כלומר, מהסקר עולה כי 57% מהציבור מוטעה בפרסום מאופן הצגת המחיר "ללילה לאדם בחדר זוגי".
הסקר ניסה אף לברר כיצד היו רוצים הצרכנים שיוצגו מחירי הנופש במלון. על השאלה "כיצד הייתם מעדיפים שהמחיר יפורסם?" ענו כ-39 אחוז שהם היו רוצים שיוצג המחיר לזוג בחדר זוגי. כ-27 אחוז מעדיפים לדעת את ה"מחיר הכולל של חדר זוגי ללילה". רק 18% מבין הנשאלים העדיפו שהפרסום יישאר כפי שהוא, כלומר "לאדם בחדר זוגי".
מבדיקה נוספת שערכה המועצה לצרכנות עולה, כי האופן בו מוצגים פרסומים על ידי ספקי הנופש עלולים להטעות את הציבור לא רק משום שה"מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי" אינו מובן לרוב הצרכנים, אלא גם כי מגבלות או תנאים מהותיים אינם מופיעים בפרסום.
במסגרת הבדיקה נאספו מודעות פרסומות שפורסמו בתאריכים ה-11 עד ה-19 באוגוסט בעיתונים היומיים. במודעות הוצע לצרכן לרכוש לינה בבית מלון במחיר מסוים. בעקבות הפרסומים בוצעו שיחות טלפון למשרדי החברות על מנת לבדוק את המחיר הסופי של החדר ביחס למחיר שפורסם. כמו כן נבדק מחיר חדר באותו מלון עבור אדם בודד.
מהבדיקה עולה כי בפועל לא ניתן לקבל חדר במלון במחיר שפורסם, כי המחירים מפורסמים לרוב כ"מחיר לאדם בחדר", ולכן אין המחיר משקף מחיר לאדם יחיד, אלא לעסקה בה נכללים בפועל שני אנשים לפחות. אם יחפוץ אדם יחיד לשכור חדר ללילה, הוא לא יקבל את המחיר שפורסם, אלא יידרש לשלם מחיר כפול או קרוב לכפול ממחיר זה.
בנוסף, לעיתים מחוייב הצרכן בעסקה לשכור את החדר ליותר מלילה אחד,
במועצה לצרכנות טוענים לאור ממצאים אלה, כי "המחיר שמפורסם איננו המחיר הסופי אותו נדרש לשלם הצרכן, וזאת בניגוד להוראות החוק ותוך הטעיית הצרכנים בדבר המחיר האמיתי, והצנעת תנאים מהותיים בעסקה, ככל הנראה מתוך מטרה לתת לצרכן את התחושה כי המחיר הוא נמוך הרבה יותר, ולמשוך את עיניו".
"בדרך זו נמנעות סוכנויות הנסיעות מלנקוב במחיר הכולל של העסקה", נמסר מהמועצה, "הן נוקבות מחיר נמוך בהרבה, ומטעות את הצרכנים לחשוב כי המחיר שמפורסם הוא מחיר אפשרי, למרות שפועל לא ניתן להשיגו. נראה כי בענף זה השתרשה נורמה של פרסום המאפשר להציג מחיר פיקטיבי נמוך מאוד, אשר מסתיר את המחיר הגבוה בהרבה, שהוא המחיר האמיתי של העסקה".
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, הוסיף היום כי ההגינות והחוק מחייבים הצגת מלוא המידע לצרכנים בדרך ברורה. "כל ניסיון להתחכם ולהתחמק מקיום חובה זו, כמוהו כניסיון להשיג לקוחות בדרכים לא כשרות וראוי לגינוי ולביעור התופעה".
מהתאחדות המלונות בישראל ביקשו להבהיר כי "מדובר בסקר של פרסומי סוכנויות הנסיעות לגבי מחירי המלונות, ולא בסקר פרסומי המלונות (במסגרתו נבדקו רק פרסומי ישרוטל ולא רשתות אחרות). גם המכון גיאוקרטוגרפיה והמועצה הישראלית לצרכנות אמורים לדייק במונחים, כשהם מפיצים מידע לתקשורת".
באשר למושג "אדם בחדר זוגי" נמסר מההתאחדות: "'אדם בחדר זוגי' הוא מושג בינלאומי מקובל בתחום המלונאות. זהו תרגום לעברית של המונח: Single occupancy. לא בטוח שלאקדמיה לעברית יש תירגום מוצלח יותר מאשר: 'אדם בחדר זוגי', ובכל מקרה, לאור הממצאים, יש להניח שהמלונות ישקלו מחדש האם יש מונח מתאים יותר לצורך פרסומים".
לגבי הפרסום של מגבלת מינימום לילות לשהייה במלון נמסר בתגובה: "בתחילת הקיץ הפיצה התאחדות המלונות בישראל חוזר לכלל המלונות, המפרט את כללי החוק הדורש את הצגת כל תנאי העסקה בפרסומי המלונות, לרבות דרישה לפרסום מבעוד מועד של משך מינימום השהייה, כאשר מופיע תנאי שכזה מצד המלון".