מסודרים: נכון שתמיד חלמתם על עוזר אישי?
הם יעשו בשבילכם הכל: יבררו מה המשכנתה הכי זולה, יזמינו לכם כרטיסי טיסה, יטפלו בניירת שלכם, ייקחו את האוטו לטסט ואפילו יבהילו לכם אלכוהול באמצע הלילה. סטארט־אפ חדש תרגם את החלום לכסף ומציע שירות אישי צמוד

עדית ברקנא מכורה. כבר שלושה חודשים עברו מאז המהפך שחל בחייה והפך אותם מהקצה אל הקצה. ד"ר ברקנא, רופאת שיניים, כבר לא מוטרדת מתשלומי חשבונות, הזמנות כרטיסי טיסה, משכנתאות, ביטוחים, שיחות עם חברות סלולר, שיפור תנאי מנוי על עיתון או כל מטלה ביורוקרטית אחרת. "זה ישב לי על הראש והעיק," היא נזכרת בצער, "ועכשיו הכול פשוט נעלם." תרופת הקסם של ברקנא היא חברת "פספרטו," שחרתה על דגלה את הסלוגן ") Consider It Doneראה את זה כעשוי.("
"אנחנו נותנים שירותי עוזר אישי לחיים הפרטיים ומממשים חזון בסביבה הביתית," מסביר שמוליק בן שמן, בעלים משותף בחברה. "פשוט מעבירים לעוזר האישי את כל המטלות שלא אוהבים לעשות. השירות בהחלט לא מיועד רק לדחיינים - אלא גם לתקתקנים שרוצים להספיק אפילו יותר".
בן שמן ושותפו אריאל יניב הגיעו בכלל מתחום ההייטק, בו עבדו למעלה מ־15 שנה. התכנון המקורי היה לפתוח סטארט־אפ טכנולוגי, אך בעודם חושבים על רעיון, דפקו החיים האמיתיים על דלתם. הם הביטו מסביבם, על חייהם של חברים ובני משפחה, והבחינו בקושי של אנשים להתמודד עם מטלות יומיומיות ובאנרגיה שהן גוזלות. "יום אחד ישבנו על כוס קפה והשתעשענו במחשבה על ג'יני שיוצא מהבקבוק ועושה בשבילנו הכול: ממליץ, קובע תורים, מתזכר, מתקן, מסדר, מדבר עם הרשויות, משווה מחירים," נזכר בן שמן. בדיקה זריזה העלתה כי יש לא מעט פיליאס פוגים שזקוקים נואשות לפספרטו, וחלום הסטארט־אפ קיבל תפנית מפתיעה.
השירותים של פספרטו מיועדים בעיקר לבעלי עסקים, כאלה שבסוף יום העבודה מרגישים שלא הספיקו דבר, מלבד התעסקות בלתי פוסקת במשימות קטנות שגוזלות זמן יקר, כמו לרדוף אחרי לקוחות לא משלמים או למצוא מישהו שיסדר את רשת המחשבים. "נכון, העסק שלך עוד לא גדול כל כך," כותבת החברה בדפי ההסבר שלה, "אך כדי שהוא יגדל אתה צריך להיות פנוי לדברים החשובים ולהעביר הלאה את המטלות שחייבים לבצע, אך לא ממש מקדמות את העסק." השירותים של החברה זמינים בשלב זה ללקוחות בגוש דן רבתי (שוהם עד נתניה,( והתשלום עבורם נעשה לפי יחידות זמן (מאה שקל לשעה) במסגרת חודשית.
ל”פספרטו” יש גם חבילות ספציפיות, כגון

אם השירות של "פספרטו" מתאפיין בהקלה במשימות מורכבות לטווח הבינוני, חברת "קונסיירג' "TLV מתאפיינת במטלות בטווח הקצר ובדגש על תחום הלייפסטייל. בעלי החברה, לימור רביבו וגיא בר־לב, הגיעו מתחום חיי הלילה וההפקות בעיר ללא הפסקה. הם נחשפו לתל אביבים צעירים, שמנהלים קריירה וחיים את החיים הטובים, ומחפשים מישהו ש"יסלק להם את האבנים מהנעליים." החברה מפעילה מוקד הזמין 24 שעות ביממה ושלושה דרגים הייררכיים: מנהלות אישיות היושבות במוקד, איש קונסיירג,' המתפקד בעת הצורך כממלא מקום פיזי של הלקוח, ושליח. המנוי לשירות הוא שנתי (כ־1,200 דולר,( ועלותו משתנה בהתאם לסוג הכרטיס. שליחויות ושעות עבודה של אנשי הקונסיירג' מחויבות בנפרד.
הלקוחות נעזרים בשירות עבור תשלום חשבונות, איסוף כביסה, קניות, ועוד ממה שמכונה בעגה המקצועית "סידורים" - אך גם עבור הזמנות למסעדות, הופעות, מועדונים ושירותי ספא. בנוסף, קונסיירג' מפעילים שירות משלוחי אלכוהול 24 שעות ביממה לבית הלקוח.
"לא חיפשתי פתרון, אבל ברגע ששמעתי על זה - הייתי כמו חולה שמצא תרופה," אומר אלון מוליאן, מנכ"ל חברת הפרסום Twisted שנעזר בשירותי קו־נסיירג' מזה חודש וחצי. "שאלתי אותם: 'איפה הייתם עד עכשיו."'? מוליאן כבר השתמש בשירותי החברה אי אלו פעמים, בין היתר כששכח לקנות גלידה וניל לאירוע שעשה בביתו. "הם גם חיות לילה," הוא משבח, "אני אומנם בליין, אבל הם מעודכנים יותר." כשהעז לתאם חופשה בלעדיהם, ננזף על ידי הצוות. "את החופשה הבאה כבר עשיתי דרכם," הוא צוחק. "אני לומד לשחרר ולהפיל עליהם דברים. זה לוקח זמן."
רק הבוקר לקח איש קונסיירג' את הרכב של מוליאן לטסט. המנכ"ל אינו יודע את נפשו מרוב שמחה. "זה עלה לי 50 שקל - בלי להתעצבן ובלי להסתובב כל היום זעוף. מבחינתי זה ממש Value for money.
שירות צמוד כזה הוא לוקסוס?
"במצב הנוכחי זה עלול להיתפס כלוקסוס. לדעתי זה מוצר שיש לו מקום וששווה את הכסף. מבחינתי, עד כה יש איזון בין מה שאני משלם למה שאני מקבל. צריך גם לזכור שככל שאני עסוק יותר, לזמן שלי יש משמעות כספית ולשעה מחיר ברור. כל דבר טכני וקטן הוא בזבוז זמן."
גם ברקנא מסכימה עם הקביעה. "אני בטוחה שלא כל אחד היה משקיע את כספו בשירות כזה, אבל זה רק משום שאנשים לא מבינים את החיסכון עבורם. את מעט הזמן הפנוי שיש לי אני מעדיפה לבלות עם בנותיי. אומנם יש עלות חודשית, אבל החיסכון יכול להיות אדיר, בעיקר בפרויקטים שבהם צריך לקבל הצעות מחיר ולהשוות. לנו, למשל, הם חסכו אלפי שקלים במשכנתה. אני לא הייתי יכולה לעשות את זה."
"חלק מהדברים הם לוקסוס, אבל בגדול לא הייתי מכנה את זה כך," מסכם בן שמן. "אנחנו כן נתקלים מדי פעם בתופעה של רגשות אשם, בנוסח 'לשלם על דברים שאנחנו יכולים לעשות,'? אולם העובדה היא שאנחנו אולי יכולים אבל לא עושים. הרבה מהמטלות הללו הן כאלו שחשובות לחיים ולעתיד שלנו, אך אין סנקציה מיידית שתוטל עלינו אם לא נעשה אותן היום, ולכן קל לדחות אותן. משום כך יש צורך מוחשי בשירות מסוג כזה, אבל השוק נמצא עדיין בשלבי בנייה".