לוהט וראשוני: מזל טלה על פי האסטרולוגיה הקבלית
הוא תינוקי ורך ומסמל התרגשות של התחלות חדשות. גם כוח הפריון, ייחודיות, נטילת סיכונים, הסתבכויות ותום לב הן מתכונותיו הבולטות הטלה. מזל החודש במדור חדש של אסטרולוגיה קבלית

בסביבות העשרים במרץ בכל שנה פותח מזל טלה את השנה האסטרולוגית, המקבילה לשנה החקלאית, הטבעית, בחצי הכדור הצפוני. כך גם החודש העברי המקביל, חודש ניסן, אותו רואה התורה כתחילת השנה: הַחדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם ראשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה. (ספר שמות.פרק יב,פסוק ב). ואכן, שם החודש מקורו בניצן, המייצג התחלה, לבלוב, בצבוץ, סימן ראשון וראשית צמיחה. גם תקופת השנה מצטיינת באותן האיכויות, ומציינת את תחילת עונת האביב - סמל של פריחה והתחדשות. ואמנם, אלה הם החומרים מהם עשוי מזל טלה: דחפים של פעלתנות, הנצתם של תנועה, פעולה או רעיון, שמאפשרים לאחר מכן את הקמת הבסיס המיועד להגשים את אותן פעולות שהחל בהן הטלה.
הוא נוטה להעדיף את העניין האישי שלו על פני הדאגה לסביבה או לקבוצה שהוא משתייך אליה, וליזום בעיקר בתחומים חדשים: הוא בוחר במקום ובזמן שמביאים בשורה מרעננת ומבכר צירופים חדשים, שטרם נוסו. הוא מתאפיין בטיפול בנושאים לא מוכרים וחדשים, וכך הוא נחשף לקשיים מול אתגרים שאין לו כל ניסיון מוקדם לגביהם. זוהי תחושה שמלווה רבות את בני המזל: הם נתקלים בצורך להיכוות באש, לשאת את הבושה של הניסיון הנאיבי בו התחילו, ולחוות את המפלה שהם נוחלים לאחר מכן. זו דרכו של חלוץ. הוא נוטה להיכשל ברוב המקרים בהם הוא מתנסה לראשונה, עד שהוא מגלה, בתום ניסיונות רבים, את הכיוון הנכון להצלחה.

באסטרולוגיה המתקשרת למסורת היהודית ולקבלה, מייצגים שנים עשר שבטי ישראל את שנים עשר המזלות. שבט ראובן, בכור השבטים, בנה של לאה, הינו השבט המייצג את מזל טלה. השם ראובן ("ראו, בן"! קראה לאה כשנולד בכורה) מתקשר לחוש הראייה. ראשוניות הטלה מקבלת ביטוי עם האיבר הגבוה באיברי החושים הנראים. ואמנם, בדרך כלל הדבר הראשון שנקלט על ידי החושים, מקורו בעיניים.
הארה נוספת לתכונות המזל מתקבלת על יד האות ה"א, שמיוחסת למזל טלה בקבלה. על פי הקבלה, נברא העולם באות זו: אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּ הִ בָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת יְהוָה אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. (ספר בראשית ב,ד). ה"א מתקשרת עם שתי תכונות נוספות המיוחסות לבן המזל: הוספת ה"א בסוף המילה הופכת שם עצם זכרי לנקבי, ואילו בתחילת המילה היא משמשת לצורך הדגשה. שני אלה מדגישים את הזיקה הרבה שבין הטלה ובין כוח הפריון והייחודיות הרבה שאליה חותר ומתוכה פועל בן
היבט נוסף של האות ה"א, יחד עם האות קוף, הוא בהיותן שתי האותיות היחידות באלף בית העברי ששמן מורכב משתי אותיות בלבד. מבנה ייחודי זה מצביע על פיצול וניגוד שקיים בהן. כך אנו מוצאים בחלק הראשון של האות ה"א את המרכיב המוחצן, הגברי, הנועז והמפתיע של בן המזל - בעוד שלחלק השני יש איכות נשית. מבנה ייחודי זה מעמיד אתגר גדול בפני בני המזל לאורך חייהם: לפתח בתוכם גם את הצד הפחות חזק באישיותם. ואמנם, בדרך כלל מתגלות אצל בני המזל הגבריים תכונות בעלות איכויות נשיות, שאינן מפותחות די צורכן: רגשנות, יכולת הדרכה ועיסוק באומניות עדינות. מנגד, עשויה אישה בת מזל טלה לאמץ דפוסי פעולה גבריים.
מספר היצירה, שהוא אחד מהספרים הקדומים של תורת הקבלה, ניתן לייחס מילת מפתח לכל אחד משנים עשר המזלות. מילת המפתח של מזל טלה היא "חיים", וגם כאן מצוי הקשר להתחלה, ליצירה ולצורך בהתחדשות. נהוג לערוך הקבלה גם בין 12 הפרשות של ספר בראשית לבין המזלות. הפרשה הראשונה, הכוללת את ששת הפרקים הראשונים של הספר, נקראת "בראשית" והיא מקבילה למזל טלה. הפרשה מגוללת את סיפור בריאת העולם: וְהָאָרֶץ הָיְתָה תהוּ וָבהוּ וְחשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלהִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. (בראשית א,ב). תהליך יצירת היש מאין מתחבר אל המזל הראשון, זה שממציא ומגלה את הדרך עבור שאר המזלות. הפרשה ממשיכה לספר על בריאת האדם ועל הזוג הראשון שחי וגורש מגן עדן. הפרשה הינה סיפור של התחלות וכשלים, ולקראת סופה מתרחש הרצח הראשון: וַיאמֶר קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.(בראשית ד,ח). אותו להט, היעדרה של מחשבה קדימה ונטייה לפעול באופן רגשי ומיידי, הינם מסימני ההיכר המובהקים של בן המזל הראשון בגלגל המזלות.
אפיון מדויק יותר של בני המזל נעשה על ידי חלוקת 30 ימי החודש לשלושה חלקים, המייצרת שלושה עשירונים שונים בכל מזל. חשוב לציין שחלוקה לעשירונים מחושבת על פי המעלה בה מצויה השמש, כפי שמופיעה במפת הלידה אותה ניתן לחשב כאן. התאריכים המצוינים למטה יכולים להשתנות משנה לשנה, בדרך כלל בהפרש של יום. ניתן למצוא את המעלה המדויקת של השמש, בהתאם לתאריך הלידה על ידי חישוב מפה באתר.
בעשירון הראשון בני המזל שנולדו בעשרת הימים הראשונים של מזל טלה, בדרך כלל מעשרים במרץ עד לשלושים במרץ בכל שנה. בני המזל בחלק זה מתבלטים ברצון להחכים בלא גבול. עיקר הרצון הלימודי שלהם מופנה אל המקום הראשוני, המקור. המידע שנקלט על ידם בדרך כלל מופנם ושמיש ברמה אישית. לעתים קרובות הם מצוידים בכישרונות אומנותיים, הדורשים יכולת אלתור והשתנות. יחסים עם אבא או עם קבוצות אנשים, בעיקר גברים, תופסים מקום מרכזי במהלך חייו של בן המזל שנולד בעשירון הראשון. לעיתים נמצא אצלו חוסר מציאותיות ותחושת ניתוק בהתנהלותו היומיומית. הוא נוטה להימשך למעשים שכרוכים בהם נטילה מופרזת של סיכונים והסתבכות. הוא ניחן בפרצי אנרגיה המשמשים להגיית רעיונות חדשים וראשוניים, חלקם בעלי אופי דתי, הזורמים בקרבו ללא הרף ויוצרים עומס בראשו, ומעיבים על תפקודו של בן המזל.

העשירון השלישי כולל את בני המזל שנולדו בעשרת הימים האחרונים של מזל טלה. אלו הימים שבין העשירי באפריל ועד לעשרים באפריל בכל שנה. לבני המזל בחלק זה רצון להרגיש ולהתרגש מכל אירוע המתחולל סביבם, לחוות את המתרחש באופן פנימי ואישי. הם מרבים להפגין התלהבות ואופטימיות, אולם התנסות לא מוצלחת עלולה להביא אותם לידי ירידה חדה ומהירה באנרגיה, המלווה בדכדוך כלשהו. יש במרכיבי אופיו של בן מזל טלה בעשירון האחרון הרבה פיזור וקלילות, והוא מיטיב להסתגל לעבודה המצטיינת באופי משתנה, שיכולה להיות קשורה בהדרכה ובעזרה טיפולית לסביבה: יש לו יכולת ייחודית להדריך, לארגן ולהשפיע על החבורה הקרובה אליו, תוך שהוא קולט נכונה את התחושות והרצונות הרגשיים של חבריה. גם כשרון המשחק מאפיין את בני העשירון האחרון, בעיקר בתחום ההומוריסטי.
לאתר הבית של ששון כהן, "אסטרולוגיה על פי הקבלה". ניתן גם לשלוח מייל