סינדרלה בכל עיר: סקר הנעליים הגדול
נעליים יכולות לספר לא מעט על הנועלת: האם היא נועזת או סולידית, פאשניסטה או חובבת נוחות. אבל מתברר שגם לסביבת המגורים יש השפעה על בחירות ההנעלה שלנו - מדן ועד אילת, מה אומרים הדגמים הכי פופולריים על הטעם המקומי? תחליטו אתם
נעליים מייצגות בראש ובראשונה טעם אישי, ולכן במקרים רבים הן יכולות לספר הרבה על מי שנועלת אותן: במה היא עוסקת, איזה מין טיפוס היא, עד כמה היא מושפעת מטרנדים, האם היא סולידית או נועזת, פאשניסטה או חובבת נוחות ועוד ועוד. נכון שזאת רק נעל, אבל אנחנו עורכים סדרה של הכרעות לפני שאנחנו קונים אותה-הרבה יותר מאשר לגבי בגדים. אז יצאנו לברר מהן הנעליים הכי פופולריות בערים שונות בארץ, ועד כמה סביבת המגורים היא פקטור משמעותי בהגדרת הטעם האישי של כל אחת ואחת מאיתנו.
לצורך כך בחרנו ברשת "ניין ווסט", שמציעה את אותם פריטים בכל הארץ. מהנתונים שהועברו לידינו, בנוגע לנעליים הנמכרות ביותר בעונה החולפת בכל אחת מהערים, מתברר שכשזה נוגע לנעליים האישה הישראלית אומנם מחפשת נוחות, אבל לא רק.

נשים שהרבו לקנות נעליים שטוחות ונוחות העדיפו אותן דווקא בצבעים נועזים. כך, למשל, בירושלים: הדגם הפופולרי אומנם צנוע יחסית בגזרה ומתאים לחילוניות ולמסורתיות, אבל הצבע בהחלט לא שגרתי.
"הרבה מהבחירות מבטאות את מה שנשים מחפשות בנעליים: מצד אחד אלמנט של נוחות ומצד

נעליים ממלאות קודם כול פונקציה פרקטית, אבל יש בהן גם הרבה מן החלום והפנטזיה, ולא במקרה. הקשר בין נעליים לפנטזיה מושרש עמוק בתרבות, החל בסיפורי אגדות כמו "סינדרלה" (שתרמה לתפיסה שרגל קטנה זה יפה) וכלה בנעליים האדומות של דורותי ב"קוסם מארץ עוץ". בשני המקרים יש בהן אלמנט של קסם או כישוף. "הנעליים מבטאות במידה רבה כמיהה שיש לנשים לפנטזיה. יש בהן משהו שהוא לא לגמרי מן המציאות", מאשרת מרזל.
ניתן לומר כי בניגוד לרוב הפריטים במלתחה הנשית, בנעליים יש משהו דמוקרטי. בשונה מבגדים, הן לא מפלות אף אישה בנושא הגזרה או הגיל. לכן, כשזה נוגע לאריזת כפות הרגליים, נשים נועזות יותר בבחירות שלהן. פקטור תעוזה נוסף הוא תרבות הג'ינס, המפותחת מאוד בישראל-כשכולם לובשים ג'ינס, לנעליים יש תפקיד חשוב בעיצוב האינדיבידואליות.

הטעם האישי מושפע גם מטרנדים ומסופר-טרנדים (למשל המיתון). וכשזה נוגע לנעליים, המגוון העצום בתוך הטרנד מאפשר לנשים לבחור בפריט שיתאים להעדפותיהן, אך יאפשר להן להישאר מעודכנות. הקיץ, למשל, רבות בחרו לנעול סנדלי גלדיאטור, שהגיעו בשלל גרסאות: שטוחות, עם עקב גבוה, עם עקב נמוך, עם יותר או פחות רצועות.
למרות הנטייה להתייחס לטרנדים כמגמה שחוצה גבולות ואף יבשות, מתברר שברמה המקומית יש הבדלים בבחירות של צרכניות אופנה בערים שונות. ממש כמו שבמיאמי נשים טרנדיות מתלבשות באופן שונה מאשר בלוס אנג'לס, כך גם אצלנו נשות נתניה יעדיפו דגם נעליים שונה מזה שבחרו האילתיות. הגיוון התרבותי והסוציו-אקונומי של החברה הישראלית מחלחל ומשפיע גם על דפוסי צרכנות מקומית של אופנה.

נעליים הן כמובן אובייקט פונקציונלי שנועד להליכה, אבל הן מככבות גם בהקשרים אחרים, כמו ספורט ואפילו סקס. פטיש ונעליים היו מרכזו של אחד משיתופי הפעולה המסקרנים בשנים האחרונות בין אופנה לקולנוע.
"אם יש אלמנט של פטישיזם במלתחה זו הנעל הנשית, גם בלי עקב הסטילטו", אמר בעבר מעצב הנעליים הנודע כריסטיאן לובוטין. בתערוכה המשותפת לו ולבמאי דיוויד לינץ' שהתקיימה לפני כשנתיים בפריז, השניים בדקו את גבולות הנעל הנשית. הם הוציאו אותה מההקשר היומיומי שלה באמצעות סצינות ארוטיות וביזאריות שצילם לינץ' באסתטיקה הייחודית לו.
לובוטין שיחק גם בממד הפיזי של הנעל, כאשר עיצב נעליים בעלות עקב סטילטו המתנשא לגובה של 20 ס"מ, שכמובן בלתי אפשריות לנעילה. בעיצוב אחר, אותו כינה בשם "נעליים סיאמיות", יצר זוג נעליים המתמזג בעקב אחד.

אם תשאלו את קארי בראדשו מ"סקס והעיר הגדולה", חובבת גדולה של נעלי לובוטין, נעליים הן לא רק נעליים. באחד הפרקים בסדרה, שנקרא A Woman's Right to Shoes, היא שואלת את חברתה סמנתה: "האם זה רע שהחיים שלי מלאים בנעליים ולא בילדים?".
עבור בראדשו, עשרות זוגות הנעליים שלה הן חלק בלתי נפרד ממי שהיא ומהבחירות שלה בחיים. במובן הזה, הנעליים שהיא קונה, גם אם באובססיביות, הן רובד נוסף מהאישה שהיא בחרה להיות, מהאישה שהיא הפכה להיות-הן העור השני שלה. אז מהו העור השני של נשות ישראל?







