המשט הטורקי שלי: רוביק רוזנטל מדווח מסירת הגולט
כמובן שלא היה לי מושג מהו גולט. קיוויתי רק שזו לא גרסה טורקית לגולאג יימח שמו. התוצאה היתה שיט מרהיב לחופי בודרום, עם אוכל ביתי, שחיה במי הים וכמובן קפה טורקי משובח
כמובן שלא היה לי מושג מהו גולט. קיוויתי רק שזו אינה גרסה טורקית של הגולאג, יימח שמו, ולפי מה שכתבה אגנושקה זה מעין גן עדן צף. תמורת סכום פעוט אנחנו מקבלים ספינת מפרשים ממונעת שתיקח אותנו לאזור הים האגאי, עם צוות העומד לרשותנו. התנאי: לא פחות משבעה ימים ולילות.
הצצנו בחשבון הבנק והחלטנו ללכת להרפתקה. התגובות בסביבה הקרובה היו מעורבות. מ"יו, זה מהמם", "איזה כיף", ועד "אני רואה ספינה כזו מרחוק וחוטף מחלת ים".
מבחינתי היה מדובר בהימור, מאחר שלא היו לי כמעט נתונים לדעת אם לא אתחיל להקיא את נשמתי בטלטול הראשון. ישראלים שעברו את החוויה המליצו בחום, וגם כתבו שהים חלק ואין מה לדאוג. התגובות העדכניות היו, כמובן, לאחר משט המרמרה. טורקיה? עכשיו? תתפלאו, כאן לא היו היסוסים. מה כבר יקרה? עובדה, כלום לא קרה.

וכך התייצבנו בצהרי השבת הראשונה של חודש אוגוסט בשדה התעופה של בודרום, שם חיכה לנו הנהג של חברת "אדמירל" והביא אותנו אחרי טיול מרהיב לאורך החופים באזור אל המרינה של העיר בודרום, שבדרום מערב טורקיה. בודרום היא עיר לבנה במלוא מובן המילה, לבן הבוהק מכל קיר בבתים הקטנים, הרבועים, המפוזרים לאורך החופים והמפרצים הרבים שלה. כמעט כל בית שעברנו לידו הוא מלון קטן.
עלינו על הספינה Small World. אורכה 14 מטר, ויש בה מקום לשישה אורחים. כיוון שהיינו ארבעה התמקמנו לא רע. שלושת אנשי הצוות קיבלו אותנו בחיוך. הקפטן, גבר כבן 60, שתקן למדי ובנוי היטב, פרש מפה והציע הצעות, ואנחנו זרמנו איתו. שמו של הקפטן מהמט, שזה בטורקית מוחמד. המסלול היה מסע לאורך חופי מפרץ גוקובה, השייך לים האגאי. אורכו 80 קילומטר. יציאה לים האגאי הפתוח לא הייתה רעיון טוב, כיוון שהספינה טורקית אינה יכולה לעגון באיים יווניים. בדיעבד התברר שזה ממש לא היה חשוב.
יצאנו לדרך. בשיחות המוקדמות, אחד הפיתויים היה שניתן לרדת באתרים שונים, לטייל, לאכול במסעדות ובכפרים ציוריים. אז לא. זה לא הטיול הזה. ראינו פה ושם כפרים ציוריים במרחק, אבל הגולט נועד לשוט, ואחר יומיים פשוט אין לך חשק לרדת ממנו, בטח לא לכתת רגליים באיזו דרך סלעית, ולחפש
שיעור שני: לספינה יש מנוע, אבל הכיף הגדול של הגולט הוא לשוט בלי מנוע, כשהרוח מניעה את המפרשים. הספינה יוצאת לדרך בעזרת המנוע, ואחרי זמן מה הצוות פורש את המפרשים, מדוממים מנוע ונעים עם הרוח. מרגע זה הספינה נוטה על צדה על פי כיוון המפרש, והגוף נע לו לצדדים. הבשורה הטובה: לאף אחד מאיתנו אין מחלת ים. מה שכן, צריך להסתגל. ביום השני, לאחר שהשתחררתי מווירוס מעצבן שתפס אותי במסעדה טורקית, ביקשתי מונית שתיקח אותי לבודרום. ביום השלישי כבר לא רציתי לרדת לחוף.
זה הרגע להתוודע לשני אנשי הצוות הנוספים. פאיזי הוא נער נלהב בן 19, שעל פי כישוריו אפשר היה לצרף אותו לשייטת בלי חשש. המשנה לקפטן, הקרוי באנגלית skipper, שמו - תאמינו או לא - מהמט. חוץ מהשם, כל דמיון בין מהמט א' למהמט ב' היה מקרי בהחלט. מהמט ב' הוא גבר רזה ושחום, חובב שיחה ופעלתן. מהמט היה עוזר הקפטן, והטבח.
מההתחלה התמכרנו למאכליו של מהמט. כל יום היה גורר מלפפונים ומגיש מרק יוגורט טבול בשום. את השום היה כותש באחת מפינות הספינה באמצעות כוס. הוא הכין מעדן גזר עדין ומתקתק, קישואים וחצילים מטוגנים ביוגורט, פלפלים קטנים ממולאים, בורגול עבה משובח, דגים על האש, וגולת הכותרת, קפטה - הקציצה הטורקית.

אז מה עשינו כל היום? פותחים את היום בקפה טורקי שמהמט מכין לפי הזמנה, וקופצים למים. אפשר לקפוץ למים בכל פעם שהספינה חונה. הים פתוח, כמעט ללא גלים, בטמפרטורה קבועה של 26 מעלות, ולאט לאט אתה מתמכר לקפיצה הזו. אחר כך יושבים על ספות הכרים הרבות על סיפון הספינה, ופשוט מתמכרים לרוח, מפטפטים, אוכלים, קוראים וישנים. אין טלוויזיה, אין אינטרנט, אבל הרשת הסלולרית כן פועלת.
באחד הימים חנינו מול חוף ריק, עליו עמדה ספינת דייגים קטנה. היא התקרבה אלינו והדייג הציע לנו את שללו: שני סרטנים מסוג לנגוסט, שבניגוד לסרטנים המוכרים מן המסעדות הם מלבניים וקומפקטיים. רכשנו אותם, ומהמט הכין לנו מעדן סרטנים: זללנו את בשרם היישר מן השריון וצרחנו מעונג. בבוקר האחרון שתיתי את הטורקי של מהמט, צילמתי את הזריחה, קפצתי למים ונפרדתי. שבוע אחד זה נפלא. עוד שבוע היה כבר מעיק.
ולשואלים, הכל על חשבוננו. תתפלאו, גם זה קורה לאנשי תקשורת. המחיר לשכירת הספינה לשבוע כ-5,500 יורו , פלוס כ-700 יורו למצרכי המזון שמהם הכין מהמט את הסעודות. לא מעט, אבל אם תחלקו את הסכום לשבעה ימים ולשישה איש, שזוהי תכולת הספינה, תגיעו לכ-150 יורו ליממה לאדם, כולל הכל. יש ספינות יקרות יותר. שווה? לנו היה שווה, שווה מאוד. ומי שרוצה דווקא את הספינה של מהמט ומהמט, יש גם טלפון וכתובת מייל: Yachting@info.bodexyachting.com טלפון: 0090-2523132843








נא להמתין לטעינת התגובות



