פרשסוניסטה: גאבורי סידיבה, הבחורה הכי חמה באמריקה
מבוקשת בכל הטוק שואוז הנחשבים ומככבת במגזיני האופנה הנחשקים - השחקנית גאבוריי (גבי) סידיבה, בחורה שחורה ועבת בשר, היא האיט גירל החדשה של אמריקה, והכל בזכות הסרט קורע הלב "פרשס"


את פנינג הענוגה רבים כבר מכירים, אבל מי זו סידיבה הזו, שאת שמה רבים עדיין מתקשים לבטא? ובכן, באמריקה כבר הכתירו אותה לפני חודשים כאיט-גירל החדשה.
כן, מה שאתם שומעים. לא עוד נערה בלונדינית רזה וחיוורת, אלא בחורה שחורה ששוקלת כמו משאית. על אף שהיא מקסימה, גאבוריי סידיבה בת ה26- נראית כמו הבחורה בעלת הסיכויים המזעריים ביותר להפוך לכוכבת הוליוודית לוהטת. מצד שני, בתקופה שבה סוגר הנשיא השחור הראשון של ארצות-הברית שנה בבית הלבן, זה לא עד כדי כך מפתיע.
הסיבה שבעטיה הפכה סידיבה לכוכבת מזוהה המחוזרת על ידי כל מגזין וטוק-שואו באמריקה היא תפקידה הראשי בסרט עתיר הבאזז "פרשס" .("PRECIOUS")
אם הסרט יגרוף כמה אוסקרים זה לא ממש יפתיע אף אחד, שכן ביים אותו לי דניאלס, מי שהפיק את "מונסטר בול" (הסרט שהפך את האלי ברי לאשה השחורה הראשונה שזכתה באוסקר בקטגוריית השחקנית הראשית.( ואם לא די בזה, הרי שאחרי ההקרנות המוצלחות בקאן וסאנדאנס, הצטרפו אליו אופרה ווינפרי וטיילר פרי בתור מפיקים, והפכו אותו מפרויקט קטן יחסית לאחד הסרטים המדוברים והמתוקשרים ביותר באמריקה.

והסרט כמובן לא היה זוכה בקידום האגרסיבי של אופרה ווינפרי - שדוחפת אותו כמו בולדוזר - אילו לא היה מסתיים בטון אופטימי ומעורר השראה. למרות החיים הקשים והמציאות הבלתי נסבלת שלתוכה פרשס נולדה, היא לא מרימה ידיים, אלא נאבקת לשפר את חייה ואת חיי ילדיה. "אנשים צריכים ללכת לראות את הסרט הזה כי הוא מרפא," אמרה עליו סידיבה. "הוא סרט אפל, אבל הוא גם מרומם. הסרט הזה הוא על מציאת האור בתוך החושך."
כשרואים את סידיבה בפעם הראשונה אחרי שרואים את הסרט, לוקח דקה או שתיים להסתגל. בנאום קבלת הפרס שלה בטקס ה"NEW HOLLYWOOD AWARD"- היא התגלתה כבחורה מקסימה, כנה ומצחיקה. היא אמרה שהיא לא הבינה את גודל המעמד עד שלא ראתה את הילארי סוונק בקהל. היא התנצלה על כך שהיא אומרת הרבה "אממ,"... ומיד ציינה שגם הנשיא מדבר כך. בנאום התודה שלה הודתה, בין היתר, לאופרה ווינפרי על כל מה שעשתה כדי לקדם את הסרט, והבהירה שלשמחתה כולם חייבים להקשיב לאופרה, "כי זה החוק." ואחרי כל הצחוקים, סידיבה לא שכחה שבתור כוכבת של סוחט דמעות, היא צריכה לסחוט כמה דמעות גם בנאום, אז היא פרצה בבכי של התרגשות, ציינה פעמיים שהיא סתם "נערה אקראית מהארלם," ותוך התעלמות מהבדיחה המתבקשת אמרה: "החדר הזה גדול מדי בשבילי".

לצד סידיבה, שזהו תפקידה הראשון בקולנוע, מתגאה הסרט בקאסט עתיר כוכבים: הקומיקאית וכוכבת הטלוויזיה האמריקאית מוניק מגלמת את אמה המפלצתית והמתעללת של פרשס, וזכתה על כך בפרס "גלובוס הזהב" לשחקנית משנה; מריה קארי מגיחה בתפקיד מאוד לא זוהר, בדמות העובדת הסוציאלית; ולני קרביץ הוא האח הרחמן בבית החולים. שיר הנושא של הסרט והסינגל הראשי מתוך הפסקול, הוא "I CAN SEE IN COLOR" של מלכת ההיפ-הופסול מרי ג'יי בלייג.' סיפור החיים הקשה של מרי ג'יי בלייג,' שכמו פרשס סבלה גם היא מהתעללות מינית בילדותה, הוא אחד הסיפורים הידועים בפופ האמריקאי, ובלייג' לא היססה לרגע לדבר על ההזדהות העמוקה שלה עם גיבורת הסרט.
סיפורה של גאבוריי סידיבה, לעומת זאת, רחוק מאוד מזה של פרשס. את העובדה שהיא לא דומה לפרשס עוד אפשר לקבל, אבל מה שמפתיע יותר זה שהיא גם לא שחקנית אמביציוזית, שעשתה הכל כדי לקבל את התפקיד הזה והגשימה באמצעותו חלום ילדות. נהפוך הוא. סידיבה מעולם לא למדה משחק ובכלל לא רצתה להיות שחקנית. היא נולדה בברוקלין וגדלה בהארלם, אם כי קשה לעלות על זה מאופן הדיבור שלה, שהרבה יותר מזכיר את הדיקציה של נערה קליפורנית לבנה. יש לה חמישה אחים ואחיות, אמה הייתה מורה לחינוך מיוחד, שעזבה את המקצוע כדי להיות זמרת אר נ' בי ולהופיע ברכבת התחתית, ואביה, שנולד בסנגל, הוא נהג מונית. הוריה התגרשו כשסידיבה הייתה קטנה.

כשנשאל באחת מתוכניות הבוקר למה בחר לתפקיד דווקא בסידיבה, נטולת הניסיון במשחק, סיפר דניאלס שהוא ערך מבחני בד ליותר מ400- בנות וכמה מהן היו ממש טובות - אבל בסופו של דבר החליט לא לבחור בבחורה שבאה באמת מרקע קשה כמו זה של פרשס, כי הוא חשש שזה יהיה ניצול. במקום זה הוא בחר בבחורה ששבתה את לבו באודישן, וברגע שהאודישן נגמר היא החלה לדבר כמו "ואלי גירל" בלונדינית, מלאת התלהבות ושמחה.
אם דניאלס חשש שעל מנת למצוא שחקנית שתוכל לגלם את פרשס בצורה אמינה הוא ייאלץ לבחור בנערה עם סיפור טראגי שבאמת באה מרקע קשה, גבי סידיבה הפריכה את כל חששותיו. על המסך היא מאה אחוז פרשס - אבל החיים האמיתיים מחייכים אליה. בניגוד לפרשס, גבי מקרינה ביטחון עצמי ושמחת חיים. היא בעצמה אומרת שהפעם האחרונה שבה הרגישה חוסר ביטחון עצמי כמו פרשס, ורצון להיות מישהי אחרת, הייתה בתיכון. ואת הרגשות האלה שלפה ממעמקי הזיכרון כשנדרשה לגלם את דמותה הטראגית של פרשס.

גבי פשוט ישבה שם וחייכה, אך אופרה דרשה לדעת איך זה יכול להיות שהיא לא מוטרדת מהמשקל שלה. לבסוף גבי נאלצה להודות שהיא לא נולדה עם הביטחון העצמי הזה. סידיבה סיפרה שניסתה את הדיאטה הראשונה שלה בגיל 6 ושבאיזשהו שלב פשוט נמאס לה לשנוא את עצמה ואת גופה. מתישהו בגיל 21 או 22 היא השלימה עם המראה שלה ופשוט החליטה לאהוב את עצמה כמו שהיא. זה, כמובן, בדיוק מה שאופרה רצתה לשמוע.
"אנשים תמיד אומרים לי: 'יש לך כל כך הרבה ביטחון. מאיפה זה מגיע.'? זה מגיע ממני," סיפרה סידיבה ל"הארפר'ס בזאר" (גיליון פברואר,( שבו היא מככבת בהפקת אופנה. "יום אחד החלטתי שאני יפה, אז התחלתי להתנהג כאילו אני יפה. אני לובשת צבעים שאני אוהבת, אני מתאפרת בצורה שגורמת לי להרגיש יפה, וזה מאוד עוזר. אין לזה שום קשר לאופן שבו העולם רואה אותך. מה שמשנה זה מה שאתה רואה. הגוף שלך הוא המקדש שלך, הוא הבית שלך. ואתה חייב לקשט אותו."
ואם יש דבר אחד שגבי ממש שונאת זה שאומרים ש"פרשס" הוא סרט על נערה שחורה ושמנה. זה אומנם נכון, אבל כפי שגבי דואגת להדגיש: הסיפור של פרשס הוא סיפור אמיתי מהחיים, והוא יכול לקרות, ובאמת קורה, גם לנערות רזות ו/או לבנות. הטרגדיה של פרשס - ולפעמים קל להתבלבל - היא לא הצבע והמשקל שלה.
התפקיד הדרמטי וסוחט הדמעות ב"פרשס" זיכה את סידיבה באינספור מועמדויות בטקסי פרסים ובפסטיבלים לקולנוע בכל העולם. השאלה היא רק איזו קריירה מצפה בהוליווד לאשה שחורה ושמנה. עיתונאים שחורים כבר הביעו את הסקפטיות שלהם בקשר לקריירה העתידית של סידיבה, בטענה שמלבד כמה סטריאוטיפים בודדים, הוליווד לא ממש מציעה תפקידים לנשים שחורות, בטח שלא בגודל של גאבוריי סידיבה. בינתיים כולם מתמוגגים מהפריצה של בחורה שחורה ושמנה להוליווד ומהאותנטיות ומהכנות שהיא משדרת, אבל אם להיות ריאליים, קשה להאמין שזה מספיק כדי לרתק את הוליווד ואת הקהל לאורך זמן.
בינתיים, בכל אופן, הספיקה סידיבה להשתתף בפיילוט לסדרה הקומית "THE C WORD" בכיכובה של לורה ליני, המגלמת עקרת בית מהפרברים שמנסה לראות את ההומור בעובדה שחלתה בסרטן. והיא גם סיימה לאחרונה את הצילומים לסרטה השני, ," YELLING TO THE SKY" בכיכובה של זואי קרביץ, בתם של לני קרביץ וליסה בונה.

בין אם זו תחילתה של קריירת משחק מופלאה ובין אם לא, בינתיים נהנית גבי מכל רגע. בעיקר בתוכניות הטוק-שואו. איפה סידיבה לא התארחה? היא הייתה אצל ג'ימי פאלון, טיירה בנקס, אופרה, מוניק וקונן אובריאן. לג'יי לנו הגיעה בשמלה צמודה בצבע זהב, סיפרה איך הייתה מרביצה לילדים בבית הספר כשהיו צוחקים עליה ואז הייתה מתחילה לבכות כדי להתחמק מעונש, ובפינה בתוכנית בה כל סלב צריך "להרוויח" את הזכות לקדם את המוצר שאותו הוא בא לקדם, התנדבה סידיבה לענות על שאלון טריוויה על הלהקה הנערצת עליה מגיל - 16 אן-סינק. היא כמעט התעלפה מהתרגשות כשלנו הביא את חבר הלהקה לאנס בס לעזור לה בשאלון (אבל כנראה התאכזבה שזה לא ג'סטין,( והפגינה ידע נרחב בקורות להקת הבנים, שהיא עצמה נכחה בלא פחות מ23- הופעות שלה!
בראיון אצל ג'יי לנו הודתה גבי שמאז שהפכה מפורסמת אנשים חושבים לפתע שהיא יפה ובחורים עומדים אצלה בתור - סיטואציה שלא הייתה כל כך מוכרת לה קודם לכן. באותו ראיון היא לא נכנסה לפרטים באשר לחייה האישיים, אבל בראיון ל"הארפר'ס בזאר" סיפרה שהיא אוחזת בחבר חדש: "הוא בחור רגיל שעובד בעבודה רגילה, ואני מפחדת לקחת אותו לאירועים."
השמלה שהיא לבשה אצל לנו אומנם הייתה מדוברת, אבל זה עוד כלום לעומת הריקוד שהיא דפקה אצל אלן דג'נרס, שכלל נענועי ישבן כמו בקליפ היפ-הופ. דג'נרס כמובן התמוגגה, וסידיבה סיפרה שהשותף שלה לדירה, אדם, שהוא מעריץ גדול של דג'נרס, עשה לה כוריאוגרפיה לתוכנית עוד לפני שבכלל הוזמנה אליה, לכל מקרה. בסוף אותו ראיון הפצירה דג'נרס בסידיבה לא לתת להוליווד לשנות אותה, וביקשה ממנה להישאר בדיוק כמו שהיא. "אין לי שום כוונה להשתנות כי אני מאוד אוהבת את עצמי," הרגיעה אותה גבי. "ולקח לי המון זמן להגיע לשם".