יאללה, זזים: 30 רעיונות איך להזיז את הילדים
קשה לכם להקים את הילדים מספת הטלוויזיה? הם מעדיפים לשבת בבית מאשר להתרוצץ בגינת השעשועים? קבלו 30 טריקים, רעיונות ומשחקים שיגרמו לקטנים להתנועע
"תנועה היא צורך טבעי של ילד בריא, אך לנו המבוגרים יש נטייה להגביל את ילדינו גם בבית וגם במקומות ציבוריים, הן מטעמי זהירות, הן מטעמי נימוס והן מטעמי נוחות (שלנו, כמובן.( ילד שלא נמצא בתנועה סובל מבעיה פיזית, שכלית או נפשית,“ מדגישה קרן. על חשיבות התנועה והיתרונות של פעילות גופנית בחיינו, אין ויכוח. השאלה היא כיצד לגרום לילדים לזוז ממסכי הטלוויזיה והמחשב ולגרום להם לבחור בפעילויות שהן גם בטיחותיות וחינוכיות, וגם יתרמו להתפתחותם? בספרה החדש 99" משחקי תנועה וחברה“ (הוצאת הצלחה) שהוציאה לאחרונה טלי קרן, היא מספקת שלל רעיונות ודרכים להניע את הילדים מתוך הנאה ולשם ההתפתחות.
"אם למשל ילד מתרוצץ בפרוזדור הבית, זה יענה על הצורך הטבעי שלו לנוע, אבל לא יתרום להתפתחותו. באמצעות משחקי חברה, הילד יימצא בתנועה וגם יפתח כישורים חברתיים, תקשורתיים, ניהוליים וכדומה.“ גם פעולות בסיסיות יכולות להפוך למשחק. ספר חדש שיצא בארצות הברית בשם “SNEAKY FITNESS" (ובתרגום חופשי - תחבולות שיגרמו לילדים להיכנס לכושר) מאת מיסי צ‘ייס לאפין ולאריסה דידיו, מציע דרכים לעידוד הילדים לעסוק בפעילות גופנית בלי להכביד עליהם. אחת הבעיות ב“הנעת“ ילדים על פי הספר, היא שבניגוד למבוגרים, הם אינם מאוימים על ידי בעיות של זקנה, מחלות וכדומה, ולכן קשה לשכנע אותם לאמץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה וכושר.
ככל שננדנד להם יותר נשיג את ההפך, טוענות המחברות. אנחנו יכולים להביא ילדים לחדר כושר, אבל לא נוכל להכריח אותם להזיע. השאלה הגדולה אם כך היא איך גורמים לילדים לרצות את הפעילות הגופנית בעצמם, ואיך עושים אותה בבית או במסגרת שטח מוגבל? התשובה היא, איך לא, על ידי משחק והנאה.
אילנה אליאור, רכזת קורס מדריכי תנועה לגיל הרך בקמפוס "שיאים,“ באוניברסיטת תל-אביב; לוי בר-גיל, מחנך ומנהל מרכז "רוקדים בגיל,“ פעילויות מחול ותנועה בחינוך, באוניברסיטת תל-אביב וטלי קרן, ממליצים על פעילויות מגוונות לבני שלוש עד עשר.

.1 מודדים זמן
ילדים אוהבים אתגרים. מדידת זמנים מעוררת בהם את המוטיבציה, גם כשמדובר במשימות שהן לא הכי קוליות, כמו להוריד את שקית הזבל ולעלות במדרגות (השעון
מה מרוויחים: עלייה במדרגות מפתחת כוח מתפרץ (כמו של אצנים) ומחזקת את שריר התאומים ואת השריר הארבעה ראשי.
.2 על הבוקר
ארבע-חמש דקות בבוקר הן טווח זמן שגם אם אתם ממש ממהרים, תוכלו לעמוד בו. הרעיון הוא לקבוע תורן מתחלף, אשר ימציא תנועות חימום, ובני הבית יחקו אותו: הנפת הידיים למעלה, למטה, לצדדים, סיבובי ידיים, קפיצות ועוד.
מה מרוויחים: פעילות המחזקת את חגורת הכתפיים, הזרועות או הרגליים (בהתאם לתנועות הנבחרות,( פיתוח זריזות לצד חימום כללי ומוכנות טובה יותר לעמל היום.
.3 על קצות האצבעות
בני המשפחה בוחרים משחק תופסת או מחבואים, אבל הכלל הוא שכולם הולכים על קצות האצבעות או זוחלים. על המחפשים או התופסים לנוע באותה דרך שבה נעים כל היתר.
מה מרוויחים: פעילות המחזקת את שרירי הידיים ויציבת גב אחורי לצד פיתוח קואורדינציה.
.4 שירים וריקודים
כל אחד מהילדים בוחר את השיר האהוב עליו, ובני המשפחה מצטרפים אליו לריקוד חופשי. ממש חופשי.
מה מרוויחים: פעילות המפתחת סבולת לב-ריאה וחימום גוף כללי.

.5 לא ברגל הולך
הילדים נדרשים לנוע ממקום למקום בדילוגים, בקפיצות על שתי רגליים, על רגל אחת או על הברכיים. מה מרוויחים: פעילות המאפשרת תנועה מגוונת ומאתגרת, תיאום בין שתי הרגליים, שמירה על יציבות ושיווי משקל, עידוד ליצירתיות.
.6 על חבל דק
מותחים חבל או חוט צמר על הרצפה ברחבי הבית וצועדים רק עליו ממקום למקום.
מה מרוויחים: פעילות המפתחת שיווי משקל והתמצאות במרחב.
.7 בול פגיעה
מבקשים מהילדים לקלוע כדורי פינג-פונג לתוך נעליים שונות המונחות במרחקים שונים זה מזה.
מה מרוויחים: משחק המאפשר תכנון תנועה תוך תיאום עין-יד, דיוק, אומדן מרחק, ויסות כוח ואחיזה מותאמת בכדור קטן, שמירה על שיווי משקל ויציבות.
.8 טי.וי אקטיבי
אם לצפות בטלוויזיה אז לפחות תוך כדי תנועה. אפשר פשוט לבקש מהילדים לשבת על פיטבול, כדור קפיצי, רך וגדול, פעילות שנדרשת עבורה יכולת שמירה על שיווי המשקל והתגייסות הגוף כולו למשימה. יש לשנות מדי פעם את מנח הגוף על הכדור - על הבטן, על הגב, על צד אחד, על הצד השני.
מה מרוויחים: פעילות המחזקת את השרירים המייצבים תוך תיאום בין האיברים השונים, שמירה על העירנות ופיתוח תגובה מהירה בהתאם לתזוזת הכדור.
.9 מסדר המפקד
קיפול כלי המיטה עם אחד ההורים הוא פעילות תנועתית המחזקת ומייצבת את הגוף.
מה מרוויחים: הידיים ינועו בטווח תנועה רחב ומצומצם כאחד, תוך הפעלת השרירים ותרגול של מוטוריקה גסה ועדינה גם יחד.
.10 המתיחה הגדולה
מותחים גומי ארוך בין רגליים של שני כיסאות ומבקשים מהילדים לעבור מעליו בדילוג או מתחתיו בזחילה.
מה מרוויחים: פעילות שמחזקת ומייצבת את הגוף בטווח תנועה גדול, תוך פיתוח מוטוריקה גסה, גמישות, תכנון תנועה ויצירתיות - המתחייבת בהתמודדות עם שינוי גובה הגומי.

.11 מבצע מלביש
הילדים מתבקשים להתלבש תוך כדי עמידה על גלגל ים מנופח למחצה.
מה מרוויחים: פעילות המאפשרת שמירה על שיווי משקל תוך התגייסות הגוף כולו למשימה, חיזוק השרירים המייצבים ותיאום בין האיברים השונים לפי סוג הבגד (למשל: חיזוק שרירי הרגליים בעת לבישת המכנסיים,( שמירה על העירנות ופיתוח תגובה מהירה בהתאם לתזוזת הגלגל.
.12 מי מגיע?
מחביאים צעצועים קטנים על מדפים גבוהים בארון הבגדים, בארון המטבח וכדומה - הילדים יצטרכו להושיט ידיים ולעמוד על קצות האצבעות כדי למצוא אותם.
מה מרוויחים: משחק המאפשר הארכת השרירים ומתיחתם, שמירה על שיווי משקל ויציבות.
13. סקי דגני בוקר
יוצרים חריץ רחב במרכז קופסה של דגני בוקר ומבקשים מהילדים להכניס לתוכה את כף הרגל (מכינים קופסה נוספת לכף הרגל השנייה) ומתחילים לגלוש כמו בסקי. אפשר גם לבקש מהם לנוע בצעדי ענק תוך הרמת כף הרגל מעלה.
מה מרוויחים: פעילות המאפשרת פיתוח קואורדינציה בין הרגליים, ויסות כוח הנדרש להחלקה או להרמת הרגל, שמירה על שיווי משקל דינאמי תוך כדי הנעת הרגליים, שמירה על יציבות וזקיפות.
.14 על השפוד
הטוב, הרע והלא נורא מפזרים שפודי עץ קצוצי חוד על הרצפה במרחקים שונים זה מזה ויוצרים מעין מבוך. הילדים נדרשים להלך בין המקלות בלי לגעת בהם.
מה מרוויחים: פעילות המאפשרת תיאום בין איברי הגוף עין-רגל, שמירה על שיווי משקל, תכנון תנועה במעבר בין השפודים, תפיסת המרחב במסלול נתון.
.15 להטוטי מטאטא
מניחים מטאטא בין שתי נקודות יציבות או לחלופין - שני מבוגרים אוחזים בו ביציבות. הילדים נדרשים לקפץ מעליו. משנים מדי פעם את הגובה שלו.
מה מרוויחים: פעילות המאפשרת שמירה על שיווי משקל תוך התגייסות הגוף כולו למשימת המעבר והקפיצה, שימוש בידיים להגדלת התנופה, ויסות כוח, חיזוק השרירים המייצבים בעת הנחיתה, גמישות וחיזוק שרירי כף הרגל לניתור ובלימה, תיאום בין האיברים השונים לפי אופי המעבר.
.16 מעשה בבלון
שניים אוחזים בקצוות של סדין או מגבת ומקפיצים בעזרתם בלון.
מה מרוויחים: פעילות המחזקת את חגורת הכתפיים, שומרת על יציבות וזקיפות קומה, מצריכה תיאום עין-יד של הילד תוך שיתוף עם הפרטנר.

.17 כדור מאותגר
הילדים מתבקשים למסור זה לזה כדור קטן מקצה המסדרון לקצהו השני, ולהעביר את הכדור בין מכשולים אשר הוצבו במסדרון.
מה מרוויחים: פעילות המאפשרת חיזוק חגורת הכתפיים, יציבות וזקיפות, תיאום עין-יד של הילד ועם הפרטנר שמולו, פעילות לפי כללי משחק מקובלים, שיפור תפיסת המרחב ופעילות במרחב נתון.
.18 זה תלוי
עם כל הכבוד למייבשי כביסה, אפשר גם להיות קצת כמו פעם. ניתן לחבר חבל בין שתי נקודות גבוהות בקיר ולתלות כביסה בעזרת אטבים וגם להוריד אותה.
מה מרוויחים: פעילות להארכת השרירים המייצבים, מתיחת הגוף כלפי מעלה, שמירה על שיווי משקל ויציבות.
.19 סטרייק ביתי
כל שנדרש הוא כדור גדול ובקבוקי מים ממולאים למחצה. ניתן להשתמש בבקבוקים בגדלים שונים בהתאם לגיל. מציבים את הבקבוקים זה ליד זה ומגלגלים את הכדור לעברם.
מה מרוויחים: פעילות המאפשרת תכנון תנועה תוך תיאום עין-יד, ויסות כוח ואחיזה מותאמת בכדור גדול, אומדן מרחק במרחב, שמירה על שיווי משקל ויציבות, חיזוק שרירי הידיים.
.20 הב, כלבלב
הילדים עומדים זה מול זה, וביניהם עומד ילד בתפקיד ה“כלבלב.“ הם מוסרים זה לזה כדור ו“הכלבלב“ מתרוצץ ומנסה לתפוס את הכדור. ברגע שהוא הצליח לעשות זאת, מחליפים תפקידים, והילד שזרק את הכדור הופך ל“כלבלב.“
מה מרוויחים: פעילות המפתחת יכולת הסתגלות למעברים חדים, ריצה, זריקה, תפיסה, אסטרטגיות להשגת המטרה.
.21 מסלול חישוקים
מניחים לפני כל ילד מספר חישוקים. בתוך כל חישוק עומד דלי פלסטיק. הילד צריך לקפוץ לתוך החישוק הראשון, לקחת את הדלי, לקפוץ לחישוק השני ולקחת את שני הדליים יחד וכן הלאה. הראשון שעשה זאת מנצח.
מה מרוויחים: פעילות המפתחת סבולת לב-ריאה לצד פיתוח אסטרטגיות להשגת המטרה.
.22 חבל על כל טיפה
הילד עומד על קורה (בגינת השעשועים) ומחזיק כוס מלאה במים. הוא מנסה להלך על הקורה בלי לשפוך את המים ו/או לגעת בקרקע. זה קשה ומצחיק, העיקר ההשתתפות.
מה מרוויחים: פעילות המפתחת קואורדינציה תנועתית לצד תיאום עין-יד, ריצה, אחיזה, התנסות בכישלונות, פיתוח ההומור והבנת סיטואציות חברתיות.
.23 משיכת יתר
שני ילדים מתיישבים על כיסאות העומדים גב אל גב. מתחת לכיסאות מניחים מטפחת, כך שקצותיה מגיעים לרגלי הילדים. לפי הסימן המוסכם של ההורה (לדוגמה: השמעת מוזיקה, מחיאות כפיים, תיפוף וכו(‘ הם רצים מסביב לכיסאות. כאשר ההורה מפסיק להשמיע צלילים, כל אחד מהילדים מתיישב על הכיסא במטרה להיות הראשון שימשוך את הצעיף.
מה מרוויחים: פעילות המפתחת זריזות מוטורית לצד שמירה על הכללים, תרגול של רצף פעילויות והבחנה שמיעתית.

.24 אספני החפצים
מפזרים באמצע החדר/המגרש חפצים (עלים, צעצועים, מטפחות,( ושני ילדים עומדים זה מול זה בשני קצות החלל. כל ילד מקבל שקית או סלסילה, ולפי הסימן המוסכם של ההורה, הם רצים ומתחילים לאסוף את החפצים. הילד שאסף את מירב הפריטים הוא המנצח.
מה מרוויחים: משחק המפתח זריזות מוטורית לצד כישורי מנייה.
.25 קרב תרנגולים
שני ילדים או יותר עומדים זה מול זה במרחק חמישה-שישה צעדים. הם קופצים על רגל אחת ומנסים לדחוף את היריב בכתפו. הילד שאיבד את שיווי המשקל ונעמד עם שתי רגליו על הקרקע - יוצא מהמשחק. ניתן לשלב את הידיים, להניח אותן על המותניים, מאחורי הגב, באלכסון ועוד. הילד האחרון שנותר על רגל אחת - מנצח.
מה מרוויחים: פעילות המפתחת קואורדינציה תנועתית, התמצאות במרחב, שיווי משקל ושליטה בגוף.
.26 חפשו את המפתח
משחק המבוסס על המציאות - כמה פעמים חיפשתם את המפתחות והפכתם את הבית עד שמצאתם אותם? אפשר להפוך את זה למשחק - החביאו את המפתחות במקום מאתגר (שיאלץ את הקטנים לטפס, לזחול, להתכופף, להימתח) ובקשו מהם למצוא אותם.
מה מרוויחים: מעבר לפעילות הגופנית, תהיה להם תחושת סיפוק כשימצאו את האוצר.
.27 מלחמת כריות
הם עשו את זה ב“האח הגדול,“ אתם יכולים לעשות את זה בבית. מלחמת כריות, בעיקר אם היא מתנהלת על מזרן - מספקת הנאה עצומה.
מה מרוויחים: פעילות המפעילה את כל הגוף, עובדת על שיווי משקל, חגורת הגב ושרירי בטן ומבטיחה הנאה וצחוק.
.28 מנהרת השדים
מעמידים ארבעה כיסאות בשורה או בטור, כך שבין רגלי הכיסאות תיווצר מעין מנהרה. הילדים זוחלים דרך ה“מנהרה“ על הברכיים, על המרפקים או על הבטן בלי לגעת ב“קירות“ או ב“תקרה“ של ה“מנהרה.“
מה מרוויחים: פעילות המפתחת קואורדינציה מוטורית.
.29 כאילו לאיבוד
כשיוצא לכם ללכת עם הילדים ברגל - מהגן הביתה, מהחוג לחברים, לסופרמרקט השכונתי וכו,‘ כדאי לכם "ללכת לאיבוד.“ במילים אחרות, מומלץ להאריך את הדרך כדי ליהנות מזמן איכות עם הילדים וגם לחלץ עצמות.
מה מרוויחים: הליכה, כבר אמרנו?
.30 משקל קל
כדי לעשות תרגילי כוח צריך משקולות, אבל לא חייבים לרוץ לרכוש אותן, אפשר להכין לבד: מרפדים קופסאות שימורים בגדלים שונים בעזרת גרבי ספורט עבים ומתחילים לעבוד.
מה מרוויחים: פעילות המאפשרת חיזוק שרירי הגוף כולו, בהתאם לתרגיל.