ארד שווה זהב: ראיון עם המעצב רון ארד

תערוכת רטרוספקטיבה של עבודתו נסגרת השבוע בפריז. באוגוסט תיפתח תערוכה עצומה שלו במומה בניו יורק, לא לפני שיחנוך כאן את מוזיאון העיצוב שתכנן בחולון. בין לבין הוא גם מכהן כראש החוג במחלקה לעיצוב ברויאל קולג' אוף ארט רון ארד, מי שנמצא בשפיץ של מעצבי העל, הוא אמנם משלנו, אבל מתנער מהגדרות של לאום ודיסציפלינות. ראיון בלעדי

אודית לורן בלקין | 10/3/2009 15:04 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
רון ארד.
רון ארד. "כשאני שומע ביטלס זה לא מחזיר אותי לליברפול. זה מחזיר אותי לתל אביב" 
מעצב העל רון ארד נולד בתל אביב בשנת ‭.1951‬ בין השנים 1971־1973 למד בבצלאל, ומיד לאחר מכן נסע ללונדון כתייר, ומבלי שתכנן מראש נשאר ללמוד אדריכלות בבית הספר AA ‭(Architectural Association) ‬ היוקרתי. מאז הוא שם ולא ממש מרגיש שהוא חייב דין וחשבון למישהו. "אני לא שחקן כדורגל ולא מייצג אף אחד‭,"‬ אומר רון ארד, "אני ישראלי כי גדלתי בישראל וכי אני מדבר עברית וכי הייתי ואני עדיין קשור לארץ ולמה שקורה בה. כשאני שומע את השיר ‭Penny Lane‬ של ה'ביטלס‭,'‬ שמדבר על מחוזות ילדות נעימים, זה לא מחזיר אותי לליברפול, זה מחזיר אותי לתל אביב, אבל כל זה לא הופך אותי למעצב ישראלי או בריטי‭."‬

ארד מתגורר בלונדון עם אשתו הפסיכולוגית ובנותיהם ‭25)‬ ו־‭.( 16‬ עד סוף שנת הלימודים הנוכחית זמנו יתחלק בין הסטודיו שלו בקמדן לבין ה"רויאל קולג' אוף ארט‭,"‬ שבו הוא מכהן כראש החוג לעיצוב.

תאר את שגרת היום בסטודיו שלך.
 "אין שגרת יום קבועה. יש כ-20 אנשים והרבה פרויקטים שונים, וכל אחד עובד על שולחן משלו. בכל פעם פרויקט מסוים דורש יתר תשומת לב, וכך קורה שאני מסתובב בין השולחנות, כשלעתים אני מזניח פרויקט מסוים או נותן יתר תשומת לב לפרויקט אחר‭."‬


בקבוק הבושם של קנזו
בקבוק הבושם של קנזו צילום: יחסי ציבור
   
איך אתה חווה את המפגש עם הסטודנטים ומדוע בחרת לפרוש השנה מהוראה? 
 "יש לי קשר עם אנשים שמעניינים אותי, וזה לא מוציא מהרשימה מעצבים, סטודנטים וכדומה. העיסוק בהוראה נבע מתוך עניין לקחת את הקורס שכבר היה קיים ב'רויאל קולג‭,'‬ לשבור אותו ולבנות אותו מחדש. בימים אלה החלטתי להודיע שזו תהיה השנה האחרונה שאעמוד בראשו. מהלך זה נעשה בצער מסוים, אבל גם במידה לא מבוטלת של שמחה, שמקורה בשחרור מרגשות האשמה מכך שהרגשתי שאני לא מקדיש לקורס את מלוא תשומת הלב, וכן בשל העובדה שלאחר 12 שנות הוראה מיציתי את עצמי והגיע הזמן שמישהו אחר ייקח את זה על עצמו".

התגנבות יחידים

כמעצב על כל כך ידוע, איך זה שלא יודעים כשאתה מגיע לבקר בישראל?
"הסטודיו עובד עכשיו על כמה פרויקטים בישראל, ובהם מוזיאון העיצוב בחולון, בית דירות ברחוב הירקון בתל אביב, ובעבר עבדנו גם על כיכר ציון בירושלים. יוצא שאני מגיע לעתים די קרובות בהקשר של הפרויקטים וגם כדי לבקר את אבי. ביקורים אלו נחשבים בעיניי לעניין פרטי או לעניינים שקשורים בעבודה‭."‬

כיסא Ripple ל- Moroso ב-Exclusiv
כיסא Ripple ל- Moroso ב-Exclusiv צילום: יחסי ציבור

ספר על פרויקט המוזיאון לעיצוב בחולון שייפתח בקיץ.
 "הבריף לפרויקט היה 'תעשה לנו פרויקט שניתן יהיה להנציח בגאווה על בול דואר‭.'‬ מן הסתם כל עיר רוצה להיות בילבאו, עם המוזיאון כמו זה של פרנק גרי, רק ששם ישנה בעיה שהמבנה סובל למעשה מחללי תצוגה שמושפעים מדי מהאייקון המבני. במוזיאון בחולון דאגנו לייצר שני אולמות ראשיים נטולי עמודים, שישרתו קודם כול את התערוכות ואת המוצגים בהן. המבנה, שהולך ומתקדם
ועתיד להיפתח בקיץ הקרוב, מורכב משני חללים מלבניים מרכזיים, כשהאחד גדול יותר ונהנה מתאורה טבעית והאחר קטן יותר. נקודת ההשקה של שני החללים יוצרת סדרה של חללים חיצוניים ובהם הכניסה, שמתאפשרת דרך חצר פנימית, וכן חלל פנימי שכולל את פונקציות השירותים של המבנה. חמש רצועות מתפתלות מקיפות את המבנה ומספקות לו גם תשתית קונסטרוקטיבית וגם חזות ייחודית" .

ספת ויקטוריה ואלברט
ספת ויקטוריה ואלברט צילום: יחסי ציבור

בלתי מספיק במשמעת

עבודתו של ארד היא רב תחומית וכוללת עיסוק מתמיד באדריכלות ועיצוב פנים, עיצוב תעשייתי ו"יצירות סטודיו" שמוצגות במוזיאונים או נמכרות בעותקים בודדים. כך הוא גם בחר לארגן את תערוכת הרטרוספקטיבה שלו ‭No Discipline‬ שהוצגה ב"פומפידו" בפריז וננעלת השבוע.

מהן התחושות שלך בהקשר של התערוכה בפריז והתערוכה שתיפתח בקיץ במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק?
"מצד אחד, אני לא אוהב רטרוספקטיבה, כי אני מרגיש שאני עדיין נמצא בשיאה של העבודה שלי. יחד עם זה, היה מרגש לראות איך פריטים בודדים שעשיתי בראשית דרכי ונשלחו לארצות שונות פתאום נפגשו שוב כשהם בני ‭.25‬ יש פריטים רבים שלא רק שלא ראיתי ביחד, הם גם לא ראו אחד את השני. בתערוכה נראות עבודות שהואשמו בהיותן אליטיסטיות, אבל עצם הצגתן לקהל הרחב הופך אותן, בסופו של דבר, לפופולריות. את טיב התערוכה הבנתי רק כשבועיים אחרי שנגמרו כל הפתיחות והחגיגות, אז הסתובבתי באולמות וראיתי את הקהל הגדול שמתבונן ונהנה מהמוצגים.

"התערוכה ב'מוזיאון לאמנות מודרנית' ‭')‬מומה‭('‬ בניו יורק שתיפתח בתחילת אוגוסט תהיה, מן הסתם, שונה לגמרי, למרות שחלק מהמוצגים יחזרו על עצמם. כל הרעיון והמראה יהיו שונים, ולו מעצם העובדה שמדובר בעיר, באולם, באנשים ובזמן אחר‭."‬

 

כיסא Little Albert ל- Moroso
כיסא Little Albert ל- Moroso צילום: יחסי ציבור
אז מה אתה יותר, אדריכל, מעצב, אמן? ולמה אתה "חסר דיסציפלינה‭?"‬
"ככלל, אני לא רואה צורך בהגדרות. אני לא מוצא לנכון להגדיר את עצמי ולא צריך לבחור בין הדיסציפלינות, למרות שבכל פעם אני עובד על משהו אחר. אני לא מחליף בגדים כשאני עובר ביניהן, כי בסך הכול כל דיסציפלינה משלימה את השנייה. ייתכן שעצם העובדה שאין לי חברות של כבוד באף אחת מהדיסציפלינות - אדריכלות, עיצוב או אמנות, מגדירה את הטמפרמנט שלי בעבודה. אין לי בעיה לקפוץ מדבר לדבר, ולחלופין להשקיע מעצמי בדבר אחד‭."‬
   

עד כמה אתה מושפע ממגמות עיצוביות?
"לא מעניין אותי לקחת חלק במגמות רווחות, אבל דברים מתרחשים כל הזמן, ולכן, מבחינתי, כל מה שהתרחש עד אתמול הוא חלק מהסימוכין שלי עד היום, ומה שמתרחש היום משמש כסימוכין ממחר. לעתים אני מוצא לנכון לא רק לברוח ממגמות של אחרים, אלא גם מקונבנציות של עצמי‭."‬

 

כיסא Wavy ל- Moroso
כיסא Wavy ל- Moroso צילום: יחסי ציבור
זה קשה להימצא מחוץ לזרם?
"ממש לא. הסטודיו שלי אינו מתודי במיוחד, ואני גם לא מחויב לדוקטרינה או מניפסט כאלו או אחרים. איפשהו קניתי לעצמי חופש לעשות מה שעולה על דעתי, עניין שנובע אצלי מביטחון עצמי הזוי שהכול יהיה בסדר ושמה שאני עושה מעניין גם עוד כמה אנשים חוץ ממני. את הביטחון הזה יש לי כבר מגיל שמונה, ולמעשה מעולם לא חששתי לקיומי או למקומי‭."‬

ולעניינים שעומדים ברומו של עולם, כמו המצב הכלכלי, אתה כן מתייחס?
"רוב הפריטים שאני מייצר שנועדו לייצור המוני נמכרים במחירים סבירים יחסית, תלוי לאיזו חברה הם שייכים. אני לא חושב שאני צריך לעבוד בשביל להתחשב במצב הכלכלי, כי לפריטים שאני מייצר יש קיום גם אם אף אחד לא ירכוש אותם. אני מאמין ב'צריכה ללא רכישה‭.'‬ לא כל דבר חייב לשרת את המצב הכלכלי, החברתי או האקולוגי. אני לא ממעיט מערכם של נושאים אלו, אבל לא כל הזמן צריך להתעסק במה שעומד כרגע בראש סדר העדיפויות העולמי. אם היו לי פתרונות לבעיות עולמיות, הייתי מיישם אותם מיד, אבל זה לא המקצוע שלי. בתערוכה ב'פומפידו' למשל ביקרו כ־‭3,000‬ איש מדי יום ונהנו מדברים שהם לא יכולים לרכוש‭."‬

על תבונה ותובנה

מהיכן אתה שואב את רעיונותיך?
"גם כאן אין חוקים. הבעיה היא לא הרעיונות, שבעיניי הם החלק הקל בעשייה. השאלה היא לאילו רעיונות אני מקדיש זמן ואילו רעיונות אני זונח. לעתים אני מוותר על משהו, אבל אם הוא מציק לי אני חוזר אליו, ולעתים אני מתעקש על משהו, ומרגע שצץ הרעיון ועד הביצוע עובר זמן רב, או שכמעט לא נדרש מאמץ וזמן מעת הרעיון ועד ההגעה למוצר המוגמר‭."‬

מה האובססיה שלך?
"דברים שיש בהם משהו שהוא ללא ספק חדש לי. דברים שאני עובד עליהם ברגע זה. המקור הכי חשוב לשאוב ממנו עוד ועוד רעיונות זו העבודה שכבר עשינו קודם, כי כשעובדים על משהו צריך לבחור בנתיב אחד, למרות שיש דרכים שונות להביא אותו לידי סיום. לפעמים, תוך כדי עבודה על דבר אחד, עולה רעיון לדבר אחר, שאותו אני נאלץ לשים בצד, ואז, בשנייה הראשונה הפנויה שיש לי, אני חוזר לעבוד עליו‭."‬

 

מתוך התערוכה No Discipline במרכז פומפידו בפריז
מתוך התערוכה No Discipline במרכז פומפידו בפריז צילום: יחסי ציבור
עד כמה חשובות לך טכנולוגיות חדשות? 
"תלוי על מה אני עובד. לפעמים אני נתקל בחומר טכני או בתהליך שמרתק אותי מעצם קיומו, ואז אני שואל את עצמי מה הפוטנציאל שלו לעשייה. לעתים הרעיון נולד ממקור אחר, ואז אני חושב איך אוכל ליישמו ולייצרו. לעתים החומר והתהליך מביאים לתוצר, ולפעמים מחפשים תהליך או חומרים ליישם רעיון. לכן התנועה בין הרעיון לבין התהליכים והחומרים היא דו סיטרית למעשה‭."‬

ביחד או לחוד

מה אהוב עליך יותר, עיצוב בסדרות קטנות או עיצוב להמונים?
"יש סיפוק שונה מכל אחד מהם. כשאני הולך ברגל מהמשרד הביתה, אני כבר רגיל לראות את מדף 'תולעת הספרים' שלי מציץ דרך חלונות של לפחות חמישה בתים וזה מאוד מספק אותי. מצד שני, יש גם סיפוק מהפריטים שאינם המוניים. יש הרבה מהמשותף ושוני בין שני הדברים. המשותף הוא שבסופו של דבר יש אובייקט שהוא יליד של רעיון שמשתמש בחומרים ותהליכים שכופים את הרצון שלי כמעצב על חומר בשביל למלא פונקציה מסוימת. השונה זה הייעוד והאילוצים של כל אחד מהם. הסדרות ההמוניות כרוכות ביותר משא ומתן עם גורמים חיצוניים, כמו השוק המסחרי, והפריטים האמנותיים יותר לא צריכים לשאת ולתת עם אף אחד‭."‬

האם זה נכון שכיסא ה־‭Big Easy‬ שימש כמעין קנבס לתיאור תקופות שונות של עיצוב בחייך?
"ה־‭Big Easy‬ הוא דוגמה טובה למוצר שהתחיל כיצירת סטודיו שרק מאוחר יותר תורגמה על ידיי ועל ידי חברת 'מורוסו' למוצר בייצור המוני, בתחילה בגרסה מרופדת ולאחר מכן כמוצר עשוי פלסטיק. מקורו של הכיסא הזה בשרטוט שנבע מפרפראזה כמעט גרוטסקית של כיסא אחר שעשיתי ממתכת. עניין אותי לתת לכיסא נפח על ידי מניפולציה של המעטפת שנראית כאילו היא סולידית, אבל למעשה היא ריקה לחלוטין. מאוחר יותר היצירה נעשתה מעודנת יותר, וממוצר כמעט פרימיטיבי הפכה למשהו שהיום נתפס כמעט כמו תכשיט. התרגומים השונים שקיבל ה־‭Big Easy‬ עם השנים נובעים מכך שלעתים הצורה של המוצר פחות חשובה, ולכן אפשר לעשות בה שימוש כקונטיינר לרעיונות רבים שמשקפים נושאים חדשים‭."‬

איך ניגשים לפרויקט עיצוב בקבוק בושם כמו זה של "קנזו" שעיצבת לאחרונה?
"בדיוק כמו אל כל עיצוב של פריט אחר, כמו גוף תאורה, כיסא או בריכת שחייה. גם כאן צריך להתייחס למשתמש הסופי, לארגונומיה, לחומרים וכדומה. במקרה של בקבוק הבושם של 'קנזו‭,'‬ רציתי להימנע מיצירת בקבוק רגיל, ולכן עבדתי על עניין השימוש בו באמצעות האגודל ולא באמצעות האצבע. אל זה צירפתי את מבנה הבקבוק - שנעים ונוח להחזיק ולחוש בכף היד, ואת חומר האלומיניום המלוטש והמיוחד‭."‬
   

אז מה חשוב יותר, פונקציה או אסתטיקה?
"אם אני עובד למשל על כיסא בייצור המוני עבור חברה תעשייתית כלשהי וידוע לי שייוצרו ממנו מאות אלפי עותקים בהזרקת פלסטיק, אז הקריטריון הוא שונה, שכן כרוכים בכך אלמנטים כמו עלויות ייצור ופוטנציאל מסחרי. הציפיות כאן הן אחרות מאשר ביחס לפרויקט אחר, כמו כיסא שניתן אומנם לשבת עליו, אבל בעצם אינו אמור להוות פתרון פרקטי לשימוש ממשי. עיסוק אחד לא סותר את השני.
"הפרויקטים האדריכליים של הסטודיו הם פרויקטים טוטאליים, אבל עצם העיסוק בטעמם של אחרים לא כל כך מעניין אותי. דווקא כשאני עוסק במוצר שעתיד להימכר בעשרות או במאות אלפי עותקים, אני מרגיש את החופש הגדול ביותר, כי שם אני חש עצמאי לגמרי ובלתי תלוי בגחמות או טעמים של אחרים. אם מישהו בסוף התהליך יבחר לרכוש את המוצר, זה כבר עניין פרטי שלו‭."‬

ומה לדעתך יהיה תפקידו של המעצב בעתיד?
"לעצב דברים שהתעשייה תתעניין בהם, לייצר ולהעסיק בשבילם אנשים וכאלו שאנשים ייהנו להשתמש בהם. גודל הכיסא או השולחן לא השתנה כבר הרבה שנים, כי את כל המהפכות הגדולות עשו כבר בשנות ה־50 של המאה הקודמת. למעצבים ההם היה במה למרוד. עכשיו, דווקא בתקופה שכבר הכול כביכול כבר נעשה, נראה שיהיה עוד יותר מרתק ומעניין למצוא עניין חדש וליצור עוד ועוד פריטים מסקרנים".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים