תל-אביב על גג העולם: היעד הלוהט של המגזינים בחו"ל
על פי פרסומים זרים, תל אביב מסתמנת כיעד התיירותי הלוהט של קיץ .2010 המועדונים הכי טרנדיים, המסעדות הכי שוות, החופים וסצינת הגייז הפורחת - המגזינים בחו"ל משתפכים על העיר ללא הפסקה
בקרב המתחולל על דעת הקהל באירופה ובארצות הברית, תל אביב מסתמנת כנשק יום הדין של משרד החוץ והתיירות. במדינה המשוגעת שאנו חיים בה, מדובר באי של שפיות שבלבו ים, שמש, בנייני באוהאוס היסטוריים, מסעדות גורמה ואנשים יפים. כך לפחות משווקת העיר הלבנה בעולם - אסקפיזם "קולי" בלב המזרח התיכון המהביל.
מי שמדפדף בקביעות בכתבי עת זרים יתקשה להסתיר את התלהבותו מהאופן בו תל אביב מסוקרת: מMonocle- הבריטי, דרך מגזין W האמריקאי ועד L'Uomo Vogue האיטלקי - תל אביב זוכה לחיבוק אוהד, תוך התעלמות מוחלטת מהאקלים הפוליטי האופף אותה, והקלישאה "דברים שרואים משם לא רואים מכאן" מעולם לא התאימה יותר. "תל אביב: העיר במזרח התיכון בה הכול הולך," זעקה הכותרת על שער מגזין האופנה הנחשב W בגיליון מרץ האחרון, ואילו ,Quality כתב העת הגרמני לתרבות ולייף סטייל, יקדיש באחד מגיליונותיו הקרובים מוסף בן 48 עמוד, בו ראיונות עם 40 מדמויות המפתח של העיר, ביניהן היחצ"ן עומר גרשון, המסעדנית ננה שרייר ")ננוצ'קה,(" במאי הקולנוע ערן ריקליס, הסטייליסטית שרון בונד ולהקת האלקטרוטראש "טרי פויזן."

את יריית הפתיחה להשתלבותה של תל אביב כחלק אינטגראלי ממפת התיירות האקסקלוסיבית, ניתן לראות בצירופה למהדורה ה11- של מדריך הערים (City Guide) של מותג היוקרה הצרפתי "לואי ויטון," לצד 36 ערים נוספות, בהן ניו יורק, טוקיו, פריז ולונדון. בית האופנה, שהחל את דרכו לפני למעלה מ150- שנה בייצור מזוודות יוקרה לנסיעות, מגיש מדי עונה את היעדים החמים ביותר לביקור, על מלונות היוקרה, מסעדות הגורמה, מועדוני הלילה וחנויות האופנה הטרנדיות שבהם.
תל אביב מוצגת במדריך במילותיו של זוכה פרס נובל לספרות ש"י עגנון, כ"עיר שנבנתה על ידי חלוצים עם חלומות על הרמוניה ושפע." במאי הקולנוע עמוס גיתאי הוזמן לכתוב על חוויותיו מהעיר, במסורת מדריכי הערים של המותג, כדמות המייצגת אותה. באופן אירוני, הוא עצמו בכלל גדל בחיפה ומתגורר כיום בפריז, אולם שבעה מסרטיו צולמו בתל אביב. ממשרדי "לואי ויטון" בפריז נמסר כי "אחד הדברים המשמחים ביותר במדריכי הערים של 'לואי ויטון' הוא הטון האישי המעורר
גל הפרסומים הנוכחי חוצה שפות ומדינות, אבל שומר על קו אחיד המתמקד בשילוש הקדוש של תרבות, חיי לילה וחוף ים. כתבתו של כריסטופר בגלי, שהתפרסמה בחודש שעבר במגזין W האמריקאי, פורשת לקורא את רשימת האמנים הבולטים, המועדונים, המסעדות, והטיילת של שלמה להט (צ'יץ,(' שבתקופת כהונתו הדומיננטית כראש עיריית תל אביב (1993-1974) טבע את הביטוי "תל אביב: עיר ללא הפסקה."

אם להיות כנים, הטון המתלהב של בגלי יכול להישמע טרחני למדי לקורא התל אביבי המעודכן. כמי שנכח במועדון ה"זיזי" בביקורו של בגלי במקום, הופתעתי כשתיאר את המשרד בן שני החדרים של המועדון בו שהו באותו הזמן אסי עזר, אסתי גינזבורג ואילנה ברקוביץ,' כ"חדר הוי-איי-פי האחורי, בו פגשתי כמה מהמוזיקאים והשחקנים בתל אביב."
וזה ממשיך: בגיליון מאי של מגזין Monocle פורסמה כתבה על מוזיאון העיצוב בעיר חולון, שמתוארת כ"עיר תעשייתית בדרומה של תל אביב," ב") L'Uomo Vogue-ווג" גברים) האיטלקי התפרסמה בפברואר האחרון הפקה של הצלמת לאה גולדה הולטרמן, בה מצולמות אושיות מקומיות כאיילת זורר, גל גדות ואסתי גינזבורג, בירושלים ובתל אביב, ובקרוב, כאמור, יתפרסם מוסף מיוחד על תל אביב במגזין התרבות והלייף סטייל הגרמני .Quality מי שאחראי לפרויקט האחרון הוא הצלם השוויצרי לורנט בורסט, ,30 שזהו ביקורו השלישי בישראל. בפגישה בבית קפה בתל אביב ימים ספורים לפני עזיבתו, הוא מנסה להסביר את קסמה של העיר מבעד לעיניים זרות: "זו עיר עם פתיחות מאוד גדולה ואנשים צעירים ומאוד יפים. עיר קטנה שבה הקשרים החברתיים נרקמים במהירות. זה מאפשר לך כתייר להרגיש מהר מאוד חלק ממנה, וליצור חברויות קרובות עם התושבים כאן."
בעזרתה של קרן ארנלדס, עורכת מגזין 360" מעלות" ומבעלי משרד העיצוב ,MOO & AR בורסט גיבש לפרויקט קבוצה רחבה של אנשים מתחומי התרבות, האוכל, העיצוב וחיי הלילה של תל אביב, שיוצרים מארג עשיר ופוטוגני למדי של העיר. יפה לנו.

במסענו לבחון כיצד הפכה תל אביב ליקירת אומות העולם, נדמה כי דבר אינו מקרי. "ייתכן כי גל הפרסומים הזרים בחודשים האחרונים הוא אפקט דומינו תקשורתי," מציע עורך מגזין "טיים אאוט תל אביב" איתי ולדמן, אבל האמת הרבה יותר פשוטה: יוזמה משותפת של משרד התיירות, העמותה לתיירות של עיריית תל אביב והתאחדות המלונות בישראל, לשיווק העיר בתקשורת הזרה ובירידי תיירות בינלאומיים. בשבוע שעבר אף התקיימה בעיריית תל אביב ישיבה מיוחדת בנוכחות שר התיירות סטס מיסז'ניקוב וראש עיריית תל אביב רון חולדאי, למיתוג העיר כמטרופולין התיירות החם של המאה ה,21- בה עלו סוגיות כמו הקמת מלונות ברמת שלושה כוכבים וייסוד פסטיבל מוזיקה בינלאומי.
"אנחנו מזמינים עיתונאים מכל העולם להתארח בתל אביב, ומצפים מהם לכתוב על חוויותיהם לאחר מכן," מאשרת אתי גרגיר, מנכ"לית העמותה לתיירות של עיריית תל אביב. "זה אינו הסכם כתוב, אלא הסכם ג'נטלמני."
כיצד קרה שבחודשים האחרונים כמעט אי אפשר לפתוח מגזין חו"לי מבלי שתמונה של בנייני באוהאוס או שדרות רוטשילד המוכרות יקפצו לנגד עינינו? "גל הפרסומים הנוכחי הוא מקרי לחלוטין," טוענת גרגיר. "יצא שכולם פרסמו יחד, החל ממגזין ,Time שפרסם כתבה לפני כחמישה חודשים, ועד ל'וושינגטון פוסט,' שפרסם בחודש שעבר כתבה רחבה על מסעדות העיר. אנו נוטים למקד כל קבוצת עיתונאים לפי נושאים. לא מזמן אירחנו כתבי אופנה, וחיברנו אותם ל'פאשן' של העיר, למשל, לקחנו אותם לבוטיקים הקטנים שצמחו בגן החשמל."
בוני בנוויק, כתבת האוכל של ה"וושינגטון פוסט," פרסמה במהלך החודש האחרון צמד כתבות נלהב על סצינת האוכל התל אביבית. "עד יום שישי בחמש אחר הצהריים," היא כותבת, "מרבית הישראלים העבירו חצי יום בקניות." בפסקה אחרת היא מתמוגגת מ"תרבות בתי הקפה, שמאפשרת לך לשבת באוויר הפתוח על כוס קפה למשך זמן בלתי מוגבל, בלי צורך להתנצל ובלי לחשוש שיגישו לך את החשבון". לא בטוח שהיא דגמה כמה מהמקומות האוחזים בפוזה האופיינית יותר לעיר.

אבל אלו לא רק ריחות השוק, חוף הים והברים הפתוחים עד השעות הקטנות של הלילה, שקוסמים לתייר הזר. לדברי פיני שני, ראש אגף חו"ל במשרד התיירות, הפנייה לתייר, האירופאי בעיקר, היא בבניית חבילות "סיטי ברייק" (חופשות עירוניות) בנות ארבעה ימים. לדבריו, למרות שהתהליך נעשה כבר מספר שנים, רק בשנה האחרונה נבנתה חבילה אטרקטיבית מספיק המאגדת בתוכה מחירים נוחים של טיסות ובתי מלון, והטבות בבתי עסק ומוזיאונים, אותם זוכה לקבל כל תייר המגיע לעיר.
ומה עם ירושלים? "ירושלים משווקת הרבה יותר, אבל היא פונה למגזרי תיירים אחרים," מסביר שני. "אם ירושלים היא ההיסטוריה, המורשת והדת, תל אביב היא התרבות והים."
אבל אולי יותר מכל תל אביב חייבת את הצלחתה לקהילה הגאה, כפי שסמנתה מ"סקס והעיר הגדולה" קבעה באחד מפרקי התוכנית: "קודם יבואו הגייז, אחר כך כבר יגיעו כולם." הברים, המועדונים, הגברים היפים וחופי הרחצה נוטפי ההורמונים, הפכו אותה כבר מזמן ליעד חובה עבור תיירות ורודה. "תל אביב היא העיר הכי הומואית שיש," מאשר העיתונאי פליקס בוריצ'טר, עורך מגזין הארכיטקטורה האמריקאי ,Pin-Up בריאיון טלפוני מלוס אנג'לס. בוריצ'טר, שביקר בישראל לאחרונה לרגל פתיחת מוזיאון העיצוב בחולון, מספר בהתלהבות כי הוא שוקל לחזור לכאן בקרוב. "בניגוד לבירות גייז אירופיות כמו ברלין או ברצלונה, בתל אביב יש משהו מאוד מרענן. מפתיע. במיוחד לתייר שלא מצפה לנראות ההומואית המציפה את הרחובות. תל אביב מזכירה, במידה מסוימת, את מיאמי ביץ' של שנות ה."90-

וכמובן, תמיד יש מי שידבוק במקדם המכירות מספר אחת בעולם - סקס. בימים אלו משווק מפיק ובמאי הפורנו היהודי-אמריקאי מייקל לוקאס, חבילת תיור בארץ הקודש בהשראת שלישיית סרטי הפורנו בהם מככבים מיטב בחורינו: "הגברים של ישראל," "בתוך ישראל" ו31"- אודישנים: מבחן הבמה של ישראל." במסגרת החופשה תוכלו לבקר בשלל אתרים ישראליים, מקודשים יותר או פחות, ובגולת הכותרת - תל אביב, אותה מגדיר לוקאס באתר שלו כ"אחת הערים הכי גייפרנדלי עלי אדמות."
בין האטרקציות שהוא מציע במסגרת הטיול יש גם סשן צילומים מיוחד, בו צלם אופנה יתעד את התיירים עם "חיילים ישראלים לוהטים," בנוסף, כמובן, למסיבות טובות, מסעדות משובחות ודילוג בין אתרים היסטוריים מהצפון עד הדרום, כדי לחוש את "השילוב המרגש בין גורדי השחקים של תל אביב לירושלים העתיקה." ואם כל זה לא שכנע אתכם שתל אביב היא אטרקציה תיירותית, לוקאס שולף את הטריק שתמיד עובד: "המון סלבריטאים באים לישראל בשנים האחרונות, במסגרת מסע הופעות או לטובת חופשות פרטיות. בין אוהבי ישראל ששווה להזכיר תוכלו למצוא שמות כמו מדונה, אלטון ג'ון, ריהאנה, פט שופ בויז, מטאליקה, פול מקרטני, ליידי גאגא, דמי מור ואשטון קוצ'ר." נו, השתכנעתם כבר?