ארזת את הבטן לבד? 76% תומכים ב"מס שומן" בחברות התעופה
האם לחברות התעופה יש זכות לגבות מחיר גבוה יותר מאנשים שמנים? יש החושבים שבהחלט כן. בינתיים, מציעה להם אייר פראנס לקנות את המושב הסמוך במטוס במחיר מוזל

באפריל של השנה שעברה הודיעה חברת התעופה האירופית Ryanair, המוכרת טיסות זולות, שהיא שוקלת לגבות מס מיוחד מנוסעים בעלי עודף משקל. הרעיון עלה בעקבות סקר שהופיע באתר החברה, ובו כמעט שליש מהמשתתפים אמרו שהם חושבים שאנשים בעלי עודף משקל צריכים לשלם יותר על הכרטיס.
בסקר מאוקטובר של אותה שנה באתר חברת Travelocity, שבדק ליד איזה אנשים לא הייתם רוצים לשבת בטיסה, נמצא ש-15% מהמשתתפים לא היו רוצים למצוא את עצמם במושב צמוד לאדם שמן (אם כי אנשים עם "היגיינה גרועה" ואנשים שמשתעלים או נוחרים דורגו נמוך יותר).
באמצע ינואר השנה פורסמו בעיתונות הבריטית והצרפתית ידיעות (שגויות) שטענו כי חברת אייר פראנס הודיעה על חוק חדש: נוסעים שנאבקים להידחק לתוך מושב אחד ייאלצו לשלם בנוסף למחיר הרגיל עוד 75% ממחירו של כרטיס נוסף. בידיעה ב-Daily Mail נאמר, שעל פי דוברת החברה מוניק מאטזה, הסיבה לחיוב הכמעט כפול היא בטיחותית – הנוסעים שאינם מצליחים להשתחל למושב שרוחבו 34-33 ס"מ אינם יכולים לגור את חגורת הבטיחות. החוק החדש יותיר עבורם את המושב הסמוך פנוי, כך שיוכלו להשחיל את האבזם מהמושב שלהם לתושבת של המושב הסמוך. צוין שהחוק נכנס לתוקף מתחילת פברואר ויחול על טיסות שיוצאות החל מאפריל, כך שאולי מי שבקבוצת הסיכון לתשלום הכפול יספיק להפחית מעט משקל. לא נאמר איך ייאכף החוק, והאם סוכן הנסיעות ישאל אם אתם אוכלים כשר, מעדיפים חלון וצריכים למדוד את היקף המותניים שלכם.
מיד לאחר הפרסומים, שהתבררו כאמור כשגויים, הזדרזה חברת אייר פראנס להודיע שלהד"ם. מה שכן, החל מ-2005 החברה
מה חושבים על זה הנוסעים? בסקר שנערך באתר חברת הנסיעות Skyscanner בעקבות הסערה שחוללו הידיעות השגויות על אייר פראנס, נמצא ש-76% מהאנשים מאמינים שלחברות התעופה יש את הזכות לגבות את "מס השומן". רק 22% מתוך 550 שהשתתפו בסקר התנגדו לרעיון.
בארי סמית' ממייסדי חברת Skyscanner אמר שנושא "מס השומן" רגיש מאוד עבור חברת התעופה שצריכות להתייחס בכבוד גם לנוסעיהן המלאים יותר. "מצד אחד, זה לא חסר היגיון לגבות מחיר נוסף אם הם תופסים יותר ממושב אחד. מצד שני, רבים יטענו שזוהי אחריותן של חברות התעופה להתאים את גודל המושב הסטנדרטי שלהן, כך שיוכלו להכיל בנוחות את כל הנוסעים". חלק מהמגיבים לסקר הציעו שהתשלום על עודף משקל גוף ייגבה בדומה לתשלום על עודף משקל מטען.