המשת"פים: הסלבס ההוליוודיים שמחלטרים באופנה
קייטי הולמס, קייט מוס, ויקטוריה בקהאם, האחים ג'ונאס, מיילי סיירוס וגווינת פלטרו - הם רק דוגמה מייצגת לתופעה שכבשה את העולם: סלבס שמעצבים אופנה. הביקורות קטלניות לרוב

היינו צריכים לצפות לזה מראש, כאשר באוגוסט 2008 קייטי הולמס הגיחה לפריימרה של הקומדיה Tropic Thunder בשמלה ספק מזעזעת-ספק ניסיונית. הפריט, שהרים לא מעט גבות, התברר כפרי יצירתה של הולמס, בסיוע הסטייליסטית שלה, ג'ין יאנג.
ואז הולמס הופיעה שוב, הפעם לפרמיירה של "כולם היו בניי" בברודוויי, באוברול לבן עם תחרה שחורה, שכמעט גרם לאפילפסיה בקרב מבקרי האופנה וזוהה כעוד יצירת מופת ביתית. בשלב הזה, האסימון נפל.
ואכן, בחודש שעבר כבר התוודענו לעובדה שהולמס ויאנג ישיקו בסתיו את הקולקציה הראשונה בעיצובן, תחת המותג Holmes & Yang. הקולקציה, בלעדית לבוטיק "מקספילד" בלוס אנג'לס, תכלול על פי הדיווחים בגדי נשים בסגנון הקלאסי המזוהה עם הולמס בשנים האחרונות, וגם, שימו לב מעריצי סורי קרוז, בגדי ילדים.
בינתיים, מעבר לים, בבוטיק הלונדוני Matches, כבר מתנדנדים להם על הקולבים פריטים בעיצובה של אמא סטייליסטית נוספת - השחקנית שהפכה לעקרת בית - גווינת פלטרו. ההודעה על שיתוף הפעולה בין פלטרו למותג הבייסיק הצרפתי Zoetee's פורסמה במרץ 2009, ופתחה תקופת המתנה ארוכה במהלכה התקשורת אפשרה לפלטרו ליהנות מהספק.
עכשיו, כשפריטי הג'רסי המוזרים בעיצובה שוחררו לקהל הרחב ועוררו בעיקר פיהוקים מהולים בבוז, הכדור עובר להולמס, שבוודאי תחטוף גם היא.

המבקרים בהחלט אוהבים להיטפל לליינים שמנפיקים סלבריטאים, אבל לא זה מה שיעצור את החגיגה. הולמס ופלטרו מצטרפות למבול שיתופי הפעולה והקולקציות העצמאיות באדיבות סלבס ששוטף אותנו בשנים האחרונות.
לפני כחודש הודיעה גם הרוקרית הנצחית קורטני לאב שהיא עובדת על קולקציה משלה, ונערה פרועה אחרת, בת' דיטו, השיקה הקיץ קולקציה מעניינת ברשת הבריטית Evan's שמתמחה במידות גדולות.
גם גזרת ה-Teen Pop גילתה את מקור ההכנסה הנוסף: זמרת הקאנטרי הענוגה טיילור סוויפט, הידועה בחיבתה לשמלות קיץ בלתי מחייבות, השיקה השנה מיני קולקציה של שמלות, בשיתוף מותג הדנים האמריקאי L.e.i.
השמלות , חלקן עשויות מאה אחוז כותנה, נמכרו ברשת "וולמארט", שחרתה על דגלה את ערכי העממיות האמריקאית. האחים ג'ונאס, תופעה שעוד יכתבו עליה תזות, יתרמו
מיילי סיירוס הבלתי ניתנת לעצירה לא מפספסת כמובן את החגיגה, ושחררה באוגוסט את הפריטים הראשונים שנולדו משיתוף הפח עולה בינה לבין המעצב הוותיק מקס עזריה, העומד מאחורי המותג הפופולרי BCBG. את הפריטים החביבים, שנעדרים כל ערך מוסף ויזואלי, ניתן להשיג, כבר ניחשתם, ב"וולמארט".
אפילו השחקנית והזמרת הילארי דאף, בעלת התדמית הכי הפכפכה בעולם הזוהר הנערי, דורשת את חלקה: באביב הודיעה כי תעצב לקראת הסתיו ליין של ג'ינסים תחת השם Femme ל- DKNY Jeans.
בגזרת ה"קוטור", אם תרצו, ניתן למצוא את ויקטוריה בקהאם, שלא התייאשה מהח כישלון הקופתי של ליין הדנים שלה, dVb, וממשיכה להריץ את ליין שמלות הערב שנמכר במספר בוטיקים אקסקלוסיביים בארצות הברית ובבריטניה.

השמלות אף הוצגו השנה בשבוע האופנה בניו יורק, לצד הקולקציות החדשות של חבריה, המעצבים מתיו וויליאמסון ומארק ג'ייקובס. מעצב וחבר נוסף, רולנד מורט, כיכב באותו הזמן בשמועות על אודות מעורבות שלו בעיצוב הליין של בקהאם.
תופעת הסלבריטאים שהפכו לרגע למעצבים מעסיקה לא מעט את הבוחשים בקלחת האופנה - הבלוגרים, מבקרי האופנה, נציגי התעשייה והמעצבים הוותיקים, כאשר פלטרו רחוקה מלעמוד בדד במרכז מעגל הלעג והשמחה לאיד.
עוד ב-2007, בעת שיתוף הפעולה המח פורסם בין H&M למדונה , הבלוג של ה"גארדיאן" הבריטי פרסם מאמר תחת הכותרת: "סלבריטאים כמעצבי אופנה - טריק יחסי ציבור זול?".
השאלה זכתה מאז לאינספור תשובות חיוביות. ואילו המעצבת הנחשבת ורה וואנג, שחייבת את מעמדה ללא מעט סלבריטאיות שלבשו את דגמיה על השטיח האדום, לא היססה לירוק לבאר וצוטטה בריאיון ל"ניו יורק טיימס": "הסלבריטאים מקשים על מלאכתם של המעצבים האמיתיים".
וואנג אף עקצה בעבר את שרה ג'סיקה פארקר על כך שאינה לובשת את פריטי הליין הכעור שעיצבה, Bitten. באופן דומה, כאשר התקבלו הודעות על סגירת מותג אופנת הרחוב Sweetface, חלק מהרפתקת העיצוב רבת הזרועות של ג'ניפר לופז, וגם על גניזת הליינים של מנדי מור ונערת "הגבעות" לורן קונרד, חיוכים זדוניים נראו בכל פינה.

המגמה נותנת את אותותיה גם מחוץ לבירות האופנה. באוסטרליה נפוצו שמועות על קולקציות פרי עיצובו של הזמר קית אורבן, ומיס יוניברס לשנת 2004 והסלבריטאית האוסטרלית ג'ניפר הוקינס השיקה לאחרונה מותג בגדי ים משלה. ואילו אצלנו, העסק מסרב להמריא. למעשה, עד לאחרונה הפעילה היחידה בשטח הייתה פנינה רוזנבלום, שתרמה את שמה לליין מיוחד בחסות חברת המצעים "דארלן".
את אות החלוציות לשיתוף פעולה עם מפורסמים בתחום האופנה אפשר להעניק לרשת "הוניגמן", שיוצאת זו עונה שנייה עם ליין הנושא את שמה של הפרזנטורית מלאני פרס וממוקם בפינות מבודלות בתוך הסניפים.
למרות שלא מעט קונות נוטות לחשוב, בעקבות השם Melani Peres for Honigman, כי הבלונדינית המושלמת עיצבה את הפריטים בעצמה, במותג לא מתבלבלים: "מלאני לא באמת יושבת ומעצבת, אבל היא מלווה את העיצוב והפריטים הם באווירה שלה.

הקטלוג כולו?
"התגובה הייתה מצוינת, והעונה אנחנו נותנים דגש לעניין. בקרוב יעלו גם סרטי פרסומת בטלוויזיה שעוסקים בליין".
זה אומר שהליין יתרחב?
"תוך כוונה שזה יהיה בשליטה. הוא לא אמור להשתלט על כל הסניף, כדי שהלקוחה הרגילה עדיין תמצא את עצמה בחנות".
מהם הדגשים בעיצוב הליין?
"זו אופנה מתוחכמת, לא מתאמצת. אלה פריטים שהמעצבות שלי היו לובשות, וזה סימן שהם קוליים ונינוחים".
ופונים לקהל אנין יותר?
"הכנסת הליין הזה באמת חושפת את המותג לקהל שלא רגיל להיכנס לרשת, קהל אנין ומבין עניין".
"הוניגמן" היא לא הרשת היחידה בארץ שאוחזת בפרזנטורית אופנתית ואהודה. "קסטרו" מזוהים עם הדוגמנית והפאשניסטה המתהווה גל גדות, "רנואר" העסיקו בעבר עוד גברת שעושה קולות של אייקון, אנה זאיקין, וכעת עובדים עם שרי גבעתי.
ב-H&O מתהדרים באחת הנשים הסטייליסטיות בארץ, גלית גוטמן. מיחסי הציבור של שתי הרשתות הראשונות נמסר כי נושא שיתוף הפעולה עם הפרזנטוריות אינו רלוונטי.
אלית בן בסט נוריאל, מנהלת השיווק והפרסום של רשתות H&O ו-"טג וומן", דווקא מספרת שהאפשרות להוציא מיני-קולקציה בשיתוף כלשהו עם גוטמן עלתה בעבר על הפרק: "לפני שנתיים חשבנו מה הכי נכון, ללכת על קולקציה של פרזנטורית, או על שיתוף פעולה עם מעצבים ישראלים מוכרים.
בסוף בחרנו במעצבים, ועשינו כבר שיתופי פעולה עם דורין פרנקפורט וגלית לוי, ממש ברמת 'חנות בתוך חנות'. דווקא בימי הצילום אנחנו מאוד מכבדים את דעתה של גלית ואת ניסיונה, הכול נעשה בתיאום איתה".
אז למה לא לנצל את כישורי הסטיילינג המכובדים שלה בצורה יצירתית?
"כי. . . אני אגיד לך את האמת, אני לא באמת מאמינה שמלאני עיצבה את הקולקציה של'הוניגמן'".
ברשת מודים בפה מלא כי הפריטים לא עוצבו על ידיה.
"כן? אני מאמינה שלציבור לא באמת אכפת מי עיצב, אבל צריכה להיות הוגנות מסוימת, אתיות. בכל מקרה, אני למדתי מינהל עסקים ואני ממש לא יכולה לעצב חולצה. חייבים איזשהו ידע בסיסי, לא רק סטייל, ואני מעדיפה שגלית גוטמן תיתן את האמירה שלה בשיק ובסטיילינג, ולא בעיצוב".
לדעתך , שיתוף פעולה עם סלבריטאים לא נכון לשוק הישראלי?
"לא. זה גימיק שיווקי ויחצני. אני מרגישה שאנחנו פועלים נכון וזה הרבה יותר חזק בטון הפרסומי".
גלית גוטמן עצמה מודה כי זה לפעמים מדגדג לה באצבעות, אבל חוסר הזמן מונע בעדה מלפצוח בליין בייסיק משובח. לגבי שיתוף פעולה עם הרשת שהיא מייצגת, תשובתה מכילה סוג של אופטימיות: "אם וכאשר, אני אשתף עם זה פעולה בכיף".
ליינים של מפורסמים בחו"ל מעניינים אותך? שמלות של ויקטוריה בהקאם, אולי?
"ויקטוריה לא תואמת את הטעם האישי שלי, ובכלל זה די מחריד לדעת שבחו"ל יש ליינים של ג'סיקה סימפסון ובריטני ספירס. את אומרת: אלוהים, הן לא יודעות להתלבש. מה שכן, בזמנו קניתי בגדים של ג'ניפר לופז לילדות שלי, בלי לדעת שזה של המותג.
הרבה מפורסמות פשוט נותנות את השם שלהן ומקבלות אחוזים, אבל אם אני אעשה משהו, אהיה מעורבת בכל התהליך, מבחירת הבדים עד הגזרות".
אודליה קמפינסקי-אורבך, סמנ"כלית השיווק של המשביר החדש לצרכן, יודעת שיש לה פרזנטורית חזקה ופופולרית ביד, מורן אטיאס, אבל היא מודה כי "לא התפנינו לזה, זה לא היה בסדר העדיפויות".

בבתי הכלבו הגדולים בארצות הברית, שילוב קולקציות של סלבריטאים הוא עניין שבשגרה.
"זה סוג של אקט שיווקי נחמד. בארץ, זה צריך להיות מישהו שיש עליו קונצנזוס רחב, כדי שהמהלך יהיה כלכלי ולא רק שיווקי. אני בטוחה שאם מורן אטיאס תעצב זה יצליח. כרגע המשביר עובד בשיטת הקונסיגנציה, אבל אם בעתיד נהיה יצרנים, נשקול את זה".
מתוך היכרותך עם השוק, הטרנד הזה בכלל יגיע אלינו מתישהו?
"אולי בעוד שנתיים-שלוש".
דווקא באגף הסלבריטאים שיוצאים עם ליין עצמאי יש בשורה, בדמותו של הזמר אייל גולן, שהוציא לשוק בושם הנושא את שמו, E.Go. קשה לנבא מה יהיה עתידו של גולן כבשם, אבל ספק אם קבלת הפנים לה זכה, כולל דיון בתוכנית ביקורת התרבות "תרבות רעה"(yes), תעודד את סלבריטאי ארצנו ליצור תחת חתימתם האישית.
דנה פרימן, דוגמנית, סטייליסטית ואשת חברה שמרבה לקשט את מדורי הרכילות, יחד עם בן זוגה אסף אמדורסקי, הייתה שם בעבר, כאשר השיקה מותג ביגוד Dit&Dot שנכנס לחובות ולא שרד זמן רב.
"בהחלט השתמשתי בקשרים שלי כדוגמנית כדי לקדם את המותג", היא אומרת, ומביאה כדוגמה את המעצבת סטלה מקרטני כמי ש"הייתה לה נקודת פתיחה טובה יותר".
אולי הקדמת את זמנך? לדעתך, הקהל הישראלי מוכן היום לבגדים בעיצובם של מפורסמים?
"רק אם המוצר הוא טוב. בעיניי, הציבור לא מטומטם והאוכלוסייה בארץ מאוד מאוד מפונקת, אנשים יודעים מה הם רוצים ולא מתפשרים. אם יש כישרון זה יצליח, אחרת זה רק יעשה יחסי ציבור. כמובן, תמיד קיימת האופציה לשכור מעצב אנונימי שיעבוד תחת שמך, כמו במקרה של ליהי אלון".
מה ?
"כן, היה לה ליין, לא ידעת? זה רק מראה כמה הוא הצליח".