אמת או חובה: מדריך לבחירת חוגים
רגע לפני שאתם מגהצים את כרטיס האשראי ב-10 תשלומים, 20 שאלות שכל הורה צריך לשאול את עצמו לפני שהוא רושם את הילדים לחוגים ושמונה עצות שיעזרו לכם לעשות בחירה מושכלת

עד היום, שש שנים אחרי שצללתי למעמקי האמהות, חברתי לא שוכחת לי את הזלזול שהפגנתי כלפיה
בימי רווקותי כאשר מצאתי אותה אובדת עצות מול לוח החוגים שופע האפשרויות. "כולה חוג", הפטרתי בזלזול, "מה את כל כך מתלבטת?".
לכאורה, אין קל מזה. בחירת חוג לילד אינה דומה לחוג באוניברסיטה, אין כאן החלטה הרת גורל המשפיעה על הייעוד, הקריירה או מסלול חיים. ובכל זאת, בעידן השפע, היצע החוגים הוא גדול ומבלבל, השאיפה למצוינות רק שואפת קדימה, ונדמה כי אם לא נכניס את הילד הנכון לחוג הנכון בזמן הנכון הוא ימצא את עצמו על הספה - או מול הטלוויזיה או מול הפסיכולוג.
רגע לפני שאתם מעבירים את כרטיס האשראי ב-10 תשלומים, לעדי שריג, פסיכולוגית חינוכית, יש המלצות חשובות שכדאי לתת עליהן את הדעת.
1. מי בכלל צריך חוגים?
שריג: "הסיבה השכיחה ביותר לשליחת ילד לחוג היא הרחבת אופקיו והעשרת הידע מעבר למה שהוא
מקבל בגן או בבית הספר. כמו כן, השתתפות בחוג עשויה לסייע בהרחבה ושיפור יכולות או מיומנות,
ולחלופין לסייע בפיתוח מיומנויות שבהן הוא מתקשה. מעבר לכך החוג מהווה הזדמנות להתנסויות חברתיות שונות מאלה של מערכת החינוך ולחיזוק הביטחון העצמי.
"אבל חשוב להדגיש שלא מדובר במסגרת הכרחית, והעדר חוגים לא יפגע בהתפתחות התקינה של הילד, אלא אם כן זו החשיפה היחידה של הילד לבני גילו ואין דרך אחרת לגרות אותו לשחק".
2. מי שלא הולך מפסיד?
"לא. אבל ברגע שהילד מגלה רצון להיות כמו כולם, או לחלופין, יתר הילדים לא פנויים להיפגש איתו כי הם בחוג והוא לא, יש מקום לבחון את ההחלטה, לבדוק מה החלופה לכך שהוא אינו בחוג - אם הוא משחק בגינה, קורא ספרים, מבלה עם חברים וכדומה הוא לא מפסיד, נהפוך הוא, ילדים זקוקים גם לזמן מנוחה והתרגעות בשעות שלאחר שעות הלימודים. לו"ז החוגים של ילדים רבים אינו מאפשר זאת".
3. מהו הגיל להתחיל?
"לא לפני שלוש. זו מסגרת נוקשה יחסית שלא תמיד מתאימה לילדים צעירים יותר, ועבורם מוטב למצוא מסגרת פתוחה ודינמית, שמאפשרת התנסויות חד פעמיות יחד עם ההורה. זאת ועוד, השהייה במסגרת הגן דורשת מאמץ ועבודה, וישנם ילדים אשר זקוקים למנוחה אחר הצהריים, בעיקר בני השלוש והארבע".

4. חוג אחד, שניים, שלושה?
"למעלה משני חוגים (יומיים בשבוע סך הכל) זה בגדר שעבוד מיותר. כאמור, ילדים זקוקים לזמן חופשי לנוח, להמציא לעצמם עולמות חדשים וגם להשתעמם. יש חשיבות רבה לזמן שאינו מובנה ומוגדר. לעתים החוויות הכי משמעותיות של ילדים נוצרות דווקא במשחקי דמיון עם קופסת קרטון או גליל נייר טואלט. בנוסף, כאשר ילד נחשף לגירויים רבים מגיל צעיר, סף הגירוי עולה באופן קבוע, והוא זקוק לעוצמות גבוהות יותר ויותר כדי למצוא עניין. גירויים רבים מדי ואינטנסיביים מדי גורמים לפסיביות".
5. ואם ביום שני לא נוח לי?
"הנוחות הלוגיסטית, סוגיית המחיר ואפילו הגשמת חלום הילדות של ההורה, הם שיקולים לגיטימיים בבחירת חוג, כל עוד קיימת מודעות למניעים. אם אמא חלמה בילדותה להיות רקדנית, אין פסול בכך שהיא תציע לבתה את האופציה, אבל תאפשר לה כמובן לסרב.
"גם לשעת החוג יש חשיבות. אם, למשל, הוא מתקיים בשעה מאוחרת וכתוצאה מכך תתעכב שעת ההשכבה, יש להביא בחשבון
6. מה על שיקולים זרים נוספים?
"לא פעם הורים מערבים בתהליך בחירת החוג את החרדות שלהם ('אם הילד לא יילך לחוג הוא יישאר מאחור בהשוואה לחבריו') ואת תחושת ההחמצה שלהם ('כשאני הייתי ילד רציתי ללכת לחוגים ולא נתנו לי'). את כל אלה כדאי לנטרל ברגעים המכריעים.
7. מספר החוגים כמספר הילדים במשפחה?
"שוויון מוחלט בין אחים בהקשר הזה אינו הכרחי, בעיקר מפני שלכל ילד ישנם צרכים שונים. מבחינה כלכלית, כדאי שהעוגה המשפחתית תתחלק כך שהיא תספק את הצרכים של כולם. אבל ייתכן שילד אחד יעדיף ללכת לחוג, והשני יעדיף לנוח אחר הצהריים בבית או ללוות עם ההורה את אחיו לחוג ולהרוויח זמן איכות בלעדי עם אבא או אמא".
8. מדריך טוב הוא תנאי הכרחי לחוג טוב?
"בהחלט. למדריך יש משקל רב מאוד וחיוני בבחירת חוג. בסופו של דבר הכימיה עם הדמות הבוגרת היא פקטור מרכזי בטיב החוג ובאיכותו. הייתי ממליצה להורים לפגוש את המדריך, להתרשם מהגישה שלו, מהדרך בה הוא מתמודד עם בעיות משמעת, לבדוק אם יש לו הסמכה. מומלץ להגיע לשיעור ניסיון, לצפות בהתנהלות של המדריך ולאפשר גם לילד לבדוק את החוג בעצמו. בחוגים קבוצתיים ותחרותיים לדוגמה, כדאי לשים לב אם המדריך שם דגש על הדרך או על הניצחון ואם הוא נותן חיזוק חיובי על המאמץ ולא רק על התוצאה".
9. בחירת חוג הוא עניין דמוקרטי?
"תלוי בגיל. בגילי ארבע-חמש חשוב לתחום עבור הילד את האפשרויות, בדומה לשאלה מה ללבוש. ניתן להציע לו לבחור בין שתי חלופות רלוונטיות. בגילי גן חובה חלק מהילדים כבר מבקשים בעצמם את החוג המועדף. כדאי לזכור שככל שהילד מעורב יותר בבחירת החוג, כך גדל הסיכוי שהוא יתמיד בו".

10. ספורטיבי או יצירתי, זאת השאלה.
"אין לזה תשובה חד משמעית. זה מאוד תלוי בילד, בשגרת היומיום שלו, ברמת הפעילות הגופנית שלו מדי יום. תופעות של השמנה וחולשה של חגורת הכתפיים מאוד שכיחות כיום, ולכן מומלץ לילדים, שלא עוסקים מספיק בפעילות גופנית, להשלים את החסר בחוגים אחר הצהריים".
11. יחידני או קבוצתי?
"לחוג קבוצתי יש ערך מוסף גבוה", אומר ליאור זך-מאור, פסיכולוג ספורט ומרצה בקמפוס שיאים. "בחוג כדורסל או כדורגל, למשל, הילד לומד לשתף פעולה ולפעול למען מטרה משותפת. חוג קבוצתי הוא הזדמנות לשיעור בלכידות חברתית ומשימתית, הן ברמת הקשרים - טובת הקבוצה עולה על טובת היחיד, והן ברמת ההישגים - כאשר כל חברי הקבוצה עובדים למען מטרה משותפת, כל אחד תורם את חלקו להצלחת הקבוצה, והניצחון או ההפסד הם קבוצתיים. זהו שיעור טוב לחיים, לכל הילדים באשר הם.
"עם זאת חשוב לזכור שכל ילד צריך לעסוק בפעילות גופנית, אבל לא כל ילד צריך לעסוק בספורט הישגי, מדגיש זך-מאור. "ילד עם חוסר ביטחון עשוי להרגיש נוח יותר במסגרת חוג יחידני, שבו יוכל לקבל פידבק אישי. ילד תחרותי מאוד, לעומת זאת, כדאי שילך לחוג קבוצתי, על מנת שיקבל שיעור בשיתוף, ויחווה גם כישלונות. ילדים תחרותיים צריכים להתמודד עם חוסר הצלחה. הכישלון הוא תהליך, לא מצב".
12. ואם הילד מבקש פסק זמן?
"אם ילד מבקש באמצע השנה להפסיק ללכת לחוג, חשוב בשלב ראשון לברר מדוע הוא חוזר בו", אומרת שריג. "לבדוק אם יש משהו נקודתי שמפריע לו, אם הוא מתוסכל, אם התרחש אירוע כלשהו עם המדריך או עם אחד הילדים בקבוצה, אם חבר טוב פרש גם הוא, או אם הוא מאוכזב מהחוג בגלל ציפיות שאינן תואמות את המציאות.
המענה כמובן צריך להיות בהתאם לבעיה - מומלץ לחשוב יחד עם הילד על פתרונות או לשוחח עם המדריך ולשמוע מה הוא מציע. אם נוצר הרושם שהסיבה לפרישה אינה לגיטימית, ניתן להסביר לילד שלא יהיה חוג חלופי. כך או אחרת, אי אפשר להכריח ילד להשתתף בחוג בניגוד לרצונו".
יהודה דוידוביץ', מנהל מרכז ספורט הרכיבה ברמת-גן, נותן שמונה טיפים לבחירה נכונה של חוג:
1. התחשבו ברצונו של הילד והעדפותיו: לפני תחילת החיפושים אחר חוג מתאים זכרו שהקו המנחה בבחירת החוגים הוא למצוא מסגרת שתגרה, תאתגר ותסקרן את הילד, ותחשוף אותו להתנסות חדשה.
2. בדקו מראש את מספר המשתתפים בחוג: כמות גדולה מדי של ילדים תמנע קבלת תשומת לב ויחס אישי.
3. פנים ידידותיות ומוכרות מקילות על ההסתגלות ומפחיתות את רמת החרדה: כדאי להירשם לחוג יחד עם מספר חברים, שיהפכו את השהות לנעימה הרבה יותר.
4. אפשרו לילד להשתתף בשיעור ניסיון אחד לפחות: לעתים ציפיותיו של הילד אינן תואמות את המציאות, דבר שעלול לגרום לאכזבה וחוסר התמדה מצד הילד.
5. אל תרשמו בלי להתרשם באופן אישי מהפעילות: לפני שנרשמים מומלץ לשוחח עם המדריך באופן אישי, לבחון את מידת רצינותו, את גישתו לילדים ולשמוע ממנו על תכני החוג. בדקו מהי הכשרתו של המדריך ומהו הוותק המקצועי שלו.
6. אל תפריזו במספר החוגים: ילדים זקוקים לזמן פנוי לתחביבים אחרים, למנוחה ולבילוי עם החברים והמשפחה.
7. אל תרשמו לחוגים מרוחקים: חוג צריך להתקיים במרחק סביר מהבית, כך לא תרגישו משועבדים ולא תבלו את שעות אחר הצהריים בנסיעות הלוך ושוב. גם להתאמה מבחינת זמנים יש חשיבות רבה.
8. בררו מראש את תנאי התשלום: וכן לוודא שיש אפשרות לבטל את ההרשמה אם הילד אינו מעוניין להמשיך.






נא להמתין לטעינת התגובות

