זיכרון קטוע: סיפורים מגלגולים אחרים
גבי הוא אדריכל ומעצב מוכשר למדי, שמשום מה הצלחותיו תמיד נקטעות בשיאן, כך שהוא לא באמת מצליח לממש את עצמו. איך זה קשור לנער אינדיאני מוצלח שרגלו נקטעה במלכודת ציידים?

אחת ההשפעות המוזרות של טראומות הוא אבדן האמון ביכולת, וכתוצאה מכך אי מיצוי הפוטנציאל האישי. לעניין זה ואריאציות רבות. יש הנמנעים מלהתפתח בתחום שהם מצטיינים בו, יש המתחילים ואינם מסיימים ויש הממקמים עצמם לעולם כ"מספר 2", על אף שכישוריהם יכולים להובילם למקום הראשון. במיוחד קשה לראות כישרונות בולטים שאינם ממומשים.
לעתים קרובות מייחסים חיסרון כזה למה שמכונה בשפה המקצועית "צל": משהו שקשה מאד להבחין בו, אך השפעתו ניכרת. "צל" נוצר בעיקר אחרי שעשינו משהו שאיננו רוצים לזכור. משהו שאנו שופטים בגינו את עצמנו כרעים, לא מוסריים או לא ראויים. השיפוט העצמי גורר בדרך כלל רגשות אשם ובושה. כיון שאיננו "זוכרים" מה עשינו, אנו פשוט מונעים עצמנו באופן לא מודע מלהיקלע למבחנים דומים.
גבי הוא בחור כישרוני להפליא, אדריכל ומעצב במקצועו, אך אופיו וסקרנותו מושכים אותו לתחומי עיסוק רבים, ביניהם גם המצאות, ייזום פרויקטים וייעוץ לפרויקטים מיוחדים. הוא כבר זכה להשתתף בכמה יוזמות מעניינות ולתכנן פרויקטים מיוחדים, ונפלו בחלקו הזדמנויות בהחלט יוצאות דופן. עם זאת, אי אפשר להימנע מלהבחין בתרחיש שתמיד חוזר על עצמו: בשיא ההצלחה שלו הדברים נקטעים, איכשהו. ללא הסבר עקבי.
גבי כבר בדק עצמו בעניין יחסי האנוש שלו, האינדיבידואליות שלו, תחרותיות למול עבודת צוות - אך לא שם מונח המרצע. אז איפה כן? גבי לא יודע, אך מסכים לפנות לדרכי בדיקה עמוקות יותר. כבר לא איכפת לו אם זה נשמע הגיוני או לא, ובלבד שישתחרר מן התסכול הנורא של התרחיש החוזר על עצמו. אולי משהו לא גמור מחיים קודמים? – שיהיה... העיקר שיעבוד בשבילו.
הפנייה לזיכרונות עמוקים מחיים קודמים הביאה תרחיש מדהים, שגם מוחו הפורה והיצירתי של גבי לא היה מצליח להמציאו. במסע ההיזכרות העמוק גבי חווה עצמו כנער אינדיאני כבן 14 או 15. הוא הזריז והפיקח מבין שכבת בני גילו בשבט. השבט שלו אמון על מלאכת הציד, ולצורך כך פיתח טכניקות של הנחת מלכודות לחיות שונות, הפועלות בעיקר בשעות הלילה. אך לשטחי הציד שלהם יש שותפים נוספים: שבט אינדיאני שכן, שאף הוא מניח מלכודות לאותן חיות בשעות הלילה. יתכן, אפילו, שהפיתיונות שלהם מוצלחים יותר, שכן חלק הארי של החיות נלכד דווקא במלכודות השבט המתחרה.
לאחר דיון חשאי על הנושא שנערך בשבטו של הנער, הוחלט לנסות ולשנות את המאזן בדרכי עורמה. גבי, הנער האינדיאני, לוקח על עצמו משימה נועזת: להתגנב מדי לילה לשטחי השבט השכן ולשחרר בהיחבא את החיות שנתפסו שם. הנער רואה בכך אות לבגרותו והכרה בכישוריו המיוחדים לשרות השבט. אין בשבט מישהו זריז, קל ובעל תושייה כמותו, שיוכל לחמוק כך לשדות השבט
כך נמשך הדבר לילות רבים, עד שבאחד מהם, על אף זהירותו, נתפסת רגלו של הנער במלכודת של חיות גדולות והוא אינו מצליח לשחררה. חסר אונים ופצוע, כשחלק מרגלו קטועה, נותר הנער אחוז במלכודת עד שהפציע השחר, אז נתגלה על ידי מניחי המלכודות של השבט השכן. חשיפת מעשיו של "גבי" הנער עוררה מהומה גדולה ביחסי שני השבטים. התברר שהמלכודות הריקות כבר העלו את החשד בקרב בני השבט השכן, אך עד כה הם לא הצליחו לבסס אותו. הנער תמיד פעל במשנה זהירות, ונמנע מפשיטות בלילות ירח מלא.
עתה, משנתפס, שימש העניין עילה להכרזת מלחמה אכזרית בין השבטים, בה נהרגו גברים רבים. ראשון ההרוגים היה הוא עצמו. השבט השכן לא שחרר אותו, אלא הרגו והשליך את גופתו לשטח היריב כהתגרות הראשונה למלחמה, שכבר אמרה הכול: גילינו מה קרה, נצא על זה למלחמה וזה ההרוג הראשון שלכם.
זהו סיפורו של השבט שהפעיל את הנער המוצלח לטובתו. ואילו סיפורו של הנער עצמו נותר לא גמור: מותו נחרט במוחו כחוויית כישלון גדולה, מלווה בתחושת אשמה עזה. אם לא די בכך שנחשף ואכזב את בני שבטו שסמכו עליו במילוי משימתו, הוא גם גרר את השבט למלחמה מיותרת ומרובת קרבנות. את האשמה הנוראה ליוותה גם תחושת החמצה גדולה: לולא רגלו שנלכדה ונקטעה הוא היה זוכה להצלחה גדולה ולתהילה.
אכן, המשימה נקטעה בשיא ההצלחה.
גבי הוא בחור ענייני וממוקד מטרה. כאז כן היום - הוא לוקח על עצמו משימות שיש בהן סכנה, ביודעו את יכולותיו ולא חושש מאחריות. "אני יודע שאם אקח על עצמי משימה אני אעמוד בה, לא משנה כמה עבודה והתמדה זה יתבע ממני", הוא אומר.
להפתעתי, הוא התייחס לזיכרון ברצינות רבה ואפילו ידע לקשר בין קטיעת רגלו לבין קטיעת ההצלחות. הוא אף טרח להתקשר אליי זמן מה לאחר הטיפול ולספר שהדברים מתחילים להשתנות עבורו, וכי הצלחות אינן "נקטעות" עוד. אני שמח בשבילו.
"תרפיה בהזכרות עמוקה" היא שיטת טיפול המביאה בחשבון עניינים לא גמורים מגלגולים אחרים, החוזרים לחיינו כהפרעות וקשיים התובעים תיקון, אותו מספקת השיטה על ידי קפיצה בזמן אל מקור הבעיות ופתרונן שם.







נא להמתין לטעינת התגובות



