השיבה מיפן: בלוג מעניין, משחקים לילדים ואתר מומלץ
הבלוג המקסים של נעמה אברמסון שנסעה עם שלושת ילדיה לחווה אורגנית ביפן. ביקור באתר המצוין BBC לפעוטות ומשחק מחשב שמפתח אצל הילד יכולות ניהול . כל מה שההורה המעודכן צריך לדעת על אינטרנט לדעת על האינטרנט

נעמה, אם לאור בת השש, נטע בת הארבע וחצי וקשת בת השנתיים, המתגוררת כיום ביבנאל, נסעה במהלך כתיבת הבלוג יחד עם בעלה ושתי בנותיה (השלישית נולדה לאחר החזרה לארץ) לחיות ולעבוד במשך חצי שנה בחווה אורגנית ביפן. הבלוג מתאר בצורה רהוטה ונטולת יומרות את השהייה המשפחתית ביפן - רשמים מטיולים ביפן והסביבה ושגרת היומיום עם הילדות, החל באכילה עם מקלות, דרך ההישרדות בחורף היפני ועד ההסתגלות לתרבות השונה וכמובן העבודה בחווה.
נוסף על סיפורי המסע, הבלוג כולל גם את חייה של נעמה בארץ,
ויש גם בונוס - מתברר שנעמה היא בשלנית מקצועית והבלוג משופע במתכונים של מאכלים בריאים שנראים מאוד טעימים. עוד לא ניסיתי.
קהל יעד: שנתיים עד חמש. עלות: חינם. ערך חינוכי: רוב הזמן כן. ידידותי לתפעול עצמאי של הילד? נדרשת עזרת ההורים בניווט ראשוני באתר והבנת ההוראות באנגלית.
כל ערוץ טלוויזיה לילדים שמכבד את עצמו מגובה כיום גם באתר אינטרנט. חלק מהאתרים ברמה
בינונית, אחרים טובים ונותנים ערך מוסף לתשדירי הטלוויזיה. אחד המצוינים הוא האתר של ערוץ BBC לפעוטות.

הגרפיקה של האתר יפה וססגונית, דרך העמוד הראשי אפשר להיכנס לדף המציג את כל הדמויות של הערוץ, שחלקן אף מוכרות לילדים משידורי "הופ", להתמקד בדמות ואז לבחור ממגוון אפשרויות משחק ויצירה הקשורות לאותה דמות/סדרת טלוויזיה. המשחקים חביבים ומתאימים בהחלט לילדים קטנים שרק התחילו להשתמש במחשב.
יש גם אפשרות, אם כי היא מתאימה לדוברי אנגלית, לצפות בקליפים קצרים מתוך ערוץ הטלוויזיה, הכוללים סיפורים או שירים.
אתר בייבי בסקט הוא דוגמה מצוינת לרעיון יצירתי ולסיפור הצלחה נשי כאחד. האתר מציע סלסילות מתנה ללידה הניתנות להזמנה דרך האתר, שמגיעות במשלוח מיידי ליולדת הטרייה, לבית או לבית החולים, ומהוות תחליף מקורי לשוקולד או פרחים.
הייחוד במגוון המוצרים המוצעים לבחירה הוא העיצוב והאריזה - דמיינו סלסילות עטופות בטול לבנבן
ומעוטרות בסרטי סאטן רכים, ובתוכן דובונים רכים, ביגוד ראשוני, סבונים, נשכנים, מגבת או חיתול,
גרביים או כובע, כפפות או שמיכה, הכל בצבעי פסטל רכים, ורודים או תכולים.

הבטחנו גם סיפור הצלחה נשי. ובכן, יוזמות האתר הן מיאה קונטנתה ודנה קונסטנטה, שתי אחיות שלפני שמונה שנים הגשימו את הערכים הציוניים שקיבלו בבית ועלו לארץ מארגנטינה. כאן כל אחת פצחה בקריירה מרשימה - מיאה בבנק ההשקעות של רון לובש ודנה בתחום התקשורת.
אבל אז נולדו הילדים והקריירה התובענית לא עלתה במישור אחד עם האמהות, וכך כשבתה של דנה הייתה בת ארבעה חודשים ומיאה בדיוק ילדה את בנה השני, הן החליטו לפתוח עסק משותף שיביא לידי ביטוי את כישוריהן ויאפשר לשלב בין אמהות לעבודה. את הרעיון להכנת סלסילות מתנה ללידה הן קיבלו בהשראת המולדת הקודמת, ארגנטינה, שם מקובל להעניק מתנות שימושיות ליולדת.
ז'אנר: משחק דפדפן. קהל יעד: 9 ומעלה. עלות: חינם, ממכר: מאוד. ערך מוסף: מפתח יכולת חשיבה אסטרטגית
שנת 2008 הייתה ללא ספק שנתם הגדולה של משחקי הדפדפן החברתיים, ולמי שלא מצוי בז'אנר -
מדובר בכינוי למשחק אסטרטגי המבוסס על דפדפן האינטרנט, שבאמצעותו אנו גולשים ללא צורך להוריד קבצים למחשב האישי. משחק הדפדפן מעוצב בגרפיקה דו מימדית ונרשמים אליו אנשים מכל העולם, שמשחקים זה מול זה בזמן אמיתי. ברוב משחקי הדפדפן על השחקן לצבור משאבים אותם הוא קונה באמצעות כסף וירטואלי.
בניגוד למשחקי הרשת האחרים, במשחקי דפדפן השחקן ממשיך לצבור משאבים גם כשאינו מחובר למשחק או כשהאינטרנט אינו עובד ובמקביל יכולים לתקוף אותו שחקנים המחוברים למשחק בזמן שהוא אינו מחובר.
יש משחקי דפדפן מבוססי תורות שקובעים את קצב המשחק ויש משחקים מבוססי זמן. היתרון הגדול של משחקי דפדפן הוא המהירות שבהם הם מתנהלים והאינטראקטיביות הבלתי סופית שלהם. דרך משחקי הדפדפן יוצרים קשרים, כורתים בריתות ומנהלים דיונים ערים בפורומים שונים הקשורים למשחק. לחלק ממשחקי הדפדפן גרסה מותאמת ישראלית, שבה הוראות המשחק הן בעברית.
חלק ממשחקי הדפדפן מתרחשים בעולמות קדומים ומאפשרים גם למידת היסטוריה תוך כדי משחק. בין הבולטים הוא המשחק טרוויאן שבו המשימה היא הקמת שבט קדום. צבירת המשאבים נעשית באמצעות בניית כפרים, הכרזת מלחמה על שכנים או דווקא קיום מסחר איתם. אפשר לבחור באחד משלושה סוגי שבטים - רומאי, גאלי או טאטוני, שלכל אחד מהם כמובן יתרונות וחסרונות.
קהל יעד: 3-6, מחיר: כ-50 שקל. רמת אלימות: אפסית. גרפיקה: חביבה ונעימה. חוות דעת של ילד בן חמש: "לא משהו"
סדרת הספרים שהייתה הכי אהובה עלי בילדותי הייתה "המומינים" של הסופרת טובה יאנסן. בזכות
סדרת הטלוויזיה המשודרת כיום זוכה גם הדור הצעיר ליהנות מהרפקאותיהם של מומינטרול, סנופקין
וחבריהם. ובעקבות הפופולריות של הסדרה (הכתובה והמשודרת כאחד) משווקת חברת קומפדיה משחק מחשב חדש - "המומינים, המסע אחר אבן האודם", שבו מככבים הגיבורים האהובים.

אבשלום, כמעט בן חמש, המכור לסדרת הטלוויזיה, טוען שהמשחק "לא משהו" ואמו מתנדבת להסביר למה: "מצד אחד התכנים המוצעים במשחק (כגון הכרת השעון או סולם הצלילים) מסובכים מדי לילדים בני ארבע-חמש, מצד שני המשחקים ברמה נמוכה ואינם מהווים אתגר משחקי, מה עוד שמשחקונים מהסוג שקיים כאן נמצאים כיום בשפע באתרי אינטרנט ואין כל הצדקה להשקיע בכותר מחשב שאין לו ערך מוסף מבחינה משחקית.
בנוסף יש במשחק מספר באגים, שלא מאפשרים לזכור אילו אבני אודם נאספו, דבר המונע מלהתקדם בעלילה ולהגיע לסופו של המשחק.
ממש לאחרונה התפרסם סקר מבית מיקרוסופט בענייני משחקים, שנערך בפעם השנייה במסגרת הקמפיין "לשחק חכם, לשחק בטוח" (Play Samrt Play Safe), שמטרתו ללמד הורים על אודות כלים שונים של מיקרוסופט המאפשרים בקרה על משחקי הווידיאו והמחשב.
על פי הסקר שנערך באנגליה, 74% מההורים חושבים שמשחקי וידיאו ומחשב הנם חינוכיים ומיטיבים עם ילדיהם, 61% מצהירים שמשחקי הווידיאו מהווים חוויה חברתית נהדרת, 52% סבורים שהם מלכדים את המשפחה ו-80% רואים בפעילות משחק הווידיאו רכיב חיוני בבידור המודרני.
המחקר חשף בעיקר את הבעייתיות בתפקוד ההורים בנושא בטיחות משחקים. מתוצאותיו עולה שבעוד שרוב ההורים כיום מודעים לנושא הבטיחות והאפשרות לשלוט בחומרים ולבקר אותם - רק מעטים מהם יודעים כיצד ניתן ליישם זאת בפועל. על אף ש94% מההורים מרגישים אחריות לבדוק את דירוג הגיל של המשחקים, 64% הודו שהם לרוב נותנים לילדים שלהם לשחק במשחקים שנמצאים מחוץ לטווח הגילים המומלץ.
ומנגד 96% מהילדים דיווחו כי היו רוצים שההורים שלהם יהיו יותר מעורבים בבדיקת המשחקים שבהם הם משחקים ו-47% מהם טענו שההורים כמעט שלא בודקים במה הם משחקים. בעוד 96% מהילדים מודעים לאפשרות של הבקרה ההורית ו-92% מכירים את שיטת דירוג המשחק על פי גיל (PEGI), רק 73% מהמבוגרים מכירים את האפשרויות השונות לבקרת הורים ולכן 73% מהילדים פונים לחברים על מנת לקבל מידע על התאמה ובטיחות המשחק. רק 23% מהילדים יפנו להורה במקרה שיזדקקו לעזרה אינטרנטית.
עוד עולה מהסקר כי הדאגה העיקרית של ההורים היא כמות הזמן שבה הילדים משחקים ועם מי הם מתרועעים באינטרנט. שליש מההורים הודו כי אין להם מושג עם מי הילדים משחקים באופן מקוון ו-42% מהם מודאגים בסוגיה זו. דווקא 95% מהילדים חשים בטוחים לחלוטין.
בשורה התחתונה: מרבית ההורים היו שמחים לקבל יותר מידע על אודות בטיחות משחקים ולהבין יותר טוב כיצד עובדת שיטת דירוג המשחקים או התוכנות השונות המאפשרות בקרת הורים, ואז אולי יוכלו להיות יותר מעורבים בבדיקה ובהכוונת המשחקים שבהם משחקים ילדיהם. בנוסף רוב ההורים (62%) היו רוצים לקבל פונקציות טכנולוגיות שיעזרו להם לנהל נכון את כמות הזמן שהילדים משחקים במשחקי מחשב או וידיאו.