וריאציות על מקור: אייקוני עיצוב זוכים לחידוש
מי יכול להרשות לעצמו שז לונג של לה קורבוזיה או את מדף תולעת הספרים שעיצב רון ארד? לכל האייקונים העיצוביים הגדולים יש רפליקות במחירים שפויים, הויכוח על הלגיטימציה שלהם, משתווה לזה שבשדה האמנות

צ'סטרפילד של פנטהאוז רהיטים צילום: מיקי קורן
פריטי ריהוט ועיצוב, שהפכו עם השנים לאייקונים עיצוביים קלאסיים, זכו להימנות ברשימה אקסקלוסיבית של הפנתיאון העיצובי, והם נהנים מחיי נצח, ללא כל קשר למגמות כלכליות גלובליות, ולעולם ימשיכו להימכר כיצירות אמנות באלפי אם לא בעשרות ומאות אלפי דולרים.

ספת צ'סטרפילד בדיבאני סנטר צילום: שי רודמן
מעצבי המאה ה-20 הצליחו לייצר אייקונות קלאסיות שכאלה, תוך שימוש בחומרים חדשים (פרופילי אלומיניום, עץ לבוד, הזרקות פלסטיק ,( טכנולוגיות חדישות שאפשרו ייצור המוני (כיפוף עץ ) ושילוב עקרונות מודרניסטיים שמשדרים פשטות שחושפת את המבנה ההנדסי של הרהיט. האייקונים הגדולים של עולם העיצוב נמכרים ברשתות מובילות, כמו טולמנ'ס והביטאט, שגאות לייבא אותם לארץ באופן בלעדי ומתייחסות אליהם כאל פריטים מוזיאליים לאספנים שמחירם מצדיק את רכישתם.
מנגד - רשתות פופולריות, כמו IDdesign ו-,Wind & Water גאות לייבא חלופות דומות ופריטי ריהוט ונוי שמקור ההשראה להם באייקונים הקלאסיים ושמחירם שווה לכל נפש. "האייקונים הקלאסיים המקוריים נתפסים כיקרים עבור מרבית הציבור, וזו הסיבה שבגללה אנחנו נותנים ללקוחותינו את הכלים לעצב את ביתם בטוב טעם ובמחירים סבירים," אומרת לי אפיק, סמנכ"ל סחר ושיווק של ,IDdesign ומוסיפה "אנחנו לא רואים בזה חלופה, אלא השראה לסגנון מסוים, וזו דרך מצוינת לעורר ולגרות את הטעם הישראלי לטעום מהטוב הזה ולהתוודע אליו.“
נגה פרידלנדר, אדריכלית וסמנכ"לית שיווק של טולמנ'ס," לחלוטין אינה מסכימה עם הגישה ואומרת "במפורש מדובר בתופעה שלילית של זיופים וחיקויים, שיוצרת תחרות שאינה הוגנת. הטכנולוגיה המתקדמת של ימינו מאפשרת את בנייתן של קלאסיקות שבעבר נעשו בקושי רב ביד אמן. כך נוצרת למעשה זילות, גניבת עין והטעיה, בעיקר כאשר אלו נמכרים כדבר האמיתי או ללא הזכרת המקור המכובד. למזלנו, ישנם פריטים שהפתרון הטכנולוגי הקל לייצורם עדיין לא נמצא."
פתרונות לכל כיס

וריאציה על גרשטיין, יובל מהלר בדלינקה צילום: דליה עפרון

פסל של דודו גרשטיין צילום: רן ארדה
שוחרי העיצוב שידם אינה משגת יכולים לפרגן לעצמם פריט אחד או לוותר על העניין לחלוטין. כך יוצא שציבור שקונה חיקויים לא ממש מבין מה הוא קונה ומטרת הקנייה היא להיות חלק מטרנד או מגמה ותו לא. קונים אלו מסתכלים על הפריטים שקו־ נים בעלי הממון ומחפשים לקנות לעצמם את אותו הדבר רק במחיר סביר."
גל יערי, מעצבת ובעלת רשת ,Water Wind & מפרידה לחלוטין בין עיצוב ואמנות ואומרת ש"ההבדל בין עיצוב תעשייתי
ואמנות הוא התמודדותו של העיצוב עם הייצור ההמוני והמחיר הסביר שהינו פועל יוצא מכך. גישת ה'דאדא' דיברה בזמנו על שריפת המוזיאונים וטענה שלמעשה המוזיאון הוא מקום דמוקרטי ושווה לכל נפש. זו הגישה שאני מאמצת גם בעת שאני עושה את עבודת הקניינות עבור הרשת. אני תמיד מעדיפה לבחור פתרונות שווים לכל נפש וכאלו שהציבור הרחב יכול ליהנות, להתקשט ולעצב באמצעותם. מעולם לא בחרתי פריטים רק משום שעוצבו בהשראת מישהו ידוע."
הכסא כמשל

כורסת אימס המקורית בהאביטאט צילום: יחסי ציבור

Idesign בהשראת אימס צילום: ישראל כהן
כך השז לונג הידוע שעוצב בשנת 1929 על ידי האדריכל לה קורבוזיה(Le Corbusier) שהתייחס אל רהיטיו כאל חלק ממכשיר מכונת המגורים המודרנית. הכיסא, שעשוי מבסיס עץ וממסגרת צינורות מתכת מכופפים וריפוד עור, נמכר בטולמנ'ס ב-24,500 שקל. כיסא דומה נמכר ב־IDdesign ב- 6,800 שקל תחת השם רילקס.
דוגמה נוספת היא הכורסה וההדום הידועים שעוצבו בשנת 1956 על ידי זוג המעצבים האמריקאים צ'ארלס וריי איימס (Charles & Ray Eames), שנחשבו לפורצי דרך בזמנם. הכיסא המקורי עשוי ממסגרת עץ מכופף על בסיס אלומיניום וריפוד כריות עור. הכורסה וההדום המקוריים נמכרים בהביטאט בכ-30 אלף שקל. פריט מקביל נמכר ברשת IDdesign ב-11,900 שקל, כשליש מחיר. כך גם סדרת רהיטי ברצלונה, שעוצבה בשנת 1929 על ידי המעצב הנודע לודוויג מיס ואן דה רו (Rohe Ludwig Mies Van Der) שדגל בתכנון אוניברסאלי ופשוט.
הסדרה עשויה במקור מפרופיל מתכת שטוח, בטכנולוגיה מתקדמת מאוד לזמנו, וכריות עור. הכורסה המקורית נמכרת בטולמנ'ס ב-18,570 שקל. כורסה מקבילה נמכרת ב־IDdesign ב-5,990 שקל תחת השם ברצלונה. ב-Wind & Water נמכרת כורסה כזו ב-2,450 שקל, כלומר כשביעית המחיר המקורי.
החיקוי יקר יותר
אם נסתכל על ספות צ'סטרפילד האנגליות המסורתיות, שמקורן בשנות ה-30 של המאה שעברה, נגלה תופעה דומה. "כורסאות וספות צ'סטרפילד מקוריות שיוצר המעצב טים אולטון ומשווקות בלעדית על ידינו הן קלאסיקה רבת שנים, שזוכה בשני העשורים האחרונים למגוון אדיר של חיקויים ואדפטציות מקומיות שונות," אומר יוסי עזר, סמנכ"ל "פנטהאוז רהיטים," ומוסיף "תופעת החיקויים או ההעתקות היא דבר מקובל בעולם העיצוב בכלל ובריהוט בפרט, ואינני רואה בכך בעיה כל עוד אין הפרה בוטה של זכויות יוצרים. נהפוך הוא, אני חושב שהחיקוי מעצים את המקור ולעיתים אף נותן לו חשיפה המונית יותר שלמעשה תיצור את ההילה סביב אותו אייקון. מניסיוני אגב, חיקויים אלו לא תמיד זולים יותר."

ברצלונה של ואן דה רו בטולמנ'ס צילום: יחסי ציבור
ברשת זו מוצעים כורסה חד ודו מושבית וכן ספה מדגם Byron העשויות בהשראת צ'סטרפילד מכיסוי עור, מושבי פרווה ושיבוץ כפתורי קריסטל מבית סברובסקי. הספה הגדולה עולה לא פחות מ-74,333 שקל שהם פי שלושה וחצי מהספה המקורית.

ברצלונה ב-IDdesign צילום: ישראל כהן
גם רהיטים קטנים יותר ואפילו אביזרים, כלים וחפצי נוי זוכים לחלופות מחלופות שונות. כך למשל חלופות לכיסא הקלאסי של ארנה יקובסן (Arne Jacobsen) שמקורו בשנת 1955 ושייצורו עד היום
הוא במסגרת זכות יוצרים של חברת ,Fritz Hansen נמכר ב־Wind & Water ב־448 שקל, ואילו ב־My Home Page ב־169 שקל בלבד והוא נקרא, בלי להניד עפעף, ג'ייקוב.
My Home Page הוא מותג וירטואלי שלאחרונה נפתחה לו גם חנות בדיזיין סנטר ומהותו המוצהרת להציע מגוון פריטי ריהוט לצעירים שחולמים על ריהוט אירופי מסוגנן אך התקציב שלהם מוגבל.
גם פנס התיאטרון הפך לטרנד עיצובי. הפנס, עם רגלי החצובה, מופיע בוורסיות דומות מאוד במספר בתי עיצוב. בבית העיצוב Rugine עלותו היא 9,900 שקל, בגבריאל הוא עולה 4,500 שקל וב־IDdesign עלותו 1,990 שקל בלבד. בהקשר זה אומר רובי ישראלי, הבעלים של גבריאל," ש"המצב הכלכלי, שמורגש בכל תחומי החיים, מחייב אותנו למצוא פתרונות זולים בעיצוב.
באופן אישי, אני לא מתפשר על עיצוב יוקרתי וחשוב לי ביותר להפוך את הפריבילגיה לנגישה, כך שאנשים יוכלו להרשות לעצמם לעצב או לאבזר את הבית מחדש בכל עת שהם חפצים בכך." רפליקות אפשר גם למצוא בתחום חפצי הנוי. פסל מקורי של האמן דודו גרשטיין בדמות זוג רוכב על אופניים נמכר בחנות מוזיאון ארץ ישראל ב־780 שקל. פסל דומה מאוד של האמן יובל מהלר נמכר בחנות "דלינקה" ב־490 שקל בלבד.
שעון גלגלי שיניים איטלקי שזכה במספר פרסים יוקרתיים נמכר ברשת "ג'נטלמן" ב־ 399 שקל. שעון דומה עשוי פלסטיק נמכר באותה רשת בשליש מחיר בלבד. מסחטת מיץ הדרים מתכתית נמכרת ב"דומו" ב־800 שקל ואילו מסחטה מקבילה נמכרת ב"הום סנטר" ב־95 שקל בלבד. סיר יצוק של Le Creuset נמכר ב"דומו" בכאלף שקל, בעוד שהמקביל לו ב"הום סנטר" נמכר ברבע מחיר.
רבע מחיר ופחות

המדף המקורי של רון ארד צילום: ישראל כהן

מדף תולעת של ווינד אנד ווטר צילום: יחסי ציבור
בין אם מדובר בקלאסיקות אמיתיות שמחיריהן מרקיעי שחקים ובין אם מדובר במחוות או ברהיטים שעוצבו בהשראת מעצבים על זמניים שמחיריהם שווים לכל נפש, בין אם מדובר בדבר האמיתי שהוא בגדר פריט מוזיאלי ובין אם מדובר בחלופה מסחרית, אין זה מתפקידנו לשפוט מה נכון ומה לא. לכל אחד מצפון אישי והזכות להחזיק בדעה משלו ואף להגן עליה.
בגלריית Urbanix מצאו פתרון משעשע למדי לפחות עבור הכיסאות הקלאסיים של המאה ה־.20 דגמי כיסאות ממוזערים, בהם אלו של מקינטוש, ריטוולד, איימס, פנטון ולה קורבוזיה, נמכרים לחובבי עיצוב ואספנים במחיר זעום של 60־120 שקל. אולי זה לא כיסא של ממש, אבל לפחות זו תזכורת משעשעת לדבר האמיתי.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
