סרוגים עם סטייל: על אורי צייג והמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר

האמן אורי צייג, ראש המחלקה החדש לעיצוב טקסטיל בשנקר, מלמד סטודנטים איך לתפקד כמעצבים רב תחומיים בתעשיית הלייף סטייל הפורחת. זה מתחיל במגע בחומר, באריגה, סריגה והדפס

לילך צור | 26/2/2009 12:04 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אורי צייג
אורי צייג צילום: יחסי ציבור
המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר עוברת השנה שינוי גדול, שבא ברוח המושג שלמדנו לשנן, לחיות ולהפנים: לייף סטייל. מעצבי אופנה מרחיבים את סקאלת הפעולה שלהם לשאר תחומי החיים, בעיקר לצורכי הבית, אבל לא רק. להיצע הזה הגיעו מעצבי על כדוגמת ג'ורג'יו ארמאני, בגל הגורף של העשור האחרון שעל פיו אופנה מעידה לא רק על מעמד חברתי ועל רמת עדכניות גבוהה בתרבות הפופולרית, אלא על סגנון חיים שלם.

למעשה, מדובר בהבנה של מה שהפריט המעוצב "אומר" לנו ומה אנחנו רוצים לומר באמצעותו. המהלך הזה הוא הביטוי הבורגני של בוגרי תנועות המחאה של העשורים הקודמים. הם לא לובשים פרוות, יש להם עקרונות באשר להעסקת ילדים במפעלי מדינות העולם השלישי, ומותגים יקרים זה פאסה מבחינתם. מה עושים? מאמצים מכלול שיגדיר את המעמד מחדש.

במכלול הזה, שנקרא לייף סטייל, נמצא הטקסטיל בכל מקום והופך לכלי ביטוי בידי האדם, שיוצר את ביתו. לדברי אורי צייג, אמן רב תחומי, האדם הזה הוא אמן לפי כל קריטריון.

עבודה של כפיר שבת
עבודה של כפיר שבת צילום: יגאל פרדו
ובאקלים הזה בדיוק מכוון צייג את המחלקה לעיצוב טקסטיל ב"שנקר", שבראשה הוא עומד מתחילת שנה זו, לעבוד ולפעול. "מסורתית, היה למחלקה לעיצוב טקסטיל קשר מאוד משמעותי והדוק עם המחלקה לעיצוב אופנה ועם התעשייה בארץ", הוא אומר, "אבל מאז שהיא הוקמה קרו כמה דברים - נסגרה תעשיית הטקסטיל הרצינית בארץ והתחום תפס נישות חדשות, למשל באדריכלות, בעיצוב הפנים ובעיצוב המוצר. הטקסטיל נכנס מאוד חזק לכל מה שקשור במושג הלייף סטייל".

אחת הביקורות שמופנות כלפי מעצבים רב תחומיים היא שבשל ריבוי הכיוונים, הביצועים בסופו של דבר הם שטחיים. צייג לא קונה את זה. "אני מאמין שהבסיס לכל פעולת עיצוב או אמנות הוא אותו בסיס של ידע ורגישות. או שיש לך את הבסיס הזה, שיודע לדמיין ולחשוב כך, או שלא", הוא אומר. "אם יש לך את זה, אני מניח שיהיה לך קל יותר לעשות אפליקציות לתחומים שונים. בתקופה הזאת, זאת עובדה, ככה עובדים. אם זה מוביל למשהו שהוא בהכרח שטחי? אני רואה את ההתפשטות הזאת כדבר טבעי, והחוכמה היא לא לפגוע בעומק הכוונה ובמשמעות הדברים. אני מאמין שאם אתה לומד את היסודות, אחר כך קל לך להשליך אותם לתחומים שאתה חפץ בהם".

כדורגל בשני כדורים, אורי צייג
כדורגל בשני כדורים, אורי צייג צילום: מתוך העבודה
בסיור בין הסדנאות השונות במחלקה מתבררת המולטי טאלנטיות הזאת הלכה למעשה. סטודנטיות עמלות על נול ענק, אורגות שורה אחר שורה, מנסות שילובים של חוטים וצבעים ויוצרות פיסת בד ארוכה של רעיונות. בסדנת הדפס נראות התלמידות כמדעניות עם פן, מייבשות צבעים על בד ותולות חלקים של ניסיונות על הקיר. בסדנת הסריגה מוציאה תלמידה מן הארון דגמים תלת ממדיים עשויים מחוטי ניילון. מי שמורגל להתפרעויות קונספטואליות של מעצבי אופנה, יופתע לראות איזו נועזות מאפשרת יצירת טקסטיל.
חיבור ישיר לחומר

אחד הדברים הבולטים שעשה צייג מיד עם כניסתו לתפקיד הוא החזרת מלאכות היד הבסיסיות לתוכנית הלימודים, פעולה שמסתדרת מצוין עם הלך הרוח האקולוגי שמוביל את התעשייה ליצירה אישית ומקומית. "הנישה של טקסטיל מדהימה בעיניי, כי היא מאפשרת ללמוד עיצוב דרך עבודה בחומר, להבדיל מהגישה שרווחת היום בעיצוב התעשייתי, שהיא תלוית קונספט ומחשב", מסביר צייג. "הביצוע כאן בא ממסורת של עבודת יד ושל מחוות האמן, שטביעת היד שלו חשובה ומשם הוא יוצא לתהליך תעשייתי או עיצובי".

אל הרעיון של עבודה שתחילתה בחומר וסיומה במוצר ייעודי, להבדיל מיצירה העוסקת ברעיון בלבד, הגיע צייג מאמנותו שלו. במשך שנים היה האמן הפלסטי הישראלי המצליח ביותר בחו"ל, ייצג את ישראל בביאנלה בוונציה, הציג בתערוכת "דוקומנטה" בקאסל ולימד אמנות בארצות הברית, הולנד, שווייץ וישראל. חיפוש אחר נקודת אחיזה בעולם הרעיוני של האמנות, הוביל את צייג לחיבור ישיר לחומר, שהתבטא בין השאר במעבר שעשה להוראה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. את התהליך האישי שעבר כאמן, הוא מיישם עכשיו בתוכנית הלימודים במחלקה.

עבודה של עדן צ'סין
עבודה של עדן צ'סין צילום: יגאל פרדו
"עיצוב הטקסטיל הגיע מהכיוון התעשייתי והולך לכיוון העיצובי הניסיוני. אנחנו מחזירים כאן אפשרות שהייתה פעם מאוד משמעותית, ויש חברות שהיא עדיין מאוד משמעותית בהן - והיא הארטס אנד קרפטס (Arts and Crafts). זה החיבור שמתקיים היום בכל העולם בין אמנות ועיצוב, והמדיה של הטקסטיל היא טבעית לו".

בנוסף לכל אלה, לומדים הסטודנטים בשנים המתקדמות מיומנויות טכנולוגיות נושקות הייטק, נפגשים גם עם כימיה וננו-טכנולוגיה, עושים פרויקטים של שיתוף פעולה עם גופים בתעשייה ומשתתפים בסדנאות אמן עם מעצבים מובילים
מהארץ ומחו"ל, שם הם מקבלים הזדמנות להיות אחראים לייצור מההתחלה ועד הסוף. בסיום לימודיהם הם יהיו מסוגלים לנוע עצמאית בעולם המושגים של אמנות העיצוב, לתקשר עם אדריכל, עם מעצב אופנה או עם טכנאי, המבצע את המוצר שעיצבו.

צייג מגדיר את התקופה הנוכחית בתחום הטקסטיל, שבה האקולוגי ה"ירוק" וה"לייף סטייל" מככבים ומתחברים, כרגע מדליק בין עידן הייצור ההמוני לבין החזרה ליצירה חד פעמית. לדבריו, "כל פיסת טקסטיל היא קידוד חד פעמי של אסתטיקה. מצד שני, אפשר לשכפל אותה ולשווקה לרשתות גדולות". 

 
עבודה של משה רואס
עבודה של משה רואס צילום: עצמי

כמה מילים על "ארטס אנד קרפטס"

תנועת ה"ארטס אנד קרפטס" קמה בסוף המאה ה-19 כתגובת נגד לייצור ההמוני, שרק החל אז את דרכו. המהפכה התעשייתית דחקה את האמנים ממקומם, לטובת מוצרי המפעלים שהיו זולים יותר, מהירים יותר ובעיקר - ניתנים לשכפול. התנועה צמחה באירופה, בקבוצות שכללו אנשי רוח, יוצרים ואדריכלים שביכו את אובדן טביעת ידו של האמן לטובת שכפולים סדרתיים. היא כיכבה גם בארצות הברית, שם אף הפכה לנפוצה יותר.

בהקשר של אופנה, מקובל לראות את מעצבי ה"ארטס אנד קרפטס" כמי שהשפיעו על הפיכתה של האופנה ליצירה המשקפת את הלך רוחו ואת הפנטזיות של המעצב. התנועה סללה את הדרך למעצבי ההוט קוטור בראשית המאה ה-‭,20‬ והשפעתה ניכרה במהלך המאה הקודמת, כשבתצוגות אופנה עטו הדוגמניות יצירות בלתי לבישות בעליל. הן ביטאו את השילוב של אומנות ואמנות עיצוב האופנה. כיום, אפשר לראות את הדגש על יצירת מראה אופנתי אינדיבידואלי כהשפעה מתמשכת של תנועת ה"ארטס אנד קרפטס".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים