עליונה בתחתונה: מעצבת ההלבשה התחתונה שנטל תומס
המעצבת הפרובוקטיבית שנטל תומס יוצרת בשמים, נרות, רהיטים, אביזרים לאמבטיה ואפילו עוגות, אבל שיא פעילותה הוא הלנז'רי. בראיון היא שוטחת את האסטרטגיה הרב תחומית שלה לפיתוי
מה שבטוח הוא שתומס אכן שולחת ידיים מטופחות בשיק צרפתי לכל עבר. בשנה החולפת הוציאה את ספרה השני, "ההיסטוריה של ההלבשה התחתונה," ואין כמעט תחום שהיא פוסחת עליו: בשמים, נרות, רהיטים, ריהוט ואביזרים לחדרי רחצה, מוצרי נייר, מטריות, משקפיים, חפיסות קלפים ואפילו עוגות, השתתפות בתערוכות ופעילות למען ארגון יוניצ"ף. וכל זה מבלי להזכיר אל קולקציות הלנז'רי, הגרבונים, בגדי הלילה, בגדי הים, ניהול אמנותי של הקמפיינים שלה, פעילות היח"צ הבינלאומית ועוד. תומס, המכונה "האפיפיורית של עולם ההלבשה התחתונה," ידועה בחיבתה למערכות לבוש תחתונות בשילובים של ורוד, שחור, לבן ונגיעות של אדום, יחד עם תחרה, רקמות, נוצות, דנטלים, פפיונים, מנעולים ומפתחות, גדילים וציציות, עם קריצה למוזות ידועות כמו מרי אנטואנט, מרילין מונרו ולואיז ברוקס, אופנת המולאן רוז' ושנות ה20- וה.50- היא גם אחת היחידות שקראו למותג הלבשה תחתונה על שמן הפרטי.

תומס נולדה בעיירה מלקוף שבצרפת כבת יחידה. כילדה סקרנית שנמשכה ליצירה התאימה הילדונת בת ה11- בקריאטיביות את מדי בית הספר הדתי שבו למדה לצרכיה המשתנים. "באותו גיל הבנתי שאני חייבת לשנות את העולם הקטן והבורגני שבו אני חיה," היא אומרת. תומס עזבה את הלימודים והתחילה לעצב שמלות למכירה מבדים שרכשה בשוק הפשפשים וצבעה בעזרת חבר שהפך לבן זוגה. ההצלחה הראשונה הגיעה במפתיע כשנכנסה לאחת מחנויות בית האופנה הצרפתי הידוע דורותיאה ביס עם אחת השמלות שעיצבה, ונתבקשה במקום לתפור עבורם עוד שלוש שמלות זהות.

הדרך "להשיג את זה" הייתה שזורה בפרובוקציות: בתצוגת האופנה שלה יחד עם בית דורותיאה ביס, הצעידה לראשונה על המסלול דוגמניות מעורטלות. בשנת 1999 הציבה דוגמניות
נשמע אגדי, אבל תומס היא אשה שההצלחה לא רק האירה לה פנים. בשנת 1982 תומס חתמה על הסכם שותפות עם חברת WORLD CO שעם הזמן השתלטה על המותג. בשנת 1995
היא פוטרה מהחברה ונאסר עליה לעשות שימוש בשם המותג "שנטל תומס." שנה לאחר מכן פשטה החברה את הרגל, אך תומס הצליחה לרכוש אותה ואת הזכות לשימוש בשם הלייבל מחדש. "כל זה רק הלהיב ודרבן אותי לעבוד," היא אומרת. "באותה תקופה שימשתי כיועצת חיצונית לחברות אחרות עד שכעבור זמן הצלחתי לרכוש מחדש את החברה שלי." כיום תומס חיה לא רע בכלל. "אני ישנה שש שעות בלילה. הבית שלי נמצא בכפר ואני אוהבת לגלות מקומות חדשים ובעיקר ערים חדשות. טוקיו היא המקום המרגש ביותר, אבל אני אוהבת גם את ניו יורק, לוס אנג'לס, שנחאי וסאו פאולו," היא אומרת.

"זה לא חשוב לי. עבורי זה לגמרי נורמלי להיות איך שאני. הסגנון שלי התגבש בהדרגה ואני מרגישה טוב כמו שאני ואיני רוצה להשתנות. אני שמה לב לכך שרק בחברות מעטות של מותגי הלבשה תחתונה המעצבים אכן מזדהים עם המותג ויודעים לדבר עליו. הדמות שלי מזוהה בקלות וזהו זה."
אחרי יותר מארבעה עשורים פעילים, איך היית מגדירה את העולם של "שנטל תומס?"
"הסגנון נשי, מתוחכם ומעודן, אבל תמיד מתובל במעט חוצפה ועזות מצח ובנגיעות של פרובוקציה. בכל אופן, הוא תמיד אופנתי. 21 השנים הראשונות בקריירה שלי היו די חצופות ופרובוקטיביות, אבל היום, ככל שאני מתבגרת, הוא הופך יותר מתוחכם ומעודן."
מי הלקוחה הקלאסית שלך ומי לדעתך היא האשה האידיאלית?
"הלקוחה היא כל אשה מגיל 17 עד 75 שאוהבת להרגיש נשית ומתוחכמת מספיק כדי לקנות הלבשה תחתונה יוקרתית ויקרה, שאחרי הכל אינה נראית על פני השטח. האשה האידיאלית היא זו שמאמצת אופנה ומתאימה אותה לאישיותה, גופה וסגנון החיים שלה. אני רוצה שכל אשה תרגיש יפה. שתרגיש בנוח כל בוקר כשהיא מתלבשת לקראת יום חדש שבו היא הולכת לפתות את הסובבים אותה בחייה הפרטיים והמקצועיים."
השנה פועלת תומס לפתות את לקוחותיה הפוטנציאליים לרכוש ממנה גם קולקציית רהיטים אלגנטית לחדרי רחצה בשיתוף המותג הצרפתי .THG הקולקציה, שמוצעת בארץ לרכישה ברשת "מודי," עונה לשם "POEMS" (פואמות) ומתעתדת לשקף את קסם חוויית הרחצה והעונג הנשי לצד תשוקותיהן הכמוסות של המסתבנות. לשם כך היא עוצבה בסגנון נשי אפוף מסתורין וחושניות, שמשלב את כתב היד השנטלי עם אלמנטים סקסיים ושובבים בהשראת ביריות, תחרות ופפיונים נשיים, פלוס כיתובים עדינים של המילים "יופי," "יוקרה" ו"פינוק."
"אני אוהבת דקורציה לא פחות משאני אוהבת אופנה," היא מהגגת. "במקביל לקולקציות שלי, תמיד דאגתי לשלב שיתופי פעולה עם חברות עיצוב מתחומים שונים. אני זו שאחראית לעיצוב וקישוט החנויות שלי והבתים שלי צולמו לא פעם למגזינים מובילים."

ממש בימים אלו נחת בישראל גם ליין האיפור של תומס לניוואה. הליין כולו מעוצב, איך לא, בהשראת שערה השחור, הליפסטיק האדום והמלתחה המסתורית, ועושה שימוש בדוגמאות תחרה, שרוכי מחוכים וטקסטים חושניים על הצלליות, הסמקים והשפתונים.

רגע, יש עוד - ל"סוהו" הגיע לאחרונה גם ליין מוצרי נייר בעיצובה, הכולל מחברות, פנקסים, פתקיות דביקות ועוד, וכן תיקי רחצה ואיפור בשיתוף החברה הצרפתית ."ATOMIC SODA"
איך את ממציאה את עצמך בכל פעם מחדש, ומתי הייתה התקופה היצירתית ביותר שלך?
"הזמנים היצירתיים ביותר היו ללא ספק בשנות ה,80- כשהחופש ליצור היה גדול יותר, ההתרברבות האופנתית הייתה גדולה יותר והשיווק היה פחות אגרסיבי. באותה תקופה כבר נחשבתי למהפכנית בתחום האופנה וההלבשה התחתונה. אני בטוחה שאלמלא אותה תקופה המותג לא היה מתקיים עד היום."

"אני אוהבת במיוחד לבקר אצל יצרני בדים ולהסתכל על מהלך עבודתם מול הטכנאים. ללא הבד לא היינו יכולים לעצב דבר."
כמי שמחוברת לאופנת הוט קוטור - את מי את עצמך אוהבת ללבוש?
"אני לובשת שאנל, איב סן לורן, לנווין, אבל גם זארה ובגדים רבים נוספים מקולקציות 'פרט א-פורטה' ישנות שלי."
מהו המותג שבעינייך נחשב למתחרה הגדול ביותר שלך?
."LA PERLA"
על מה עוד לא סימנת מבחינה מקצועית "וי?"
"אין לי תוכניות מיוחדות, אבל תמיד יש משהו מעניין שמגיע. השנה זה הספר, קו האיפור בשיתוף ניוואה, הבושם החדש 'אוזה מואה.' בשנה הבאה? נראה! אבל בטוח יהיו הפתעות."
יש פריט אחד שהוא בגדר פריט החלומות שלך? זה שאת מעדיפה על פני כל האחרים?
"אני תמיד אוהבת את הקולקציה הבאה, את הדבר שעדיין לא עיצבתי."