מילה של מלך: גם בשבט הזולו חותכים עורלות
מלך הזולו החליט לחדש את טקס ברית המילה במתכונתו המסורתית, הכוללת בידוד בעירום ומריחואנה לשיכוך כאבים. הקורבנות: נערים שהגיעו לפרקם. הסכנה: מאות מיתות והתפשטות האיידס
על פי גורמים בריאותיים שנמצאים במגע עם השבט השני בגודלו באפריקה, הסוסה, שמעולם לא ויתר על המנהג - עלול ההליך לסכן מיליוני בני אדם. "הייתה לנו שנה נוראית, עם 80 מקרי מוות - מתוכם שני מקרי התאבדות," אומר סיזווה קופלה, בן שבט הסוסה ודובר הבריאות באזור מחוז הקייפ המזרחי.
בכל שנה מגיעים למחוז כ־50 אלף נערים בני שבט הסוסה כדי להשתתף בטקס סודי שיהפוך אותם, על פי המסורת, לגברים בשבט. הטקס כולל מילה בידי מנתח מסורתי - שאינו איש רפואה - וחודש החלמה בתנאי בידוד, ללא לבוש. "יצא לנו לראות מקרים נוראיים של אברי מין מרקיבים, אלח דם וסירוסים שבוצעו שלא בכוונה," אומר קופלה. "יש גם כאלה שמתים כתוצאה מהתייבשות או היפותרמיה. בנוסף, נגיף ה־HIV מתפשט כאן היטב, בעיקר בגלל שהמנתח משתמש באותה סכין על קבוצה גדולה של נערים. לדעתי אם בני הזולו מתכננים לחזור ולקיים את מנהג המילה, הם צריכים לעשות זאת בדרך המערבית - בבית החולים."

ביום שבת האחרון סיים אנדיל נגקולומבה, ,19 את חודש הבידוד שלו. תלמיד בית הספר צעד על המדרונות הירוקים והגיע לכפר העני של אמו כשהוא עטוף בשמיכה. אנדיל לא זוכר הרבה מהביקור של המנתח המסורתי בזמן שהותו על ההר.
"הוא הגיע מכוסה כולו בבוץ ופרוות," הוא משחזר, "כל כך מכוער שאתה אפילו לא רוצה להסתכל עליו. אני אפילו לא ראיתי את הסכין. אתה פשוט מתעלף, וכשאתה מתעורר זה כבר נגמר, ויש לך שם למטה קצת אבקה שאמורה לעזור להחלמה. לא ישנתי שבוע בגלל הכאבים. כדי לעזור לכאב ולהחלמה, נתנו לי לעשן מריחואנה, ואסור היה לי לשתות מים או לאכול מאכלים עם מלח במשך שבוע."
בזמן שהותו על ההר, זכה אנדיל, כמו גם נערים אחרים ששהו שם, בביקורים ממורה בשם מזינינוואנה מקהונגי. תפקידו של המורה, בשנות ה־70 לחייו, הוא "לבדוק שהפצע מחלים כראוי ולהסביר את המחויבויות והאחריות שבלהיות גבר. אנדיל צריך להיות מסוגל לשרוד בטבע, להילחם - אבל גם להיות מסוגל לפתור מחלוקות." בתקופת הבידוד נאסר על אנדיל להתראות עם נשים. דודתו בישלה לו שתי ארוחות ביום, אותם הביאו לו הנערים המקומיים. רק כשיצא מהבידוד, דיברו איתו בקצרה על עניין הנשים.
את אנדיל, שחי עם אמו ואחותו הגדוק לה במחוז הקייפ קאייליטשה, דאגו לשכנע ביתרונות ההליך לפני שעבר אותו. עכשיו הוא זכה לקבל שם של לוחם: נאסאיי, ועל הדרך גם עבר תדרוך על סכנת המכשפות מפי המורה שלו.
עכשיו, אחרי שהשלים את ההליך, אנדיל משוכנע יותר מתמיד ביתרונותיו. "עבורנו, בני הסוסה, המילה היא זאת שהופכת אותך לגבר," הוא מסביר בנחישות ובשכנוע עצמי. "כל החברים שלי עושים את זה. בלי זה אסור לך להסתובב עם הגברים. מילה בבית חולים לא נחשבת. אתה לא גבר אם לא עברת את מה שאני עברתי. אף גבר לא יכול להיות מנהיג בלי זה. בשבילי, למשל, אפילו הנשיא ג'ייקוב זומה הוא ילד, כי הוא בן זולו שלא נימול."
במקרים שבהם אישים בולטים בדרום אפריקה מגיעים לכותרות, מגיע הדיבור בקרב בני הסוסה תמיד לשאלה אם הם נימולים או לא. לא פעם הושמץ פוליטיקאי על ידי בני שבטו, כיוון שלא נימול. בשנה שעברה, בגיל ,37 נכנע הפוליטיקאי פיק קילה מבלולה ללחצים והחליט לעלות על ההר ולעבור את טקס החניכה. לאחר מכן מונה לתפקיד סגן ראש המשטרה. גם הנק שיאים לשעבר נלסון מנדלה ותאבו מבקי, כמו גם הארכיבישוף דסמונד טוטו - כולם בני סוסה שעברו מילה.
החלטתו של המלך זוולטיני על החזרת הליך המילה נבעה, לדבריו, מהעובדה שהמנהג מפחית את הסיכוי להידבק בנגיף ה-HIV. אבל לאור העובדה שהנשיא המכהן הוא בן זולו, ייתכן שהמלך מונע גם על ידי התחושה שהיוזמה תחזק את תדמית האומה.
המבקרים טוענים שהמנהיגים המסורתיים לא טרחו לעדכן את תורתם מאז הזמנים בהם שימש הטקס כאבן בוחן ללוחמים. למרות הקורסים שהם עוברים בחסות הממשלה, המנהיגים נוטים לא להתייחס לסוגיות הבוערות באזור, כמו מניעת הידבקות באיידס ואלימות מינית. מה גם שמסורת המילה הפכה לנטל כלכלי כבד על המשפחות העניות: לפני הטקס חייבים בני המשפחה לרכוש עבור בנם עזים, שמיכות ובקבוקים של ברנדי וודקה, לשיכוך הכאב שאחרי ההליך. משהושלמה המלאכה, נדרשת המשפחה לקנות לנער חליפה וכובע ולהיפטר מכל המלתחה הישנה שלו, כולל תחתונים, נעליים ואפילו טלפון סלולרי, מדי בית ספר וילקוט.
ווייסקה דובולה, בת סוסה, הפעילה במטה המלחמה באיידס, חוששת שהיוזמה החדשה של המלך תסכן עוד אלפי אנשים. אבל, היא אומרת, עדיין לא מאוחר להשתמש ביוזמה כדי לעשות צעד של ממש. "רוב מקרי האיידס האחרונים נרשמו בקרב נשים," מציינת דובולה, "טקס החניכה צריך להתמקד בחינוך - כולל בנוגע לכבוד האישה. בתור בת סוסה אני יודעת שהחניכים לומדים שעליהם לנצל את הכוח שלהם, ולא לשלוט בו. אילו זה היה יכול להשתנות, בלי להרחיק את המנהיגים המסורתיים, אולי היינו רואים דור חדש של גברים - נימולים, אבל גם אחראים יותר."
דובר אגף הבריאות של הקייפ המזרחי קופלה אופטימי פחות: "לדעתי, מלך זולו צריך להורות לתינוקות בני השבט לעבור את תהליך המילה בתנאים סטריליים. אם המלך רוצה לצמצם את כמות הנדבקים באיידס, לא כדאי לחכות עד שהבנים יהיו בני 18 ופעילים מינית. יש לי בן בן שנתיים, ולעולם לא אתן לו לעבור את מה שאני עברתי. למעשה, אני מדבר עם אמו על מילה בבית חולים ממש בימים אלה."